eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
565 عکس
884 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰✧در ادامه بیان ویژگی‌های م
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ ❓چرا باید متقین هم آنچه را که بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نازل شده یعنی قرآن که مُهَیمن بر سایر کتب وحیانی‌ است و هم آنچه بر انبیاء قبل از پیامبر نازل شده ایمان داشته باشند؟ ↹سیره انبیاء اینگونه بوده که گذشتگان مژده آیندگان را می‌دهند و آیندگان هم از زحمات گذشتگان تشکر می‌کنند. در واقع تمام انبیاء همدیگر را تایید می‌کنند؛ چون اصول کلی ایشان یکی‌ است. 🍃در اصول کلی توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت، اصول کلی حقوقی و حکومتی همه در واقع با همدیگر مشترک‌اند و هیچ تناقضی در بیان حضرات معصومین نیست. در مسائل خیلی جزئی مثل بعضی از احکام عِدّه، عِدّۀ میّت، طلاق، جهت قبله اختلافات جزئی دارند. 💠وَ الَّذینَ یُؤمِنوُنَ بِماَ أُنزِلَ إِلَیکَ؛ «کَ در إِلَیکَ» منظور رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم است. ✅نکته‌ گاهی در قرآن ضمایری مانند هو، ک و... داریم امّا مرجع آن‌ را نمی‌دانیم با توجه به قراین باید به مرجع ضمیر پی ببریم که یا به خودِ خدای متعال برمی‌گردد مثل قُل ‌هُوَ ‌اللهُ ‌اَحَد، یا به متن قرآن برمی‌گردد مثل اِنّاَ اَنزَلناهُ فیِ لَیلَهِ القَدر و یا به پیامبر اکرم برمی‌گردد مثل همین آیه؛ «یُؤمِنوُنَ بِماَ أُنزِلَ إِلَیکَ» که با قرینه و سیاق آیه می‌شود فهمید که مخاطب شخص پیامبر است. 👈ضمایر مشخص‌اند و بستر معینی دارند. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:مبحث ایمان به پیامبران علیهم‌السلام ✧چرا انسان‌ها باید به آنچه که پیامبران میگویند ایمان بیاورند؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:مبح
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ ❓چرا انسان‌ها باید به آنچه که پیامبران می‌گویند ایمان بیاورند؟ ①- راهها با همدیگر متفاوتند؛ راههایی که در عالم دنیا وجود دارد راههای محدودی هستند امّا می‌بینیم قوانین همین راههای محدود در طول تاریخ مدام درحال تغییر است. برای این راههای محدود دنیوی بشر قادر نیست یک قانون جامع طرح بکند، چگونه می‌تواند برای یک راهی که نامتناهی است طرح بدهد؟! انسانی که حداکثر به طور متوسط صد‌سال زنده می‌ماند؛ آیا می‌تواند قانونی ارائه بدهد که از اوّل نظام خلقت تا آخر نظام خلقت کارآمد باشد؟! ②- انسان به‌ طبع می‌خواهد دیگران را به استخدام خود در‌بیاورد، این مسائل سبب اختلاف می‌شود و انسان این اختلافات را نمی‌تواند رفع بکند، چون انسانها به دنبال نفع شخصی خودشان هستند. باید یک کسی از بالا نگاه کند و خواهش‌ها و امیال انسانها را نداشته باشد که بتواند قانون کاملی ارائه دهد. ③- انسان‌ها در سه حوزه باید خودشان را نشان بدهند؛ عقاید، اخلاق و احکام. ⇙عقاید: اعتقاد و باورهای انسان که محصول فکر و اندیشه است. ⇙اخلاق: رفتارهای عملی. ⇙احکام: اعمال عبادی. 👈که هر کدام از این‌ها شامل سه رابطه‌ است: •↲رابطه با خدا، •↲رابطه با مخلوقات •↲و رابطه با نفس. در مجموع ۹ رابطه ایجاد می‌شود و آیا بشر ناقص‌العقل می‌تواند برای این نُه رابطه قانون ارائه دهد؟! @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین: مبحث ایمان به پیامبران علیهم‌السلام ✧ چرا انسان‌ها به پیامبران نیاز دارند آیا عقل و فطرت که خدا به انسان داده برای برنامه‌ریزی دنیا و آخرت او کفایت نمی‌کند؟ ✧تفاوت قوانین بشری با قوانین انبیاء 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: ✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ ❓چرا انسان‌ها به پیامبران نیاز دارند؟ آیا عقل و فطرت که خدا به انسان داده برای برنامه‌ریزی دنیا و آخرت او کفایت نمی‌کند؟ ①-عقل انسان کامل نیست؛ انسان از کارهای گذشته‌اش پشیمان می‌شود، حسرت می‌خورد، طلاق دارد و... اینها نشانهٔ اینست که عقل کفایت نمی‌کند و باید از عالم غیب از سوی خداوند راهنما بیاید. ②-فطرت در درون انسان جهت دهنده و کنترل کننده است و همان کاری که غریزه در حیوان می‌کند فطرت در انسان انجام می‌دهد. ⇦فطرت در درون انسان کمال‌طلب است امّا اگر کنترلش نکند سر از کِبر در می‌آورد، فطرت در درون انسان می‌گوید بندگی بکن ولی اگر نتواند این بندگی را کنترل بکند شغال‌، سنگ، خورشید و... می‌پرستد. ✔️پس خود فطرت بعنوان یک امری ما را تحریک می‌کند و جهت می‌دهد، یک کنترل‌ کننده‌ای هم فطرت انسان لازم دارد که آن بیان حضرات معصومین و انبیاء است. 🌐تفاوت قانون بشر با قانون انبیاء: بشر وقتی می‌خواهد قانون طرح بکند رضایت مخلوقات را در نظر می‌گیرد امّا شریعت انبیاء سعادت انسان را تامین می‌کند و این دو باهم خیلی فاصله دارند و اکثرا رضایت‌های ما با سعادت ما درگیر است. قرآن مال‌اندوزی و وابستگی به دنیا را مذمت می‌کند امّا در کنارش می‌فرماید: از دنیا استفاده کن. این تعادل برنامه ریزی و جهت‌دهی صحیح می‌خواهد که قانون وحیِ پیامبران این تعادل را ایجاد می‌کند و وظیفه‌ انسان نسبت به خودش، خدایش و مخلوقات در آن مشخص است. ✅سعادت دنیا و آخرت انسان فقط در قانون الهی تامین می‌شود. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین: مبحث معادباوری ✧ مراتب یقین 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
وحدت و اتحاد انسان‌ها از منظر قرآن .mp3
1.72M
༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡༅🌺༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡༅🌺༅͢͜͡❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ͢͜͡❉͜͢͡ 🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸 ⭕️پادکست صوتی ♻️وحدت و اتحاد انسان‌ها از منظر قرآن 💢تعامل ما از نظر اجتماعی با دیگر ادیان چگونه باشد؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ostad_adabi 🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔆لطف خاص خداوند به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله وسلم 🔆خاتم انبیاء به تمام تعهداتی که داده بود عمل کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ostad_adabi 🌸🍃🌼🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✴️تولد نور ♻️تمام زندگی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله‌وسلم پیچیدهٔ به نور است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ostad_adabi 🌸🍃🌼🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ❖در ادامه بیان ویژگی‌های متقین: مبحث معادباوری ❖آثار و برکات معادباوری 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: ✧در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ 💠«وَ بالآخرة هُم یوقنون؛ متقین به آخرت یقین دارند». ☜︎︎︎فرمود بالآخرة هم یوقنون، نفرمود لِلْآخرة هم یوقنون؛ ایمان سطحی و ضعیف مورد قبول نیست چون سخن از آخرکار است. ✴️ یقین مراتبی دارد: ❶- علم‌الیقین: موضوعی را می‌شنود و در ذهنش قرار می‌گیرد. ❷- عین‌الیقین: با چشم آن مطلب را می‌بیند یعنی با اعضا و جوارحش آن‌را حس می‌کند. ❸- حق الیقین: با آن موضوع متحد می‌شود. ❇️ کارهایی که باعث تقویت معادباوری می‌شود: ①- خداباوری: چون هوالاول والآخر؛ اگر ما ایمان به خدا داشته باشیم و بدانیم که هم اول خط و هم پایان خط خدا ایستاده است به معاد ایمان می‌آوریم. ②- یاد قیامت: فکرکردن به قیامت و یادآوری آن باعث می‌شود معاد را باور کنیم. ③- دنیاگریزی: هرقدر انسان از دنیا فاصله بگیرد به آخرت و قیامت نزدیک می‌شود. مَثَل دنیا و آخرت مّثَل نور و ظلمت‌اند، هرچقدر به نور نزدیک شوی از ظلمت دور خواهی شد. ④- زیارت اهل قبور ⑤- تفکر در آیات الهی نظام خلقت: به نشانه‌های نظام خلقت دقت کنیم؛ مثلا انسان‌ها می‌آیند و می‌روند و هیچ کس ماندنی نیست. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: ❖در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴿۴﴾ 🔹«وَ بالآخرة هُم یوقنون؛ متقین به آخرت یقین دارند» ❇️ادامه مبحث معادباوری 💠آثار و برکات معادباوری: ۱- شجاعت و شهامت انسان را زیاد می‌کند؛ مشکلی در جامعه پیش بیاید نمی‌ترسد، دفاع می‌کند و در مقابل مصائب و مشکلات خود را نمی‌بازد. ۲- چون باور دارد بر خداوند وارد می‌شود می‌خواهد پاک باشد گناه نمی‌کند و مغلوب هوای نفس نمی‌شود. ۳- سختیهای عبادت را تحمل می‌کند و می‌گوید «افضَلُ الاَعمال اَحمَزُها؛ بهترین عمل‌ها عملی است که سخت‌تر باشد. ۴- انسان معادباور مسئولیت‌پذیر است، احساس تکلیف می‌کند و می‌گوید در نظام خلقت وظیفه من چیست که انجام دهم. ۵- در معادباوری توازن بین دنیا و آخرت برقرار می‌شود؛ فرد معادباور از دنیا برای رسیدن به برکات اخروی استفاده می‌کند. ۶- انسان احساس امنیت و آرامش پیدا می‌کند. ۷- صداقت و وفای به عهد به انسان می‌دهد. ۸- انسان را امانتدار می‌کند. ۹- انسان را از وادی خدعه و نیرنگ دور می‌کند. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در ادامه بیان ویژگی‌های متقین: مبحث معادباوری ❖شاخص‌ترین اثر ایمان به معاد ❖سختی روز حساب 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در ادامه بیان ویژگی‌های متقین:
°•°•°•°•°🌸🍃❁﷽❁🍃🌸°•°•°•°•° وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾ 💠 «وبالآخرة هم یوقنون» ♻️ ادامه مبحث معادباوری 🔹شاخص‌ترین اثر ایمان به معاد: وقتی انسان باور کند آخرتی در پیش است؛ افکار، اقوال، امیال، تنفرات و رفتار خود را در راستای رسیدن به معادی که باور ‌دارد کنترل خواهد کرد. اگر کسی چنین باوری نداشته باشد برنامۀ زندگیش برنامۀ درستی نخواهد بود. 💠سختی روز حساب: روز قیامت آنقدر سخت است، که خاتم انبیاءصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم تنها پیامبری‌ است که می‌فرماید: وا اُمَّتاَ. سایر انبیاء یعنی ۱۲۴هزار پیغمبر همه می‌گویند وا نَفسا؛ یعنی هیچ‌کس به فکر دیگری نیست. سورۀ مبارکه معارجِ می‌فرماید: آن روز که می‌رسد، انسان حاضر است دوست، برادر، مادر، دایه‌، همسر، تمام بستگانش و حتی ما‌فیِ‌الاَرض را جهنم ببرند که خودش جهنم نرود. وقتی انبیاء در آن روز نمی‌توانند از خودشان دفاعی داشته باشند و وحشت صحنه قیامت آنها را می‌گیرد، از افراد معمولی چه انتظاری می‌رود؟! ☑️اگر انسان باور داشته باشد که نظام خلقت حساب و کتاب دارد، هدفمند است و تمام ذرات نظام خلقت باهم هماهنگ هستند و نظم دارند؛ دست به هر کاری نخواهد زد. @ostad_adabi °•°•°•°•°🍃❁🌸❁🍃°•°•°•°•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ضمیر "اولئک" در قرآن در چند معنا به کار رفته است؟ ❖چرا نفرمود فی هدی؟ فرمود علی هدی ❖مفلحین چه کسانی هستند؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ضمیر "اولئک" در قرآن در چند معنا به کار رفت
᯽⊱┈──❊﷽❊╌──⊰᯽⊱ أُولٰئِكَ عَلىٰ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ﴿۵﴾ 💠أُوْلَئِکَ اولئک ضمیر اشاره دور است و در قرآن به دو معنا به کار می‌رود: ۱- به جهت فاصلهٔ عقیدتی به کار می‌رود؛ یعنی کسانی که از ما دورند و با ما هم‌عقیده نیستند. «اولئک هم الخاسرون» ۲- به معنای بالا و والا بودن شخصیتی به کار می‌رود؛ یعنی آن شخصیت بلند، آن انسان‌های با منزلت. که در این آیه با توجه به سیاق آیه به معنای دوم آمده است. 💠عَلَى هُدىً ❓چرا نفرمود فی هدی، فی طریق هدی یا إلی هدی. علی هدی یعنی بر مسیر هدایت‌اند، گاهی انسان یک مسئله عبادی را انجام می‌دهد احساس سنگینی و زحمت برایش دارد و کسالت ایجاد می‌کند خداوند می‌فرماید عبادت باید به گونه‌ای باشد که بر بالِ عبادت بنشینی. وقتی انسان بر بالِ هدایت بنشیند در اینصورت به کمال می‌رسد. به همین دلیل در اذان و اقامه می‌گوییم «حیّ علی الصلاة» یعنی نماز باید بستری باشد که آدم را به معراج ببرد «إنّ الصلوة معراج المومن» 💠مِّن رَّبِّهِمْ: یعنی باید بدانند این هدایتی که به دست آوردند از ناحیه رب است؛ پروردگار آنها را پرورش داده که بر راه هدایت هستند. 💠أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ❓چرا نفرمود «هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، فرمود «أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»: به منظور بیان والابودن مقام مفلحون «اولئک» را همراه «هُمُ» آورده است. فلح یعنی شکافتن. فلاح: زمین را می‌شکافد، دانه را در زمین جا می‌دهد تا رشد کند. به قاضی و معلم مفلح می‌گویند چون گره‌گشایی حقوقی و علمی می‌کنند. مفلحین: کسانی هستند که وجودشان را شخم زدند، دانهٔ محبت توحید و ولایت را در آن کاشتند و رشد کرد. @ostad_adabi ⊰᯽⊱┈──❊❊❊╌──⊰᯽⊱
15.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۶ ❖اقسام کفر 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۶ ❖اقسام کفر
₪❅🔘❅₪══ ﷽ ══₪❅🔘❅₪ إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ﴿۶﴾ ترجمه: آن کسانی که کفر ورزیدند برایشان فرقی نمی‌کند که آنها را انذار بدهی یا ندهی(مخاطب پیامبر است)، ایمان نمی‌آورند. 