eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
285 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
📚چرا در آیه‌ی دوم سوره‌ی مؤمنون، کلمه‌ی «صلاة» به صورت مفرد آمده؛ اما در آیه‌ی نهم که نسبتا مشابه با آن است به صورت جمع «صلوات»‌ ذکر شده است؟ 👈درباره‌ی این تفاوت در تعبیر گفته شده است که یکی از معانی محافظت بر نمازها، محافظت بر اوقات آنها است که هر کدامشان زمان مخصوص به خود را دارد و در چندین وقت مختلف و متعدد به جا آورده می‌شود؛ از این‌رو کلمه‌ی «صلوات» به معنای نمازها به صورت جمع آمده است؛ اما از جهت این که خشوع در نماز، امری قلبی بوده و تعددپذیر نیست، در آیه مربوطه، نماز به صورت مفرد ذکر شده است. دیگر تفاوتی که بین دو آیه وجود دارد، این است که آن آیه‌ای که واژه‌ی صلات در آن به صورت مفرد آمده، در قالب جمله اسمیه ذکر شده است؛ اما آیه‌ی دیگر به صورت جمله فعلیه آمده است. علت این تفاوت در تعبیر به این برمی‌گردد که چون خشوع امری قلبی بوده و در آن تکرار معنا ندارد، در قالب جمله اسمیه که دلالت بر ثبوت دارد، ذکر شده است؛ اما محافظت بر نماز که امری جوارحی است و در انجام هر نمازی تکرار می‌شود، در قالب جمله فعلیه که دلالت بر تکرار عمل می‌کند ذکر شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۰ 🔖 آیه: ۸ و ۹ ✅نفس در راه اسیر کردن انسان، مراحلی را پشت سر می گذارد! ❌۱. در مرحله اول، نفس، زشتی ها را برای انسان زیبا نشان میدهد و سپس آن را بصورت یک (سُؤل که از سؤال و درخواست شدیدتر است) برای انسان در میاورد بدین صورت که انسان خود را حریص و مشتاق به آن زشتی میبیند. لذا به این مرحله از نفس، گویند یعنی نفسی که زشتی را به صورت یک زیبای مورد احتیاج شدید نشان می دهد. خداوند گوید: «قد اوتیت سؤلک یا موسی/طه_۳۶» (ای موسی، به یقین، خواسته ات به تو عطا شد.) ❌ ۲. وقتی که انسان پس از مدتی زشتی ها را زیبا دید و حق و باطل برایش نامشخص شد، دیگر اسیر نفس میشود و نفس به او امر به زشتی ها می کند. لذا به این مرحله از نفس، یا امر کننده به زشتی گویند. در این مرحله است که عقل اسیر شده و دیگر قرآن برای او هدایت نیست بلکه ضرر دارد. 🔴🔴🔴🔴 🔷برخی آیات در مورد نفس مسوّله صحبت میکنند. ۱. حضرت یعقوب در آیه ۱۸ یوسف به برادران یوسف که او را در چاه انداخته و ادعای دریده شدنش توسط گرگ را داشتند می گوید: «بل سوّلت لکم انفسکم امراً» نفس های شما، این امر زشت(در چاه انداختن یوسف) را برایتان و نشان داده است! 👌👌 ۲. آیه ۲۵ محمد، انسانها پس از دریافت و فهم حق و مسلمان شدنشان را ناشی از زیبا جلوه گر شدن این زشتی از سوی نفس مسوله آنها می داند. «انّ الذین ارتدّوا علی ادبارهم من بعد ما تبیّن لهم الهدیٰ، الشّیطان سوّل لهم و املی لهم» 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
📚 چرا در دعاهایی؛ مانند دعای شب قدر، «بمحمد» و «بعلی» را بدون الف و لام خوانده، ولی «بالحسن» و «بالحسین» را با الف و لام؟! 👈 یکی از اقسام ال « ال زائده» است که بر دو قسم است: لازمه: مانند «ال» موجود در اسم‌های موصول؛ مانند «اللتی». غیر لازمه: که بر برخی از اسم‌های عَلَم وارد شده و به نوعی تنها حالت تزیینی دارند؛ مانند «الحارث»، «الحسن» و «الحسین». نکته مهم این است که وارد شدن «ال» بر سر اسم عَلَم، سماعی است؛ یعنی متوقف بر استعمال عرب است و قاعده‌مند نیست. به این دلیل که عرب‌زبان‌ها نام‌های «حسن» و «حسین» را به همراه «ال» نیز استفاده کرده‌اند، می‌توان نام این دو امام را با «ال» ذکر کرد و چون نام‌های مبارک «محمد» و «علی» در زبان عرب با الف و لام نیامده، ما هم نمی‌توانیم «ال» را به آنها اضافه کنیم. قابل ذکر است که برای «ال» تقسیمات بیشتری ذکر شده که برای جلوگیری از طولانی شدن کلام از ذکر آن خودداری می‌شود." 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
✅ یک روش خوب برای تهیه عنوان خوب و مسئله‌محور •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
📸 📸 گزارش تصویری نشست علمی «روش افزایش بهره وری در مطالعه» 🎤 سخنران : استاد محترم آقای دوستکام 📚 چکیده جلسه : 📖 شاخصه های مطالعه : ۱.چیستی؟ ۲. چرایی؟ ۳.چگونگی؟ ۴. ارتباطی 📝 مطالعه( سیستم هدفمند ) دارای چند بخش ۱. خواندن ۲. تفکر ۳.تجزیه و تحلیل ۴.تجسم ( تصویر کردن ) 📝روش های خلاصه برداری : ۱. شبکه ای( از کل به جزء) ۲. بهم پیوسته (از جزء به کل) 📚تقسیم کتب : ۱.مسلط(اولین بخش برای شروع) ۲.اشکال دار ۳.نخوانده و.... •-------•••🔸•💠•🔸•••------- ✔️ واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 🤲اَللّٰهُـــــم عَجِّــــــلْ‌ لِوَلِیِّــــڪ َ‌الفَــــرَجْ🌤
روش مطالعه.m4a
50.49M
صوت نشست علمی با موضوع : روش افزایش بهره وری در مطالعه سخنران : استاد دوستکام
💎 توصیه‌ای آرامش بخش ✅ امام علي (عليه‌السلام): مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ ❇️ كسي كه با آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است. 📍 غررالحكم و دررالكلم، ح ۸۱۲۶ •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
نمودار راهنماي تجزیه و ترکیب.jpg
948.8K
❇️ موضوع نمودار : راهنمای تجزیه و ترکیب •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
۷ نکته طلایی در انتخاب 1⃣ عنوان باید باشد: عنوان پژوهشی شما باید محدود و خاص باشد. برای مثال به این دو عنوان توجه کنید: “نقش استفاده از مهارت زبان بدنی و حل مسأله در بهبود روابط اجتماعی” و عنوان دوم “عوامل موثر بر بهبود روابط اجتماعی”. همانگونه که مشخص است موضوع اول به خوبی محدود شده است اما موضوع دوم عمومی است. 2⃣ عنوان باید حاوی پژوهش باشد: اگر به مثال بالا توجه کنید مشاهده می‌شود که در عنوان اول هر سه متغیر اصلی پژوهشی که یکی متغیر وابسته و دیگری متغیر مستقل است در عنوان مقاله آورده شده‌اند اما در عنوان دوم متغیرهای اصلی پژوهش وجود ندارد. 3⃣ عدم استفاده از و : شما نباید در عنوان مقاله از علائم اختصاری همانند MS و یا فرمول‌ها استفاده کنید. علایم اختصاری باید در عنوان به صورت کامل آوره شوند و در اولین جایی از متن که مورد استفاده قرار گرفته‌اند اختصار آن‌ها داخل پرانتز ذکر گردد. بنابراین این عنوان غلط است: “بررسی علایم بیماری MS در بیماران ایرانی” و این عنوان صحیح‌تر است “علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی”. 4⃣ عنوان باید باشد: در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاه بودن آن ضروری است. معمولاً اگر عنوان پژوهش در حدود ۷ یا ۸ تا ۱۲ کلمه باشد بسیار مناسب است. همچنین عنوان دارای بیش از ۲۰ کلمه ضعیف به شمار می‌آید: 🔹عنوان : پوسیدگی دندان کودکان. 🔹 عنوان : اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ مسواک نزدن، استفاده از نخ دندان و آموزش‌های نامناسب والدین بر پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان مدارس ابتدایی! 🔹 عنوان : عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر پوسیدگی دندان کودکان. 5⃣ عنوان باید روشن و باشد و همچنین جذابیت داشته باشد. 6⃣ اجتناب از آوردن : آوردن کلماتی که هیچ کمکی در فهم عنوان ندارند در ابتدای عنوان مناسب نیست. برای مثال کلمات “بررسی، مقایسه، مطالعه‌ای در زمینه، پژوهی در حیطه و …” در ابتدای عنوان اضافی هستند و حذف آن‌ها بهتر است. به این دو مثال توجه کنید: “بررسی اثربخشی درمان با داروی هالوپریدوال در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک” و عنوان دوم” اثر هالوپریدول در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک”. عنوان دوم به دلیل عدم استفاده از “بررسی اثربخشی” صحیح تر است. 7⃣ مطالعه: اگر پژوهشی شما از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده می‌شود ولی برای سایر انواع پژوهش این کار ضرورتی ندارد. برای مثال اگر می‌خواهید میزان شیوع یک بیماری یا آگاهی مردم را مطالعه کنید مکان و زمان آورده شود. مثال صحیح: “میزان شیوع بیماری دیابت در میان روستائیان شهر تهران در سال ۱۳۹۳”. مثال غلط: “اثربخشی درمان دارویی بر بهبود کارکرد کلیه در بیماران شهر تهران در سال ۱۳۹۳”. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
✅ یک روش خوب برای تهیه عنوان خوب و مسئله‌محور •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
📚 پرسش : در آیه ۱۶۲سوره نساء چنین آمده است: «لَّٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ… وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ…» عبارت «الْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ» باید مانند «راسخون، مؤمنون و مؤتون» در حال رفع و به شکل «مقیمون» نوشته شود درحالی که منصوب آمده است. 👈پاسخ : در قرآن کریم آیاتی بسیار داریم که یک لفظی بدون اینکه عاملی در کلام باشد منصوب میشود. در علم ادبیات ابوابی چون باب اختصاص و إغراء و تحذیر بیشتر عهده دار چنین عملیاتی هستند. مثلاً لفظ منصوب((أهلَ البیتِ))در آیۀ شریفۀ:((…إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً…)).(الأحزاب/۳۳) در ظاهر عاملی برای نصب ندارد. ولی گویند در این آیۀ شریفه باب اختصاص جاری شده است به این منظور که قبل از لفظ((أهلَ البیت))یک فعل ((أختصُّ)) یا ((أعنی)) و یا ((أقصدُ)) در تقدیر است که عامل نصب این لفظ شده است. و در ما نحن فیه نیز عامل نصب لفظ((والمقیمین الصلاة))فعل مقدّر((أمدَحُ)) میباشد که بعد از آن الفاظ مرفوع این لفظ بدلیل داشتن اهمیت فراوان نزد خداوند متعال بسبب فعل((أمدَحُ))منصوب شده است. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  📗معرفی اجمالی کتاب 💠 نام کتاب: «مقام لیلة القدری حضرت فاطمه (سلام الله عليها) » 💠 مؤلف: اصغر طاهر زاده ▫️اثر حاضر، دربردارنده مجموعه مباحث و سخنرانی های «استاد اصغر طاهرزاده» درباره خصلت های باطنی حضرت فاطمه زهرا (س) است. ▫️تأکید نگارنده در این مجموعه، بر توجه به دو بُعد حقیقت باطنی و نقش تاریخی حضرت فاطمه (س) است، که در مباحث خود به بعد معنوی توجه عمده ای کرده است؛ چرا که، بدون شناخت وجه باطنی شخصیت ایشان، شناخت درستی از نقش تاریخی حضرت نمی توان داشت. ▫️در این اثر، تلاش شده تا به کمک روایات و دقّت در معانی آن ها، حقیقت نوری حضرت فاطمه (س) و مقام لیلة القدری ایشان در عالم غیب روشن شود. همچنین، راه ارتباط با این راز عالم خلقت، از طریق آشنایی با آداب ارتباط و بهره مندی از این وجود مقدس تبیین و تشریح شده است. 📤دانلود کتاب    @pajoohesh_esfahan
به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و از طرف مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 👇 https://digipostal.ir/ctxhtw4
هدایت شده از abbasi
مدیریت زمان حجت الاسلام ابراهیمی.m4a
5.36M
📚 به مناسبت ایام امتحانات📚 🤝در ایام امتحانات ما به کمک شما می آییم🤝 مدیریت زمان ✳️حجه الاسلام و المسلمین ابراهیمی ✅اهمیت برنامه ریزی و مدیریت زمان ✅تعریف برنامه ریزی ✅فوائد و ثمرات برنامه ریزی و... 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅.. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ┅┅❀🍃🌼🍃
نکات کاربردي و پیشرفته WORD.pdf
1.04M
✅ نکات کاربردي و پیشرفته WORD 📌 تقدیم به پژوهشگران گرامی ♦️ کاربردی و مفید •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ @Pajouheshgaranemarvi
مرحوم علامه مصباح یزدی رحمة‌الله‌علیه: 1⃣تلاش پژوهشگر غیر مسلمان... 2⃣کارهای روزمره و پژوهش‌هایی که چندان نتایج عمیق و وجه خداپسندی ندارد، بسنده نکنیم شاید بارها این را گفته باشم که غیرمسلمانان برای پژوهش‌هایی که نتایج مادی دارد، نیروهای بسیاری صرف می‌کنند و همت‌های بالایی دارند، بدون اینکه چندان اثر مادی قطعی هم داشته باشد. ...قطعاً اطمینان زیادی به نتیجه کار نداشتند و کنجکاوی و علاقه به پژوهش و کشف مجهولات آنها را به این کار واداشت. می‌توان مطمئن بود کسانی که برای چنین پژوهش‌های علمی تلاش کردند، چندان امیدی هم به ثواب اخروی نداشتند و اصلاً معلوم نیست که ایمانی هم داشتند؛ حتی اگر به دینی هم ایمان داشتند، بعید است که این کار را در مقام یک عبادت انجام می‏دادند و انتظار پاداش ابدی می­داشتند. ✅این واقعیت‌ها باید برای ما انگیزه و عامل تکان‏‌دهنده‏‌ای باشد که اگر برای برخی، امور مادی تا این اندازه ارزش دارد که برای آن به‌طور کلان سرمایه ‏گذاری می‌کنند ما که معتقدیم برای لحظه‌لحظه کارمان و برای هر دقیقه‏‌ای که هر جمله‌‏ای که و هر نفسی که ، اجر زیادی در نظر گرفته می‌شود و آن اجر در جهان ابدی به ما داده خواهد شد، باید بیشتر همت کنیم و در راهی که یقین داریم عبادت و مرضیِّ خدا و اولیای اوست، در راه عظمت اسلام و روحانیت، عزت کشور اسلامی و عزت علمی، کوتاهی نکرده و به کارهای روزمره و پژوهش‌هایی که چندان نتایج عمیق و وجه خداپسندی ندارد، بسنده نکنیم. 📒درباره پژوهش،ص۷۵_۷۴ ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال، در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
⬅️ کارگاه و مقدماتی ✅ ویژه و که قصد یا دارند. ✅ همراه با آموزشی 🔺شروع کارگاه: نهم بهمن ماه 🌺 اطلاعات بیشتر 👇👇👇 @writer1000 @writer1000 لینک ثبت نام 👇👇👇 http://Oe.urd.ac.ir
واژگان «غبن»، «ضرر» و «خسران» چه تفاوتی با هم دارند؟ "معنای این سه واژه نزدیک به هم است، البته با مقداری تفاوت: 1. واژه غبن: الغَبْنُ‏، بالتسکین، فی البیع، و الغَبَنُ‏، بالتحریک، فی الرأْی. و غَبِنْتَ‏ رأْیَک أَی نَسِیته و ضَیَّعْته؛ «غَبْن» به سکون «باء» در خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد که به فارسی به معنای گول زدن می‌باشد، خواه این کار به کمتر از قیمت واقعی و یا بیشتر از آن تحقق پیدا کند. و «غَبَن» با فتح «باء» در مورد رأی و نظر کاربرد دارد، وقتی به کسی می‌گویی نظرت مغبون است؛ یعنی آن‌را به فراموشی سپردی و تباهش ساختی. 2. واژه ضرر: این واژه اگر به فتح ضاد (ضَرر) استعمال شود کاربردش در مقابل نفع است، و از اسمای خدا «النافع الضار» شمرده شده است؛ یعنی خداوند به هر کس از بندگان که بخواهد نفع رساننده و هر کس را که بخواهد ضرر می‌رساند. و اگر به ضم ضاد (الضُّرّ) استعمال شود به معنای بدحالی و ابتلا است، چنان‌که خداوند می‌فرماید: "وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ‏ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِه‏"؛و چون انسان را سختى و زیان رسد ما را (در همه حال) به پهلو خفته یا نشسته یا ایستاده مى‏خواند. 3. خسران: «خسر» و «خسران» به معنای هلاکت و گمراهی است. معنای اصلی آن کمی و نقصان است، و اگر آن‌را به معنای هلاکت گرفته‌اند، از آن جهت بوده که نتیجه کمبود و نقصان، هلاکت و تباهی است. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅.. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ┅┅❀🍃🌼?
بسمه تعالی 📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسه‌ای با موضوع دستورکار کارگروه در روز چهارشنبه 28دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت 10:45 برگزار شد. *️⃣ این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قدسی از اساتید با تجربه در ادبیات عرب و اعضای محترم کارگروه انجام شد. 👥 اعضای حاضر در جلسه: ۱ . حجت الاسلام و المسلمین قدسی ۲. آقای عباسی 3. آقای موسوی نژاد 4. آقای سلیمانی 5. آقای مجردیان 6. آقای گلشنی *️⃣ خلاصه گزارش جلسه : 📖 در ابتدای جلسه از بیانات استاد قدسی و نظرات اعضای محترم کارگروه استفاده شد. و در ادامه جلسه دستور کار جلسه توسط استاد بیان شد: دستورکار جلسه: 1️⃣ پژوهش حول محور موضوع «اضافه» 2️⃣ تحقیق و بررسی لفظ «عزیز»و«رحیم» 3️⃣ تحقیق و بررسی حول محور «حروف جر»: *️⃣ متعلق حروف جر *️⃣ حالات حروف جر 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
📚 نقش حرف «لا» در ابتدای برخی سوگندهای قرآنی مانند آیه نخست سوره قیامت چیست؟ 👈در سوره قیامت که می‌فرماید: «لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَة» . مفسران نظریات متفاوتی ارائه کرده‌اند: 1. غالب مفسران معتقدند که حرف «لا» به معنای نفی نبوده، بلکه تنها برای تأکید بوده و نه تنها سوگند را نفى نمی‌کند، بلکه آن‌را مؤکدتر می‌کند؛زیرا قرآن به امورى مهم‌تر از قیامت، مانند ذات پاک خدا، سوگند یاد کرده بنابر این، دلیلى ندارد که به روز قیامت در این‌جا قسم یاد نشود. 2. حرف «لا» نشانگر جمله‌ای مستقل و مقدّر است؛ یعنى نه چنین است که کفار می‌گویند. من قسم می‌خورم به روز قیامت. و «لا» ردّ بر مشرکانی است که بعث و نشور را انکار کرده‌اند. پس گویا گفته چنین نیست که شما گمان کرده‌اید. 3. «لا» در این‌جا نافیه بوده و معنایش این است که سوگند نمی‌خورم به روز قیامت؛ از جهت ظهور، و واقعیتش؛ به دلایل عقلى و نقلی. به عبارتی، آن قدر واضح است که نیازی به سوگند نیست. و برخی این‌گونه تفسیر کرده‌اند که سوگند نمی‌خورم به روز قیامت؛ به دلیل آن‌که شما اقرار به آن نمی‌کنید.و یا این‌که موضوع به قدرى مهم است که به آن سوگند یاد نمی‌کنم. 4. حرف «لا»، صله است؛ یعنی از آن‌جایی که قرآن بعضی از آن به بعض دیگرش متصل و مرتبط است، پس در حکم یک کلام است؛ مانند قول خدای متعال که در سوره حجر می‌فرماید: وَ قالُوا یا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ» اما جوابش در سوره قلم آمده :«ما انت بنعمة ربک بمجنون» 📚مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
📚 فرق بغی و ظلم چیست؟ 📝 پاسخ : لغت‌شناسان برای واژه‌ی «بغی» معانی یا مصادیق متعددی ذکر کرده‌اند که در منابع لغوی می‌توان آنها را یافت؛ اما همان‌گونه که برخی نویسندگان متأخر به صورت خلاصه گفته‌اند، معنای اصلی «بغی» طلب و اراده شدید و مؤکّد است، ولی گاهی به جهت قرائنی دلالت بر ظلم و تعدّی یا فساد می‌کند. «ظلم» نیز به معنای از بین بردن حق و نپرداختن آن است؛ چه در مورد خود شخص، در مورد حقوق الهی باشد، و یا نسبت به دیگران باشد. چه آن دیگران انسان‌های باعقل باشند یا حیوانات بی‌عقل؛ حقوق نیز چه مادی باشد و چه معنوی. حتی ظلمی که در آیات قرآن - مانند آیة الکرسی - در مقابل نور قرار گرفته، نیز در واقع پرداخته‌نشدن حق است؛ زیرا نور که همان ظهور و بروز است، حق وجود و موجود است؛ پس اگر در جایی نور نباشد حق آن موجود پرداخته نشده است. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅.. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ┅┅❀🍃🌼?
💎 توصیه‌ای آرامش بخش ✅ امام علي (عليه‌السلام): مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ ❇️ كسي كه با آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است. 📍 غررالحكم و دررالكلم، ح ۸۱۲۶ •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
📑 تبدیل سریع تصویر به متن فارسی این روش به صورت زیر و با کمک گوگل درایو انجام میشه... گوگل با ابزار Google Docs امکانی فراهم کرده که شاید در وهله اول به چشم نیاد، اما پشتیبانی عالی از زبان فارسی داره و اینکار رو بخوبی برامون انجام میده، در ادامه روش کار توضیح میدم. 1️⃣ مرحله اول : آپلود تصاویر در Google Drive گوگل درایو باز کنید، یک فولدر داخلش ایجاد کنید و تمام تصاویر یا فایل های اسکن شده خودتون رو آپلود کنید. https://drive.google.com/ نکته : اگر فایلتون PDF هست میتونید با استفاده از نرم افزار های خوندن PDF یا ابزار های آنلاین مثل این سایت خروجی JPG بگیرید. 🌐 http://pdftoimage.com/ 2️⃣ مرحله دوم : باز کردن تصاویر در Google Docs روی تصاویر کلیک راست کنید و از منو Open With -> Google Docs رو انتخاب کنید. 3️⃣ مرحله سوم : گرفتن خروجی متنی شما به صفحه مشابه تصویر زیر هدایت میشید که در بالای صفحه تصویر آپلود شده و در پایین متن قابل ویراش و جستجو آماده است. حالا میتونید از منو File -> Download as خروجی مورد نظرتونی (docx، txt و ... ) رو هم انتخاب و دانلود کنید. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
arabi nahaei label - cutted - cutted.pdf
52.05M
🌺فایل کتاب «نحو کاربردی مقدماتی» کتاب مزبور یک دوره آشنایی مختصر با نحو در ۱۴ جلسه است که در یک ماه تدریس شده و زمینه را جهت ورود به نحو متوسطه ایجاد می کند. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
•﷽؛•          ┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅ 🌻چند نکته برای بهبود مهارت‌های پژوهشی 🌿 معیارهای پذیرش مقالات علمی پژوهشی 🌻اگر تصمیم به ارسال مقاله ی خود به یک نشریه ی علمی پژوهشی دارید باید بدانید ملاک های زیر بسیار مهم بوده و در پذیرش یا عدم پذیرش مقاله تاثیرگذار هستند. 👌 1. آیا مقاله مسئله ای خاص (یا فرضیه ای معین) را مورد نظر قرار می دهد؟ ۲. آیا مقاله سابقه پژوهشهای قبلی مرتبط با مسئله را منظور داشته است؟ 3. آیا داده های مورد نظر از اعتبار کافی برخوردار است؟ ۴. آیا مقاله از روش با روشهای تحقیق مناسب (تاریخی، توصیفی، آزمایشی و غیره) بهره گرفته است؟ ۵. آیا داده های مورد نیاز مسئله به طور مناسب تنظيم و عرضه شده است؟ ۶. آیا از داده های عرضه شده، به طور منطقی و انسجام یافته نتیجه گیری به عمل آمده است؟ ۷. آیا مقاله اندیشه ای نو و یا راه حلی بدیع را عرضه می کند؟ ۸. آیا بر اساس نتیجه گیریهای به عمل آمده، رهنمودهای اساسی پیشنهاد شده است؟ 9. و آیا در تدوین مقاله، اصول نگارش رعایت شده است؟ ۱۰. آیا منابع و مآخذ مورد استفاده با توجه به اصول کتاب شناسی ذکر شده است؟ 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┏━━━━━🌿🌻🌿━┓    ↪@pajoohesh_esfahan ┗━━🌿🌻🌿━━━━┛