🔰موعظه های قرآنی
✅ این حرفها باید به گوش مردم بخورد
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
اگر یادتان باشد، مرحوم امام(رضواناللهتعالیعلیه) زمانی که بحث تفسیر را که شروع کردند، یک جملهای فرمودند؛ البته آن تفسیر، تفسیر سنگینی بود و تفسیری معرفتی بود که متأسفانه تعطیل شد. فرمودند آقای حکمی ـ که یکی از بزرگان علمای قم و اهل معنا بوده ـ میفرموده این حرفها باید به گوش مردم بخورد و ما هم این حرف ها را میزنیم تا به گوش مردم بخورد؛ شاید بعضی افراد به فکر بیفتند و به این مقامات برسند. ولو گوینده هم فقط الفاظی را بگوید و یا در صدد عمل بر نیاید، ولی همین که به گوش مردم بخورد، شاید عدهای به این فکر بیفتند که این راهها را بروند و به آن مقامات برسند. این راجع به جملهی اول از این موعظهی مبارک.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 26
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#این_حرفها_باید_به_گوش_مردم_بخورد
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅ نصیب انسان از دنیا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد فرمودند:
«وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا».
در اینکه مفاد این جمله چیست، محتملاتی است. در مورد این قسمت از آیه باید از دو جهت بحث کرد.
1️⃣یکی اینکه به حسب تفسیر و استظهار از آیهی مبارکه چه چیزی مقصود است.
2️⃣جهت دوم این است که مفاد آیه هر چه که میخواهد باشد، این جملات خودش موعظهآمیز است. بنده از جهت دوم آنها را ذکر میکنم، نه از جهت اول که تفسیر آیهی شریفه است.
🔷 احتمال اول این است که جملهی «وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» همانی است که در جملهی قبل ذکر شد. جملهی قبل این بود که ابتغاء کن بماآتاکالله الدارالآخرة. این یک موعظه است. بعد برای اهتمام به آن میفرماید که آن را فراموش نکن! نصیب انسان از دنیا چیست؛ آن هم نصیب حقیقیاش؟ نصیب واقعی انسان ابتغاء بماآتاکالله فی الدنیا الدار الآخرة است. بعد تأکید میکند که آن را فراموش نکن. مثل اینکه در بعضی روایات و نقلها هم هست که ائمه «علیهم السلام» به مردم می فرمودند بروید بازار سراغ طلب حلال و لاتنس عزک؛ عزّت شما این است که طلب حلال کنید. اینجا هم همین است که نصیب خود را از دنیا فراموش نکن. بعضیها اصلاً تفسیر آیه را همین قرار داده و اینطور فهمیده و استظهار کردهاند. حالا مفاد آیه چه این یا چیز دیگری باشد، حرف درستی است که مواعظ را فراموش نکنیم و غفلتها ما را نگیرد. موعظهای را میشنویم و میگوییم، ولی بعد انسان فراموش میکند و این مسأله برای ما خیلی مهم است. ما که حرف میزنیم و منبر میرویم و مردم را به آخرت دعوت میکنیم، خودمان را فراموش نکنیم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 27-26
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#نصیب_انسان_از_دنیا
#احتمال_اول
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅ نصیب انسان از دنیا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد فرمودند:
«وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا».
در اینکه مفاد این جمله چیست، محتملاتی است. در مورد این قسمت از آیه باید از دو جهت بحث کرد.
1️⃣یکی اینکه به حسب تفسیر و استظهار از آیهی مبارکه چه چیزی مقصود است.
2️⃣جهت دوم این است که مفاد آیه هر چه که میخواهد باشد، این جملات خودش موعظهآمیز است. بنده از جهت دوم آنها را ذکر میکنم، نه از جهت اول که تفسیر آیهی شریفه است.
