#نکات_علمی 5️⃣3️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 1️⃣3️⃣
❇️ سؤال: آیا وجود راویان ضعیف یا مجهول در طریق شیخ طوسی به کتب حسین بن سعید و در طریق نجاشی به دیگر کتابها به اعتبار احادیث ضرر می زند؟
✅ واقعیت این است که ضرري نمی رساند. قدماي ما حضور راویان ضعیف و مجهول در انتقال آثار حدیثی پیشینیان را مضر نمی دانستند.
⬅️ اکثر راویان صاحب اثر ما ناقل آثار دیگران هم هستند.
◀️ وقتی محمدبن ابی عمیر بعنوان یک مدخل در فهرست نجاشی آمده یک راوي صاحب اثر است. کتابهایی هم به او نسبت داده میشود.
🔶 در عین حال که یک صاحب اثر است در انتقال آثار دیگران هم نقش دارد.
👈 به عنوان مثال بنده در ارائه مطالب رجالی میتوانم دو نقش داشته باشم:
1️⃣ بیان دیدگاههاي علمی خودم.
2️⃣ بیان دیدگاه و تقریر مباحث استادم.
این دو نقش کاملاً از هم قابل تفکیک است.
🟡 ابن ابی عمیر خودش 94 کتاب دارد اما در انتقال صدها کتاب از کتب اصحاب ما هم نقش داشته است.
👈 حیثیتی که بر اساس آن ابن ابی عمیر توثیق می شود ناظر به حیثیت صاحب اثر بودنش است.
👈 حیثیتی که بر اساس آن محمد بن سنان تضعیف می شود ناظر به حیثیت صاحب اثر بودنش است.
🔷 لذا راوي اگر توثیق یا تضعیف می شود به اعتبار آثار خودش است.
🔶 توجه به نقش آفرینی، عدم تسري احکام رجالی را به نقش طریقی در پی دارد. اگر سهل بن زیاد طریق به کتاب ابن ابی نصر است، ضعف او به اعتبار کتاب ضرري نمیرساند.
📚برگرفته از دروس استاد حسینی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 6️⃣3️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 5️⃣3️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
⬅️ علم اصول، علم به عناصر مشترك در عمل استنباط حكم شرعى است.
⬅️ ملاك اصولى بودن هر مسئله آن است كه بتواند در طريق استنباط هر حكم شرعى واقع شود. و به اصطلاح مشترك باشد و با اين قيد تعريف جامع و مانع مى گردد.
⬅️ براى هر علمى موضوع واحدى است كه جامع ميان موضوعات مسائل است. بنابراين موضوع علم اصول، ادله مشترك در استنباط حكم شرعى است.
⬅️ بحث اصولى در هر مسئله متوجه اثبات دليل بودن دليل يا نفى آن است.
⬅️ فايده علم اصول شناخت عناصر مشترك است. همچنان كه علم منطق، قواعد كلى استدلال را آموزش مى دهد، علم اصول نيز قواعد كلى استنباط را مى آموزد، پس علم اصول، منطق فقه است.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 7️⃣3️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 5️⃣3️⃣
❇️ ماهیت پول
✅ پول یک مالی است که با همه مالهای دیگر تفاوت دارد.
1️⃣ فرق اول: تفاوت در ماهیتش است و ماهیتش یک ماهیتی است که با ماهیت مالهای دیگر فرق دارد.
⬅️ از این جهت فرق دارد که پول یک مالی است که مالیتش در دست دولت و حکومت است ولی مالهای دیگر ممکن است مالیتشان در دست حکومت نباشد.
👈 مثلاً عبای من مال است، مال حکومت میخواهد باشد میخواهد نباشد، این عبای من مال است و برای خودش بازار دارد.
🟡 ولی پول دست حکومت است، امروز میگوید که این اسکناس مال است، پول است، فردا میگوید این را لغو کردم. مالیت آن از بین میرود، مال حکومتی است.
