base.apk
2.14M
این هدیه از طرف واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد (بسته کامل پژوهشی)
تقدیم به شما 🎁
#دوره_تخصصی
#عرفانهای_نوظهور
*️⃣ واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد برگزار میکند:
👈 « دوره تخصصی پژوهش و بررسی عرفان های نوظهور» در ۱۶ جلسه
🎤 استاد : حجت الاسلام والمسلمین مهدی سالاری
⏰ زمان : پنج شنبه ها ساعت ۹ صبح
🕌مکان : حرم مطهر رضوی دارالقرآن ( مدرسه دودرب)
*️⃣جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس حاصل فرمایید.
09159133971 عباسی
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
✦؛﷽✦
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
⚛ آیت الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی (قدّس سرّه):
▫️طلبه ها! مقید باشید که کتاب زیاد بخوانید. درست است که به خاطر گرانی کاغذ و هزینۀ چاپ، قیمت کتاب هم بالا رفته، امّا به کتابخانه که می توانید مراجعه کنید.
▫️به کتاب ها عشق بورزید.
▫️در حدیث آمده است که: «الکتب بساتین العلما؛ کتاب باغ و بوستان علماست.»
▫️طلبه هایی که اهل کتاب اند و به کتابخانه مراجعه می کنند به جایی می رسند.
✍ برگرفته از کتاب «سخنان ناب بزرگان درباره تحقیق، پژوهش، نگارش و قلم»، تألیف مهدی آقابابایی.
#اثر_گستری_طلاب_خواهر
#طلبه_پژوهشگر
#پژوهش
┏━━━━━━🍃🌺🍃━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🍃🌺🍃━━━━━┛
#مسابقه_ادبیات_عرب(4)
#ادبیات_مهارت_محور
📚در کدام گزینه هر سه نوع اعراب تقدیری، محلی، ظاهری، وجود دارد؟
الف) لِلهِ مَا فیالسَّماواتِ و الأرضِ إنَّ اللهَ هُوَ الغَنی الحَمید.
ب) أولئِکَ عَلَیهُدیً مِنرَبِّهِم و اولئکَ هُمُ المُفلِحونَ.
ج) خَالِدینَ فیها وَعدَ اللهِ حَقّاً وَ هُوَ العَزیزُ الحَکیمُ
د) واصبِر عَلَی مَا أصابَکَ إنَّ ذَلِکَ مِنعَزمِ الاُمورِ
👈 پاسخ سوال رو به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از abbasi
#گزارش_تصویری
#نشست_علمی
#ادبیات_عرب_مهارت_محور
✅ اولین نشست علمی ادبیات عرب کاربردی با رویکرد قرآنی برگزار شد.
✳️با حضور استاد محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین قدسی
✳️ سرفصلهای نشست با توجه به آیه 30 سوره مبارکه فصلت
1. بیان نکات صرفی
2. بیان نکات نحوی
3. بیان نکات بلاغی
4. بیان نکات لغوی
✳️ این نشست در حرم مطهر رضوی مسجد گوهرشاد شبستان آیت الله سبزواری (ره) برگزار گردید.
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
#ادبیات_مهارت_محور
📚واژهی «قربی» در آیهی «آت ذا القربی حقه» مؤنث است، پس منحصر به حضرت زهرا(س) بوده و نباید شامل حضرت علی(ع) شود؟!
📝این پرسش از دو جهت قابل بررسی است:
واژهی «قربی» هرچند که در ظاهر شبیه و هموزن اسم تفضیل مؤنث «فُعلی» است؛ اما باید گفت که این کلمه اسم تفضیل نیست، بلکه «قربی» مصدر از باب «قرب» است که آنرا به «نزدیک بودن به دیگری در نسبت خویشاوندی» معنا کردهاند. بنابر این، واژهی قربی اشارهای به جنسیت مدلول خود ندارد.
دقت در آیهی مذکور که میفرماید «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه»، نشان میدهد آنکسی که مورد توصیه قرار گرفته است، خود «القربی» نیست، بلکه «ذا القربی» است. به عبارت دیگر، مفعول فعل «آتِ» عبارت «ذا القربی» است؛ نه «القربی». کلمهی «ذا» به معنای صاحب و دارا، مذکر است و مؤنث آن واژهی «ذات» است که در برخی از آیات قرآن به کار گرفته شده است؛ مانند «وَ حَمَلْناهُ عَلى ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُر»؛این آیه اشاره به کشتی حضرت نوح دارد که از آن تعبیر به «سفینه» میشود و مؤنث مجازی است؛ لذا برای آن از واژهی «ذات» استفاده شده است؛ اما در آیهی موجود در پرسش، از واژهی «ذا» بهره جسته شد که ناظر به آن است که کلمه «القربی» مذکر است.
در هر حال، همانگونه که گفته شد، این واژه بیانگر جنسیت نیست. البته در اینکه حضرت زهرا(س) نیز از مصادیق این آیه است، تردیدی وجود ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
MOV003.mp3
45.59M
⁉️ مدیریت زمان ⁉️
🎙استاد: حجةالإسلام و المسلمین حاج شیخ #عبدالحمید_واسطی
#مهارت_تحقیق
#مدیریت_زمان
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95
#گزارش_تصویری
#عرفانهای_نوظهور
✅ واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد اولین دوره تخصصی پژوهش و بررسی عرفانهای نوظور را در 16 جلسه برگزار می کند.
🎤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین مهدی سالاری
✳️ این دوره در مکان حرم مطهر رضوی دارالقرآن کریم برگزار می شود.
#ادبیات_مهارت_محور
📚 الف و لام در «السلام علیک یا أباعبدالله» چه نوع الف و لامی است؟
📝 «ال» در زبان عربی بر سه نوع است:
الف) اسم موصول: در این نوع، «ال» اسم بوده و به معنای «الذی» و دیگر فروعات آن است.
ب) حرف تعریف: حرفی است که بر سر اسمی وارد میشود که گوینده و شنونده از آن شناخت و آگاهی دارند.
این قسم از «ال» خود به دو نوع تقسیم میشود:
1. عهدی: تعریف عهدی آن است که آن واژهای که «ال» بر آن وارد شده، یا در جملات پیشین از آن سخن به میان آمده که به آن «عهد ذکری» گویند،یا اینکه مخاطب و گوینده پیش از این از آن شناخت داشته که به آن «عهد ذهنی» گویندو یا اینکه در محضر مخاطب و گوینده حضور دارد و آنها، آنرا میبینند و یا حس میکنند که به آن «عهد حضوری» گویند
2. جنسی: «ال»ی که برای استغراق افراد به کار برده میشود (حقیقتا به معنای کُل است) مانند: «خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً»و «ال»ی که برای استغراق خصائص افراد به کار میرود (مجازا به معنای کل است) مانند «زیدٌ الرجلُ علماً» و «ال»ی که برای بیان ماهیت است مانند «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَی»،همه معنای جنسیت را داشته و «ال» تعریف به شمار میروند.
ج) زائده
👈با توجه به تقسیمات فوق، «ال» در واژهی «السلام» یا ماهیت خواهد بود، یا استغراق افراد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
#مسابقه_ادبیات_مهارت_محور
#پاسخ_مسابقه
📝 مسابقه شماره (3)
پاسخ : گزینه «ب»، «یغیّر: خبر و مرفوع به ضمّه»، «یغیّروا: منصوب به أن مقدّر»
لینک سوال
https://eitaa.com/pajooheshgoharshad/536
📝 مسابقه شماره (4)
پاسخ :گزینه «ب» . «تقدیری: هدی»، «رب: ظاهری»، «محلّی: اولئکَ، هم»
لینک سوال
https://eitaa.com/pajooheshgoharshad/552
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
#نمایشگاه_کتاب
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد به مناسبت فرا رسیدن ماه شعبان و ماه مبارک رمضان نمایشگاه کتابی با عنوان کتب مهارتی و کاربردی جهت بهره مندی طلاب برگزار می کند.
✅ از کلیه اساتید و طلاب محترم تقاضا می گردد که از این نمایشگاه کتاب دیدن فرمایند.
✅ واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد پذیرای شما اساتید و طلاب عزیز می باشد.
✳️ منتظر حضور گرم و صمیمانه شما هستیم.
⏰ زمان : هر روز از ساعت 7 صبح الی 4 عصر
🕌 مکان : حرم مطهر رضوی دارالقرآن (مدرسه دو درب) واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#ادبیات_مهارت_محور
📚با توجه به آیه 279 سورهی مبارکه بقره، و آیهی 5 سورهی مبارکهی مجادله، تفاوت «حرب» و «یحادون» به معنای جنگ کردن چیست؟
📝پاسخ :«حرب» به معنای شدت عمل است که در اصطلاح به آن «ستیزه» گفته میشود، و در مقابل آن واژهی «سِلم» به معنای صلح قرار دارد. اگر این ستیزه ادامه پیدا کرده و استمرار داشته باشد، به آن محاربه گفته میشود. حال اگر «حرب» به قصد کشتن طرف مقابل باشد به آن «قتال» میگویند، و اگر به قصد گرفتن یا از بین بردن اموال او باشد، به آن «سلب المال» اطلاق میگردد.
اما فعل «یحادون» که از ماده «حدة» گرفته شده، به معنای تندی و شدت و حِدّت در عمل است و زمانی که به باب مفاعله میرود، دلالت بر استمرار و مداومت شدت و خشونت میکند.
با توجه به مطالب فوق، میتوان گفت که دو واژهی «یحاربون» و «یحادون» صراحتی در نبرد نظامی ندارند و میتوانند در درگیریهای لفظی و حتی مخالفت باطنی مورد استفاده قرار گیرند، ولی واژه اول، بیش از واژه دوم به معنای نبرد نظامی نزدیکتر است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe