🖋رابطه ذات و صفات حق (24)
🔵 موضوع : بساطت ذات حق
از احكام ديگري كه براي ذات حق در فلسفههاي رايج مطرح گرديده است #بساطت است. (ابنسينا، التعليقات ص 33؛ الشهرزورى، الشجرية الالهية ص 266؛ صدرا الأسفار ج 6 ص 100)؛
🔸فيلسوفان ميگويند: ذات حق، #بسيط است؛ يعني ذات حق اين چنين است كه از هيچ نحوه اجزاء تركب نيافته است، نه از اجزاء خارجي مثل ماده و صورت، نه از اجزاء تحليلي مثل جنس و فصل، و نه از اجزاء مقداري مثل نصف و ربع، و نه از هيچ اجزاء ديگري كه بهگونهاي در ذات حق تركب پديد آيد؛ زيرا هر گونه تركب ذات از اجزاء به امكان ذات حق منجر ميگردد.
🔴 نقد این دیدگاه
اين كه گفته شده: «ذات حق، بسیط است» و «بساطت از احكام ذات است» قابل تأمل است؛ زيرا در اينجا دو احتمال وجود دارد؛
1️⃣ يا بساطت يك امر سلبي است. يعني منظور از بساطت ذات حق، همان سلب تركب از ذات حق است،
🔸در این صورت، گزاره به ظاهر اثباتي «ذات حق، بسيط است» واقعا به معني «ذات حق، مركب نيست» خواهد بود؛ يعني گزاره، واقعا سلبي است كه صرفا بهلحاظ لفظي شكل اثباتي دارد؛
2️⃣ یا بساطت یك امر ثبوتي است؛ يعنى حيثيتي است مقابل تركب كه بر ذات خداوند حمل ميگردد؛ و عدم تركب لازمه آن است.
🔸در این صورت، گزاره مذكور واقعا نيز اثباتي است، و حيثيتي مقابل تركب، بر ذات حق حمل ميشود؛ گرچه اين حيثيت محمول، لازمهاي عدمي (عدم تركب) دارد.
🔳 در هر دو صورت اين ادعا كه «بساطت از احكام ذات حق است»، باطل است؛ زيرا :
🔶 (ابطال احتمال اول)
اگر گزاره «ذات حق، بسيط است» واقعا سلبي و به معناي «ذات حق، مركب نيست» باشد، در اين صورت در گزاره مفروض، از ذات حق، سلب حكم ميشود، نه اثبات حكم (= عارض ذاتي)؛ زيرا گزارههاي سالبه سلب حكماند، نه حكم به سلب؛ بنابراين در اين فرض گرچه گزاره درست است، اما براي ذات حق حكمي (= عارض ذاتي) تحقق نيافته است.
🔶 (ابطال احتمال دوم)
اگر گزاره «ذات حق، بسيط است» واقعا اثباتي باشد، و «بسيط» به عنوان حيثيتي مقابل مركب (در انقسام ماهيت به دو قسم بسيط و مركب) بر ذات حق حمل شود؛ در اين صورت چند فرض وجود دارد:
🔸(فرض اول:) ذات حق به حسب همان مرتبه ذات، مصداق عنوان «بسيط» باشد.
این فرض باطل است؛ زيرا «بساطت» به معناي مفروض، حيثيتي است مقابل «تركب»؛ و بنابراين حقيقتي است محدود و متعين، و متمايز از سائر حقائق؛ و روشن است #ذات_اطلاقي حق كه از هر تقيدي رها است، و هيچ محدوديتي ندارد، ممكن نيست مصداق حقيقي حيثيتي محدود و متعين باشد؛ و گرنه ذات حق هم محدود خواهد بود.
🔸 (فرض دوم) اگر خداوند در مرتبه متأخر از ذاتش، مصداق عنوان «بسيط» باشد، يعني حيثيت بساطت، به ذات حق لحوق داشته باشد، در اين صورت:
🔻اگر ذات حق در بسيط بودنش به حيثيتي تقييدي نياز داشته باشد، ( كه حق همین است چرا كه: اگر بسيط و مركب دو قسم متقابل براي ماهيت باشد، در اين صورت بساطت نيازمند به مابهالامتيازي است تا حقيقتش منعقد و سپس بر ذات حق حمل گردد)، در اين فرض اسناد «بسيط» به خود ذات حق، اسنادي مجازي و الى غيرماهوله است؛
▪️زيرا در اين فرض، ذات حق خودش موضوع عنوان «بسيط» نيست؛ بلكه او بخشي از موضوع اين عنوان است، و اسناد وصف مربوط به كل، به جزء، اسنادي مجازي و الى غيرماهوله است؛ و در اسناد مجازي صحت سلب هست؛ بنابراين ذات حق اصلا «بسيط» نيست، حال آن كه فرض اين بود كه در مرتبه متأخر «بسيط» باشد، اين خلف فرض است.
🔻و اگر گفته شود ذات حق در بسيط بودنش به حيثيت تقييدي نياز ندارد، در اين صورت اسناد «بسيط» به ذات حق، در مرتبه خود ذات است و بايد خداوند در مرتبه ذاتش بسيط باشد؛ چون طبق فرض بسيط بودن او وابسته به حيثيت تقييدي و چيزي بيروني نيست؛ ولي در اين صورت مسئله به شق قبل رجوع ميكند كه بطلانش بهخاطر لزوم محدوديت ذات حق، اثبات شد؛
⚪️ حاصل آن كه: اگر «بسيط» يك حيثيتي باشد مقابل مركب، چنين محمولي از احكام ذات حق نخواهد بود، نه در مرتبه ذاتش، و نه در مرتبه متأخر از ذات؛ پس روشن شد كه ذات حق همانگونه كه مركب نيست، بسيط نيز نيست
#رابطه_ذات_با_صفات_حق (12)
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegra
005 P18 - S 6.mp3
12.84M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 18 سطر 6
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
017 P38 - S 11.mp3
10.98M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفدهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص38 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
006 P19 - S10.mp3
12.24M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه ششم
بعد از اتمام برهان صديقين ملاصدرا، استاد به تبيين برهان علامه طباطبايي (ره) كه در حاشيه اسفار بيان شده پرداختند.
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
پاورقي سوم از صفحه 14.
#تقريرـبرهانـصديقين
#برهانـعلامهـطباطبايي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
007 P19 - S10.mp3
3.77M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتم
بعد از اتمام برهان صديقين ملاصدرا، استاد به تبيين برهان حاجي سبزواري (ره) كه در حاشيه اسفار بيان شده پرداختند.
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
پاورقي اول از صفحه 16: «فالأسد الأخسر أن يقال...»
#تقريرـبرهانـصديقين
#برهانـحاجيـسبزواري
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
سلام علیکم
🌺 مژده 🌺
به علت درخواست برخی از اعضاء و تعطیلی حوزه ها از این پس هر شب تعداد بيشتري از دروس استاد در کانال قرار داده خواهد شد. 🥀
🖌 نكاتي در باره برهانهاي صديقين (26)
🔵موضوع : اثبات وجود #واجب_الوجود از راه اثبات حمل عدم واجب بالذات بر هر معدوم
1️⃣ مقدمه اول : هيچ واجب الوجودی، عدم «واجب الوجود» نيست.
🔸 زيرا عدم «واجب الوجود» نقيض واجب الوجود است، و هيچ نقيضي بر نقيض خود قابل حمل نيست؛ و گرنه تناقض لازم ميآيد؛ پس بايد عدم «واجب الوجود» از واجب الوجود سلب گردد.
2️⃣ مقدمه دوم : هر معدومي، عدم «واجب الوجود» است.
🔸زيرا اگر اين گزاره درست نباشد، بايد درست باشد كه «برخي معدومها، واجب الوجودند»؛ چون اگر موضوع اين گزاره نه عدم «واجب الوجود» باشد و نه «واجب الوجود» ارتفاع نقيضين لازم ميآيد؛ ولي روشن است چنين گزارهاي نادرست است و گرنه تناقض لازم ميآيد؛ چون موضوع گزاره هم معدوم است، و هم بهخاطر صدق عنوان «واجب الوجود» بر او، بايد ضروري الوجود؛ و بنابراين بايد موجود باشد، و اين آشكارا تناقض است؛ پس مدعاي ما در مقدمة دوم درست است.
🔳حال دو مقدمة فوق را ضميمه هم ميكنيم، و يك قياس اقتراني شكل دوم تشكيل ميدهيم بدين صورت:
(1) هيچ واجب الوجودی، عدم «واجب الوجود» نيست
(2) هر معدومي، عدم «واجب الوجود» است
(نتيجه): هيچ واجب الوجودي، معدوم نيست؛ بنابراين بايد واجب الوجود موجود باشد؛ و گرنه ارتفاع نقيضين لازم ميآيد.
#نكاتي_درباره_برهانهاي_صديقين (26)
#توحيد_عرفاني
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
018 P 41 _ S 11.mp3
8.43M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هجدهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص41 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
008 P19 - S10.mp3
13.01M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 19 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
019 P 43 - S 4.mp3
11.65M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نوزدهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص43 س 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram