eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
586 عکس
895 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معانی قول 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری
┄┅🌸🍃❁﷽❁🍃🌸┅┄ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنينَ﴿۸﴾ 💠 معانی قول: ۱- به معنای گفتار: قائلش گاهی خدای متعال است گاهی مخلوقات. ۲- به معنای اعتقاد: به قول فلان دانشمند، به قول فلان کس. ۳- به معنای تصور ذهنی: «لا یعذّبنا الله لما نقول» خدا به آنچه که در فکر و اندیشهٔ ماست ما را عذاب نمی‌کند. ۴- گاهی به معنای امر تکوینی است. @ostad_adabi ┄┅🌸🍃❁❁🍃🌸┅┄
17.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰بعد از بیان اوصاف متقین خداوند در این آیه منافقین را معرفی می‌کند. ✧معنای خدع ✧مکر حسن چیست؟!!! 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰بعد از بیان اوصاف متقین خداوند در این
‘°º•.¸✿¸.••.❀╭ ﷽ ╮❀.••.¸✿¸.•º°، يُخٰادِعُونَ اَللّٰهَ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ مٰا يَخْدَعُونَ إِلاّٰ أَنْفُسَهُمْ وَ مٰا يَشْعُرُونَ ﴿۹﴾ 🔹در ابتدای سوره بقره اوصاف متقین را می‌فرماید، بعد از آن کفار و اکنون منافقین را معرفی می‌کند. ♻️ ترجمه: با خدا و مومنین خدعه می‌کنند اما خدعه نمی‌کنند مگر به خودشان و شعور ندارند. 🔹معنای خدع خدع: کاری که انسان سریع و پنهانی انجام دهد و نخواهد رو شود این را خدع گویند. خدعه: نیرنگ، نقشۀ پنهانی. نقشۀ پنهانی گاهی ممکن است بار مثبت داشته باشد و گاهی بار منفی. خدعه بیشتر بار منفی دارد اما در جایی ممکن است خدعه جای «مکر حَسَن» بیاید. •↲مکر حَسَن یعنی پنهانی و با دقت خاصی فکر کسی را به سمت یک موضوع مثبتی بکشانیم. ☜︎︎︎پس معنای لغوی خُدعه یعنی کار تند، سریع و پنهانی که اکثراً بار منفی دارد. ⁉️ چرا می‌فرماید: «يُخَادِعُونَ اللَّهَ» يُخَادِعُونَ باب مفاعله است، باب مفاعله یعنی کار طرفینی. یعنی ما خدعه می‌کنیم نعوذبالله خدا هم خدعه می‌کند؟ ⇦دو پاسخ میتوان به این پرسش داد: ❶متاسفانه بعضی از انسان‌ها خدا را هم خدعه‌گر می‌دانند. اما معنای باب مفاعله این نیست که همه‌جا طرفینی بوده باشد. مثلاً مسافرت؛ باب مفاعله است آیا مسافرت که انجام می‌دهیم یعنی آن مقصد به سمت ما می‌آید و ما هم به سمت مقصد می‌رویم! این نیست. پس بعضی از کاربردهای باب مفاعله یک طرفه است. ❷اگر معنای خدعه را طرفینی در نظر بگیریم، منظور خدعهٔ این افراد با پیامبر است. یعنی اینها با پیامبر اکرم خدعه می‌کنند چون با خدا که نمی‌‌شود خدعه کرد. که در اینصورت چند تا نکته وجود دارد: 👈نسبت به خدا نمی‌توانیم خدعه بکنیم چون همۀ امور برای خدا روشن است. البته بعضی از یهودی‌ها برای خدا جسم و دستِ بسته قائل‌اند و فکر می‌کنند نعوذبالله میتوان سر خدا کلاه گذاشت. اما می‌توانیم آنرا تقلیل بدهیم و بگوییم منظورشان از خدعۀ با خدا، خدعۀ با پیامبر است. 🔳«الّذین آمنوا» با مومنین خدعه می‌کنند؛ در واقع منافقین با صراط مستقیم خدعه و حیله دارند؛ پس فقط و فقط خدعه نسبت به خدای متعال یا نسبت به پیامبر تنها نیست؛ علیه مومنین نیز توطئه می‌کنند. @ostad_adabi .¸✿¸.••.❀╭🌺╮❀.••.¸✿¸.
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای لغوی و اصطلاحی نفس ✧ توضیح مراتب نفس 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای لغوی و اصطلاحی نفس ✧ توضیح مرا
‘°º•.¸✿¸.••.❀╭ ﷽ ╮❀.••.¸✿¸.•º°، يُخٰادِعُونَ اَللّٰهَ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ مٰا يَخْدَعُونَ إِلاّٰ أَنْفُسَهُمْ وَ مٰا يَشْعُرُونَ ﴿۹﴾ 💠 نفس معانی متعددی می‌تواند داشته باشد: الف- معنای لغوی: تَشَخُّص؛ یک چیزی که شخصیتی داشته باشد و ظهور پیدا کند به آن نَفْس می‌گویند. ب- معنای اصطلاحی: ❶- گاهی منظور از نفس، روح است. ❷- گاهی منظور از نفس، جان است. ❸- گاهی منظور از نفس، خود است. ❹- گاهی منظور از نفس، دَم (خون) است. 👈غربی‌ها به نَفْس می‌گویند «Ego». یعنی نفس، آن چیزی است که خدا را در حاشیه قرار می‌دهد. 🔳مراتب نفس: ۱- نفس مُسوّله: مسوّله از تسویل می‌آید یعنی تزیین، ظاهرسازی، آراستن. پس نفس مُسوّله نفسی است که چیزی را تزیین می‌کند. ۲-نفس مُلهمه: مرحله‌ای از نفس که به وجود انسان القائاتی می‌کند؛ خودِ الهام از همین کلمه است یعنی القاءُ شیءٍ. این القاء می‌تواند مثبت یا منفی باشد. اگر از ماهواره رحمانی دریافت کند مسائل مثبت را گرفته، اگر از ماهواره شیطانی دریافت کند مسائل منفی را گرفته است. ۳- نفس اَمّاره: اَمّاره صیغۀ مبالغه است دائماً امر به بدی می‌کند. لذا حضرت یوسف می‌فرماید: ما اُبرءُ نفسی انّ النفس لَامّارةً بالسوء (یوسف/۳)؛ نفسم را تبرئه نمی‌کنم چون گاهی در کلاس اَمّاره، فقط دعوت به بدی می‌کند. ۴- نفس مطمئنه: مرتبه‌ای که انسان آرامش پیدا می‌کند و راه را پیدا کرده، قصد برگشتن ندارد، دورِ خودش نمی‌چرخد و زیرپایش محکم است این را حالت مطمئنگی نفس گویند. ۵- نفس راضیه: در این مرحله انسان راضی به تمام دستورات خدای متعال است؛ این را مرتبۀ راضیه گویند. ۶- نفس مرضیه: بالاتر از مرحلۀ راضیه است؛ مرحله‌ای که خدا از اعمال انسان راضی است. ۷- نفس کامله: بالاترین مرتبۀ نفس است که در این مرتبه تمام مراتب پایینتر نفس در وجود انسان هست اما تحت کنترل نفس ملکوتی واقع می‌شود. کسی‌که نفسش را به مرحلهٔ کامله برساند؛ آن فرد معیار ارزش‌ها، بایدها و نبایدها، خوبیها و اسوۀ کاملی می‌شود. لذا خداوند راجع‌به حضرت زهرای مرضیه می‌فرماید: به غضب او غضب می‌کنم و به رضای او رضایت می‌دهم. @ostad_adabi .¸✿¸.••.❀╭🌺╮❀.••.¸✿¸.
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح و ما یشعرون ✧معنای شعور 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح و ما یشعرون ✧معنای شعور 📽مش
.: ‘°º•.¸✿¸.••.❀╭ ﷽ ╮❀.••.¸✿¸.•º°، يُخٰادِعُونَ اَللّٰهَ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ مٰا يَخْدَعُونَ إِلاّٰ أَنْفُسَهُمْ وَ مٰا يَشْعُرُونَ ﴿۹﴾ 🔹معنای شعور: از ریشه «ش ع ر» است؛ یعنی دقیق و موشکافانه. ↫شعور یعنی توانایی موشکافی راجع‌به یک موضوعی. بعضی افراد مطلبی را مورد توجه قرار می‌دهند اما موشکافی نمی‌کنند، سطحی نگاه می‌کنند، بعضی قسمت‌ها را می‌بینند و از بعضی قسمت‌ها غافل می‌شوند. ↹فرد شعورمند کسی است که موضوعی را کامل بررسی کند و به تمام زوایای آن توجه کند. ❓خدای متعال می‌فرماید: اینها خودشان را فریب می‌دهند؛ اما شعور ندارند. این به چه معناست؟ آیا وسایل فهم ندارند؟ ⇠خیر. ابزار فهم یعنی چشم، گوش، عقل، شامه دارند؛ اما از اینها به درستی استفاده نمی‌کنند. پس انسان بی‌شعور یا کم‌شعور فردی است که از دستاوردهای حسی و قوای ادراکی خودش خوب بهره نمی‌گیرد. ❓آیا انسان می‌تواند خدا، پیامبر، مومنین و سایر افراد را فریب دهد؟ ۱- خدای متعال را نعوذبالله اصلاً نمی‌شود فریب داد؛ چون امری بر خدای متعال پوشیده نیست؛ تمام نظام خلقت برای خدای متعال روشن است. ۲- پیامبر را هم نمی‌تواند بفریبد چون پیامبر از نعمت وحی برخوردار است «وَما یَنطِقُ عَنِ الهَوَی إن هُوَ إِلّا وَحیٌ یُوحَی» (نجم/۳و۴). ۳- مومنین را هم نمی‌تواند فریب دهد چون «المومنُ ینظرُ بنورالله». ۴- حتی افراد غیر مومن را نیز نمی‌تواند بفریبد؛ زیرا در نظام خلقت، صداقت جزو قوانین ثابت الهی است؛ این قوانین عین اعداد طبیعی هستند پشت سر همدیگر چیده شده‌اند. عدد ۱ جایش مشخص است، ۲ جایش مشخص است، ۱٠٠ جایش مشخص است؛ در مجموعه اعداد طبیعی نمی‌توان عدد ۸ را از بین اعداد ۹ و ۱٠ برداشت. کسی که خدعه می‌کند، مثل اینست که ۸ را از مجموعه اعداد طبیعی برداشته و این عدد روی دستش می‌ماند و آبرویش را می‌برد. «إن أحسَنتُم أحسَنتم لِأنفسکم وَ إن أسَأتُم فَلَها» (اسراء/۷) اگر کسی خوبی انجام داد برای خودش انجام داد؛ اگر بدی هم انجام داد برای خودش انجام داد. یعنی اگر فردی، فرد دیگری را فریب دهد خودش را فریب داده است. @ostad_adabi .¸✿¸.••.❀╭🌺╮❀.••.¸✿¸.
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای مرض ✧توضیح قوهٔ جاذبه، دافعه و عاقله 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۱۰_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای مرض ✧توضیح قوهٔ جاذبه، دافعه
.: ┄┅─✵~••‌𖢖≼ ﷽ ≽𖢖••~✵─┅┄ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿۱۰﴾ 🔹معنای مرض: خروج عن السلم یا انتفاع السلامه. 🔘مریضی دو قسم است: جسمی و روحی 🔺مریضی جسمی: سیستم بدن بهم می‌ریزد؛ صفرا، بلغم و... غلبه می‌کند، قند و چربی بالا می‌رود و... 