🔹معانی لغات ⇙سواء: مساوی، یکسان ⇙انذار: متاسفانه انذار به معنای ترساندن معروف شده، اما معنای دقیق آن بیدارگری است. منذر یعنی فردی که انسان را از غفلت نجات می‌دهد. ⇙کُفر: پوشاندن، پنهان کردن. در یک تقسیم بندی کفر به دو نوع مذموم و ممدوح تقسیم می‌شود: •↲کفر ممدوح: پوشاننده باطل؛ باطل را نمی‌پذیرد. •↲کفر مذموم: پوشاننده حق؛ حق را نمی‌پذیرد. پس هر پوشاندنی مذموم نیست. اقسام کفر: ۱- کفر الوهیتی: منکر ذات احدیت است. ۲- کفر ربوبی: بعضی از مشرکین می‌گویند خدا عالم را خلق کرده اما اداره نمی‌کند، در واقع ربوبیت و مدیریت خدا را قبول ندارند، به همین علت سراغ بت‌ها می‌روند. ۳- کفرنبوتی: دو بخش‌ است: ☜︎︎︎کفر نبوت عامه: هر فرستاده‌ای از طرف خدا را انکار می‌کند؛ یعنی هیچ‌یک از ۱۲۴ هزار پیامبر را قبول ندارد. ☜︎︎︎کفر نبوتی خاصه: بعضی از پیامبران را قبول دارد. که هردونوع آن خلاف شرع و عقل است. ۴- کفر نعمتی: نعمت را در جای صحیحش مصرف نمی‌کند و یا سپاسگزار نعمت نیست. ۵- کفر تنزیلی: کفری که جایگزین کفر است. انسان بعضی از عبادات را که انجام نمی‌دهد به منزلهٔ این است که کافر است؛ «مَن تَرَکَ الصلوة مُتَعَمِّداً فَقَد کَفَر» کسی که عمداً نمازش را ترک کرد کافر است؛ چون فطرتش را پوشاند. این کفر پایین‌تر از کفرالوهیتی، ربوبی و نبوتی است. @ostad_adabi ₪❅🔘❅₪══🌼══₪❅🔘❅₪
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰قضیه واقعیه و خارجیه چیست؟!! 📽مشاه
₪❅🔘❅₪══ ﷽ ══₪❅🔘❅₪ إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ﴿۶﴾ ❓در آیه ۶ می‌فرماید: «این افراد چه به آنها انذار داده شود و چه نشود، ایمان نمی‌آورند» آیا منظور همهٔ کفار هستند؟ ☜︎︎︎خیر، منظور آن کسانی است که کفرشان در قضیهٔ واقعیه باشد نه حقیقیه. 🔹قضیه بر دو قسم است: حقیقیه و واقعیه. ↫قضیه حقیقیه: تمام افرادش داخل در قضیه هستند مثلاً می‌گوییم هر انسانی مکلف است نماز بخواند؛ برای این است که رضای خداوند را فراهم کند. ↫قضیه واقعیه: شرایط، مکان، زمان، سلب و ایجاب، کم و زیاد، فردی و اجتماعی و... در آن دخیل است. ✅قضیه واقعیه منحصر به موضوعات خاص است. ☑️نکته خداوند در پاسخ به «افرادی که چه به آنها انذار بدهی و چه ندهی ایمان نمی‌آورند» در سوره ابراهیم آیه ۲۱ می‌فرماید: در روز قیامت اینها چه داد بزنند و چه نزنند، چه گریه بکنند و چه نکنند، چه فریاد بزنند و چه نزنند، هیچ کس به دادشان نمی‌رسد و پناهگاهی ندارند. @ostad_adabi ₪❅🔘❅₪══🌼══₪❅🔘❅₪
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰رفتارهای مختلف در برابر انذار ❖
₪❅🔘❅₪══ ﷽ ══₪❅🔘❅₪ إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ﴿۶﴾ 💠 انسان‌ها نسبت به انذار و تذکر به چند دسته تقسیم می‌شوند: ۱- افرادی هستند در مقابل تذکری که می‌شنوند می‌گویند چه دلیل بیاوری و چه دلیل نیاوری نمی‌پذیریم؛ انکار می‌کنند. ۲- افرادی هستند بعد از شنیدن تذکر می‌گویند باید تحقیق کنیم و تابع نتیجهٔ تحقیق‌شان هستند. ۳- افرادی هستند که تحقیق می‌کنند و بعد از تحقیق علم پیدا می‌کنند که این تذکر به حق است اما باز هم نمی‌پذیرند. ۴- افرادی هستند که آنچه از سوی حق بیاید را می‌پذیرند. ☑️نکته معنی انذار این است که وقتی تذکر داده می‌شود زمان جبران داشته باشد. اگر زمان جبران نسبت به یک تذکری نداشته باشد انذار معنا ندارد. @ostad_adabi ₪❅🔘❅₪══🌼══₪❅🔘❅₪
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۷ ❖اقسام
