♦️ به نظر می رسد احكام قرآن در باره سوگند تضاد داشته باشد از يك طرف ايوب(علیه السلام) را از اينكه سوگندش را برای زدن همسرش بشكند نهی كرده و فرموده: و خذ بيدك ضغثاً فاضرب به و لا تحنث.
🔸 يعنی به جاي صد تازيانه يك دسته صد تايی تركه نازك بگير و با آن زنت بزن و قسمت را نشكن (آيه ٤٤ سوره ص)
♦️ از طرف ديگر نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) را كه سوگند خورده بود ديگر با كنيزش ماريه قبطيه ارتباط نداشته باشد توصيه نموده كه ارتباطت را با ماريه قطع نكن سوگندت را بشكن و كفاره اش را بده فرموده: يا ايها النبي لم تحرم ما احل الله لك تبتغی مرضاة ازواجك والله غفور رحيم قد فرض الله لكم تحلة ايمانكم.
🔸 يعنی ای پيامبر براي چه كنيزی را كه خداوند بر تو حلال كرده بود به خاطر بدست آوردن دل زنانت بر خود حرام نمودی خداوند از مهربانی و پوشانندگی براي باز كردن قسم هايتان كفاره را قرار داده است ( آيات اول و دوم سوره تحريم )
♦️ اگرچه بعضی علماء اهل سنت مانند قشيری قائلند حكم ايوب (علیه السلام) اختصاص به شريعت او داشته و در شريعت ما منسوخ گرديده (تفسير قرطبی ج ١٥ ص ٢١٣ ) بنا بر نظر اين علماء آيات شريفه تضادی ندارند.
♦️ اما علماء شيعه نظر ديگری دارند در ينابيع الفقهيه آمده : اگر كسی قسم خورد كه نوكرش صد تازيانه بزند می تواند صد شاخه يا صد تازيانه بگيرد و يك بار او را بزند طوری كه همه آنها بر بدن او واقع شود در اينصورت به سوگندش وفا كرده و آن را نشكسته است شافعی و علی الظاهر ابوحنيفه همين عقيده را دارند مالك هم می گويد : از يك ضربه تجاوز نكند... دليل ما اجماع و اتفاق شيعه و اخبار و روايات و همينطور آيه شريفه ٤٤ سوره ص است كه به ايوب ع مي فرمايد : و خذ بیدک ضغثاً فاضرب به و لا تحنث ( ینابیع الفقهیه تألیف علی اصغر مروارید ج ۳۲ ص ۳۶ و ۳۷ )
♦️ بر اساس نظر علماء شیعه تضاد آیات شریفه بر طرف نخواهد شد و این تضاد را روایت محمد عطار تشدید می کند. وی نقل کرده که امام باقر (علیه السلام) در راه مکه قسم خورد غلام نافرمانی را بزند اما صرفنظر کرد راوی گفت: فدایت شوم قسم خوردی غلامت را بزنی و من ندیدم او را بزنی. امام فرمود : آیا نه این است که خداوند در آیه ۲۳۷ سوره بقره می فرماید: و ان تعفوا اقرب للتقوی یعنی عفو و بخشش به تقوی نزدیکتر است ( کشف اللثام تألیف فاضل هندی ج ۹ ص ۶۱ ) اگر اینطور است پس چرا ایوب(علیه السلام) به عفو و بخشش توصیه نشد؟
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️در سوال پاسخ هم آمده است من فقط به یک نکته اشاره می کنم و آن تفاوت شخصیت همسر ایوب و ماریه قبطیه است.
✅ در ماجرای حضرت ایوب برخی از روایات حاکی از بی صبری و شکایت همسر ایوب دارد. لذا ایوب با رویکرد تأدیب همسر خود اعلام می کند اگر خوب شد ۱۰۰ ترکه به او می زند اما در قضیه ماریه او کاملا بدون تقصیر بود و وجهی جهت تأدیب او وجود نداشت.