🔻مریضی روحی: وجود انسان مجموعه‌ای است از جاذبه‌ها، دافعه‌ها و قوۀ عاقله. اگر این سه قوه بر مسیر تعادل نباشد به افراط و تفریط می‌افتد و روح مریض می‌شود. ①- قوه جاذبه: یعنی کشش نسبت به آن چیزی که دوست دارد. ⇙انسان اگر نسبت به آن چیزی که دوست دارد تعادل را رعایت کند، صاحب عفت می‌شود. ☜︎︎︎عفیف: کسی است که از امکانات، جاذبه‌ها، خوشی‌ها لذت‌های دنیا به اندازه‌ای استفاده می‌کند که لطمه‌ای به جنبۀ روحی خودش نزند؛ افراط و تفریط نمی‌کند. ☑️انسان در جاذبه اگر به افراط بیفتد حریص، و اگر به تفریط بیفتد تنبل می‌شود. ②- قوۀ دافعه: خشم در وجود انسان هست ولی اگر افراطی شود تبدیل به تهوّر می‌شود و اگر تفریط کند ترسو می‌شود. اما اگر این قوه در وجود انسان متعادل باشد شجاع می‌شود. ③- قوۀ عاقله: بعضی از انسان‌ها در قوهٔ عاقله تعادل دارند یعنی جاهایی که نظر تخصصی‌شان را می‌توانند بدهند و به کار واقف هستند، اعلام نظر می‌کنند. جایی که واقف نیستند می‌گویند ما نظر نمی‌دهیم، اینها "حکیم" هستند. اما بعضی‌ افراد در تمام امور دخالت می‌کنند و در چیزی که تخصص ندارند نظر می‌دهند؛ این افراط در قوهٔ عقلانیت را "جُربزه" گویند. بعضی‌ افراد هستند که در هیچ موضوعی نظر نمی‌دهند و می‌گوید هیچی نمی‌دانم؛ این تفریط در قوۀ عاقله است و آنرا "خُمول" گویند. @ostad_adabi ✵~••‌𖢖≼ 🍃🍂🍃 ≽𖢖••~✵
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای عذاب، الیم و کذب ✧توضیح اضلال تکوینی و تشریعی 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۱۰_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای عذاب، الیم و کذب ✧توضیح اضلال
.: ┄┅─✵~••‌𖢖≼ ﷽ ≽𖢖••~✵─┅┄ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿۱۰﴾ 💠معنای عذاب: بعضی‌ها می‌گویند عذاب از ریشۀ عَذْبْ است یعنی گوارایی، پس واژۀ عذاب بار منفی ندارد. اما این معنا صحیح نمی‌باشد با اینکه ریشه همین است اما وقتی به باب‌های دیگر ادبیات منتقل می‌شود معانی عوض می‌شوند مثلاً باب تفعیل معنای سلب را درست می‌کند، باب افعال گاهی معنای سلب را درست می‌کند. مادۀ «ع ذ ب» به معنای گوارایی است، اما عذاب یعنی سلب العذوبه؛ گوارایی سلب می‌شود. 💠معنای اَلیم الیم: دردناک؛ از اَلَم می‌آید. اَلَم یعنی درد و الیم یعنی درد بیشتر. بر وزن فعیل است که شدت را می‌رساند. 💠معنای کذب: اقرار به خلاف واقع. 🔳اقسام کذب: خبری و مُخبری. ↫کذب خبری: یعنی گاهی از اوقات کسی خبری به شما می‌دهد که آن خبر دروغ است. مثلاً می‌گوید فلان قضیه اتفاق افتاده، درحالیکه اتفاق نیفتاده است. ↫کذب مُخبری: یعنی یک امری را شما قبول دارید و او می‌گوید من هم قبول دارم در حالیکه ته دلش قبول ندارد. مثل منافقین. ❓در این آیه می‌فرماید: قلب اینها مریض بود و خدای متعال این مریضی را افزایش داد» چرا افزایش داد؟ مگر خداوند باب هدایت را می‌بندد و مانع ایجاد می‌کند؟ ☜︎︎︎خیر خداوند مسیر هدایت را مسدود نمی‌کند. 🔘اضلال دو قسم است: ۱- اضلال تشریعی: نه ابتدائاً و نه کیفراً اتفاق نمی‌افتد. ۲- اضلال تکوینی: ابتدائاً از ناحیۀ خدای متعال صادر نمی‌شود. اما اضلال تکوینی کیفری اتفاق می‌افتد؛ چون وقتی که انسان از نعمت‌های خداوند درست استفاده نکند، به خودش آسیب می‌زند. کسی‌که حقایق را تکذیب کند، حقیقت وجودی‌اش عوض می‌شود، از نور نمی‌تواند استفاده بکند و طبیعت ثانویه پیدا می‌کند بجای اینکه از عدل خوشش بیاید از ظلم خوشش می‌آید. این فرد مهمان عمل خودش است، در یک جهنمی قرار می‌گیرد که خودش برای خویش فراهم کرده است. @ostad_adabi ✵~••‌𖢖≼ 🍃🍂🍃 ≽𖢖••~✵
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای فساد ✧عوامل زمینه ساز فساد در جامعه ✧تحریف ارزش‌ها 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi