دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
در بیان تفاوت قرینه مناسبت وتنقیح مناط می توان گفت:
اولا:ایندو در تغییر وعدم تغییر موضوع با هم متفاوتند. یعنی در تنقیح مناط،حکم در موضوع دیگر جریان پیدا میکند بدون اینکه موضوع دلیل شرعی وموضوعی که حکم به آن تسری داده شده تغییر کنند بلکه مساوی بودن از هر جهتی باعث سرایت حکم شده است در حالیکه با قرینه مناسبت،دامنه موضوع تغییر میکند.
مثال: در برخی روایات ملاک تشخیص عدالت شاهد << ان یکون ساترا لجمیع عیوبه >> آمده فرضا شک می کنیم که دلیل ،عیوب عرفی را هم شامل می شود یا فقط مراد عیوب شرعی است برخی مثل آقای خویی با استفاده از قرینه مناسبت دامنه موضوع را تغییر داده وگفته اند:هرچند این روایت فی نفسه عام است وشامل همه عیوب میشود(عرفی-شرعی) اما با مناسبت حکم وموضوع،عیوب شرعی متعین میشوند.
ثانیا: در تنقیح مناط،توسعه وتضییق با توجه به علت حکم واحراز آن حاصل میشود در حالیکه در قرینه مناسبت، صرف تلائم کفایت میکند ونیازی به احراز علت نیست .
6️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع وقیاس اولویت؛
اولویت یعنی موضوع فرع،نسبت به حکم، اولی از موضوع اصل است به تعبیر دیگر علت حکم در موضوع فرع،از قوت بیشتری برخوردار است.
اولویت وقرینه مناسبت هر دو بوسیله عقل وعرف کشف میشوند اما فرقهایی هم با هم دارند که عبارتند از:
۱-موضوع در اصل وفرع حین اجرای اولویت تغییری نمی کنند اما در تناسب،موضوع تغییر می کند
۲-ملاک در تناسب سازگاری بین حکم وموضوع است اما در اولویت، ملاک قوی بودن علت و اولی بودن به حکم می باشد.
۳- فهم اولویت نیازمند ضمیمه کردن مقدماتی می باشد مثلا: وقتی شارع میگوید: <<سب الامام کفر>>ما ازاین عبارت اولی به کفر بودن ساب الله را استظهار میکنیم البته با ضمیمه کردن این مقدمه که دلیل کفر ساب، حرمت ومقام امام است نه بشر بودن امام، بخلاف قرینه مناسبت که نیاز به ضمیمه مقدمه یا مقدمات ندارد.
7️⃣
#توصیه
نكتة مفیدة
حضرت آیت الله موسوی تهرانی (مدرس مشهور مدرسه گلپایگانی قم) رحمةالله علیه در مقدمه مجمع الفوائد(شرح رسائل)می فرماید:
چند چیز در طلبگی و توفیقات آن موثر است:
از لحاظ معنوی؛
خواندن روزانه حداقل دو یا سه صفحه قرآن
زیارت عاشورا
نماز شب
و توسل به اهل بیت علیهم السلام.
از بعد ظاهری؛
پیش مطالعه.
من تقریبا متعهد می شوم اگر کسی این رویه را داشته باشد، حتما موفق خواهد بود.
مساله مبتلابه؛
حکم گفتن «و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز چیست؟
مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنهای:
با توجه به اينکه صلوات در تشهّد نماز، جزء ذکرهای واجب نماز است، نبايد چيزی بر آن اضافه شود. گفتن «و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز به قصد ورود، جايز نيست؛ اما به قصد ذکر، اشکال ندارد.
آیتالله العظمی سیستانی:
فرستادن صلوات به همراه (وَ عَجِّل فرجهم) در تشهّد، مانعی ندارد ولی مستحب است بعد از صلوات بگوید: وتقبّل شفاعته و ارفع درجته.
آیتالله العظمی مکارم:
اشکالى ندارد، ولى گاه ترک شود تا تصوّر نشود جزء نماز است.
#نکات_اصولی
#کلام_بزرگان
حضرت آیتالله سید احمد مددی (حفظهاللهتعالی)
کتابِ فوائد {یعنی فوائد الاصول - تقریرات درسِ مرحوم نائینی} واقعاً کتاب بسیار خوبی است و اگر موجز بشود، به نظر من به خوبی میتواند به جای کفایه قرار بگیرد.
1️⃣
این کتاب درعلم اصول فقه و در واقع تقریرات درس مرحوم میرزا محمد حسین غروی نائینی است که به وسیله شاگرد وی شیخ محمدعلی کاظمی خراسانی نوشته و تدوین شده است. این کتاب مهم و معتبر، مورد توجه علمای متأخر در حوزه های علمیه شیعه بوده است و به همت انتشارات مؤسسه نشر اسلامی، در قم در ۴ جلد چاپ و منتشر شده است.
