پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 خلا میان نظر و عمل
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
▪️ در تحولات اصلاحى، نظریههای نخبگان سیاسى و فرهنگى نقش محورى دارد؛ زیرا فرهنگ و تمدن هویتى آگاهانه دارد و ساختار اجتماعى در بستر ذهن، اندیشه و اراده انسانها سازمان مییابد.
▫️ مشکلات اجتماعى نخست خود را در آیینه اندیشه کنشگران اجتماعى نشان میدهد و از آن پس در همان افق با استفاده از زمینههای موفق موجود، در قالب برخى نظریهها، تفسیر و تبیین میشوند.
▫️ نظریه در حکم پدیدههایی است که جامعه از منظر آن مشکلات خود را شناخته و براى اصلاح آنها عمل میکند. در نسبت «نظریه» و «عمل»، مباحث بسیارى مطرح است و باید به دو نکته دقت داشت.
▪️ اولاً؛ نظریه و نظریهپردازى در روند اصلاحى باید ناظر به مسائل موجود جامعه باشد و در قلمرو امور موهوم و یا فرضیات صرفاً علمى سرگردان نشود.
▪️ ثانیاً؛ نظریه باید از سرمشقها، اصول و مبانى فرهنگ جامعهاى الهام گیرد که به مسائل آن میپردازد.
🔖 هفت نظریه برای اصلاحات
#جامعه
💠 @parsania_net
درس اسفاراستادپارسانیاج۶مورخ۱۴۰۱۱۱۰۱.m4a
50.08M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _اول بهمن ماه ۱۴۰۱
#اسفار_اول_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_۳۹۸
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
#اسفار_دوم_بهمن_ماه ۱۴۰۱ #جلسه_۳۹۹
اسفار ج6 استاد پارسانیا 1401,11,2.mp3
18.61M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _دوم بهمن ماه ۱۴۰۱
#اسفار_دوم_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_۳۹۹
💠 @parsania_net
♦️ سده نوزدهم روشنفکری
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 سده نوزدهم اوج مکتبسازی علمی است که مدعی قضاوت درباره کلیات جهان آفرینش و حتی داوری درباره قضایای ارزشی بودند. اگوست کنت براساس فلسفه علمی خود، مکتب انسانیت را بنیان گذارد.
🔸 مارکس نیز در فلسفه علمی خود، نه تنها به تدوین قوانین کلی طبیعت و جامعه معاصر حتی آینده بشری و از این فراتر به بیان قوانین کلی تمام هستی از آغاز تا انجام پرداخت و از آن پس با قضاوت درباره قضایای ارزشی مدعی ارائه ایدئولوژی علمی شد.
🔹 روشنفکران تجربی مسلک سده نوزدهم، داعیه نبوت و پیامبری داشتند؛ یعنی درباره همه اموری که پیامبران در معرض شهود و دریافت خود داشتند به داوری میپرداختند.
🔸 آنان به نام علم، خداوند و هستیهای مجرد از قبیل ملائکه و فرشتگان را انکار میکردند و احکام و مقررات دینی را به تمسخر میگرفتند. به این ترتیب از رنسانس تا پایان سده نوزدهم، روشنفکری غربی سالیان ستیز علم و دین را نظارهگر است.
🔹 به این معنی که علم با از دست دادن هویت دینی خود، در چهرههای عقلی و نیز چندی بعد در قالب حسی و تجربی، به درگیری با دین که همچنان داعیه آگاهی از حقایق هستی را دارد، میپردازد.
🔺 تدقیق و تبیین معرفت حسی و توجه به تنگناهای آن بعدها موجب شد تا حسگرایان با گذر از داعیههای آغازین خود به محدودیتهای قضایای علمی پی برند.
🔖 مبانی معرفتی دیانت و روشنفکری در غرب
#غرب_شناسی
#روشنفکری
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار ج۶.m4a
43.38M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _سوم بهمن ماه ۱۴۰۱
#اسفار_سوم_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_400
💠 @parsania_net
🖼 #عکس_نگاشت | جهش علمی در ایران
🔸 اساتید مرجع علمی در کشور هستند و مرجعیت علمی به ویژه برای جامعهای مانند ایران و یا جوامع اسلامی در جهان امروز بسیار اهمیت دارد چرا که تأثیر بسزایی در جهش علمی خواهد داشت.
🔖 نشست سیاست علمی ایران و نقش استاد بسیجی در مرجعیت علمی
#جهش_علمی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دین، ظهور اسم هادی خداوند در جامعه
🎙 استاد حمید پارسانیا
🔻 بحث اجتماعى شدن یا جامعهپذیری گاه به معناى اجتماعى شدن پدیده و یا واقعیتى است که منشأ غیر اجتماعى و یا صورتى خصوصى داشته است و گاه به معناى فرآیندى است که شخص تحت تأثیر آن شخصیت و هویت اجتماعى خود را پیدا میکند.
▪️ در برخى از دیدگاهها، دین فقط در رابطه فرد و اجتماع، یعنى در جامعهپذیری فرد نسبت به اجتماع، نقش ایفا میکند و دین به عنوان یک واقعیت غیر اجتماعى مطرح نیست؛ لذا نمیتوان در خصوص چگونگى ورود دین به عرصه اجتماع و تحولات آن در مسیر این ورود سؤال نمود.
▫️ در برخى از دیدگاهها، دین یک مبدا و یک ساحت غیر اجتماعى و حتى فرا انسانى دارد و ورود دین به عرصه زندگى اجتماعى، تحولاتى را در جامعه ایجاد میکند و در اجتماعى شدن فرد نیز صاحب نقش است.
▪️ بهطور کلی دین در افق هدایت تشریعى، بر جامعه طلوع میکند و در ادامه مسیر، جامعه با قوانین تکوینى خداوند وارد عمل میشود که مصداق این آیه است: «اِنّ اللّه لا یُغَیِرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیرُوا ما بِاَنْفُسِهِمْ».
▫️ اگر دین تمامیت خود را ظاهر کند و مردم خود را در معرض فیض آن قرار دهند، دین تبدیل به واقعیت اجتماعى میشود و روند اجتماعى شدن را طى میکند، البته وقتى هدایت خاصه خداوند میخواهد تجلى پیدا کند، باید در قالب شریعت ظاهر شود و دین، ظهور اسم هادی خداوند است.
🔺 این همان نویدى است که ادیان براى آخر الزمان میدهند؛ یعنی ظهور هدایت خاصه خداوند با دولتی در اسم هادى همراه است که دولت این اسم، باید واقعیت اجتماعى را فتح کند و در متن زندگى اجتماعى تجسم یابد.
🔖 جامعه و دین
#علوم_انسانی
🆔 @parsania_net
🖼 #عکس_نگاشت | شاگردپروری علامه
🔹 ایشان شاگردپروری را نه تنها در القاء مطلب و آموزش محض بلکه در سامان دادن آنها در فعالیتهای علمی میدانست که نمونه بارز این ویژگی را در موسسه در راه حق میتوان دید.
🔖 نشست بررسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در تحول علوم انسانی
#علامه_مصباح
#شاگردپروری
🆔 @parsania_net
#اطلاعیه
به استحضار طلاب و دانشجویان ارجمند میرساند کلاس درس خارج اسفار در روزهای شنبه و یکشنبه، 8 و 9 بهمن 1401 غیر حضوری است و به صورت مجازی، در بستر همین کانال برگزار خواهد شد.
#مجازی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔶 اندیشه امام خمینی (ره)
🔶سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
🔹همراه با ارائههایی از :
-مجتبی همتیفر
-احسان بابایی
-صادق ترابزاده
-جمال یزدانی
🔶دبیر نشست:
-حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🔴زمان: سهشنبه یازدهم بهمنماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر
📍مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🔴 راه های ارتباطی:
🆔 https://zil.ink/ammar_ensani
🆔 @ammar_ensani
🆔 @parsania_net
سلام علیکم
قابل توجه دوستانی که در قم در مباحث ج۶ اسفار حضور دارند؛ بحث اسفار فردا ۹ بهمن حضوری برگزار میشود.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 راهی برای رسیدن به سعادت
🎙 استاد حمید پارسانیا
🔻 شادی یکی از حالاتی است که آن را در بسیاری از شرایط در خویش مییابیم. این حالات را با حواس بیرونی همچون چشم، گوش و... نمیتوان دید، زیرا شادی با حس درونی قابل درک است هر چند در چهره و جسم انسان نیز اثر شادی همان طراوت شادابی است.
🔸 حاصل تلفیق شادی و شادابی «بهجت» میباشد و با سعادت قرین و همراه است که انسان سعادتمند، انسانی مبتهج، شاد و شاداب بوده و سعادت نیز دارای لوازمی است که مهمترین آن «لذت» است. انسان هنگامی که لذت میبرد سعادتمند بوده، شاداب، مسرور و مبتهج میگردد.
🔺 از طرفی میتوان گفت هر یک از پدیدههای «لذت و رنج» یا «سعادت و شقاوت» منشأ شادی و غم انسانی هستند که شهید مطهری، شادی و غم یا سرور و اندوه را «دو حالت خاص لذت و رنج یا خوشی و ناخوشی» میخواند.
🔖 دین؛ خاستگاه شادیهای پایدار
#جامعه
#خانواده
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 #عکس_نگاشت | فرهنگ؛ روح جامعه
▪️ عنصر اقتصاد، تکنولوزی، قدرت و سیاست در تغییرات جهانی نقش دارد ولی آیا فرهنگ هم در این تغییرات نقشی دارد و اگر دارد سازوکار آن چیست؟
🔖 پیشنشست دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی
#فرهنگ
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا