🌷پاسخ🌷
ثقلین با سکون ق یعنی شئ سنگین و وزین که از نظر لغوی کاملا صحیح است
ثقلین با فتح ث وق نیز یعنی دو ثَقَل که به معنای شامخ وبزرگ ووزین است ودر قران از جن وانس تعبیر شده به ثَقَلان
لذا هر دو وجه صحیح بوده وتوجیه علمی دارد
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
🍀🍀 سوال🍀🍀
نامه ای از سوی شهید مطهری به #آقای_صالحی_نجف_آبادی با مضمون زیر نشر یافته است:
✍ نامه استاد شهید مرتضی مطهری به آیت الله صالحی نجف آبادی
💠دانشمندِ ارجمند،محقق عالیقدر، جناب آقای حاج شیخ نعمت الله صالحی نجف آبادی دامت افاضاته
دوست عزیزِمهربان،انشاء الله وجود محترم سالم و موفّق و مؤیّد خواهد بود.کتاب نفیس حضرتعالی (شهید جاوید) را یک بار به دقت خواندم و استفاده کردم.البته زیاد زحمت کشیده اید و یک کارِ نکرده را طبق ذوق و سلیقه خود انجام داده اید.من از این جهت که شاید برای اوّلین بار،تاریخ سیدالشّهدا به سبک تاریخی و معقول نوشته می شود خیلی خرسندم و مایلم این کتاب منتشر شود ،هر چند خودم در پاره ای از استنباط ها موافق نیستم.فرضاً این کتاب در بعضی از قسمت ها سبب شود که جنابعالی مصداق"مَن صَنّفَ فَقَد استَهدَفَ" واقع گردید ولی از نظر اینکه موجب می شود که تاریخ امام حسین (ع) مورد برخورد عقاید و آرا به سبک منطقی شود قدمی در راه تکامل اجتماع است.
لطفا نظرتان را در این زمینه بفرمایید.
سپاسگزارم.
@ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
اصل نامه شهید مطهری و مضمون آن را تایید میکنم چون خودم هم شهید جاوید را خوانده ام وهم نقد های آن را که به وسیله ایه الله صافی گلپایگانی ( به نام شهید آگاه) و نیز شهید مطهری در حماسه حسینی و دکتر شریعتی در کتاب شهادت به اقای صالحی نجف آبادی وارد شد همه را دیده وخوانده ام. در تفکر آقای صالحی نجف آبادی امام حسین جهت اقامه حق علیه باطل قیام فرمود آن هم در پاسخ به دعوت مردم کوفه. شواهد وقرائن هم با فرض عدم خیانت کوفیان به مسلم حکایت از موفقیت قیام داشت. ایشان در این تحلیل خود، مسایل پشت پرده مثل اخبار وارده از پیامبر، مانند پیشگویی شهادت مظلومانه امام حسین و اسارت اهل بیتشان را معتبر نمی دانند و همین موضوع سبب نقدهای جدی به محتوای کتاب شد. اما چون تالیف کتاب در گرماگرم انقلاب اسلامی اتفاق افتاد از قضا مورد توجه قرار گرفت و بزرگانی چون ایت الله منتظری وایت الله مشکینی بر آن تقریظ نوشتند در چنین شرایطی استاد مطهری بدین صورت که در نامه ملاحظه میکنید موضع گیری میکنند هر چند که به بسیاری از مواضع اقای صالحی نجف آبادی نقد جدی داشتند.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
🍀🍀سوال🍀🍀
سلام
روز بخیر
بنده سوال داشتم از استاد درباره #تعدد_زوجات در اسلام.
با توجه به اینکه حکم آیه شامل منطقه خاصی نمیشه و همه جا رو در بر میگیره از جمله ایران رو با این اوصاف اگر بخوایم به دستور دین پایبند. باشیم فساد این اجرای این حکم بیشتر از عدم اجرای اون هست چرا که اصلا با فرهنگ ایرانی سازگاری نداره.
و از طرفی دستور دین هست.
اینجا تنها قید آیه رعایت عدالت هست.که اگر هم رعایت نشه برای اون ازدواج بعدی مشکلی بوجود نمیاد از جهت شرعی.
پس مرد براحتی حق تعدد زوجات رو داره.
اینجا حق زن چی میشه؟ چون عدم رضایت خانم خللی به حکم شرعی اون وارد نمیکنه.
@ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
حکم تعدد زوجات حکمی قرآنی است که همراه با شرایطی از جمله اجرای عدالت است و نباید شرط اجرای عدالت را دست کم گرفت مسلمانان هم در طول تاریخ به آن عمل کرده اند وملیونها زن را از این طریق سرپرستی کرده اند اعم از اینکه لوازم آن را به جا اورده اند یا خیر البته هر قانونی را در نظر بگیرید جای سوء استفاده دارد ومنحصر به قانون تعدد زوجات نمی شود اما برای زن این امکان وجود دارد که در زمان ازدواج قانونا این حق را برای خود ایجاد کند که همسرش را بدون رضایت خود از چند همسری محروم سازد.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
🍀🍀سوال🍀🍀
با سلام ...
#امام_صادق(ع)چه تعداد شاگرد داشتند حدودا ؟ آیا عددهایی که بیان میشود مبالغه نیست؟
@ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
من در کتابهای تاریخ حدیث خود توضیح داده ام که امامان باقر وصادق ( ع) در طول زندگانی دو نوع مجلس درسی داشته اند یکی مجالس خاص که ویژه خواص شاگردانشان بود وتعداد آنها هم محدود بوده است در حد اصحاب اجماع
ودیگر مجالس واجتماعات عمومی که از هر قشری خدمت انها می رسیدند وتعداد انها هزاران نفر می شده واز جمله گفته اند امام صادق ۴۰۰۰شاگرد داشته اند که درست هم هست الان به رجال شیخ طوسی که مراجعه کنید حدود ۳۲۰۰ نفر از انها را نام می برد وابن عقده در قرن چهارم کتابی در معرفی انها نوشت که متاسفانه مفقود شده است
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت دهم:
💠 شرح فعالیتها در حوزه علوم قرآنی در عصر حاضر
💠 رواج مجدد تکنگاری در عصر حاضر و تشابهها و تفاوتهای آن با دورهی قدما
💠 مهمترین موضوعات به رشته تحریر درآمده در دوران معاصر
💠 هدف از تکنگاریهای این دوره
💠 معرفی چند کتاب شاخص از تکنگاریهای عصر حاضر
🆔 @ostadmaaref
roshana 010.mp3
6.13M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 10
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺برنامه پرسمان قرآنی🌺🌺🌺
💠 کارشناس دکتر مجید معارف
📅 30 اردیبهشت ماه 1396
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
پرسمان-۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶.mp3
20.92M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت متوسط
🍀 پرسمان قرآنی
📝 30 اردیبهشت 1396
🆔 @ostadmaaref
🌷🌱خلاصه سخنان دکتر معارف در ویژه برنامه روز خدا شبکه 1سیما 5خرداد96🌱🌷
بخش اول
سؤال:چرا روزه به عنوان رکنی از ارکان اسلام وادیان الهی است ؟
🌷🌱پاسخ استاد:
رکن بودن روزه مستندات محکم روایی و قرانی دارد از جمله:در حدیثی از امام باقر (ع)آمده است :
«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَىالصلاة و الزكاة وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الولاية قَالَ زرارة فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الولاية أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِن»
ولایت از بقیه ارکان مهم تر است و درآخر ذکر شده چرا که امام احکام 4رکن دیگر را در اختیار مردم می گذارد در خود حدیث هم آمده که افضل و بهترین رکن ولایت است برای اينكه ولايت كليد اين اعمال است .
اما در ادیان گذشته هم روزه رکن بوده چنانچه قران در آیه 183 بقره می فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .
به عنوان مثال می توان به روزه سکوت حضرت مریم در سوره مریم آیه 26 اشاره کرد:
فَکُلِی وَ اشْرَبِی وَ قَرِّی عَیْناً فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمٰنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیّاً
«... اگر احدی از انسان ها را دیدی پس بگو من برای خدای رحمان روزه سکوت نذر کرده ام پس امروز با کسی به هیچ وجه سخن نخواهم گرفت»
روزه آنچنان که در روایات ما آمده در امتهای یهودی و نصرانی دوتفاوت داشته با روزه در اسلام اول اینکه پراکنده بوده در طول سال واز هر ماه سه روز را روزه می گرفتند که در اسلام این ایام پراکنده به صورت متمرکز در ماه رمضان قرار داده شد البته روزه هایی هم مستحب دانسته شد مثل:
" مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍکانَ کصِیَامِ الدَّهْرِ "
وتفاوت دوم در زمان روزه است که در امتهای پیشین 24 ساعته و از مغرب تا مغرب بوده است که در اسلام قرین با رخصت شد :
«کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ»187بقره
🆔 @ostadmaaref
روز خدا 5 خرداد 1396.mp3
24.38M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت متوسط
🍀 روز خدا
📝 5 خرداد 1396
🆔 @ostadmaaref
استنطاق قرآن.pdf
518.4K
#مقاله
استنطاق قرآن
#قرآن
#استنطاق
#نطق
#تفسیر_موضوعی
#سوال
#جامعیت_قرآن
#جاودانگی_قرآن
#نظام_مندی_قرآن
مجله
#پژوهش_های_قرآن_و_حدیث
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚خلاصه مطالب قسمت یازدهم:
💠 ورود به مبحث «وحی»:
✅ «وحی» و جایگاه آن در نزول قرآن کریم
✅ «وحی» شاخصه نبوت
✅ جایگاه «وحی» در مباحث مطرح شده در قرآن کریم
✅ رویکرد دانشمندان علوم قرآنی در ارتباط با این مبحث
🆔 @ostadmaaref
🌷🌱خلاصه سخنان دکتر معارف درویژه برنامه روز خدا شبکه 1سیما 5خرداد96🌱🌷
بخش دوم
🌱🌷واما فلسفه روزه چیست ؟!
برخی از عبادات یک فلسفه وبرخیچند فلسفه دارد مثلا فلسفه نماز هم اقم الصلاه لذکری است و هم ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر است.
روزه چندین فلسفه دارد که راس آنها طبق فرموده قران تقوی است:
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ ......لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ"
فلسفه دیگر در بیان حضرت رسول است:
( روي عن النبي أنه قال "صوموا تصحوا")که استراحت بدن وجنبه تقویت سلامت جسم مد نظر است.
فلسفه دیگر تعدیل طبقات اجتماعی است
امام صادق علیه السلام :
إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِير
خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
فلسفه دیگر یاد آوری سختیهای قیامت گرسنگی و تشنگی است
در فرازی خطبه شعبانیه آمده : « وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ ...
درحدیثی دیگر آمده:
"الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار"روزه سپر آتش (جهنم) است. « يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»
واز دستاوردهای روزه سپر در برابر آتش است همچنین تمرکز و عدم پراکندگی روزه که البته روزه های نافله هم به جز رمضان باقی ماندند
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : صَومُ ثلاثةِ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ : أربعاءَ بينَ خَمِيسَينِ، و صَومُ شَعبانَ، يُذهِبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ و بَلابِلِ القَلبِ
امام على عليه السلام : روزه سه روز از هر ماه : چهار شنبه وسط ماه و پنجشنبه اول و آخر ماه و نيز روزه ماه شعبان ، وسوسه هاى سينه و پريشانيهاى دل را از بين مى برد .
🌴مجری:در روایات آمده که هرکس از شما در ماه رمضان خلق خود را نیکو گرداند از صراط به آسانی بگذرد در حالیکه قدمها در آن لرزان است
ویا آمده است که اگر مردم از شر او محفوظ بمانند آفریدگار اورا از شرخود حفظ می کند
طبق این روایات چگونه ملکات و فضایل اخلاقی را تقویت کنیم در این ماه؟!
🌱🌷پاسخ استاد:در ادب الصائم کافی آمده است:
قالَ أبو عَبدِالله عليه السلام: إذا صُمتَ فَليَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ و شَعرُكَ و جِلدُكَ و عَدَّدَ أشياءَ غَيرَ هذا قالَ: ولا يَكونُ يَومُ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ
امام صادق علیه السلام فرمود: آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. «یعنی از گناهان پرهیز کند.»
🆔 @ostadmaaref
roshana 011.mp3
5.34M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 11
🆔 @ostadmaaref
🌷🌱خلاصه سخنان دکتر معارف درویژه برنامه روز خدا شبکه 1سیما 5خرداد96🌱🌷
بخش سوم
#دکتر معارف
🌱🌷اصلا فلسفه روزه همین است که با تمرین و ممارست فضایل اخلاقی به صورت عادت وبعد از آن به صورت ملکه شود که زوال ناپذیر است وتفاوت آن با عادت همین است چرا که جزء شخصیت می شود پرهیز یک سری از امور موجب تقوت خویشتن داری و سرمایه ایی برای بقیه اوقات سال خواهد شد.
تمامی ملکات اخلاقی قابل پرورش و تقویت هستند در این ماه ولی سه ملکه در راس قرار دارند یکی تقوی است که موجب کنترل نفس و تقویت قوا و تعدیل آن خواهد شد که توجه خاص به اوامر و نواهی خداوند است دیگری اخلاص است یعنی انجام کارها برای رضای خداوند
خدای سبحان در حدیث قدسی فرموده: «الصوم لی و أنا أجزی به»
"روزه برای من است و خودم پاداش آن هستم"
وسومین آن ملکه صبر است صبر برطاعت و دوری معصیت
در برخی روایات آمده است که منظور از صبر در آیه استعینوا بالصبر والصلاه همان روزه است که قرین صبر است.
اما ماه رمضان دو ویژگی دارد یکی نزول قران دراین ماه و تاکید به تلاوت و تدبر در آن است دیگری دعا وتاکید بر دعا خصوصا در لیالی قدر است.
در ارتباط نزول قران با ماه رمضان دوتفسیر وجود دارد یکی اینکه افتتاح نزول قران در ماه رمضان بوده و دیگر اینکه نزول دفعی آن برقلب مبارک حضرت رسول اکرم بوده است.
درباب فلسفه تقارن ماه رمضان با نزول قران می توان گفت که تاکید بر تلاوت و ختم قران در این ماه بیانگر این مطلب است که قران در ماه رمضان نازل می شود بر روح و جان شما وچون قران مطهر است جان و روح انسان نیز با روزه مطهر میشود برای قبول آن و برنامه های جامعش برای بقیه اوقات در سال.
اما در باب دعا قابل ذکر است دعا خود نوعی عبادت است ودر هر شرایطی اعم از خوشی و ناخوشی سفارش شده است در قران از 5آیه ایی که در مورد روزه آمده سومین آیه مربوط به دعاست
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ، [ ﺑﮕﻮ : ] ﻳﻘﻴﻨﺎ ﻣﻦ ﻧﺰﺩﻳﻜﻢ ، ﺩﻋﺎﻯ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ؛ ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﻮﺗﻢ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﺗﺎ [ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ.
جالب است که حتی فَقُل در ایه حذف شده تا نزدیکی خدا را برساند و درآخر اشاره می کند که رشد وتعالی شما در برقراری این ارتباط است (لعلهم یرشدون)یعنی تصفیه باطن از رذایل و پرورش ملکات اخلاقی و درنهایت قرب الهی است.
واما درباره لیالی قدر این نکته حائز اهمیت است که روایات تاکید بر ارتباط این لیالی باهم دارند و فلسفه قرار گرفتنشان در دهه اخر رمضان که بعد از گذشت حدود 20 روز و پرورش ملکات ظرف دعا برای استجابت به حداکثر شرایط خودش رسیده ابتدا در شب نوزدهم که به شب لیله التقدیر معروف است تمام مقدرات وضع وتعیین می گردد یعنی تقدیر خداوند که اجازه و سفارش تقدیر ما را هم در دعا دراین شب داده در واقع تجلی اراده خدا و اراده انسان است در دومین شب لیالی قدر یعنی شب بیست و یکم که به لیله الابرام معروف است مقدرات حک و اصلاح وتا اندازه ایی محکم می شود ودر شب بیست و سوم که به لیله الامضاء معروف است این مقدرات تثبیت می گردد .
🌱🌷 زراره از امام صادق(ص) نقل می کند که حضرت فرمودند: «التقدیر فی لیلة تسع عشرة و الابرام فی لیلة احدی و عشرین و الامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین»
در حدیثی دیگر از امام صادق (ع)آمده:
(من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم وما تاخر من ذنبه)
منظور از ما تاخر در این حدیث به نظر تقویت تقوی به گونه ایی است که می تواند انسان را از گناه و معصیت در آینده نیز باز دارد گویی انسان خودش را بیمه می کند از گناه
درآخر بهترین دعا باید متناسب با نیازهای روحی انسان باشد برای تعالی روح وافزایش علم و آگاهی ودوری از کینه و کدورت و ظهور منجی بشریت که تنزل الملائکه والروح بر امام عصر است.
در حديثى آمده است كه از امام باقر سؤ ال شد: آيا شما مى دانيد شب قدر كدام شب است؟ فرمود: «كيف لا نعرف و الملائكة تطوف بنا فيها»، یعنی چگونه نمى دانيم، در حالى فرشتگان در آن شب در گرد ما دور مى زنند.
🆔 @ostadmaaref
روش قرآن در طرح وقایع و سرگذشت های تاریخی.pdf
270.5K
#مقاله
روش قرآن در طرح وقایع و سرگذشت های تاریخی
#قرآن
#تاریخ
#فلسفه_تاریخ
#وقایع
#افراد
#اقوام
#اماکن
#تمدن_ها
#عناصر_غیب
مجله
#صحیفه_مبین
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت دوازدهم:
💠 معنای «وحی» از نظر لغوی
💠 معنای «وحی» از نظر اصطلاحی
💠 گفتار دانشمندان در باب معنای اصطلاحی وحی
💠 مقایسه «وحی» با مفاهیمی مثل «الهام» و «مکاشفه»
🆔 @ostadmaaref
roshana 012.mp3
7.61M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 12
🆔 @ostadmaaref
🌸🌸پاسخ🌸🌸
باسلام
اسلام در مسئله گناه و عدم اشاعه آن بسیار حساس است و مایل است به هیچ عنوان باب اقرار به گناه و نقل گناهان دیگر باب نشود و به عکس حسن ظن به توبه باب شود و تبلیغ گردد. لذا حدیث یاد شده با این مبنا نمی تواند غلط باشد و مشابه آن حدیثی داریم از امام هفتم که می فرماید اگر ۵۰ نفر در باره کسی شهادت به فسقی دادند و ان کس تکذیب کرد تو ان ۵۰ نفر را تکذیب کن (سوره نور ذیل ایات اولیه از جمله مساله افک)
اما در مورد جعل این حدیث قاعده کلی در جعلی دانستن یک حدیث حصول علم به جعل است نه گمانه زنی. به صرف گمانه زنی حدیث ضعیف و نامعتبر خواهد شد نه لزوما مجعول. علم به جعل هم زمانی حاصل میشود که جای هیچ احتمالی در توجیه حدیث باقی نماند .
از نظر مضمونی برای من علم به جعل حاصل نشده؛ چون این مضمون در راستای اموزه های اسلام است اما تا مادام که منبع و سند معتبری برای آن پیدا نشود استناد به ان را جایز نمی دانم .
🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘
سلام
جوانی چندین مرتبه درباره #وجود_خداوند و لزوم پرستش بحث هایی داشته و من نتوانستم قانعش کنم می گوید روح فعل و انفعالات مغز است خواب حاصل پردازش مغز است اگر ما شخص مرده ای را به خواب ببینیم نه این که روحش زنده است بلکه مغز با توجه به آرشیوی که از وی دارد برای او چهره تصور می کند.
🆔 @ostadmaaref
🌸🌾پاسخ🌾🌸
#اثبات_وجود_خدا در گرو وجود یا عدم وجود روح نیست که با انکار ان وجود خدا کاملا زیر سوال رود برای اثبات خدا یک رشته دلایل وجود دارد که برخی فلسفی وبرخی فطری ووجدانی هستند مهمترین دلیل عقلی بر وجود خداوند استفاده از اصل علیت در نظام هستی ونفی احتمال خلقت تصادفی در جهان است انسان موجودی عالم باشعور صاحب اراده وانتخاب وآگاهی است راستی این صفات وکمالات را از کجا آورده ایا اینها قابل انتساب به ماده فاقد شعور است انسان یاد این شعر می افتد که : ذات نا یافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش
قران کریم جهت درک خدا مارا به مطالعه در شگفتیهای عالم وشگفتیهای وجود خودمان که بعید است تصادفی پیدا شده باشند فرا میخواند.
🆔 @ostadmaaref
🌟سوال🌟
سلام لطفا درباره ایرانی بودن شهربانو همسر امام حسین توضیح بفرمایید.
🆔 @ostadmaaref
🌾🌸پاسخ🌸🌾
این مطلب از نظر تاریخی آن هم بر پایه روایات صحیح قابل اثبات نیست واستاد محقق معاصر اقای دکتر سید جعفر شهیدی ان را یک داستان می دانند در این زمینه به اثر ایشان در باره امام علی بن الحسین ( ع )مراجعه فرمایید مرحوم علامه مجلسی در جلد ۴۶ بحار الانوار اخبار وارده در باره ازدواج امام حسین وشهربانو را که ظاهرا در زمان خلافت عمر اتفاق افتاده نقل می کند اما با توجه به تولد امام سجاد در سال ۳۸ هجری صحت این گزارشها را زیر سوال می برد چون بعید می داند امام حسین بعد از حدود ۲۰ سال ازدواج با شهربانو صاحب اولاد شده باشد.
🆔 @ostadmaaref
بررسی مبانی پرسشگری در قرآن کریم با تأکید بر اهمّ معانی استفهام.pdf
980.8K
#مقاله
بررسی مبانی پرسشگری در قرآن کریم با تأکید بر اهمّ معانی استفهام
#قرآن
#پرسش_های_قرآن
#پرسش_های_حقیقی
#پرسش_های_غیرحقیقی
#اهل_الذکر
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚خلاصه مطالب قسمت سیزدهم:
💠 توضیح کاربردهای مختلف لغت «وحی» در قرآن کریم
♦️ وحی در مفهوم لغوی:
✅ اشاره پنهانی
✅ هدایت تکوینی
✅ الهامات انسانی
✅ وساوس شیطانی
💠 وحی در مفهوم اصطلاحی
🆔 @ostadmaaref