eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
585 عکس
894 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
وحدت و اتحاد انسان‌ها از منظر قرآن .mp3
1.72M
༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡༅🌺༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡༅🌺༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡ 🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸 ⭕️پادکست صوتی ♻️وحدت و اتحاد انسان‌ها از منظر قرآن 💢تعامل ما از نظر اجتماعی با دیگر ادیان چگونه باشد؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ostad_adabi 🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔆لطف خاص خداوند به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله وسلم 🔆خاتم انبیاء به تمام تعهداتی که داده بود عمل کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ostad_adabi 🌸🍃🌼🍃🌸🍃
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ✴️تولد نور ♻️تمام زندگی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله‌وسلم پیچیدهٔ به نور است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ostad_adabi 🌸🍃🌼🍃🌸🍃
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ❖در ادامه بیان ویژگی‌های متقین: مبحث معادباوری ❖آثار و برکات معادباوری 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: ✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ 💠«وَ بالآخرة هُم یوقنون؛ متقین به آخرت یقین دارند». ☜︎︎︎فرمود بالآخرة هم یوقنون، نفرمود لِلْآخرة هم یوقنون؛ ایمان سطحی و ضعیف مورد قبول نیست چون سخن از آخرکار است. ✴️ یقین مراتبی دارد: ❶- علم‌الیقین: موضوعی را می‌شنود و در ذهنش قرار می‌گیرد. ❷- عین‌الیقین: با چشم آن مطلب را می‌بیند یعنی با اعضا و جوارحش آن‌را حس می‌کند. ❸- حق الیقین: با آن موضوع متحد می‌شود. ❇️ کارهایی که باعث تقویت معادباوری می‌شود: ①- خداباوری: چون هوالاول والآخر؛ اگر ما ایمان به خدا داشته باشیم و بدانیم که هم اول خط و هم پایان خط خدا ایستاده است به معاد ایمان می‌آوریم. ②- یاد قیامت: فکرکردن به قیامت و یادآوری آن باعث می‌شود معاد را باور کنیم. ③- دنیاگریزی: هرقدر انسان از دنیا فاصله بگیرد به آخرت و قیامت نزدیک می‌شود. مَثَل دنیا و آخرت مّثَل نور و ظلمت‌اند، هرچقدر به نور نزدیک شوی از ظلمت دور خواهی شد. ④- زیارت اهل قبور ⑤- تفکر در آیات الهی نظام خلقت: به نشانه‌های نظام خلقت دقت کنیم؛ مثلا انسان‌ها می‌آیند و می‌روند و هیچ کس ماندنی نیست. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: ❖در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ 🔹«وَ بالآخرة هُم یوقنون؛ متقین به آخرت یقین دارند» ❇️ادامه مبحث معادباوری 💠آثار و برکات معادباوری: ۱- شجاعت و شهامت انسان را زیاد می‌کند؛ مشکلی در جامعه پیش بیاید نمی‌ترسد، دفاع می‌کند و در مقابل مصائب و مشکلات خود را نمی‌بازد. ۲- چون باور دارد بر خداوند وارد می‌شود می‌خواهد پاک باشد گناه نمی‌کند و مغلوب هوای نفس نمی‌شود. ۳- سختیهای عبادت را تحمل می‌کند و می‌گوید «افضَلُ الاَعمال اَحمَزُها؛ بهترین عمل‌ها عملی است که سخت‌تر باشد. ۴- انسان معادباور مسئولیت‌پذیر است، احساس تکلیف می‌کند و می‌گوید در نظام خلقت وظیفه من چیست که انجام دهم. ۵- در معادباوری توازن بین دنیا و آخرت برقرار می‌شود؛ فرد معادباور از دنیا برای رسیدن به برکات اخروی استفاده می‌کند. ۶- انسان احساس امنیت و آرامش پیدا می‌کند. ۷- صداقت و وفای به عهد به انسان می‌دهد. ۸- انسان را امانتدار می‌کند. ۹- انسان را از وادی خدعه و نیرنگ دور می‌کند. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در ادامه بیان ویژگی‌های متقین: مبحث معادباوری ❖شاخص‌ترین اثر ایمان به معاد ❖سختی روز حساب 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾ 💠 «وبالآخرة هم یوقنون» ♻️ ادامه مبحث معادباوری 🔹شاخص‌ترین اثر ایمان به معاد: وقتی انسان باور کند آخرتی در پیش است؛ افکار، اقوال، امیال، تنفرات و رفتار خود را در راستای رسیدن به معادی که باور ‌دارد کنترل خواهد کرد. اگر کسی چنین باوری نداشته باشد برنامۀ زندگیش برنامۀ درستی نخواهد بود. 💠سختی روز حساب: روز قیامت آنقدر سخت است، که خاتم انبیاءصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم تنها پیامبری‌ است که می‌فرماید: وا اُمَّتاَ. سایر انبیاء یعنی ۱۲۴هزار پیغمبر همه می‌گویند وا نَفسا؛ یعنی هیچ‌کس به فکر دیگری نیست. سورۀ مبارکه معارجِ می‌فرماید: آن روز که می‌رسد، انسان حاضر است دوست، برادر، مادر، دایه‌، همسر، تمام بستگانش و حتی ما‌فیِ‌الاَرض را جهنم ببرند که خودش جهنم نرود. وقتی انبیاء در آن روز نمی‌توانند از خودشان دفاعی داشته باشند و وحشت صحنه قیامت آنها را می‌گیرد، از افراد معمولی چه انتظاری می‌رود؟! ☑️اگر انسان باور داشته باشد که نظام خلقت حساب و کتاب دارد، هدفمند است و تمام ذرات نظام خلقت باهم هماهنگ هستند و نظم دارند؛ دست به هر کاری نخواهد زد. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ضمیر "اولئک" در قرآن در چند معنا به کار رفته است؟ ❖چرا نفرمود فی هدی؟ فرمود علی هدی ❖مفلحین چه کسانی هستند؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ضمیر "اولئک" در قرآن در چند معنا به کار رفت
᯽⊱┈──❊﷽❊╌──⊰᯽⊱ أُولٰئِكَ عَلىٰ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ﴿۵﴾ 💠أُوْلَئِکَ اولئک ضمیر اشاره دور است و در قرآن به دو معنا به کار می‌رود: ۱- به جهت فاصلهٔ عقیدتی به کار می‌رود؛ یعنی کسانی که از ما دورند و با ما هم‌عقیده نیستند. «اولئک هم الخاسرون» ۲- به معنای بالا و والا بودن شخصیتی به کار می‌رود؛ یعنی آن شخصیت بلند، آن انسان‌های با منزلت. که در این آیه با توجه به سیاق آیه به معنای دوم آمده است. 💠عَلَى هُدىً ❓چرا نفرمود فی هدی، فی طریق هدی یا إلی هدی. علی هدی یعنی بر مسیر هدایت‌اند، گاهی انسان یک مسئله عبادی را انجام می‌دهد احساس سنگینی و زحمت برایش دارد و کسالت ایجاد می‌کند خداوند می‌فرماید عبادت باید به گونه‌ای باشد که بر بالِ عبادت بنشینی. وقتی انسان بر بالِ هدایت بنشیند در اینصورت به کمال می‌رسد. به همین دلیل در اذان و اقامه می‌گوییم «حیّ علی الصلاة» یعنی نماز باید بستری باشد که آدم را به معراج ببرد «إنّ الصلوة معراج المومن» 💠مِّن رَّبِّهِمْ: یعنی باید بدانند این هدایتی که به دست آوردند از ناحیه رب است؛ پروردگار آنها را پرورش داده که بر راه هدایت هستند. 💠أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ❓چرا نفرمود «هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، فرمود «أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»: به منظور بیان والابودن مقام مفلحون «اولئک» را همراه «هُمُ» آورده است. فلح یعنی شکافتن. فلاح: زمین را می‌شکافد، دانه را در زمین جا می‌دهد تا رشد کند. به قاضی و معلم مفلح می‌گویند چون گره‌گشایی حقوقی و علمی می‌کنند. مفلحین: کسانی هستند که وجودشان را شخم زدند، دانهٔ محبت توحید و ولایت را در آن کاشتند و رشد کرد. @ostad_adabi ⊰᯽⊱┈──❊❊❊╌──⊰᯽⊱
15.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۶ ❖اقسام کفر 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۶ ❖اقسام کفر
₪❅🔘❅₪══ ﷽ ══₪❅🔘❅₪ إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ﴿۶﴾ ترجمه: آن کسانی که کفر ورزیدند برایشان فرقی نمی‌کند که آنها را انذار بدهی یا ندهی(مخاطب پیامبر است)، ایمان نمی‌آورند. 🔹معانی لغات ⇙سواء: مساوی، یکسان ⇙انذار: متاسفانه انذار به معنای ترساندن معروف شده، اما معنای دقیق آن بیدارگری است. منذر یعنی فردی که انسان را از غفلت نجات می‌دهد. ⇙کُفر: پوشاندن، پنهان کردن. در یک تقسیم بندی کفر به دو نوع مذموم و ممدوح تقسیم می‌شود: •↲کفر ممدوح: پوشاننده باطل؛ باطل را نمی‌پذیرد. •↲کفر مذموم: پوشاننده حق؛ حق را نمی‌پذیرد. پس هر پوشاندنی مذموم نیست. اقسام کفر: ۱- کفر الوهیتی: منکر ذات احدیت است. ۲- کفر ربوبی: بعضی از مشرکین می‌گویند خدا عالم را خلق کرده اما اداره نمی‌کند، در واقع ربوبیت و مدیریت خدا را قبول ندارند، به همین علت سراغ بت‌ها می‌روند. ۳- کفرنبوتی: دو بخش‌ است: ☜︎︎︎کفر نبوت عامه: هر فرستاده‌ای از طرف خدا را انکار می‌کند؛ یعنی هیچ‌یک از ۱۲۴ هزار پیامبر را قبول ندارد. ☜︎︎︎کفر نبوتی خاصه: بعضی از پیامبران را قبول دارد. که هردونوع آن خلاف شرع و عقل است. ۴- کفر نعمتی: نعمت را در جای صحیحش مصرف نمی‌کند و یا سپاسگزار نعمت نیست. ۵- کفر تنزیلی: کفری که جایگزین کفر است. انسان بعضی از عبادات را که انجام نمی‌دهد به منزلهٔ این است که کافر است؛ «مَن تَرَکَ الصلوة مُتَعَمِّداً فَقَد کَفَر» کسی که عمداً نمازش را ترک کرد کافر است؛ چون فطرتش را پوشاند. این کفر پایین‌تر از کفرالوهیتی، ربوبی و نبوتی است. @ostad_adabi ₪❅🔘❅₪══🌼══₪❅🔘❅₪