eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
620 عکس
922 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_حمد | #استاد_ادبی #آیه۵_قسمت۹ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰حکمت جمع بستن_ (إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِي
إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿۵﴾ در اول آیه می‌گوییم: به نام خداوند بخشنده مهربان بعد تمام سپاس‌ها به آن پروردگاری برمی‌گردد که پروردگار کلّ عالمیان است، کلّ ماسوی الله را او پرورش می‌دهد، بعد( الرحمن الرحیم) را دوباره تکرار می‌کنیم (مالک یوم‌الدّین) روز قیامت را مالکیت مطلقه‌اش را در دستِ خدای متعال مطرح می‌کنیم و می‌گوییم:( ایّاک نعبد). ❓سوال: این تغییر ساختار ظاهری آیه و تغییر متن و محتوای سوره به چه معناست؟ ایّاک نعبد که شروع شد به چه معناست؟ چرا یک‌دفعه متکلم مع‌الغیر آمد؟ نمی‌توانست بگوید ایّاک أَعبُد؟ ایّاک أَستعین خدا را می‌پرستم، از او کمک می‌گیرم. اینطور بهتر نبود؟ ❇️در ابتدا سخن خدای متعال است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین الرحمن الرحیم مالک یوم الدّین ایّاک نعبد یعنی ما می‌گوییم (ایّاک نعبد) تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو کمک می‌گیریم ✅ جواب: وقتی گفتم ایّاک نعبد و ایّاک نستعین چند حُسن دارد: ۱. مَنیّت با صیغۀ متکلم مع‌الغیر می‌میرد. وقتی گفتیم ایّاک نعبد، نگفتیم ایّاک أعبد یعنی من مطرح نیستم. آن منِ من دیگر مطرح نیست. من آمدم در این دریای موّاجی که همه بسوی خدا در حرکت هستند و می‌خواهند بندگی‌شان را اظهار بکنند، خودم را در آن دریا یکی کردم. ۲. اینکه وقتی من آمدم این عبادت ناچیز خودم را که هیچ ارزشی ندارد گذاشتم کنار آن عبادت‌های بلند حضرات معصومین، تاثیر بیشتری می‌گذارد، من بیشتر می‌توانم بهره بگیرم. {درویش را نباشد برگ سرای سلطان ماییم و کهنه دلقی کآتش در آن توان زد} فقیر که نمی‌تواند یکدفعه بر سلطان وارد بشود، ماییم و کهنه دلقی کآتش در آن توان زد. این نماز ما، عبادت ما، رکوع ما، سجدۀ ما، اینها که عبادت نیست. اما وقتی می‌گوییم:ایّاک نعبد یعنی این لحظه‌ای که نماز می‌خوانم، فلان ولیّ خدا هم دارد نماز می‌خواند، پروردگارا این نماز ما را با نماز ایشان یکی کن و تحویل بگیر. وقتی من مشارکت کردم با عباد صالح خدای متعال، خودم را همرنگ آن‌ها قرار دادم یک برکتی هم نصیب من می‌شود. ۳. وقتی آدم محضر یک بزرگی می‌خواهد برود، اگر تنها برود و خواسته خود را مطرح کند ممکن است جوابش را ندهند امّا اگر یک جمعیتی با هم طومار نوشتند، دست به دست هم دادند و تقدیم محضر آن سلطان نمودند، قطعاً آن‌ها را بیشتر می‌پذیرند و جواب‌شان را بهتر خواهند داد. ۴. "ما" عدد بر ایمان خیلی مهم است ولو اینکه کیفیت ممکن است خیلی از جاها نباشد، وقتی "ما" می‌گوییم: ( ایّاک نعبد و ایّاک نستعین ) تمام موجودات نظام خلقت را با خودمان هماهنگ می‌کنیم. یعنی این در و دیوارعبادت می‌کنند.   وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ  (سوره نور آیه ۴۱) پرنده‌ای که در فضا پرواز می‌کند، برای خودش نماز دارد، پس وقتی می‌گویم: ایّاک نعبد و ایّاک نستعین یعنی جمادات، نباتات، حیوانات، انسان‌ها، جن، مَلک همۀ شما با من همدست و همنوا باشید که من خدا را پرستش می‌کنم و روز قیامت شهادت بدهید که من خدا را مورد ستایش و پرستش قرار می‌دهم. شما در کرۀ زمین موجودی را پیدا نمی‌کنید که عبد خدا نباشد. لذا خدای متعال از آسمان و زمین سوال می‌کند شما بعنوان بنده بسوی من می‌آیید ؟ با کراهت یا با تمایل یا طیب خاطر است؟ آن‌ها چه می‌گویند؟ قالَتا أَتَيْنا طائِعينَ (سوره فصلت آیه ۱۱) ما به سمت خدا می‌آییم، حرف او را گوش می‌دهیم، اطاعتش می‌کنیم، آن هم طائعِین، نه طائعَین. یعنی صحبت ما دو نفر نیست، فقط زمین و آسمان نیست بلکه تمام موجودات نظام خلقت بندۀ تو هستند، و همه مطیع تو هستیم و فرمانبرداری از وجود نازنین شما می‌کنیم. @ostad_adabi
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰تلازم_ بندگی و استعانت جمع بندی_إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_حمد | #استاد_ادبی #آیه۵_قسمت۱۰ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰تلازم_ بندگی و استعانت جمع بندی_إِيّٰاك
خلاصه‌ای_از_تفسیر_سوره_مبارکه_حمد إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿۵﴾ ❇️ جمع‌بندی کلی آیه شریفه إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ ❓سوال: آیا می‌توانیم بدون استعانت از خدا، او را بپرستیم؟ نه، نمی‌توانیم. اگر من بخواهم خدا را بپرستم خودِ خدا باید به من توفیق بدهد که او را بپرستم. پس بین ایّاک نعبد و ایّاک نستعین تلازم است. ❓سوال: از اول سوره هر چه صحبت داشتیم، راجع‌ به ضمایر مغایب صحبت می‌کردیم، یکدفعه توجه از غایب به مخاطب چرا اتفاق افتاد؟ "ایّاک نعبد" یکدفعه می‌گوییم تو را. این تو از کجا آمد؟ ✅در آیات سابق، خدا غایب بود و ما با خدای مخاطب صحبت نمی‌کردیم! مقدمات این سوره بعد از اینکه من مراحل الوهیت، رحمانیت، رحیمیت، حمد تام، ربوبیت، مالکیت مطلقه و درکی از قیامت رو در وجود خودم فراهم کردم، به ما اجازه دادند که با خدا مستقیم حرف بزنیم. یعنی تا آن مقدمات صورت نگیرد، یعنی من تا از الوهیت، رحمانیت، رحیمیت، حمد تام، ربوبیت فراگیر پروردگار و مالکیت مطلقۀ او به اضافۀ درکی که از پایان کارم نداشته باشم، اجازه ندارم با خدا مستقیم حرف بزنم. مگر نماز معراج مومن نیست! مثل اینکه نردبانی گذاشتن که اولین پله‌اش: بسم‌الله الرحمن الرحیم است، بعد، الحمدلله ربّ العالمین بعد، الرحمن الرحیم بعد، مالک یوم الدّین. وقتی این پله‌ها را آمدم بالا ، کم کم حقایقی برای من روشن می‌شود، چیزهایی را به من نشان می‌دهند که تا بحال قابلیت نداشتم. نمی‌توانستم بر این فرش پا بگذارم، الان بر فرش خطاب، پا می‌گذارم و می‌گویم: ایّاک نعبد و ایّاک نستعین از این نمونه‌ها زیاد داریم در ادبیات عرب و فارسی، که اشعاری در این خصوص گفته‌اند که مَه است این یا مَلَک یا آدمیزاد تویی یا آفتاب عالم‌افروز می‌گویند فردی از محبوبش تعریف می‌کرد و همینطور که صحبت می‌کرد می‌گفت این مَه است یا ملک که اینقدر منزلت دارد بعد یکدفعه گفت تویی یا آفتاب عالم‌افروز. یعنی یکدفعه غایب تبدیل شد به مخاطب و مورد خطاب قرار داد. پس ما در واقع این مراحل را که گذراندیم بعد ورود پیدا می‌کنیم بر اینکه، باذن‌الله به خدای متعال بگوییم خداوندا تو را مورد خطاب قرار می‌دهیم و می‌گوییم: {ایّاک نعبد} تنها تو را می‌پرستم. {و ایّاک نستعین} که تا آخر به همین منوال مخاطب ادامه پیدا می‌کند. @ostad_adabi
21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
| طبق سخن بعضی از بزرگان فرآیند زیارت را بر امور زیر تطبیق داد‌ه‌اند. ورودی حرم: ماه رجب صحن: لیلة الرغائب حرم: شعبان ضریح: رمضان مزور: لیلة القدر بَست است نام دیگر درب ورودی هستی تواندرصحن در سیرصعودی بعد از فضای‌صحن رو سوی حرم کن خود را بیا مشمول الطاف و کرم کن باشد حرم را یک‌ضریح و یک حریمی اندرضریحش هست‌ مدفون یک‌کریمی ماه رجب درب ورودی حرم شد پنجشنبه شب‌صحن امید مرد و‌ زن‌ شد باشد حرم بهر زیارت ماه شعبان در سایه طوبی همه هستند مهمان ماه مبارک هم ضریح این حرم شد شب‌های قدرش مَدفنِ خیرالاُمم شد غرق گناهم در شب امیدواری "میرزا" بود محتاج لطف‌و عفو باری @ostad_adabi •°🍃°•____•°🌹°•____•°🍃°•
| ❇️ شب لیلة الرغائب @ostad_adabi ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_حمد | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ
࿇࿐᪥✧🍃﷽🍃✧᪥࿐࿇ اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ﴿۶﴾ پروردگارا ما را به راه راست هدایت کن. «اهدنا الصّراط المستقیم»👈 با متکلم مع‌الغیر شروع کرد. ♦️ما انتظار داریم وقتی با خدا صحبت می‌کنیم بگوییم اِهدنی یا بگوییم أعبدُ یا بگوییم أستعین. از تو کمک می‌گیریم، تو را می‌پرستیم، امّا می‌بینیم در این سورۀ مبارکه به ما آموزش می‌دهند که شما باید متکلم مع‌الغیر بیاورید، یعنی جمع باید بگویید «اهدنا الصّراط المستقیم» ما را به راه مستقیم هدایت کن. چرا؟ چون ۱.امکان ظهور مَنیّت در درخواست فردی ۲.شراکت با دیگران ۳.همراهی و احترام به دیگران ۴.طومار نویسی و دسته جمعی درخواست کردن در نزد بزرگان مطلوب‌تر است. 🔘«اهدنا الصّراط المستقیم» هدایت چیست؟ هدایت در لغت یعنی دلالت کردن و ارشاد با محبت و لطف. 👈البته این دلالت طبیعتاً یک جوانبی دارد، حواشی دارد که در جای خودش ان شاءالله خواهیم گفت که ارکان حرکت از کجا شروع می شود و به کجا ختم می‌شود. ❓سوال: آیا هدایت برای افراد مختلف در جایگاه‌های مختلف فرق می‌کند یا نه؟ ▪️۱. هدایت به دو دسته تقسیم می‌شود: الف :هدایت تکوینی، ب: هدایت تشریعی. 🔹الف: خدای متعال به ما وجود و امکاناتی داد که ما بتوانیم در این نظام خلقت وجود داشته باشیم و این وجود ما بقاء داشته باشد این هدایت را هدایت تکوینی می‌گویند. 🔹ب: دستوراتی را که خدای متعال به انسانها داده که آنها بواسطه پیروی از این دستورات به سعادت دنیا و آخرت می‌رسد را هدایت تشریعی می‌گویند. ▪️۲. خودِ هدایت تکوینی به دو دسته تقسیم می‌شود: الف: هدایت ابتدائی ب: هدایت پاداشی 🔹الف:هدایت تکوینی ابتدائی آن هدایتی است که ما برای آن هیچ تلاش و کوششی نکردیم. به اصطلاح فنی اصلاً مسبوق به تلاش و کوشش ما نیست. یعنی خدای متعال امکاناتی به ما داده، وجودی به ما داده، بقائی و وسایل رافع و دافع و حافظی به ما داده که بتوانیم زندگی کنیم تا وجود و بقاء داشته باشیم. 🔹ب: هدایت تکوینی پاداشی آن هدایتی است که وقتی ما از این امکانات وجودمان، خوب استفاده کردیم بعد خدای متعال امکانات وجودی ما را اعم از حفظی و دفعی و رفعی ما را افزایش می‌دهد. ▪️۳. خودِ هدایت تشریعی به دو قسمت تقسیم می‌شود : الف: هدایت تشریعی اولیه ب: هدایت تشریعی پاداشی 🔹الف: هدایت تشریعی اولیه:یعنی بدون این که ما کاری کرده باشیم خدای متعال قرآن و عترت،اولیاء خود را برای هدایت انسانها و تعیین مسیر هدایت و سعادت آنها فرستاده است. 🔹ب: هدایت تشریعی پاداشی: بعد از این که در این مسیر گام برداشتیم و کارهایی نیکی انجام دادیم خدای متعال به پاداش آن اعمال نیک. ما رادر مسیر سعادت. توفیق بیشتری می‌دهد که معرفت بیشتری به قرآن و عترت پیدا کنیم. @ostad_adabi ࿇࿐᪥✧🍃🌺🍃✧᪥࿐࿇
| ❇️ میلاد_مولود_خانه‌زاد @ostad_adabi ─┅─═इई🌸🌺🌸ईइ═─┅─
| ❇️ جان_مصطفی ولادت با سعادت مولود کعبه را تبریک عرض می‌کنیم. @ostad_adabi ─┅─═इई🌸🌺🌸ईइ═─┅─
| 💐 ولادت با سعادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مبارک باد. @ostad_adabi ─┅═ঊঈ🍃🍁🍃ঊঈ═┅─
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_حمد | #استاد_ادبی #آیه۶_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای _ اضلال 📽مشاهده ویدئوهای تفسیر
࿇࿐᪥✧🍃﷽🍃✧᪥࿐࿇ اِهْدِنَا اَلصِّرٰاطَ اَلْمُسْتَقِيمَ﴿۶﴾ 👈موضوع: معنای اضلال اضلال به معنای گمراهی: ✨↫الف: یعنی گمراه کردن ( گاهی فرد را از راه محروم می‌کنیم) ✨↫ب: راهنما را از فرد گرفتن (گاهی از راهنما محروم می‌کنیم) ❶⇦اضلال به معنای تکوینی و تشریعی: 💠اضلال تکوینی چیست؟ یعنی خدای متعال در وجود، موجود نقصی ایجاد کند مثلاً از اوّل جسم انسان را ناقص خلق کند یا فردی که در صحت هست از جهت وجودی جایگاه پایین‌تری به او بدهد، این اضلال تکوینی است. ✅دو تقسیم برای اضلال تکوینی: ✨↫الف: اضلال ابتدایی (محال است) ایجاد مانع وجودی و بقایی غیر مسبوق به خطا ✨↫ب: اضلال کیفری (محال نیست) ایجاد مانع وجودی و بقایی مسبوق به خطا ❓سوال: آیا خدای متعال ابتدائاً بدون اینکه گناهی، خطایی از کسی سر بزند اضلال را نصیب آنها می‌کند؟ خیر، زیرا باعدالت و حکمت خدای متعال سازگار نیست. ❓سوال: آیا می‌شود خدای متعال وجود انسان را طوری خلق کند که نتواند به کمال برسد؟ خیر، چون تمام نظام خلقت نظام احسن است هیچ موجودی را پیدا نخواهید کرد که در حوزه تکوین نقصی در وجودش بوده باشد و اصلاً قابل فرض نیست. اختلاف‌ها و تفاوت‌ها را در جای خودش بحث خواهیم کرد. خدای متعال موجودات را ذی مراتب خلق می‌کند امّا نمی‌توان گفت که فلان موجود ناقص است، هر موجودی ولو اوّلین رتبه وجود را به دست آورده باشد این در نظام احسن قرار گرفته است. چرا؟ چون دیگر معدوم نیست و هر چه معدوم نباشد در نظام احسن است هر چه در نظام احسن باشد در اضلال نیست. 👈پس اضلال ابتدایی تکوینی نداریم. یعنی خدای متعال هیچ موجودی را ناقص خلق نکرده است. این اضلال ابتدائی تکوینی محال است. ❓سوال: آیا اضلال تکوینی کیفری داریم؟ بله، یعنی اگر امکانات و نعمات و راهنمایانی که خدای متعال در اختیار من گذاشته است از اینها خوب استفاده نکردم، او ضعف‌هایی در وجود من ایجاد می‌کند مثل کاهش حافظه، کاهش استعداد، کاهش شنوایی، کاهش بینایی ❷⇦اضلال تشریعی: ✨↫الف: اضلال تشریعی ابتدایی: ایجاد مانع در انجام تکالیف غیر مسبوق به خطا ✨↫ب:اضلال تشریعی کیفری: ایجاد مانع در انجام تکلیفی که مسبوق به خطا باشد. @ostad_adabi ࿇࿐᪥✧🍃🌺🍃✧᪥࿐࿇