eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال یه سوال داشتم چرا شخصی که از دین مرتد میشود خونش مباح است در صورتی که دین امری شخصی است؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗️این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗️توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗️در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗️اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❗️نقد آقا دوهزار سال پیش ایران یونان رو تصرف کرد. حالا اگه به شما بگن مردم یونان واسه کشته شدن سهراب بدست پد رش هرسال عزاداری میکنن، نوحه میخونن، خودشونو با قمه زخمی میکنن یا در وصف دلاوریهای داریوش و کاوه آهنگر و آرش کمانگیر حرف ها میزنن و نذری برا تولدشون میدن یا حلوا برا وفاتشون و در سال سی چهل روز رو برا این مراسم تعطیل میکنن بدتر از همه زندگیشونو میفروشن میان زیارت آرامگاه کوروش، فکر کنید اگه اینارو می شنیدید، چقدر به ریششون میخندیدید و یونانیها رو مسخره میکردید بخاطر حماقتشون!! ✅پاسخ: مقایسه ای که صورت گرفت کاملا اشتباه است. آنچه از روایات اسلامی استفاده می شود آن است که خوب است انسان در فراق عزیزانش وافراد بیشتر از سه روز عزاداری نکند 📚وسایل الشیعه،ج3 ص236 باب 67 ❗️اما در روایات اسلامی آمده است که عزاداری برای اهل بیت اختصاص به زمان ومکان خاصی ندارد ودر تمام زمان ها مستحب می باشد 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 وزیارت قبورشان ثواب فراوانی دارد 📚بحار الانوار،ج97 ص116 باب 2 ❗️پس برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت وبه زیارت قبور آنان رفتن دستور خود اهل بیت می باشد. ❗️این عزاداری ها وشرکت در مجالس وزیارت قبورشان سبب آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت،ازدیاد محبت به آنان،انتقال فرهنگ شیعه به نسل ها،ایجاد روحیه جهاد وایثار واز خود گذشتگی در افراد،سبب الگوگیری والگوپذیری،سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه،و...می شود 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه اثار عزاداری ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از ایتایار
#شاهکار_استاد_پوراحمد در مجموعه آموزشی و مهارتی #هنر_زن_بودن در تعامل با #شوهر 🌸🍃 بسیار کاربردی و ضروری برای #خانم_های_متاهل_بزرگوار در زندگی مشترک با #شوهر_محترم 🛑 بعلاوه ١٠ کلاس متنوع دیگر 👇 📗 کلاس #رضایت_از_زندگی 📘 #هنر_مرد_بودن در تعامل با همسر 📕 #تربیت_دینی_کودک(تولد تا۹سال) 📗 #تربیت_دینی_نوجوان(۱۰ تا۱۹سال) 📘 #سلامت_جنسی_فرزندان 📕 #طلاق_عاطفی_و_راه_رهایی 📒 #هنر_انتخاب_صحیح_همسر 📘 و ... ❇️ دریافت فایل صوتی کلاسها👇 http://eitaa.com/joinchat/3451518976C471922bdf6
آیینه‌ی صداقت تجلّیگاه جلال و جمال الهی است که هماره آیت «كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» را به انعکاس در می‌آورد... #صداقت_داشته_باشیم 📲 این مطلب را👆حداقل به یک نفر ارسال کنید. @hadisewelayat
🔷 لا اله الا الله الملک الحق المبین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 246 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا حضرت عیسی(ع) زنده میباشند با خیر؟؟ مگر در قرآن نیامده است که پیامبر اسلام آخرین پیامبر است و به وسیله ایشان نبوت ختم میشود؟؟ اصلا حضرت عیسی(ع) زنده باشد که چکار کند؟؟ و آن مطلبی هم که گفته شده پشت سرم امام زمان زمان میخوانند مربوط به رجعت است. ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "اورا نکشتند وبه صلیب نکشیدند بلکه خداوند اورا به سوی خود بالا برد"نسا 157 علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 14 ص335 باب 23 روایات متعددی در زنده بودن عیسی مسیح می آورد. با آمدن حضرت محمد شریعت حضرت عیسی نسخ شده است چنان که خداوند می فرماید: "هرکس غیر از اسلام آیینی انتخاب کند از او پذیرفته نمی شود"ال عمران 85 وزنده بودن حضرت عیسی ربطی به نسخ نشدن شریعتش ندارد. اما چرا حضرت عیسی زنده است؟ حکمت اصلی را تنها خداوند می داند. البته از برخی روایات می توان استفاده کرد که خداوند عمر عیسی وخضر را طولانی کرد تا استبعاد واشکالی در طول عمر حضرت مهدی نباشد 📓بحار الانوار،ج51 ص223 اما آنچه درمورد نماز خواندن حضرت عیسی پشت حضرت مهدی آمده است 📓بحار الانوار،ج53 ص59 ممکن است نتوان از باب رجعت به معنای خاص حساب کرد چرا که این رجعت برای کسانی است که از دنیا رفته ومرده اند 📓موعود شناسی،رضوانی، ص659 ❗️اما می توان آز باب رجعت به معنای عام به معنای بازگشت به دنیا حساب کرد هرچند فرد در دنیا نمرده باشد ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مي شنويم آخرين تلاوت و مرحوم قاري برجسته كشورمان كه توسط همكارمان در مكه مكرمه ثبت و ضبط گرديد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پروردگارا درهاى رحمتت را براى ما باز كن و از جايى كه گمانش را نميبريم ما را روزى ده 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم، ✅پاسخ خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید» ❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد» ❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است» ❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب» 📚الکافی،ج1،ص115 ❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است» 📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43 ❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است» 📚دعائم الاسلام،ج2،ص131 ❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سؤال چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟ ✅پاسخ بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید: «هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است» ❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود: ❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد» 📚الکافی،ج3،ص472 ❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد: «مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد 📚بحارالانوار،ج73،ص38 ❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند 📚استفتاءات،ج1،ص495 ❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند: «بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود» 📚احکام روابط،ص171 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال با سلام لطفا در رابطه با اینکه آیا تفکر در ذات خداوند جایز است یا نه توضیح دهید ✅در روایات ما امده است که انسان نباید در ذات خداوند تفکر کند وعقل راهی برای دست یابی به کنه ذات خداوند ندارد واین تفکر جز سرگردانی نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت ❗️علامه ی شریف مجلسی در بحارالانوار گران سنگ،بابی را در این رابطه به ذکر روایات اهل بیت درنهی از تفکر در ذات خداوند گشوده است 📚بحارالانوار،ج3،ص257،باب9 ❗️شیخ شریف صدوق،درامالی خود روایت میکند:که امام صادق فرمود: «برحذرباشید از تفکر در ذات خداوند چراکه نتیجه ای جز سرگردانی نخواهد داشت» 📚امالی،ص417 ❗️دلیل این مطلب ان است که نکته ی اصلی در مسأله ی نامحدود بودن ذات خداوند ومحدود بودن عقل وعلم و دانش ما است،او وجودی است از هرنظر بی نهایت ازسوی دیگر ما وانچه بما مربوط است ،اعم از علم وقدرت وحیات همه محدود است ❓ما با این محدودیت چگونه میتوانیم به ان وجود نامحدود وصفاتش احاطه پیدا کنیم ❓چگونه علم محدود ما میتواند از ان وجود نامحدود خبر دهد ❗️اری ما میتوانیم در عالم اندیشه وفکر از دور شبهی ببینیم واشاره ی اجمالی به ذات وصفاتش کنیم،ولی رسیدن به کنه ذات وصفات،یعنی اگاهی تفصیلی از او برای ما ممکن نیست 📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج4،ص27 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 225 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال ایا نسل انسان اخرین نسلی است ک خداوند افریده است؟؟ ✅پاسخ علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان: ; انچه که بعد از دخول بهشتیان به بهشت وجهنمیان به جهنم رخ میدهد" 📚بحار الانوار ج8 ص374" ❗️ شیخ صدوق در خصال خود روایت می کند که امام صادق فرمود: خداوند از زمانی که زمین را خلق کرده است در آن هفت عالم افریده است که اهل ان از ولد ادم نبوده اند سپس خداوند پدر بشر کنونی را افرید وفرزندانش را از نسل او افرید ❗️شاید گمان می کنید وقتی قیامت شود وبهشتیان به بهشت وجهنمیان به جهنم بروند خداوند دیگر در بلاد خودش عبادت نمیشود وخلقی را خلق نمیکند تا عبادتش کنند وتوحید اورا گویند وتعظیمش کنند ( بلکه خلقی را خلق مسکند )وبرای انان زمینی خلق می کند تا بر آن سکنی گزینند واسمانی خلق می کند تا بر انان سایه افکند 📚الخصال ‌، ج2 ص358 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال بنا به روایات داریم که هر کس که نماز نخواند کافر هست و جایگاهش در روز قیامت جهنم می باشد. خب شما یه شخصی‌رو در نظر بگیرید که انسان خوبی هست و به دیگران کمک می کند و اعمال خیر با نیت خدا انجام میدهد ولی نماز نمی خواند ...بنا بر روایات چون این شخص نماز نخوانده بقیه ی اعمال خیرش‌ پوچ می شود و او به جهنم میرود. خب این خلاف عدالت هست. مگر در قران نداریم که هر کس ذره ای خوبی کند ان را می بیند ... این مسئله با ایه ی قران در تناقض است. ✅پاسخ در روایتی دارد پیامبر گرامی فرمود: مثل نماز مثل ستون خیمه است هر گاه ستون خیمه پا برجا باشد طناب ، میخ های پرده سود می بخشند وهر گاه ستون شکسته شود نه طناب ونه میخ ونه پرده ای هیچ کدام نافع نیستند 📚الکافی ج3 ص266 ❗️در روایت دیگر فرمود: نماز های پنج گانه را محافظت کنید زیرا هر گاه روز قیامت شود خداوند بنده را فرا می خواند اول چیزی که از او سوال می شود نماز است اگر ان را تام وبدون نقص انجام داده وارد بهشت میشود و گرنه در اتش افکنده می شود 📚بحار الانوار ج10 ص369 ❗️ وفرمود: اول چیزی که روز قیامت از اعمال مورد توجه قرار می گیرد نماز است اگر قبول شود به سایر اعمال نظر می شود واگر مقبول واقع نشود به هیچ یک از اعمالش توجه نمیشود 📚بحار الانوار ج82 ص227 ❗️ با توجه به این روایات با صراحت تمام می توان گفت که نماز کلید بهشت است واگر این کلید نباشد هرگز در بهشت باز نمی گردد واعمال نیک همچون طناب ومیخ وپرده خیمه است که بدون ستون هیچ فایده ای ندارد ❗️بنا براین اینگونه روایات به منزله مخصص برای ایه 7 زلزال است که فرمود: " هرکس ذره ای خیر انجام دهد ان را می بیند" ❗️این روایات می فرماید در صورت بی نمازی اصلا خیری برای انسان نمی ماند تا ان را ببیند وماندن خیر مخصص ومقید به خواندن نماز شده است ❗️پیامبر گرامی فرمود: بین ایمان و کفر فاصله ای جز ترک نماز نیست 📚 میزان الحکمه ج6 ص318 ❗️مراد از کفر در این روایات کفر عملی به دستورات خداوند است وفرد تا به مرحله کفر اعتقادی نرسد از دایره اسلام خارج نمیشود ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال خداوند در سورههایی از قران آفرینش جهان را در شش روز اعلام و بعد در سوره فصلت بیان می دارد که افرینش در هشت روز صورت گرفته است لطفا در این مورد مرا راهنمایی کنید ✅پاسخ در ایات فراوانی از قران مجید افرینش اسمان وزمین مجموعا در شش روز یا به تعبیر دیگر شش دوران بیان شده است ( اعراف 54_ یونس 3_ هود 7_ فرقان 59_ سجده 4_ ق 38 _ 4 حدید ❗️اما در ایات 9 تا 12 فصلت افرینش زمین در دو روز و کوه ها وبرکات وۼذاها در چهار روز ودر دنباله ایات افرینش اسمان ها را در دو روز بیان می کند که در مجموع هشت روز می شود ❗️ایت الله مکارم در مقام پاسخگویی به این اشکال ومورد شبهه شده برای شما چنین می اورد: مشهور ومعروف دانشمندان اسلامی این است که پاسخ میدهند اربعه ایام ( چهار روز ) منظور تتمه چهار روز است به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین افریده شده ودر دو روز بعد سایر خصوصیات زمین به اضافه خلقت اسمانها در دو روز که مجموعا شش روز یا شش دوران می شود ❗️نظیر این تعبیر در زبان عرب وتعبیرات فارسی نیز وجود دارد که فی المثل گفته می شود از اینجا تا مکه ده روز طول می کشد وتا مدینه پانزده روز یعنی پنج روز فاصله مکه ومدینه است وده روز فاصله اینجا تا مکه ❗️البته اگر ایات متعدد افرینش در شش روز نبود چنین تفسیری پذیرفته نمی شد ولی از انجا که ایات قران یکدیگر را تفسیر می کنند وقرینه یکدیگر می شوند تفسیر بالا به خوبی قابل قبول است 📚تفسیر نمونه ج20 ص224 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال لطفا در مورد ایه 24 نسا توضیح دهید که چگونه اجازه می دهد مسلمین کفار را اسیر کنند واحکام برده را بر انان جاری کنند ✅پاسخ: ❗️ جواز به همسر گرفتن زنان کافری که به دست مسلمانان اسیر می شدند بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روز بوده است؛ زیرا این زنان بخشی از نیروهای جبهه دشمن بودند که اگر آزاد می شدند، تقویت جبهه دشمن را در پی داشت. کشتن و زندانی کردن همه آنان کار بسیار بیرحمانه ای بود. هچنین به کار گرفتن آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشند عواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت . به همین دلیل اسلام به مسلمانان اجازه داده تا با شرایطی آنان را در منازل و مزارع و ... به کار بگیرند و ضمن رد و ممنوع کردن هر گونه تجاوز و سوء استفاده جنسی ، به مسلمانان اجازه داده است در صورت تمایل با شرایط خاصی با آنان روابط زناشویی مشروع داشته باشند و با رسمیت بخشیدن به این نحوه روابط زناشویی ، تعهدات متقابلی را در طرفین ایجاد کرده است که در سلامت اخلاقی طرفین و جامعه اثرات مثبت بسیار دارد. ایت الله مکارم شیرازی چنین می اورد "اسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗️در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗️بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗️زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ❗️علامه طباطبایی چنین می اورد: عمده اسباب برده گیری سه چیز بود 1 جنگ 2 زور وقلدری3 داشتن ولایت ابوت وشوهری وامثال ان ❗️اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد وایه مورد سوال شما نیز ناظر به همین موضوع است آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد ❗️جهت این امضا کردن ومعتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت واز بین بردن نسل بشری و ویران ساختن ابادی ها ندارد وفطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته وبر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزو مجتمع بشری به شمار نیاورده وانان را مستحق تمتع از مزایای حیات وتنعم به حقوق اجتماعی نداند ونیز حکم می کند بوجوب از بین بردن انان ویا دست کم اسیر کردنشان 📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال مگه خدا نمیگه رشوه دادن یا رشوه گرفتن حرامه؟ پس چرا برای مستجاب شدن خواسته هامون خدا میگه نذر کنید. مثلاً فلان کار رو میکنم اگر فلان خواستم برآورده بشه؟ این هم یه جورایی رشوه میشه دیگه ✅پاسخ باید توجه کنید که موضوع رشوه دادن ونذر کردن موضوعا با یکدیگر تفاوت دارد وقیاس کردن این دو با یکدیگر قیاس مع الفارقی است ❗️نخست توجه کنید که در احکام شرعی قیاس کردن وسرایت دادن حکم یک مساله به مساله دیگر به دلیل شباهت ظاهری بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند 📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34 ❗️خداوند منان فرمود: به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند 📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6 ❗️رشوه حرام است چون سبب می شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون انها را محدود کند به کار بیفتد ❗️اگر باب رشوه دادن گشوده شود این اقویا هستند که قدرت بر پرداخت رشوه دارند در نتیجه قوانین بازیچه تازه ای در دست انها برای ادامه ظلم وستم وتجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد ❗️در هر اجتماعی رشوه نفوذ کند شیرازه زندگی انها را از هم می پاشد و ظلم وفساد وبی عدالتی وتبعیض در همه سازمانها نفوذ می کند واز قانون عدالت جز نامی باقی نخواهد ماند 📚تفسیر نمونه ج2 ص6 ❗️انسان با نذر کردن سعی در تقرب به خداوند می کند تا با پاکی وقداستی که برایش حاصل می شود شایستگی اجابت دعایش فراهم شود و هیچ یک از مفاسد رشوه دادن در نذر کردن وجود ندارد ❗️نذر کردن سبب هیچ گونه تبعیض وبی عدالتی و حق خوری نمی شود و کلیه افراد می توانند با نذر کردن در تعالی روح خود اقدام کنند تا با قداست و پاکی روح شایستگی اجابت پرودگار را کسب کنند چرا که عدم اجابت ناشی از تیرگی گناهان می تواند باشد ونذر کردن سبب بر طرف شدن این تیرگی می شود ❗️روی این جهت پرودگار نذر کردن را امضا کرده و رشوه دادن را ممنوع کرده است وروشن است که در شریعت این امر ونهی خداوند است که سبب ترجیح یک امر یا تقبیح امری می شود ❗️جهت اگاهی از شرایط وفضیلت نذر کردن رجوع کنید به کتاب شریف میزان الحکمه ج12 ص205 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال ببخشید وقتی ما بدانیم کاری نتیجه اش اکثرا بد هست ان را انجام از اول نمیدهیم حالا اکثرا و یا تمام بنده ها همیشه در این دنیا مبتلا به انواع مریضیها و گرفتاریها هستن و در اخرت هم قران کریم میفرماید ما اکثر مردم را برای جهنم واگذاشتیم ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الناس .... حالا خدای حکیم چرا مارا افریده درحالی که اکثرا ما این عاقبت شوم را داریم ممنونم ✅پاسخ خداوند منان می فرماید: " ایا مردم گمان کرده اند به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد" ( عنکبوت 2) ❗️ این ایه عمومیت امتحانات و ازمایش های پرودگار را می رساند ❗️امتحانات وسختی ها سبب می شود انسان استعدادهای خود را شکوفا سازد وشاسیتگی پاداش یا کیفر را بدست اورد ❗️امیر مومنان فرمود: گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاه تر است ولی انها را امتحان می کند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش و کیفر است از انها ظاهر گردد 📚نهج البلاۼه کلمات قصار جمله 93 ❗️روی این جهت امام صادق فرمود: شدیدترین مردم از حیث بلا ومشکلات انبیا هستند سپس هر ان کس که به انان نزدیکتر باشند 📚الکافی ج2 ص252 وفرمود: پاداش بزرگ با بلا بزرگ همراه است وخداوند هیچ قوم وگروهی را دوست نمی دارد مگر که انان را مبتلا می کند 📚بحار الانوار ج64 ص207 ❗️اگر با این دید انسان نگاه کند بلا ومصیبت را نعمت از جانب پرودگار می بیند نه نقمت و بدبختی ❗️اما بخش دوم سوالتان که فرمودید خداوندی که می داند کثیری از جن وانس جهنمی خواهند شد چرا انان را خلق می کند ❗️پاسخ آن است که یکی از صفات ذاتی خداوند فیاضیت او می باشد روی این جهت از انجا که خودش خیر مطلق است موجودات دیگر را نیز می افریند تا انان را به خیر وکمال خودشان هدایت کند واز نقص به کمال برساند ❗️واز انجا که فیاضیت لازمه ذات پرودگار است ناگزیر دست به خلقت موجودات می زند در غیر این صورت واجب الوجود بودن او زیر سوال می رود 📚رجوع کنید تفسیر نمونه ج22 ص391 ❗️خداوند طبق صریح ایات قران همه را پاک افریده واسباب سعادت وتکامل را در اختیار همگی گذاشته است ❗️او چنین خواسته است که انسان با اختیار خودش به تکامل برسد زیرا این نوع به کمال رسیدن ارزشمند است اما ممکن است افرادی از این اختیار خود سو استفاده کنند وجهنم را برای خود به ارمۼان اورد ❗️تعبیری که خداوند در ایه مورد اشاره شما می اورد درست به ان می ماند که شخص نجار گوید قسمت زیادی از این چوبها یی را که فراهم ساخته ام برای تهیه درهای زیبا است وقسمت زیاد دیگری برای سوزاندن وافروختن اتش چوبهایی که صاف ومحکم وسالمند در قسمت اول صرف می کنم وچوب های ناسالم را در قسمت دوم ❗️نجار در حقیقت دو هدف دارد یکی هدف اصلی ودیگری هدف تبعی ❗️هدف اصلی او ساختن در وپیکر وابزار خوب است وتمام کوشش وتلاش او در همین راه مصرف می شود ولی هنگامی که ببیند چوبی به درد این کار نمی خورد ناچار ان را برای سوزاندن کنار می گذارد این هدف تبعی است نه اصلی ❗️تنها تفاوتی که این مثال با بحث ما دارد این است که تفاوت چوبها با یکدیگر اختیاری نیست ولی تفاوت انسان ها بستگی به اعمال خودشان دارد ودر اختیار خود انها است 📚 تفسیر نمونه ج7 ص20 ❗️ایه مورد استناد شما اشاره است به هدف تبعی خداوند از خلقت انسان وهدف اصلی او همان خیر وسعادت انسان است 📚ترجمه تفسیر المیزان ج8 ص438 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال لطف کنید توضیح دهید چرا شیعیان بر روی قبور امامان خودشون گنبد وبارگاه می سازن در حالی که وهابیان این رو نمی پسندن ✅پاسخ قران در ایه 32 حج می فرماید: " هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است " ❗️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد ❗️یکی از طرق بزرگداشت انان حفظ اثار و قبور انان واباد کردن ان وصیانت از فرسوده شدن واز بین رفتن ان می باشد ❗️قران همچنین به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد ( شوری 23) ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت نقل شده است 📚سنن ترمذی ج2 ص308 📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰ ❗️روشن است که یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت زیارت قبورشان و تعمیر واباد ساختن ان و حفظ وصیانت از ان می باشد ❗️همچنین از ایات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رایج در میان ملل قبل اسلام بوده است انجا که درباره اصحاب کهف فرمود: هنگامی که وضع انان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن انها دو نظر ابراز داشتند 1 بر روی قبور انان بنایی بسازید 2 مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم ( کهف 21) ❗️ قران این دو نظریه را نقل می کند بدون انکه از انها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف بودتد قطعا قران از ان انتقاد می کرد در حالی که این دو نظر حاکی است که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ واباد سازی مدفن انان بوده است ❗️ودر پایان در پاسخ شما دوست گرامی روایاتی را نقل می کنیم که علامه مجلسی در جلد 97 بحار الانوار شریف صفحه 120 از امام صادق وایشان از حضرت علی نقل می کنند که به پیامبر عرضه داشتند: ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و ان را اباد وبازسازی کند چه پاداشی است ؟ پیامبر گرامی پاسخ داد: خداوند قبر تو و قبر فرزتدانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده وقبور شما را آباد می کنند وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند کسی که قبور شما را اباد کند گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است ۰۰۰ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟ ✅پاسخ در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟ ❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار مي‌دهي كه فساد و خون‌ريزي مي‌كند؟ پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد. آن‌گاه خداوند كه هيچ‌گاه فرشتگان را از نور خود محروم نمي‌كرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيت‌الحرام» را زير «بيت‌المعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد. ❗️ آن‌گاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد." 📚علل الشرایع ج2 ص407 ❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است : " انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است 📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج‌۴ ص 489 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