.: ₪❅✧❅₪══ ﷽ ══₪❅✧❅₪ خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ﴿۷﴾ ترجمه: خدای متعال بر قلب‌هایشان مُهر می‌زند درحالیکه بر گوش و چشم‌هایشان هم پرده می‌اندازد و خدای متعال عذاب بزرگی به آنها می‌دهد. ❓ ضمیر «هُم» در قُلُوبِهِمۡ، سَمۡعِهِمۡ، أَبۡصَٰرِهِمۡ و لَهُمۡ به چه کسانی برمی‌گردد؟ ✔️منظور کفار است که در آیه قبل فرمود: "إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ" 🔹معانی لغات ختم: مُهر، پلمپ؛ به طوری که نه چیزی وارد و نه چیزی از آن خارج شود. خداوند به قلب‌شان مهر می‌زند یعنی نه نور وارد قلب‌شان می‌شود و نه ظلمت خارج می‌شود. قلب: از نظر اصطلاحی دو قسم است: قلب فیزیکی و قلب معنوی. قلب فیزیکی و جوارحی: که در سمت چپ بدن قرار دارد که خون را پمپاژ می‌کند. قلب معنوی: مرکزی از وجود که تمام ادراکات در آن نقطه شکلی ایجاد می‌کند که ترسیم قلب معنوی و حقیقی است. تمام لایه‌های وجود ما اعم از لایه حس، غریزه، عاطفه، عقل، فکر و ذکر در مرکز وجود ما رسوبی ایجاد می‌کند که با توجه به افکار و کردار شخص به شکل‌های مختلفی درمی‌آید. درواقع قلب محصول شش لایه دیگر وجود است. @ostad_adabi ₪❅✧❅₪══🌺══₪❅✧❅₪
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰اقسام قلب معنوی 📽مشاهده ویدئوهای ت
₪❅✧❅₪══ ﷽ ══₪❅✧❅₪ خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ﴿۷﴾ 💠 اقسام قلب معنوی: ۱- قلب سالم: رگه‌های کفر در آن ورود ندارد. ۲- قلب متکبّر: خودش را بر دیگران ترجیح می‌دهد، فخرفروشی می‌کند و منیّت دارد. ۳- غلظت قلب: قلبی که خشن و سخت شده است. ۴- قلب منیب: مرتب به سوی خدا برمی‌گردد، در واقع هرجا برود به سوی خدا باز می‌گردد. ۵- قلب عاصم: یعنی گناه می‌کند. ۶- قلب مطمئن: قلبه مطمئنٌ بالایمان. ۷- قلب مریض ۸- قلب غافل: متذکر نیست. ۹- قلب زیغ: قلبی که از سمت حق به سمت باطل متمایل شده باشد. ۱٠- قلب عَمیٰ: قلبی که کور است. ۱۱- قسی القلب ۱۲- قلب خاشع: در مقابل خداوند فروتن و خاضع است. ۱۳- قلب رین: روی آن پرده افتاده است و یا آلودگی دارد. ۱۴- قلب مطبوع ۱۵- قلب مختوم: قلبی که مُهر خورده است. ۱۶- قلب منکر: حقیقت را انکار می‌کنند. @ostad_adabi ₪❅✧❅₪══🌺══₪❅✧❅₪
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای واژهٔ سمع ✦چرا در آیه ۷ بلافاصله بعد واژهٔ قلب، سمع آمده؟؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای واژهٔ سمع ✦چرا در آیه ۷ بلافاص
.: ₪❅✧❅₪══ ﷽ ══₪❅✧❅₪ خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ ﴿۷﴾ 🔹معنای واژهٔ سمع سمع به دو معنا می‌آید: ۱- عضوی از بدن که با آن می‌شنویم (وسیلهٔ شنیدن) ۲- به معنی مصدری آن یعنی شنیدن (خودِ شنیدن). ❓چرا در این آیه برای قلب، جمع آن یعنی قلوب آمده؛ اما برای سمع، جمع آن یعنی اسماع نیامده است؟ ☜︎︎︎چون سمع هم به معنای مصدری می‌آید و هم به معنای اسم. لذا اینجا می‌تواند جای جمع بیاید. پس سمعهم به معنای اسماعهم می‌باشد. ❓چرا سمع بلافاصله بعد از قلب آمده است؟ ☜︎︎︎ به دلایل زیادی سمع اهمیت بالایی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: ۱- سبقت خَلقی سمع: در جنین اولین عضوی که بعد از قلب تشکیل می‌شود گوش است؛ دو رشته از قلب جدا می‌شود و گوش تشکیل می‌شود. ۲- انسان با گوش مطالب بیشتری نسبت به چشم دریافت می‌کند، گوش از همه جهات دریافت دارد اما چشم اینگونه نیست، همزمان چهارجهت را نمی‌بیند. همچنین اصوات نسبت به تصاویر دیرتر از حافظه انسان پاک می‌شود. ۳- در هنگام خوابیدن آخرین عضوی که از کار می‌افتد و در بیدارشدن اولین عضوی که شروع به کار می‌کند گوش است. در تلقین میت می‌گویند «اِسمَع اِفهم» چون گوش هنوز کار می‌کند. و.... @ostad_adabi ₪❅✧❅₪══🌺══₪❅✧❅₪