eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی
چرا امام مهدی(عج) قبل از توصیه به خواندن «زیارت آل یس» مخاطبان را نکوهش کرده که نه در مورد امر خدا م
منظور از عبارت ذیل در ابتدای زیارت آل یاسین چیست؟ چرا امام مهدی(عج) چنین فرمودند؟ «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لا لِأَمْرِهِ تَعْقِلُونَ وَ لا مِنْ أَوْلِیَائِهِ تَقْبَلُوَن حِکْمَةٌ بَالِغَةٌ فَمَا تُغْنِی النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ‏ السَّلامُ عَلَیْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِینَ». 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
منظور از عبارت ذیل در ابتدای زیارت آل یاسین چیست؟ چرا امام مهدی(عج) چنین فرمودند؟ «بِسْمِ اللهِ الرّ
🎤زیارت «آل یس» که برگرفته از توقیعی منتسب به حضرت مهدی(عج) است، شامل معارفی مانند توحید، نبوّت، ولایت و امامت می‌باشد که کافران، مشرکان، منافقان و فاسقان و ... از درک آن عاجزند. در فراز ابتدایی زیارت آل یاسین چنین می‌خوانیم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ لَا لِأَمْرِهِ‏ تَعْقِلُونَ‏ وَ لَا مِنْ‏ أَوْلِیائِهِ‏ تَقْبَلُونَ‏ حِکْمَةٌ بالِغَةٌ فَما تُغْنِ النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لَا یؤْمِنُونَ السَّلَامُ عَلَینَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ».[1] با فرض پذیرش سندی این توقیع، حضرت بقیة الله(عج) در فراز اول آن، پس از یاد و نام خدای متعال، از عموم انسان‌‌ها - که به طور طبیعی شامل برخی از شیعیان هم می‌شود - گلایه‌ نمود و فرمود: شما نه نسبت به امر پروردگار تعقل می‌کنید و نه از اولیای او حرف‌شنوایی دارید! 👈این سخن در حقیقت، بیانی دیگر از آیه 10 سوره ملک است که دلیل دوزخی شدن افراد را آن می‌داند که آنان نه از عقل خود بهره جسته و نه به سخن اولیای خدا گوش فرا می‌دهند. امام(عج) در صدد آن است که اگر مخاطبانش نیز چنین رفتاری را در پیش گیرند، آنان نیز از اهل دوزخ خواهند بود. سپس در ادامه، با استفاده از ترکیبی از دو آیه‌ی مرتبط قرآن[2] می‌فرماید: حکمتی بس کامل و تمام، ولی برای افرادی که ایمان نمی‌آورند، چه سودی دارد؟! مراد حضرتشان از بیان این آیات نیز آن است که قرآن و سخن اولیای الهی، شامل اندرزهایى عمیق و رسا است و هیچ نقصی ندارد، اما بندگان لجوج این سخنان را نپذیرفته و این انذارها براى آنان مفید قرار نمی‌گیرد.[3] هم‌چنین، با توجه به این‌که خداوند متعال از روی لطف، در هر زمانی چراغ هدایتی تعیین فرموده تا مردم را از ظلمات جهل رها سازد، از جمله مصادیق آشکار حکمت بالغه، می‌تواند خود ائمه(ع) و سخنان ایشان باشد که در برخی روایات نیز به آن اشاره شده است: الف) امام صادق(ع) درباره‌ی آیه‌ی شریفه «وَ مَنْ یؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً کَثِیراً»، فرمود: مراد از حکمت، اطاعت از خدا و شناخت امام است.[4] ب) امام باقر(ع): «...نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ...»؛[5] ما حجت رسانای پروردگاریم. از این‌رو بیم دادن‌ها، برای انسان بی‌معرفت و لجوج مفید نبوده، بلکه شرط پیشرفت معنوی، تواضع در برابر ثقلین و پذیرش آیات قرآن و سخنان معصومان(ع) می‌باشد. پس شاید مناسبت این جملات در ابتدای زیارت آل یاسین توجه دادن به مخاطب باشد که نسبت به امر پروردگار تعقل بیشتر انجام دهد و به فرمایشات نقل شده از طرف اولیای الهی عمل نماید و ادعای اسلام و تشیع او فقط ادعایی ظاهری نبوده بلکه در عمل خود را نشان دهد. 🔷چنانچه در ادامه می‌فرماید: «إِذَا أَرَدْتُمُ التَّوَجُّهَ بِنَا إِلَى اللَّهِ وَ إِلَینَا فَقُولُوا کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى سَلَامٌ عَلَى آلِ یس»؛‏ پس هر گاه شما اراده‌ی توجّه به خداى تعالى و به سوى ما نمایید، بگویید چنانچه خدای متعال می‌فرماید: «سلام على آل یاسین». گفتنی است که این فراز از روایت، ناظر به اختلاف قرائتی از قرآن کریم در آیه 130 صافات بوده و قرائت حفص از عاصم، «سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏یاسین‏» می‌باشد. [6] 📚 منابع [1]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، ج 2، ص 492، مشهد، نشر مرتضی، 1403ق. [2]. «حِکْمَةٌ بالِغَةٌ فَما تُغْنِ النُّذُرُ»: قمر، 5؛ «وَ مَا تُغْنِی الْآیاتُ وَالنُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لَا یؤْمِنُونَ». یونس، 101. [3]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏ 23، ص 21، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [4]. «طَاعَةُ اللَّهِ‏ وَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ‏»؛ کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏1، ص185، ح 11، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چهارم، 1407ق. [5]. همان، ج ‌1، ص 192، ح 3. 🔰 @p_eteghadi 🔰
•┈┈•❀•┈┈• | | "هرگز نزدیک این کار نشود" 💠 اوج صداقت در کسب و کار ▫️تهذیب الأحکام ـ به نقل از اسحاق ـ: از پرسیدم: مردی به دیگری پیغام می دهد و می گوید: «برایم جامه ای خریداری کن» و او برای خرید جامه به بازار می رود؛ امّا خودش مانند جامه ای که در بازار می یابد، دارد. آیا جامه ای را که خودش دارد، به او بدهد؟ 🔅 امام(ع) فرمود: «هرگز نزدیک این کار نشود و خودش را آلوده نسازد. خداوند عز و جل می فرماید: ⚜️ «ما امانت را به آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم؛ لیکن آنها از پذیرفتنش سر باز زدند و از آن ترسیدند، و انسان، آن را پذیرفت، که او ستمکار و نادان بود». * حتّی اگر آنچه خودش دارد، بهتر از آن چیزی بود که در بازار برایش به دست می آورد، باز آنچه را خودش دارد، نباید به او بدهد». * . الأحزاب: ۷۲. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۲۰۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رعایت سطح ایمانی افراد و شأن پدری اهلبیت 🔻 یک صفتی که مقدس مآب‏ های ما دارند این است که اگر کسی همفکر آن ها باشد آن را قبول می‏کنند و تحویل می‏گیرند، [و الا نه] ولی ائمه اطهار علیهم السلام اینطور نبوده‏ اند و شیعیان را در مراتب ایمانی مختلف تحویل می‏ گرفتند. 🔸 به عنوان نمونه جمعی از همین مقدس مآب ها خدمت امام صادق علیه السلام رسیدند و گزارش دادند که مفضل [از شاگردان حضرت و راویان حدیث] با کبوتر بازها رفت وآمد دارد و این خوبیت ندارد [مثلا در شأن شما و ایشان نیست] 🔹 حضرت به ظاهر توجهی به حرف آنها نکردند و درخواستی را در نامه از مفضل مطرح کردند و به این‌ها گفتند این نامه را به مفضل بدهید، مفضل نامه را دریافت کرد و برای این جماعت خواند که حضرت چنین خواسته ای دارند (ظاهرا برای تحقق آن خواسته، نیاز به پول هنگفتی بود) 🔸 آنها گفتند این پول زیادی نیاز دارد و هرکدام بهانه ای آوردند که مثلا الان امکانش نیست و... مفضل آنها را نگاه داشت و یکی از همان دوستان کبوتر باز را خبر کرد آمد و نامه و خواسته حضرت را مطرح کرد. ایشان سریع رفت رفقایش را جمع کرد و این پول هنگفت را فراهم کردند و اجازه ندادند خواسته حضرت روی زمین بماند. 🔹 مفضل به آن مقدسین گفت: آیا می گویید من این جماعت را از نزد خود برانم؟! فکر می کنید خدا به نماز و روزه شما نیاز دارد؟ (رجال کشی، ص ۳۲۶) 🔸 در حقیقت امام صادق علیه السلام زمینه را فراهم کردند تا در عمل به این مقدسین خیلی چیزها را ثابت کند. بله اهلبیت علیهم السلام و به پیروی از ایشان اصحاب خاصشان، با گروه های مختلف مردم با سطح ایمانی متفاوت ارتباط داشتند و در حق آن ها پدری می کردند و همین باید برای ما درس باشد البته برای همه کس مقدور نیست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انگشتر حضرت سلیمان.mp3
3.61M
⁉️آیا انگشتر حضرت سلیمان نزد امام زمان (عج)است؟ ⭕️پاسخ: استاد 🔰 @p_eteghadi 🔰
امام على عليه السلام در نامه اش به مالك اشتر فرمودند: در حق بازرگانان و پيشه وران، سفارش به نيكى كن... و بدان كه با اين همه، در ميان بسيارى از آنان، سختگيرىِ رسوا، بُخلِ زشت، و احتكار اموال، و زورگويى در داد و ستد، وجود دارد و اين، زيانى است براى همگان، و عيبى است بر زمامداران. پس، از احتكار بازدار كه پيامبر خدا از آن منع كرد. داد و ستدها بايد آسان صورت پذيرد و با ميزان عدل انجام گيرد و با نرخ هايى كه به فروشنده و خريدار، ضرر نرسانَد؛ و هر كس كه پس از منع تو، دست به احتكار زد، او را كيفر بده و بدون زياده روى، مجازات كن نهج البلاغه، نامه53 📎 توصیه می شود مسئولین عزیز تصویر فوق رو پروفایلشون بذارند که همیشه یادشون بمونه که این گرانی ها و احتکارها به چه قشر زحمتکش و بزرگواری در جامعه ضربه وارد می کند تابرای مبارزه با گرانی ها و احتکارها همه تلاش خود رو انجام دهند #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓آیا گزارشی از نجاری کردن یا نجار بودن یکی از امامان وجود دارد؟ ⏺پاسخ : 🎤با مراجعه به آموزه‌های دینی در می‌یابیم که انبیا و امامان(ع) اهل کار و تلاش بودند و با وجود کارگران و نمایندگانی که داشتند، خودشان نیز شخصاً اقدام به فعالیت نموده و طبیعتاً به دنبال آن اموالی را نیز به دست می‌آوردند. 👈در میان انبیای الهی حضرت نوح(ع) به شغل نجاری مشغول بود: امام باقر(ع) فرمود: هنگامى که حضرت نوح(ع) هسته‌ی درخت(نخل) را می‌کاشت، قومش بر او گذر کردند و بر او می‌‌خندیدند و او را مسخره می‌‌کردند و می‌‏گفتند کارش کاشتن درخت شد. وقتی آن درخت‏‌ها بلند شد و سرکشید آنها را برید و سپس شروع بتراشیدن آنها کرد، مردم به او گفتند: حال دیگر نجار شده است!...».[1] آن‌حضرت(ع) توانست طی سالیان طولانی و با استفاده از صنعت نجاری، کشتی معروف خود را بسازد.[2] هم‌چنین گزارش شده است که حضرت زکریا(ع) نیز به شغل نجاری مشغول بوده است.[3] نیز در برخی از انجیل‌ها از حضرت عیسی(ع) با پسوند «تکتون» یاد شده است که معنایش نجار و یا معمار است. 🔷اما در مورد نجار بودن ائمه‌ی اطهار(ع) به مستندی برخورد نکردیم. البته ممکن است که هر یک از انبیای الهی و یا ائمه اطهار(ع) در این زمینه مهارت لازم را داشته و گاهی نیازهای خود را برطرف ‌نموده، اما از آن به عنوان یک شغل ثابت بهره نبرده باشند. 📚 منابع [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 283، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. «نوح(ع) و شغل نجاری»، 4373؛ «درآمد امامان و انفاق آن»، 11006؛ «منبع درآمد هزینه زندگی امامان شیعه»، 26845؛ «محل درآمد زندگی پیامبر(ص) بعد از بعثت»، 71665. [3]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 4، ص 258، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، 1404 ق. 🔰 @p_eteghadi 🔰
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء: ✳️ آیت الله اعرافی: ظهور منجی، فلسفه خلقت عالم است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5863935758515047095.mp3
5.01M
﷽ 🎙واعظ: حاج آقا 🔖 فساد مالی و فساد جنسی 🔖 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓❓❓کثیر بن عبدالله شعبی از دشمنان امام حسین(ع) و در سپاه عمر بن سعد بود و یا از یاران امام و از شهدای کربلا؟!(هر دو گزارش وجود دارد). پاسخ👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🎤یکی از کسانی که در روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور پررنگی داشت، کثیر بن عبدالله (عبیدالله)[1] شعبی[2] همدانی بود.[3] بعد از ورود عمر بن سعد به کربلا، کثیر بن عبداللّه شعبى را که مردى جسور و قاتل و حیله‏گر بود به خدمت امام(ع) فرستاد تا علّت آمدنش را بپرسد. کثیر به عمر بن سعد پیشنهاد داد که در شرایط مناسب امام(ع) را به شهادت برساند، اما ابن سعد قبول نکرد و از او خواست تا فقط علت آمدن امام(ع) را از ایشان بپرسد. کثیر به سوى امام(ع) آمد. ابوثمامه با دیدن او به امام(ع) گفت: بدترین و خونریزترین و حیله‏گرترین مردم روى زمین نزد شما مى‏آید. لذا ابوثمامه به سوى کثیر رفت و از وی خواست قبل از ورود به نزد امام(ع) شمشیر خود را کنار بگذارد، اما کثیر قبول نکرد. ابوثمامه پیشنهاد داد دست وی بر قبضه شمشیر کثیر باشد؛ اما کثیر قبول نکرد. سپس ابو ثمامه گفت: پیام خود را به من بگو تا من به امام(ع) برسانم و اجازه نمی‌‏دهم که با این وضع به نزد امام(ع) بروی، زیرا تو مرد فاجرى هستی. در نتیجه کثیر به سوى ابن سعد برگشت.[4] 📒در منابع تاریخی معتبر گزارش شده که کثیر به همراه مهاجر بن اوس تمیمی در به شهادت رساندن زهیر بن قین نقش مؤثری داشت[5] و بنابر نقل برخی منابع متأخر به همین علت مورد نفرین امام(ع) قرار گرفت: امام(ع) فرمود: «خداوند تو را از رحمت خویش دور نگرداند و قاتلان تو را مانند کسانى که با لعنت خدا به صورت میمون و خوک درآمدند، لعنت نماید».[6] ⬅️ضحاک بن عبدالله مشرقی[7] نقل می‌کند: زمانی که دیدم یاران حسین(ع) کشته شده‌اند و جز سوید بن عمرو خثعمى و بشیر بن عمرو حضرمى، فردی با امام(ع) باقی نمانده، از ایشان اجازه خواستم تا بروم، امام(ع) نیز اجازه داد. ضحاک نیز اسب مخفی‌شده را از خیمه در آورده و فرار کرد. چند نفر از آنها به تعقیب او آمدند. تا این‌که به کنار دهکده‌اى نزدیک ساحل فرات رسید. کثیر بن عبداللَّه شعبى و ایوب بن مشرح‏ حیوانى و قیس بن عبد اللَّه صائدى وی را شناختند و گفتند: این ضحاک بن عبدالله مشرقى و پسر عموى ما است(از قبیله ما است). در نهایت دیگران نیز از کشتن وی منصرف شدند».[8] تمام این گزارش‌ها حاکی از آن است که کثیر بن عبدالله در سپاه عمر بن سعد و از شقی‌ترین دشمنان امام حسین(ع) بوده، اما با این وجود، در برخی از منابع کهن، نام او را به عنوان یکی از شهدای کربلا و از یاران حضرتشان از قبیله بجیله ثبت کرده‌اند.[9] این موضوع ممکن است ناشی از اشتباه مؤلفان بوده و یا به احتمال ضعیف شخص غیر مشهور دیگری با همین نام در سپاه امام(ع) حضور داشته و به شهادت رسیده باشد. 📚منابع [1]. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج ‏4، ص 71، بیروت، دار صادر، 1385ق. [2]. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 410، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق. [3]. ابو مخنف کوفی، لوط بن یحیی، وقعة الطف، محقق، مصحح، یوسفی غروی، محمد هادی‏، ص 35، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1417ق. [4]. وقعة الطف، ص 183 – 184. [5]. تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، ج 5، ص 441. [6]. حسینی موسوی، محمد، تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین ع)، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، ج 2، ص 295، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1418ق. [7]. «رها کردن افرادی امام حسین(ع) را در قیام عاشورا»، 82500. [8]. تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، ج 5، ص 444- 445. [9]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155، قم، آل البیت ع‏، چاپ دوم‏، 1406ق؛ محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣ پرسمان مهدوی ❓چه کنم که امام زمانم رو فراموش نکنم؟ 🎤 پاسخ استاد پور سیدآقایی 🔰 @p_eteghadi 🔰