2️⃣
کاملترین کانال آموزش،فروش و خدمات عمّامه استان آذربایجان غربی
لطفا عضو شوید👇
https://eitaa.com/Ammameh_Azarbayjangharbi
نهایه۱۹.ogg
9.54M
#فلسفه
# نهایه
# عله_ومعلول
جلسه ۱۹
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع ومذاق شرع؛
مذاق شرع از جمله اسبابی است که به وسیله آن می توان توسعه و تضییق حکم را انجام داد.
در توضیح مذاق شرع گفته شده که فقیه متبحر با توجه به مبانی احکام روح شریعت را استخراج کرده و در موارد فقدان ادله به آن تمسک می کند البته مذاق شرع مستقل از دلیل شرعی نیست بلکه مستند به دلیل شرعی است.
با توجه به توضیحات بالا فرق های مذاق شرع با مناسبت موضوع عبارت اند از؛
۱- در مذاق شرع فقیه با بررسی مجموع ادله و احکام و مواضع شارع حکم مسئله ای را که دلیل خاصی ندارد، کشف می کند ولی در قرینه مناسبت فقط سازگاری عقلی و عرفی کاشف است
۲-در مذاق شارع ملاک تسریه حکم،تشخیص ذوق و سلیقه شارع است که با عرف یا عقل به دست نمی آید به خلاف قرینه مناسبت که ملاک تلائم عرفی و عقلی است
۳-گاهی مناسبت بین حکم و موضوع، با صرف مواجهه با یک دلیل حاصل می شود اما در مذاق شرع تسلط بر همه احکام و ادله لازم است.
8️⃣
سلام خدمت همراهان عزیز؛
🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷
قرار شده پنج شنبهها وجمعه ها مطالب کانال، به معرفی کتاب وبیان نکته های ادبی اختصاص پیدا کند
البته بشرط توفیق الهی
#اطلاعیه
🔸به استحضار همگی طلاب عزیز می رساند کلاس "تطبیقات الاصول" استاد عباسعلی پور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار در مدرس پایه ۸ برگزار خواهد شد.
📌شرکت برای عموم طلابی که کلاس دیگری ندارند آزاد خواهد بود.
📌طلابی که در این جلسات حاضر شوند و از مطالب استاد، مقاله آماده کنند و تحویل معاون پژوهش بدهند برایشان نمره پژوهشی لحاظ خواهد شد.
#در_اطلاعرسانی_همیار_هم_باشیم
#حوزه_علمیه_امام_خمینی_ره_ارومیه
#نکات_ادبی
نكتة ادبية مهمة
"لولا" یکی از ادات تحضیض(طلب با شدت و تندی) و توبیخ(سرزنش بخاطر ترک عمل) است، که هم بر فعل ماضی و هم فعل مضارع داخل میشود.
باتوجه به این مطلب هرگاه "لولا" بر فعل ماضی داخل شود از دو حال خارج نیست:
١- اگر ازفعل بعد "لولا" ماضی اراده شود،"لولا" برای توبیخ است مانند قول خداوند تبارک وتعالی
{فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ}
هود - 116
٢- اگر از فعل بعد "لولا" مستقبل اراده شود، تحضیض بوده که به منزله ی امر است مانند قول خداوند تبارک و تعالی
{فَلَوْلَا نَفَرَ...} توبه - 122 یعنی "لینفر"
باتوجه به مطلب مذکور، طریقه ی دلالت آیه نفر {وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَآفَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوٓا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ} بر وجوب تفقه در دین نیز مختلف است:
اگر از فعل "نَفَرَ" ماضی اراده شود، توبیخ بوده و توبیخ علامت وجوب فعل بعد "لولا" میباشد چون ترکِ واجب است که توبیخ دارد نه ترک مستحب و مباح،پس آیه دلالت بر وجوب "نفر" میکند و از آنجایی غایت نفر، تفقه میباشد پس تفقه در دین نیز واجب است.
ولى اگر از فعل "نَفَرَ" اراده مستقبل شود، امر است پس آیه دلالت بر طلب فعل میکند و هرگاه طلب فعل از مولا خالی از قرائن باشد (همانطور که در این آیه نیز چنین است) دلالت بر وجوب میکند.
بنابراين از ظاهر مطالبی که بیان شد وجه اول، در دلالت آیه نفر بر وجوب تفقه، أصح از وجه دوم است، زیرا نیازی به تاویل فعل ماضی به مضارع ندارد.
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
#نکات_ادبی
نکتة ادبیة مفيدة
ازبیانات استاد معظم فتوحی دام ظله.
شعرای عرب در یک تقسیم بندی به چهار دسته تقسیم می شوند:
١- جاهلیین(عصر جاهلیت) از ۱۵۰ سال قبل از اسلام تا زمان اسلام:
امرء القیس و اعشی از جمله این شعراء هستند.
٢-مُخَضْرَمین(ناقة مخضرمه :شتر گوش بریده نصفش) :هم جاهلیت را درک کرده اند هم اسلام را،مثلا پنجاه سال در جاهلیت به سر برده،سی سال هم در اسلام.
٣-اسلامیین،بعد از اسلام تا اول خلافت بنی العباس(۱۴۵ سال).مثل جریر و فرزدق و...
٤- مولَّدین،محدثین،بعد از ۱۳۲هجری مثل متنبی،بشار،ابن نعاس و...،
گروه اول و دوم بالاتفاق قولشان حجت ادبی است،گروه سوم اختلافی است، که اکثرا قولشان را حجت می دانند،اما گروه چهارم بالاتفاق حجت نیست.
اين حکم به حجیت وعدم حجیت، مربوط به صرف و نحو و...است نه علم بلاغت!
چون در بلاغت به قول همه ، حتی به قول عجم هم می شود استشهاد کرد.
لذا در بلاغت اسم شاعر را نمی برند،زیرا به قول همه میشود استشهاد کرد،اما در نحو باید شاعر معلوم باشد.
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
#نکات_ادبی نکتة ادبیة مفيدة ازبیانات استاد معظم فتوحی دام ظله. شعرای عرب در یک تقسیم بندی به چهار
از یکی از شاگردان و ارادتمندان استاد معظم حاج آقای فتوحی شنیدم که؛ استاد می فرمود: در حوزه هر کس نتواند خوب درس بخواند پژوهشگر میشود.
🌹😂😎
لطيفة
17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 لحظاتی از سرودخوانی دانشآموزان و دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب
از نسل آرمانیم
پیرو فرمان سید خراسانیم
در کنار بچه های غزه و لبنانیم..
یا صهیون خیبر خیبر
خوب گوش کن حیدر حیدر
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع با مقاصد الشریعه؛
از آن جا که خداوند حکیم است و حکیم در افعالش هدف دارد خداوند نیز در افعال خود، از قبیل خلقت موجودات و تشریع احکام اهدافی دارد که در قرآن کریم و روایات معصومین به برخی از اغراض و اهداف شارع اشاره هایی شده است به عنوان مثال در کلام علی (ع) در نهج البلاغه و حضرت صدیقه طاهره در خطبه فدکیه هدف از ایمان، پاک شدن مردم از آلودگی شرک بیان شده است آنچه از بیان مقاصد شریعت منظور است استناد به آن برای توسعه و تضییق حکم است باید توجه داشت که منظور از مقاصد شریعت اهدافی است که منجر به جعل حکم توسط شارع شده است و این اهداف در جعل همه یا بیشتر احکام مدنظر بوده است مثل مقصد فلاح و رستگاری انسان یا تقرب به خدای متعال، که این اهداف را می توان از مجموع تشریعات شارع به دست آورد.
تفاوت این مقاصد الشریعه با مناسبت حکم و موضوع در امور زیر است؛
۱- در مقاصد شریعت به مجموعه ای از احکام توجه می شود تا هدف از آن مجموعه کشف شود و سپس توسعه و تضییق حکم صورت می گیرد اما در مناسبت حکم و موضوع فقط سازگاری حکم وموضوع مدنظر قرار می گیرد.
۲- مرجع در تشخیص قرینه مناسبت،عرف و عقل است اما در مقاصد شریعت، مرجع تشخیص ،ادله شرعی است
۳- بکارگیری مقاصد شریعت در گرو احاطه بر ادله و احکام شرعی است که بسیاری از مردم عادی از چنین نعمتی برخوردار نیستند اما به کارگیری قرینه مناسبت آسان تر است زیرا عرف وعقل در تشخیص مناسبت به حکم موضوع کافی است.
9️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
فرق مناسبت حکم وموضوع با مقاصد الشریعه؛ از آن جا که خداوند حکیم است و حکیم در افعالش هدف دارد خداون
فائدة؛
تفاوت مذاق الشرع با مقاصد الشریعه در این است که در مذاق، سلیقه و روش شارع کشف می شود اما در مقاصد شریعت، هدف شارع از جعل احکام مورد توجه است.
🔟
باعرض معذرت بابت طولانی شدن بحث مناسبت حکم و موضوع،سعی بر این است که انشاالله فردا آخرین بحث این موضوع(اعتبار قرینه مناسبت) را انجام دهیم واز روز دوشنبه بحث جدیدی در خدمت عزیزان خواهیم بود.
🌹🌹🌹
امروز درس مکاسب به خاطر شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان برگزار نشد
امروز در درس کفایه،توضیحاتی مربوط به کتاب الدروس الشرعیه شهید اول وبیان کیفیت طرح مباحث در آن کتاب شریف بیان شد که متاسفانه ضبط نشده است