🟢 خلاصه اینکه پول مال حکومت است.
📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #آیت_الله_نظری_شاهرودی
#نکات_علمی 8️⃣3️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 2️⃣3️⃣
❇️ گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم
و سه قول بیان شد
✅ نظر ابن هشام: ملاك مبتدا بودن اسم در اين صورت، دو چيز مىتواند باشد:
1️⃣ أعرف بودن اسم هرچند مؤخر باشد، بايد توجه داشت كه اين ملاك در صورتى است كه مخاطب به هردوى مبتدا و خبر جاهل باشد، (با توجه به ملاک دوم، این معلوم می شود) به عنوان مثال نداند كه «زيد» و «الفاضل» وجود دارد كه در اين صورت در جملهاى كه براى تفهيم او بيان مىشود اسم أعرف هرچند مؤخّر نيز باشد، مبتداست.
2️⃣ معلوميّت نزد مخاطب هرچند كه أعرف نباشد و مؤخّر باشد، مانند قول شما در جواب مخاطبى كه قبلا سؤال كرده است: «من القائم؟» كه او مىداند فردى قائم است و لكن نمىداند او كيست و شما در جواب به آن سؤال، آنچه را كه مخاطب مىداند مبتدا، و آنچه را كه نمىداند خبر قرار مىدهيد و اگر بگوئيد: «زيد القائم» در اين صورت «زيد» خبر مقدّم و «القائم» مبتداى مؤخّر است.
👈 البته اگر مخاطب هردو اسم را مىشناسد مثلا مىداند «زيد» در جهان وجود دارد و «القائم» هم در دنيا واقع است لكن نمىداند كه آيا «القائم» همان «زيد» است يا خير، يعنى تنها نسبت بين «زيد» و «قائم» را نمىداند كه آيا موجبه و يا سالبه است، در اين صورت اسم مقدّم در آن مبتدا مىباشد.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
5️⃣2️⃣ بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
تورم و آثار آن
🎤با استفاده از محضر
آیت الله نظری شاهرودی
🗓 زمان:
چهارشنبه 17 آبان 1402
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت استاد نظری شاهرودی 2.MP3
14.99M
صوت نشست علمی استاد نظری شاهرودی جلسه دوم
#نکات_علمی 9️⃣3️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 2️⃣3️⃣
❇️ فرق بین علم رجـال و درایه و علم تراجم
👈 این سه علم مشـابه هم هسـتند و بایـد تفاوت بین آنها مشـخص شود زیرا در بسـیاري موارد با هم اشتباه می شوند.
✅ به طور کلی تمایزي که ما بین علوم می گذارنـد به چنـد گونه است. بعضـی تمایز علوم را به تمایز موضوعات آن می داننـد و بعضـی به تمایز محمولات و بعضـی مانندمحقق خراسانی به تفاوت غرض که البته طبق تحقیقی که انجام شده است چیزي غیر از تفاوت موضوع و محمول نیست.
👈 فرق بین علم رجـال و درایه و تراجم ممکن است در اختلاف موضوعی باشـد
⬅️ به اینگونه که موضوع در علم رجال، محـدث است (مثلا در رجـال از زراره بحث می شـود که اخبـاري که از او نقـل می شود چه حکمی دارد.)
⬅️ ولی موضوع در علم درایه حدیث است (حدیث ضـعیف و صحیح)
⬅️ ولی در علم تراجم به خصوص محدث کاري ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشـند یا نه.
🔶 واضح است که گاه چیزي در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که درسـند یک حـدیث وارد شـده است که حـدیث مزبور هم محتواي مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله اسـتحبابی جزئی است. آن شخصـیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصـیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه اي نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود.
🔷 تفاوت موضوعی بین این علوم لازم نیست به نحو تباین باشد بلکه می توان به شـکل عموم و خصوص من وجه و یا حتی مطلق باشد.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال