eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
383 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع ومذاق شرع؛ مذاق شرع از جمله اسبابی است که به وسیله آن می توان توسعه و تضییق حکم را انجام داد. در توضیح مذاق شرع گفته شده که فقیه متبحر با توجه به مبانی احکام روح شریعت را استخراج کرده و در موارد فقدان ادله به آن تمسک می کند البته مذاق شرع مستقل از دلیل شرعی نیست بلکه مستند به دلیل شرعی است. با توجه به توضیحات بالا فرق های مذاق شرع با مناسبت موضوع عبارت اند از؛ ۱- در مذاق شرع فقیه با بررسی مجموع ادله و احکام و مواضع شارع حکم مسئله ای را که دلیل خاصی ندارد، کشف می کند ولی در قرینه مناسبت فقط سازگاری عقلی و عرفی کاشف است ۲-در مذاق شارع ملاک تسریه حکم،تشخیص ذوق و سلیقه شارع است که با عرف یا عقل به دست نمی آید به خلاف قرینه مناسبت که ملاک تلائم عرفی و عقلی است ۳-گاهی مناسبت بین حکم و موضوع، با صرف مواجهه با یک دلیل حاصل می شود اما در مذاق شرع تسلط بر همه احکام و ادله لازم است. 8️⃣
سلام خدمت همراهان عزیز؛ 🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷 قرار شده پنج شنبه‌ها وجمعه ها مطالب کانال، به معرفی کتاب وبیان نکته های ادبی اختصاص پیدا کند البته بشرط توفیق الهی
🔸به استحضار همگی طلاب عزیز می رساند کلاس "تطبیقات الاصول" استاد عباسعلی پور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار در مدرس پایه ۸ برگزار خواهد شد. 📌شرکت برای عموم طلابی که کلاس دیگری ندارند آزاد خواهد بود. 📌طلابی که در این جلسات حاضر شوند و از مطالب استاد، مقاله آماده کنند و تحویل معاون پژوهش بدهند برایشان نمره پژوهشی لحاظ خواهد شد.
نكتة ادبية مهمة "لولا" یکی از ادات تحضیض(طلب با شدت و تندی) و توبیخ(سرزنش بخاطر ترک عمل) است، که هم بر فعل ماضی و هم فعل مضارع داخل میشود. باتوجه به این مطلب هرگاه "لولا" بر فعل ماضی داخل شود از دو حال خارج نیست: ١- اگر ازفعل بعد "لولا" ماضی اراده شود،"لولا" برای توبیخ است مانند قول خداوند تبارک وتعالی {فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ}‌ هود - 116 ٢- اگر از فعل بعد "لولا" مستقبل اراده شود، تحضیض بوده که به منزله ی امر است مانند قول خداوند تبارک و تعالی {فَلَوْلَا نَفَرَ...} توبه - 122 یعنی "لینفر" باتوجه به مطلب مذکور، طریقه ی دلالت آیه نفر {وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَآفَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوٓا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ} بر وجوب تفقه در دین نیز مختلف است: اگر از فعل "نَفَرَ" ماضی اراده شود، توبیخ بوده و توبیخ علامت وجوب فعل بعد "لولا" میباشد چون ترکِ واجب است که توبیخ دارد نه ترک مستحب و مباح،پس آیه دلالت بر وجوب "نفر" میکند و از آنجایی غایت نفر، تفقه میباشد پس تفقه در دین نیز واجب است. ولى اگر از فعل "نَفَرَ" اراده مستقبل شود، امر است پس آیه دلالت بر طلب فعل میکند و هرگاه طلب فعل از مولا خالی از قرائن باشد (همانطور که در این آیه نیز چنین است) دلالت بر وجوب میکند. بنابراين از ظاهر مطالبی که بیان شد وجه اول، در دلالت آیه نفر بر وجوب تفقه، أصح از وجه دوم است، زیرا نیازی به تاویل فعل ماضی به مضارع ندارد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
نکتة ادبیة مفيدة ازبیانات استاد معظم فتوحی دام ظله. شعرای عرب در یک تقسیم بندی به چهار دسته تقسیم می شوند: ١- جاهلیین(عصر جاهلیت) از ۱۵۰ سال قبل از اسلام تا زمان اسلام: امرء القیس و اعشی از جمله این شعراء هستند. ٢-مُخَضْرَمین(ناقة مخضرمه :شتر گوش بریده نصفش) :هم جاهلیت را درک کرده اند هم اسلام را،مثلا پنجاه سال در جاهلیت  به سر برده،سی سال هم در اسلام. ٣-اسلامیین،بعد از اسلام تا اول خلافت بنی العباس(۱۴۵ سال).مثل جریر و فرزدق و... ٤- مولَّدین،محدثین،بعد از ۱۳۲هجری مثل متنبی،بشار،ابن نعاس و...، گروه اول و دوم بالاتفاق قولشان حجت ادبی است،گروه سوم اختلافی است، که اکثرا قولشان را حجت می دانند،اما گروه چهارم بالاتفاق حجت نیست. اين حکم به حجیت وعدم حجیت، مربوط به صرف و نحو و...است  نه علم بلاغت! چون در بلاغت به قول همه ، حتی  به قول عجم هم می شود استشهاد کرد. لذا در بلاغت اسم شاعر را نمی برند،زیرا به قول همه میشود استشهاد کرد،اما در نحو باید شاعر معلوم باشد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_ادبی نکتة ادبیة مفيدة ازبیانات استاد معظم فتوحی دام ظله. شعرای عرب در یک تقسیم بندی به چهار
از یکی از شاگردان و ارادتمندان استاد معظم حاج آقای فتوحی شنیدم که؛ استاد می فرمود: در حوزه هر کس نتواند خوب درس بخواند پژوهشگر می‌شود. 🌹😂😎 لطيفة
17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 لحظاتی از سرودخوانی دانش‌آموزان و دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب از نسل آرمانیم پیرو فرمان سید خراسانیم در کنار بچه های غزه و لبنانیم.. یا صهیون خیبر خیبر خوب گوش کن حیدر حیدر
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع با مقاصد الشریعه؛ از آن جا که خداوند حکیم است و حکیم در افعالش هدف دارد خداوند نیز در افعال خود، از قبیل خلقت موجودات و تشریع احکام اهدافی دارد که در قرآن کریم و روایات معصومین به برخی از اغراض و اهداف شارع اشاره هایی شده است به عنوان مثال در کلام علی (ع) در نهج البلاغه و حضرت صدیقه طاهره در خطبه فدکیه هدف از ایمان، پاک شدن مردم از آلودگی شرک بیان شده است آنچه از بیان مقاصد شریعت منظور است استناد به آن برای توسعه و تضییق حکم است باید توجه داشت که منظور از مقاصد شریعت اهدافی است که منجر به جعل حکم توسط شارع شده است و این اهداف در جعل همه یا بیشتر احکام مدنظر بوده است مثل مقصد فلاح و رستگاری انسان یا تقرب به خدای متعال، که این اهداف را می توان از مجموع تشریعات شارع به دست آورد. تفاوت این مقاصد الشریعه با مناسبت حکم و موضوع در امور زیر است؛ ۱- در مقاصد شریعت به مجموعه ای از احکام توجه می شود تا هدف از آن مجموعه کشف شود و سپس توسعه و تضییق حکم صورت می گیرد اما در مناسبت حکم و موضوع فقط سازگاری حکم وموضوع مدنظر قرار می گیرد. ۲- مرجع در تشخیص قرینه مناسبت،عرف و عقل است اما در مقاصد شریعت، مرجع تشخیص ،ادله شرعی است ۳- بکارگیری مقاصد شریعت در گرو احاطه بر ادله و احکام شرعی است که بسیاری از مردم عادی از چنین نعمتی برخوردار نیستند اما به کارگیری قرینه مناسبت آسان تر است زیرا عرف وعقل در تشخیص مناسبت به حکم موضوع کافی است. 9️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
فرق مناسبت حکم وموضوع با مقاصد الشریعه؛ از آن جا که خداوند حکیم است و حکیم در افعالش هدف دارد خداون
فائدة؛ تفاوت مذاق الشرع با مقاصد الشریعه در این است که در مذاق، سلیقه و روش شارع کشف می شود اما در مقاصد شریعت، هدف شارع از جعل احکام مورد توجه است. 🔟
باعرض معذرت بابت طولانی شدن بحث مناسبت حکم و موضوع،سعی بر این است که انشاالله فردا آخرین بحث این موضوع(اعتبار قرینه مناسبت) را انجام دهیم واز روز دوشنبه بحث جدیدی در خدمت عزیزان خواهیم بود. 🌹🌹🌹
امروز درس مکاسب به خاطر شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان برگزار نشد
امروز در درس کفایه،توضیحاتی مربوط به کتاب الدروس الشرعیه شهید اول وبیان کیفیت طرح مباحث در آن کتاب شریف بیان شد که متاسفانه ضبط نشده است
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
دلیل اعتبار وحجیت مناسبت حکم و موضوع از بررسی در بیانات علما و فقها به نظر می رسد که مناسبت میان حکم و موضوع، خود دلیل مستقلی نباشد لکن در ادله شرعیه موجب پدید آمدن ظهور می گردد یعنی می توان آن را از قرائن لبی متصل به کلام دانست که منشا ظهور در دلیل لفظی می گردد واز آنجایی که حجیت ظهور در جای خود به اثبات رسیده است حجیت مناسبت هم درست می شود. البته برای اینکه سازگاری میان حکم و موضوع قابل استناد باشد(حجت بودن مناسبت) نیاز است که شرایط زیر را دارا باشد؛ ۱- نبود نص صریح برخلاف مناسبت ۲- ناسازگار نبودن با اصول قطعی ۳- به حد ظهور رسیدن قرینه مناسبت 1️⃣1️⃣ 📌📌اتمام بحث مناسبت حکم و موضوع https://eitaa.com/ostadabasalipoor
زحمت ودقت علما برای دین وشریعت آیت الله العظمی جعفر سبحانی(دام ظله) یک وقت در درس خارج فقه خود فرمودند: شیخ محمد حسین اصفهانی می‌فرماید من یک‌بار همه قرآن را ‌برای یک مطلب مطالعه کردم و آن اینکه «آیا مفاعله در همه جا دو طرفه است، یا گاهی یک طرفه هم می‌شود؟» ایشان ‌این حرف را در کتاب «لا ضرر و لا ضرار» می‌گوید. ایشان می‌فرماید برای اینکه بفهمم که ضرار یک‌طرفه است یا دو طرفه، قرآن را یکبار برای فهم همین مطلب از اول تا آخر خواندم، و آنگاه فهمیدم که که باب مفاعله لازم نیست که همیشه دو طرفه باشد، بلکه گاهی هم یک طرفه است. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
📨🖊🖊📝📝📝 با توجه به سوال برخی از اعزه، در مورد فرق بین تخصیص وحکومت و ورود با عنایت به اینکه این سه،در موارد متعدد دارای ثمره عملی واحدی می‌باشند تصمیم گرفتیم مقداری ولو بطور مختصر درباره این فرق، مطالبی را عرض کنیم. به امید اینکه مرضی حضرت صاحب الامر (علیه‌السلام) باشد.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
📨🖊🖊📝📝📝 با توجه به سوال برخی از اعزه، در مورد فرق بین تخصیص وحکومت و ورود با عنایت به اینکه این سه،در
قبل از بیان تفصیلی فرق بین حکومت و ورود وتخصیص وتخصص، لازم است با اصطلاحات آنها آشنا شویم؛ ۱_ تخصص: خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ ورود: ادخال یا اخراج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : نسبت قاعده قبح عقاب بلابیان با اماره ای که بیان و حجة معتبر شرعی است موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است (یعنی با وجود اماره،قبح عقاب بلابیان دیگر کارکرد ندارد) چرا که امارات بیان هستند و لکن بیان بودن اماره و سبب این درک وجدانی، تعبد شارع بوده است. ۳_ تخصیص: اخراج حکمی حقیقی با حفظ موضوع با لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و در موضوع آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است. ۴_ حکومت: حکومت دارای دو حالت است؛ حالت اول : اخراج حکمی حقیقی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] با ضیق کردن موضوع، و بعبارتی خروج موضوعی[جهت فرق تخصیص با حکومت] مجازی (یعنی تعبدی) [جهت تفاوت حکومت با ورود] بواسطه تعبد شارع {در حکومت خروج موضوعی بالتعبد،تعبدا است بخلاف ورود که خروج بالتعبد، وجدانا بود} مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد. حالت دوم: ادخال حکمی با توسعه ی موضوع، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده اند و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. 1️⃣
تطبیقات ج۱.ogg
7.65M
ثمرات پذیرش اصل وضع و تنزیل الخطابات علی متفاهم العرفی جلسه۱ https://eitaa.com/ostadabasalipoor