✅ رسول خدا هم با تحریم او بر خود از یک حق شخصی گذشت و خدا با نزول سوره تحریم به پیامبر فرمود که وجهی برای تحریم وجود ندارد و شکستن سوگند نیز با ادای کفاره مجاز است.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه قسمت چهلم
💠 تحریف ناپذیری قرآن (7)
♦️ بیان عوامل پیدایش گمان تحریف در قرآن
✅ وجود روایاتی دال بر وقوع تحریف
✅ ابهام در برخی از روایات تاریخی جمع قرآن
✅ نظریه کمرنگ کردن عامدانه اصل امامت در قرآن
🆔 @ostadmaaref
roshana 040.mp3
5.52M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 40
🆔 @ostadmaaref
استاد معارف برنامه بخوان به نام گل سرخ 14 آذر 96.wma
4.96M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت متوسط
🍀 برنامه تلویزیونی بخوان به نام گل سرخ
📝 14 آذر ماه 1396
🆔 @ostadmaaref
♦️ حدیثی در کتاب کافی وجود دارد که اصطلاحا موقوف است.
🔹 اما مرحوم استاد بهبودی این حدیث را در کتاب خودشان به نقلِ از امام صادق ع آورده اند؛
⁉️ لطفا بفرمایید که چرا ایشان این حدیث موقوف را در کتابشان آورده اند با اینکه قصدشان این بوده که تنها روایات صحیح را ذکر کنند؟
❇️ احادیثِ مورد نظر :
🔅 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص462
3- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ قَالَ: إِنَّ جَعْدَةَ بِنْتَ أَشْعَثَ بْنِ قَيْسٍ الْكِنْدِيِّ سَمَّتِ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ سَمَّتْ مَوْلَاةً لَهُ فَأَمَّا مَوْلَاتُهُ فَقَاءَتِ السَّمَّ وَ أَمَّا الْحَسَنُ فَاسْتَمْسَكَ فِي بَطْنِهِ ثُمَّ انْتَفَطَ بِهِ فَمَاتَ.
🔅 گزيده كافى ؛ ج1 ؛ ص119
(151) 3- ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: جعده دختر اشعث بن قيس كندى، حسن بن على را با يكى از كنيزانش مسموم كرد. كنيز او قىّ كرد و سم از بدنش خارج شد، اما حسن بن على، سم در بدن او جا گرفت و كبد او را آب كرد كه از دنيا رفت.
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️از امام صادق علیه السلام روایاتی در باب شهادت امام حسن به وسیله همسرش جعده وارد شده که علامه مجلسی در «جلد ۴۴ بحارالانوار ص۱۳۴ -۱۶۲» آنها را درج کرده است.
✅ اما درباره خبر الکافی و کار آقای بهبودی
♦️ ایشان در «صحیح الکافی جلد اول ص۵۲ به رقم ۱۵۱» حدیث ابوبکر حضرمی را به صورت موقوف آورده است.
♦️ این حدیث چون از قول معصوم نقل نشده حدیث دینی نیست اما اصطلاحا حدیث تاریخی است و حدیث تاریخی هم می تواند صحیح باشد.
🔹 آقای بهبودی حدیث را در ابواب تاریخ اصول کافی آورده است که در بردارنده روایات دینی از معصوم و روایات تاریخی صحیح از اصحاب و معاصران ائمه علیهم السلام است.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه قسمت چهل و یکم
💠 تحریف ناپذیری قرآن (8)
♦️ ادله عدم وقوع تحریف در قرآن
✅ ادله ایجابی و اثباتی
✅ ادله سلبی و انکاری
♦️توضیح برخی ادله ایجابی
✅ گواهی تاریخ
✅ ضرورت تواتر قرآن
🆔 @ostadmaaref
roshana 041.mp3
6.46M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 41
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️در کل زیارت عاشورا بر پایه عقد موالات است که ریشه فرهنگی باسابقه در تاریخ اعراب داشته و اسلام هم آن را به رسمیت شناخته است.
♦️ بر این اساس شیعه امام حسین علیه السلام با آن حضرت پیمان می بندد که «انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم»
🔹 همانطور که شیعه امام حسین علیه السلام مسئول تعقیب خون امام از قاتلان می شود اگر در این مسیر به شهادت برسد امام معصوم هم مسئول تعقیب خون او خواهد شد.
✅ و معنای طلب ثاری مع امام منصور دقیقا همین است.
🔸 در این زمینه مراجعه کنید به مقاله استاد محمد باقر بهبودی باعنوان : حسین منی وانا من حسین چاپ شده در یادنامه علامه امینی.
🆔 @ostadmaaref