🔷 احتمال اول این است که جملهی «وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» همانی است که در جملهی قبل ذکر شد. جملهی قبل این بود که ابتغاء کن بماآتاکالله الدارالآخرة. این یک موعظه است. بعد برای اهتمام به آن میفرماید که آن را فراموش نکن! نصیب انسان از دنیا چیست؛ آن هم نصیب حقیقیاش؟ نصیب واقعی انسان ابتغاء بماآتاکالله فی الدنیا الدار الآخرة است. بعد تأکید میکند که آن را فراموش نکن. مثل اینکه در بعضی روایات و نقلها هم هست که ائمه «علیهم السلام» به مردم می فرمودند بروید بازار سراغ طلب حلال و لاتنس عزک؛ عزّت شما این است که طلب حلال کنید. اینجا هم همین است که نصیب خود را از دنیا فراموش نکن. بعضیها اصلاً تفسیر آیه را همین قرار داده و اینطور فهمیده و استظهار کردهاند. حالا مفاد آیه چه این یا چیز دیگری باشد، حرف درستی است که مواعظ را فراموش نکنیم و غفلتها ما را نگیرد. موعظهای را میشنویم و میگوییم، ولی بعد انسان فراموش میکند و این مسأله برای ما خیلی مهم است. ما که حرف میزنیم و منبر میرویم و مردم را به آخرت دعوت میکنیم، خودمان را فراموش نکنیم.
🔶احتمال دوم «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» مقصود از آن، مایبتغی بهالآخرة است، نه خود ابتغاء؛ یعنی بلکه مراد نعمتهایی است که ما با آنها میتوانیم ابتغاء آخرت کنیم و اینها در واقع نصیب واقعی ما از دنیا است. مثلاً همین جوانی، استعداد، سلامت و بودن در شهری مثل قم و در جوار شخصیتی مثل حضرت معصومه «سلام الله علیها»، نعمتی است که نبتغی بها الدار الآخرة است. میتوانیم همهی اینها را وسیلهی آبادی آخرت قرار دهیم. نصیب ما از دنیا همینهاست که ما با به کار گرفتن صحیح آنها میتوانیم آخرت خویش را آباد کنیم. این معنای دوم، معنای خوبی است و خیلیها هم اینطور فهمیده و استظهار کردهاند. در بعضی از روایات، آیهی شریفه اینگونه تفسیر شده است؛ یعنی مصادیقی از وسایل ابتغاء در آنجا بهخصوص نام برده شده که روشن است که آنها از باب مثال است. مثلاً این روایتی که هم در معانیالأخبار و امالی مرحوم صدوق و هم در جاهای مختلف دیگری نقل شده است:
«أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاتَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا قَالَ لَاتَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ».
کسی که حالت اشتغال به امور دنیا هنوز دامنگیرش نشده است، بخصوص در سرحد جوانی که هنوز عائلهاش زیاد نشده و اشتغالات مختلفی پیدا نکرده، اگر انسان واقعاً خودش و قوای علمی خودش را تقویت نکرده باشد، بعدها بهقدری اشتغالات و امور مختلف هست که اصلاً فرصت نمیکند.
پس فراغت، یکی از آن نعمتها است. حضرت «علیهم السلام» این نعمتها را برشمردند، ولی روشن است که اینها از باب مثال است. اینها نعمتهای بسیار مهمی است که نقش اساسی دارند و از آن طرف هم خیلی مورد غفلتاند. انسان حواسش نیست که تا سلامت و فراغت و نشاط دارد، از آن استفاده کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 29-28
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#نصیب_انسان_از_دنیا
#احتمال_دوم
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰مثل شمع نباشید
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🟢 مرحوم #قدوسی (رضوان الله تعالی علیه) خیلی مرد با صفا و با اخلاص و فاضلی بودند.
ایشان گاهی در مباحث اخلاقی برای طلابی که تبلیغ می رفتند، توصیه می کردند شما #مثل_شمع_نباشید.
🔵 شمع خصوصیتش این است که پرتو افشانی می کند، ولی خودش نابود می شود. می سوزد و پرتوافشانی می کند و دیگران از نور او استفاده می کنند، اما خودش تمام می شود.
🔴 حالا خدای ناکرده انسان منبر برود، تبلیغ کند، حرف بزند و در اثر موعظه ها و حرف های او دیگران به خدا نزدیک و اهل عمل شوند، اما خودش اینگونه نباشد یا عامل به آن حرفها نباشد؛ آنها حجت علیه خودش می شود و خودش پیش خدا روسیاه خواهد بود؛ مثل شمعی است که سوخته و دیگران از او بهره برده اند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 28-27
#پندهای_سعادت
#بیانات
#ارزش_و_جایگاه_موعظه
#مثل_شمع_نباشید
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅ نصیب انسان از دنیا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
«وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا».
در اینکه مفاد این جمله چیست، محتملاتی است. در مورد این قسمت از آیه باید از دو جهت بحث کرد.
1️⃣یکی اینکه به حسب تفسیر و استظهار از آیهی مبارکه چه چیزی مقصود است.
2️⃣جهت دوم این است که مفاد آیه هر چه که میخواهد باشد، این جملات خودش موعظهآمیز است. بنده از جهت دوم آنها را ذکر میکنم، نه از جهت اول که تفسیر آیهی شریفه است.
🔷 احتمال اول این است که جملهی «وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» همانی است که در جملهی قبل ذکر شد. جملهی قبل این بود که ابتغاء کن بماآتاکالله الدارالآخرة. این یک موعظه است. بعد برای اهتمام به آن میفرماید که آن را فراموش نکن! نصیب انسان از دنیا چیست؛ آن هم نصیب حقیقیاش؟ نصیب واقعی انسان ابتغاء بماآتاکالله فی الدنیا الدار الآخرة است. بعد تأکید میکند که آن را فراموش نکن.
🔶احتمال دوم «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» مقصود از آن، مایبتغی بهالآخرة است، نه خود ابتغاء؛ یعنی بلکه مراد نعمتهایی است که ما با آنها میتوانیم ابتغاء آخرت کنیم و اینها در واقع نصیب واقعی ما از دنیا است.
🔷احتمال سوم اینکه مرحوم علامه طباطبایی و غیر ایشان از مفسران فرمودهاند که مقصود از «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» یک دفع دخل مقدر است؛ یعنی کسی ممکن است بگوید که اگر من امکانات و داراییهایم را خرج خیرات و مبرات کنم، برای آیندهام چیزی نمیماند.
یادم میآید کسی که قریب به حال احتضار بود و شخص ثروتمندی هم بود، بعضی از اهل خیر رفته بودند که حالا که داری میروی، خدمت و کارهای خیر انجام بده، گفته بود که بچههای من را میخواهید به خاک سیاه بنشانید. ترس داشت که من اگر بخواهم با این ابتغاء دار آخرت کنم، فرزندانم بیچاره و فقیر میشوند، لذا این یک دفع دخل مقدر است که میگوید «وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»؛، فراموش نکن که تو برای زندگی دنیا متاع قلیلی لازم داری و آنچه که تو در دنیا به آن نیاز داری، خیلی نیست که بترسی و نخواهی با آن آخرتت را آباد کنی و کار خیر انجام ندهی و از دیگران دستگیری نکنی. اگر این باشد، مطلب جدیدی است. بنابراین، اگر با مازاد امکاناتت، آخرتت را آباد نکنی، برای دیگران میماند. این هم احتمالی است که مرحوم علامه طباطبایی فرمودهاند و احتمال خوبی هم است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 31
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#نصیب_انسان_از_دنیا
#احتمال_سوم
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅یکی از مظاهر عدم توکل به خدای متعال
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
حالا مراد آیه این باشد یا نباشد، ولی از نظر اتعاظ و موعظه مطلب درستی است. امروز یکی از مظاهر عدم توکل به خدای متعال، نمیشود و نداریم است که بر جامعهی ما تأثیر گذاشته است. جامعهی تشیع در اثر این القائات از نظر تولید نسل و بچهدار شدن خیلی مراعات میکنند که از ترس است و این برای ما آثار سیاسی هم دارد؛ مخصوصاً الآن که ما در معرض خطریم.
معنای اخیری که عرض میکنم، ولو معانی دیگری هم برای این جمله گفته میشود، این است که باز خود این مسألهی أخیر هم مهم است. «وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» یعنی چه؟ یعنی درست است که ما گفتیم «وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ الله»، ولی یک وقت خیال نکن معنایش این است که در دنیا رهبانیت را انتخاب کنی و دیگر دنبال دنیا نروی. این باز جلوگیری از یک برداشت ناصواب است. مثل بعضیها که در صدر اسلام این چنین برداشت بدی را کرده بودند و همه چیز را به سبب آیات زهد و مطالب اینچنینی که به گوششان رسیده بود، کنار گذاشته بودند. اینها را رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» منع میکردند. درست است که باید وجههی اهمّ کار را آخرت قرار داد، اما نصیب خویش از دنیا را هم متحدداً به حدودی که در شریعت بیان شده است، از نظر احکام الزامیه و احکام غیر الزامیه نباید فراموش کرد.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 32-31
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#یکی_از_مظاهر_عدم_توکل_به_خدای_متعال
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅حکایتی از درس اخلاق آیت الله قاضی «قدّس سرّه»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
نقل است مرحوم آقای قاضی «قدّس سرّه» وقتی نصیحت می کردند، خیلی افراد تحت تأثیر واقع میشدند؛ مخصوصاً وقتی که راجع به دنیا و بیارزشی دنیا که صحبت میکردند، انقلابی در افراد ایجاد میشد. مرحوم استاد میفرمودند که باجناق مرحوم آیتالله العظمی شاهرودی در درس مرحوم آقای قاضی شرکت می کرده و خلاصه مرحوم آقای قاضی هم راجع به دنیا و بیاعتباری دنیا و این مسائل صحبت میکردند؛ این آقا به حدّی تحت تأثیر واقع شده بود که میآید منزل و به خانوادهاش میگوید که حاضری با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شویم. خانمش خیلی ناراحت میشود و میرود پیش آقای شاهرودی و گلایه میکند که شوهرم چنین حرفهایی میزند. آقای شاهرودی با ذکاوتی که داشتند، متوجه میشوند و میدانستند که منشا آن از کجاست. به باجناق خود میفرمایند: شما من را مجتهد میدانی یا نه؟ میگوید بله. میفرمایند: بنده حکم میکنم که بر شما حرام است که درس آقای قاضی شرکت کنید. ایشان هم متشرع بودند و خلاصه این فتوای ایشان را گوش میدهند و دیگر نمیروند و کار به طلاق نمیانجامد.
بنابراین، معنای دیگری که برای «وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» محتمل هست، این است که میگوییم در کنار توجه به «وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ»، بگوییم که «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»؛ یعنی نصیب خودت را به مقداری که در شریعت گفته شده است، فراموش نکن.
خدای متعال انشاءالله همهی ما را موفق به اتعاظ به این مواعظ حسنه بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 33-32
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#حکایتی_از_درس_اخلاق_آیت_الله_قاضی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅تعریف صحیح احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما در مورد این موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص ذکر شده است:
«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این نصیحت قرآنی که «وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»، نصیحت بسیار مهمی است. احسان چیست ؟ آثار احسان چیست؟ این آثار نصیب چه کسی میشود؟ چگونه میتوان احسان نمود؟ مفهوم احسان نمودن چیست؟
معمولاً وقتی میگویند احسان کن، به ذهن میآید که یعنی به دیگران نیکویی کن، انفاق کن، کمک کن، بخشش کن، دستگیری کن و امثال اینگونه موارد که مسلماً از مصادیق احسان شمرده میشود. اما از بعضی روایات استفاده میشود که احسان عبارت است از اینکه انسان کاری را که انجام میدهد، درست انجام دهد. این روایت را مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از کتاب محاسن برقی نقل میکنند:
«عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛
وقتی مؤمن عملش را نیکو قرار داد، خدای متعال آن عمل را مضاعف میفرماید؛ به این شکل که برای هر عمل خوب، هفتصد برابر جزا و ثواب عنایت میفرماید و این همان مفاد فرمودهی خدای متعال است که فرموده: «وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛ آن اعمالی را که شما به داعی رسیدن به ثواب الهی انجام میدهید، آنها را نیکو به جای بیاورید.
به عبارت دیگر، هر عملی پاداش و ثواب الهی بر آن مترتب نمیشود؛ عملی را که برای رسیدن به ثواب خدای متعال انجام میدهید، آن را به نحو احسن انجام دهید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 36-35
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#تعریف_صحیح_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅تعریف صحیح احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما در مورد این موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص ذکر شده است:
«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این نصیحت قرآنی که «وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»، نصیحت بسیار مهمی است. احسان چیست ؟ آثار احسان چیست؟ این آثار نصیب چه کسی میشود؟ چگونه میتوان احسان نمود؟ مفهوم احسان نمودن چیست؟
معمولاً وقتی میگویند احسان کن، به ذهن میآید که یعنی به دیگران نیکویی کن، انفاق کن، کمک کن، بخشش کن، دستگیری کن و امثال اینگونه موارد که مسلماً از مصادیق احسان شمرده میشود. اما از بعضی روایات استفاده میشود که احسان عبارت است از اینکه انسان کاری را که انجام میدهد، درست انجام دهد. این روایت را مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از کتاب محاسن برقی نقل میکنند:
«عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛
وقتی مؤمن عملش را نیکو قرار داد، خدای متعال آن عمل را مضاعف میفرماید؛ به این شکل که برای هر عمل خوب، هفتصد برابر جزا و ثواب عنایت میفرماید و این همان مفاد فرمودهی خدای متعال است که فرموده: «وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛ آن اعمالی را که شما به داعی رسیدن به ثواب الهی انجام میدهید، آنها را نیکو به جای بیاورید.
به عبارت دیگر، هر عملی پاداش و ثواب الهی بر آن مترتب نمیشود؛ عملی را که برای رسیدن به ثواب خدای متعال انجام میدهید، آن را به نحو احسن انجام دهید.
«فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا الْإِحْسَانُ قَالَ فَقَالَ إِذَا صَلَّيْتَ فَأَحْسِنْ رُكُوعَكَ وَ سُجُودَكَ»؛
وقتی نماز میخوانی، رکوع و سجودت را به نحو صحیح و احسن انجام بده.
این جمله به تنهایی دلالت نمیکند بر اینکه مقصود این است که صحیح انجام بده. ممکن است مراد این باشد که با خضوع و خشوع و همراه با مستحبات باشد، به طور عجلهای نباشد. اما آن جملهای که بعد هست، ممکن است قرینه باشد بر اینکه مقصود از احسن انجام دادن در اینجا، همان صحیح انجام دادن است، یا لااقل این هم جزء مراد است.
بعد فرمود: «وَ إِذَا صُمْتَ فَتَوَقَّ كُلَّ مَا فِيهِ فَسَادُ صَوْمِكَ»؛
وقتی هم که روزه میگیری، پرهیز کن از چیزهایی که موجب فساد صوم می شود.
حالا این فساد صوم اگر از نظر فقهی باشد، چیزی جز ارتکاب مفطّرات نیست و اگر اعم از فقهی، یعنی فقه اکبر و اصغر باشد، که در فقه اکبر گفته میشود غیبت هم موجب فساد صوم است، و گناهان دیگری که غیر مفطّرات است، موجب فساد صوم است. «لفساد العبادة مراتب». یک مرتبهاش این است که باطل است و اصلاً انجام وظیفه و اسقاط تکلیف نشده و عمل باطل است ولی یک مرتبهاش اینگونه نیست که عمل باطل شده باشد، بلکه اسقاط تکلیف شده است؛ به طوری که اگر دو مرتبه بخواهی عمل را انجام بدهی، تشریع است. کسی نمازی خوانده که مثلاً با حال نبوده و حالا بخواهد دو مرتبه آن را تکرار کند و بخواهد نماز با حال بخواند. مثلاً هنگام نماز در فکرهای دیگری بوده و توجه تام و کامل نداشته، ولی از نظر رسالهای درست خوانده، اما با حال نبوده است. اینجا تکرار نماز مشروع نیست.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 37-35
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#تعریف_صحیح_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
سخنرانی استاد شب زنده دار در حرم مطهر- 1400.07.12.mp3
12.41M
📣 | #صوت
🏴السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
⚫️ سخنرانی حضرت #آیت_الله_شب_زنده_دار «دام ظله» به مناسبت رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام «صلی الله علیه و آله» و شهادت حضرت امام حسن مجتبی «علیه السلام» در حرم مطهر #حضرت_فاطمه_معصومه «سلام الله علیها»
🗓 تاریخ : 1400/07/12
#پندهای_سعادت
#بیانات
🔗 @pand_saadat