eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
586 عکس
895 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰رفتارهای مختلف در برابر انذار ❖
₪❅🔘❅₪══ ﷽ ══₪❅🔘❅₪ إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ﴿۶﴾ 💠 انسان‌ها نسبت به انذار و تذکر به چند دسته تقسیم می‌شوند: ۱- افرادی هستند در مقابل تذکری که می‌شنوند می‌گویند چه دلیل بیاوری و چه دلیل نیاوری نمی‌پذیریم؛ انکار می‌کنند. ۲- افرادی هستند بعد از شنیدن تذکر می‌گویند باید تحقیق کنیم و تابع نتیجهٔ تحقیق‌شان هستند. ۳- افرادی هستند که تحقیق می‌کنند و بعد از تحقیق علم پیدا می‌کنند که این تذکر به حق است اما باز هم نمی‌پذیرند. ۴- افرادی هستند که آنچه از سوی حق بیاید را می‌پذیرند. ☑️نکته معنی انذار این است که وقتی تذکر داده می‌شود زمان جبران داشته باشد. اگر زمان جبران نسبت به یک تذکری نداشته باشد انذار معنا ندارد. @ostad_adabi ₪❅🔘❅₪══🌼══₪❅🔘❅₪
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۷ ❖اقسام قلب 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰توضیح معنای لغات آیه ۷ ❖اقسام
.: ₪❅✧❅₪══ ﷽ ══₪❅✧❅₪ خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ﴿۷﴾ ترجمه: خدای متعال بر قلب‌هایشان مُهر می‌زند درحالیکه بر گوش و چشم‌هایشان هم پرده می‌اندازد و خدای متعال عذاب بزرگی به آنها می‌دهد. ❓ ضمیر «هُم» در قُلُوبِهِمۡ، سَمۡعِهِمۡ، أَبۡصَٰرِهِمۡ و لَهُمۡ به چه کسانی برمی‌گردد؟ ✔️منظور کفار است که در آیه قبل فرمود: "إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ" 🔹معانی لغات ختم: مُهر، پلمپ؛ به طوری که نه چیزی وارد و نه چیزی از آن خارج شود. خداوند به قلب‌شان مهر می‌زند یعنی نه نور وارد قلب‌شان می‌شود و نه ظلمت خارج می‌شود. قلب: از نظر اصطلاحی دو قسم است: قلب فیزیکی و قلب معنوی. قلب فیزیکی و جوارحی: که در سمت چپ بدن قرار دارد که خون را پمپاژ می‌کند. قلب معنوی: مرکزی از وجود که تمام ادراکات در آن نقطه شکلی ایجاد می‌کند که ترسیم قلب معنوی و حقیقی است. تمام لایه‌های وجود ما اعم از لایه حس، غریزه، عاطفه، عقل، فکر و ذکر در مرکز وجود ما رسوبی ایجاد می‌کند که با توجه به افکار و کردار شخص به شکل‌های مختلفی درمی‌آید. درواقع قلب محصول شش لایه دیگر وجود است. @ostad_adabi ₪❅✧❅₪══🌺══₪❅✧❅₪
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰اقسام قلب معنوی 📽مشاهده ویدئوهای ت
₪❅✧❅₪══ ﷽ ══₪❅✧❅₪ خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ﴿۷﴾ 💠 اقسام قلب معنوی: ۱- قلب سالم: رگه‌های کفر در آن ورود ندارد. ۲- قلب متکبّر: خودش را بر دیگران ترجیح می‌دهد، فخرفروشی می‌کند و منیّت دارد. ۳- غلظت قلب: قلبی که خشن و سخت شده است. ۴- قلب منیب: مرتب به سوی خدا برمی‌گردد، در واقع هرجا برود به سوی خدا باز می‌گردد. ۵- قلب عاصم: یعنی گناه می‌کند. ۶- قلب مطمئن: قلبه مطمئنٌ بالایمان. ۷- قلب مریض ۸- قلب غافل: متذکر نیست. ۹- قلب زیغ: قلبی که از سمت حق به سمت باطل متمایل شده باشد. ۱٠- قلب عَمیٰ: قلبی که کور است. ۱۱- قسی القلب ۱۲- قلب خاشع: در مقابل خداوند فروتن و خاضع است. ۱۳- قلب رین: روی آن پرده افتاده است و یا آلودگی دارد. ۱۴- قلب مطبوع ۱۵- قلب مختوم: قلبی که مُهر خورده است. ۱۶- قلب منکر: حقیقت را انکار می‌کنند. @ostad_adabi ₪❅✧❅₪══🌺══₪❅✧❅₪
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای واژهٔ سمع ✦چرا در آیه ۷ بلافاصله بعد واژهٔ قلب، سمع آمده؟؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای واژهٔ سمع ✦چرا در آیه ۷ بلافاص
.: ₪❅✧❅₪══ ﷽ ══₪❅✧❅₪ خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ ﴿۷﴾ 🔹معنای واژهٔ سمع سمع به دو معنا می‌آید: ۱- عضوی از بدن که با آن می‌شنویم (وسیلهٔ شنیدن) ۲- به معنی مصدری آن یعنی شنیدن (خودِ شنیدن). ❓چرا در این آیه برای قلب، جمع آن یعنی قلوب آمده؛ اما برای سمع، جمع آن یعنی اسماع نیامده است؟ ☜︎︎︎چون سمع هم به معنای مصدری می‌آید و هم به معنای اسم. لذا اینجا می‌تواند جای جمع بیاید. پس سمعهم به معنای اسماعهم می‌باشد. ❓چرا سمع بلافاصله بعد از قلب آمده است؟ ☜︎︎︎ به دلایل زیادی سمع اهمیت بالایی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: ۱- سبقت خَلقی سمع: در جنین اولین عضوی که بعد از قلب تشکیل می‌شود گوش است؛ دو رشته از قلب جدا می‌شود و گوش تشکیل می‌شود. ۲- انسان با گوش مطالب بیشتری نسبت به چشم دریافت می‌کند، گوش از همه جهات دریافت دارد اما چشم اینگونه نیست، همزمان چهارجهت را نمی‌بیند. همچنین اصوات نسبت به تصاویر دیرتر از حافظه انسان پاک می‌شود. ۳- در هنگام خوابیدن آخرین عضوی که از کار می‌افتد و در بیدارشدن اولین عضوی که شروع به کار می‌کند گوش است. در تلقین میت می‌گویند «اِسمَع اِفهم» چون گوش هنوز کار می‌کند. و.... @ostad_adabi ₪❅✧❅₪══🌺══₪❅✧❅₪
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معانی واژهٔ ناس 📽مشاهده ویدئوهای ت
┄┅🌸🍃❁﷽❁🍃🌸┅┄ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنينَ﴿۸﴾ 💠ترجمه بعضی از انسانها هستند که می‌گویند به خدا و قیامت ایمان داریم، اما اینها ایمان ندارند. 💠وّ مِنَ النَّاسِ «مِنَ» مِن تبعیضیه است؛ به معنای بعضی. ❓چرا نمی‌فرماید «الّذین قالوا» می‌فرماید: «مَنْ يَقُولُ» ↫چون فعل به صورت مضارع آمده است یعنی مرتب این حرف را می‌زنند. ❓چرا فرمود: «آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ»، و نفرمود «آمَنَّا لِلَّهِ وَ لِلْيَوْمِ الْآخِرِ» ↫ایمان باطنی منظور است نه ایمان ظاهری. 🔹معانی ناس ۱- ناس اگر از «نَوَسَ» باشد؛ یعنی وجود انسان نوسان دارد، پایین بالا می‌شود. یعنی ایمان مثل جیوه‌ای است که در وجود انسان قرار دارد گاهی این جیوه صفر درجه را نشان می‌دهد و گاهی نقطه جوش. ۲- اگر از «ایناس» باشد یعنی دیدن. حضرت موسی وقتی در کوه طور سمت آتش رفت فرمود: «آنَستُ ناراً، آتشی را دیدم.» ۳- گاهی از «اِنس» است، اِنس در مقابل جن است یعنی در مقابل آن موجودی است که دیده نمی‌شود؛ جنین هم از این ماده است. ۴- گاهی از «اُنس» است؛ انسان طبیعتاٰ مدنی‌الطبع است دوست دارد با دیگران اُنس داشته باشد. ۵- گاهی از «نسیان» است؛ اولین موجودی که نسیان در وجودش بروز دارد انسان است. ✅نکته واژهٔ ناس مفرد ندارد، خودش بجای جمع می‌آید. @ostad_adabi ┄┅🌸🍃❁❁🍃🌸┅┄
12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰چرا خداوند در جواب کفار از جمله اسمیه استفاده می‌کند. ✧بیان نکات آیه 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰چرا خداوند در جواب کفار از جمله اسمیه
┄┅🌸🍃❁﷽❁🍃🌸┅┄ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنينَ﴿۸﴾ ✴️نکات آیه: ۱- جملهٔ ابتدایی آیه فعلیه است «آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ؛ ما ایمان داریم به مبدا و معاد»، اما خداوند در جواب‌شان از جمله اسمیه «ما هُم بِمُؤْمِنينَ» استفاده می‌کند. ☑️تاکید جمله اسمیه از جمله فعلیه بیشتر است. ۲- در ادبیات فارسی بار معنایی دو جمله زیر باهم فرق دارد. 🔺 شخصی فلان مطلب را نمی‌داند. 🔻 آن شخص اصلا اهل دانستن فلان مطلب نیست. در ادبیات عرب اگر بخواهند از مفهوم دوم بهره بگیرند عبارت «ماهُم بمومنین» را بکار می‌برند. یعنی اصلا اهل ایمان آوردن نیستند. 🔘 انسان تنها موجود نظام خلقت است که بدلکاری می‌کند؛ جمادات، حیوانات و گیاهان بدلکاری نمی‌کنند. مثلا سنگ سیلیس نمی‌گوید من کوارتزم، یا گربه نمی‌گوید من شیرم. اما انسان اگر به معاد اعتقاد نداشته باشد بدلکار می‌شود. @ostad_adabi ┄┅🌸🍃❁❁🍃🌸┅┄