هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
این هم فیش آخر👇🌺
💢منطق و راه عقلایی که اسلام به ما آموزش داده است، منطقِ پیگیری منافع ملی است💢
ما در همهی میدانهای بینالمللی، با منطق و پیرو راه عقلایی - که اسلام این را به ما تعلیم داده - حرکت کردهایم. منطق ما، منطق تدبیر و عقل و پیگیریِ منافع ملی است؛ در همهجا اینطور است؛ در مذاکرات هستهیی با اروپاییها هم همینگونه است. آنچه مصلحت ملت است، مسؤولان کشور آن را دنبال میکنند. در این مذاکرات، مذاکرهکنندگان ایرانی و دولت جمهوری اسلامی جدی هستند؛ منتها طرف مقابل هم - که چند کشور اروپایی هستند - بهطور جدی و واقعی وارد میدان مذاکره بشوند؛ ولی تا امروز متأسفانه اینطور نبوده است. تا امروز این چند کشور اروپایی نشان ندادهاند که حقیقتاً دنبال حل مسألهاند. این برای استکبار جهانی مشکل است که ملت ایران توانسته باشد با اراده و تواناییهای ذاتی خود گام بزرگی را در راه علم و فناوری بردارد؛ مثل انرژی هستهیی. اینها میخواهند انرژی کشور همیشه وابستهی به نفت باشد، که نفت هم تحتتأثیر سیاستهای قدرتهای جهانی است. میخواهند ملتها را با ریسمانهای نامرئی همیشه در مشت خودشان نگهدارند؛ ملت ایران این را قبول نمیکند.۱۳۸۳/۱۱/۱۰
بیانات در دیدار مردم پاکدشت
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
کلام آخر:
«منطق پیگیری منافع ملی»، مبتنی بر «هویت ملی»، راهی است انقلاب اسلامی از اسلام آموخته است و معنای «مصلحت نظام» چیزی غیر از نمی تواند باشد ...
من اصراری ندارم که همه یک جور فکر کنیم و همه یکسان بیندیشیم
ولی مطلق پنداری های ما بی تردید مانع جدی گفتگوهاست ...
ما برای رسیدن به اندیشه تراز انقلاب اسلامی گامهای فراوان برداشته نشده داریم و اگر با ساده انگاری، واقعیت را تقلیل دهیم، ناگزیر باید برای بیدار شدن، منتظر ضرب دست عینیت بمانیم ...🌺
و البته فرصت نشد از نسبت «هویت ملی» با «هویت امتی» و به تبع آن از نسبت «منافع ملی» و «منافع امتی» گفتگو کنیم ...
اصطلاح قرابت گزینشی وبر بدیل اصطلاح هوهویت(اینهمانی) در فضای فکری متافیزیکی است.فتامل جیدا
لذاست که وبر توانست برای اولین بار علم اجتماعی را آزاد از هرگونه فلسفه به معنای متافیزیکی آن، شکل دهد.
چون قواعد روش دورکیم کماکان در ذیل علیت است به خاطر مفهوم فانکشن یا کارکرد. و هنوز نتوانسته است که از فلسفه به معنای متافیزیکی ان رها شود.
@philosophyofsocialscience
JCCS_Volume 23_Issue 60_Pages 7-35.pdf
768.1K
انقلابات؛ ظهور جمعی امر قدسی و تأسیس نظم اجتماعی
نویسندگان: دکتر حسین کچوییان و اکبر محمدی
@philosophyofsocialscience
هدایت شده از حمید پارسانیا
JISS_Volume 10_Issue شماره3(پیاپی39)_Pages 40-70.pdf
523.1K
مقاله نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
💠 @parsania_net
هدایت شده از همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
🔅روش و روش شناسی🔅
🔸یکی مشکلات پژوهشی ما این است که اساساً فهم ما از «متدولوژی» دیگرگون است. شاید به جهت ترجمه نادرست methodology به «روش شناسی» باشد.
🔸 اول مشکل ترجمه «method» به روش است. ظاهرا نقطه آغاز این ترجمه، محمد علی فروغی است وقتی که کتاب مهم رنه دکارت ( Discours de la méthode pour bien conduire sa raison, et chercher la vérité dans les sciences) را با عنوان «گفتار در روش راه بردن عقل» ترجمه کرد؛ با این ترجمه اولین مواجهه های ما با « متد» آغاز شد. البته عنوان کامل کتاب به فارسی« گفتار در متد درست به کار بردن عقل و جستجوی حقیقت در علوم» است.
🔸 ترجمه متد به روش ناقص است چراکه این واژه از ریشه لاتین «methodus» است که ترکیبی است از «meta+ hodos ». لذا متا هدوس به لحاظ ساخت واژگانی مثل اصطلاحات
metaphysics،
metalinguistics،
metahistory,
🔸افزون بر آن توجه نداریم که اساسا متدولوژی در ردیف لوژی هایی مثل ontology(هستی شناسی) یا pthycology (روان شناسی) یا sociology (جامعهشناسی ) و .. نیست که جز پسین آن «شناسی» ترجمه شود بلکه در ردیف اصطلاحاتی چون
philology,
apology,
doxology,
analogy,
trilogy,
Eulogy,
جای دارد.
🔹🔹🔹
#روش
@hamshenasi
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔 @parsania_net
نشست چهارم سلسله نشست های اطلس مصلحان. 22 دی 1401.mp3
26.01M
🎙صوت نشست چهارم از سلسله نشستهای "اطلس مصلحان"
🔰اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟
با ارائه:
🔸 مهدی جمشیدی
🔸دکتر علیرضا بلیغ
🔸 دکتر محمدرضا قایمی نیک
📆 پنجشنبه 22 دی ۱۴۰۱
#جمهوریت
#پیشرفت
#اطلس_مصلحان
#مکتب_امام
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از حمید پارسانیا
پارسانیا.mp3
27.07M
فقه نظامات در اندیشهٔ شهید محمدباقر صدر
در نشست: «بازخوانی اندیشهٔ اجتماعی شهید محمدباقر صدر»
سخنرانی:
حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
دانشکدهٔ علوماجتماعی دانشگاه تهران
سه شنبه، ۳اردیبهشت۱۳۹۸
#فقه
#شهید_صدر
🆔 @parsania_net
مبانی_فلسفه_علوم_انسانی_استاد_پارسانیا.mp3
20.29M
#صوت | فلسفه علوم اجتماعی
🎧 استاد پارسانیا
🔶اگر متافیزیک تکان بخورد همه علوم تکان میخورد.
🔹تفاوت فلسفه و علم یک تفاوت نو پدیدی است.
🔹فلسفه روش عقل را به کار میگیرد و علم روش تجربی را پیگیر میشود.
🔹پس نفس تفاوت فلسفه و علم یک روش شد.
🔹فلسفه دو روش را به کار میگیرد.
🔹یک عام و یک خاص،معنی عام او یک معرفت علمی بود و عمده روشش برهان بود برهان به معنی عقلی نیست البته بی عقل هم نمیتوان گفت یعنی در برهان حتماً عقل داریم اینکه مواد برهان چه چیزی باشد دست موضوع علم است.
🔹معرفت علمی حتماً باید برهانی باشد عبور از حسیات مشکل جدی است.
🔹گاهی فلسفه به معنی خاص به کار برده میشود.
🔹اگر فلسفه به معنی خاص باشد یک علم خاص است و شامل همه علوم نمیشود اما هیچ علمی بی نیاز از او نیست اگر به معنی عام باشد شامل همه علوم میشود و علوم تجربی از آن خارج نمیشود این معنای جدیدی از فلسفه است.
🔹فلسفه به معنای متافیزیک،یک علمی است که درباره واقعیت بحث میکند مستقیماً به بحث حقیقت ورود پیدا میکند.
🔹احکام متافیزیک یک احکام کلی است.
#علوم_اجتماعی
🆔 @parsania_net
چرا در جنگ اقتصادی هستیم؟
در جنگ اقتصادی یکی از ابزارهای مهم بحث پول و هویت آن است.
دلار به عنوان ارز بین المللی و جهانی باید به عنوان ناظر بی طرف و عام و جهان شمول عهدهدار ربط امور در این ساحت باشد، لکن دلار در جهت منافع ایالات متحده عمل می کند و نه به عنوان ابزار مالی جهانی و بی طرف.
امریکا از این ظرفیت در تنش با کشورها استفاده می کند و با کشورهای متخاصم خود وارد جنگ اقتصادی میشود. لذا اکنون در جنگ اقتصادی ریال و دلار هستیم. و شروع کننده ی این جنگ، ایران نیست، بلکه امریکاست. و تا معقولیت صلح ( امام حسن) در این جنگ اثبات نشود، نمی توان فتوا به صلح کرد و باید این جنگ را ادامه داد. البته این به این معنا نیست که حاکمیت و دولت اثرات زیانبار این جنگ را خنثی نسازد و در جهت رفع آنها تدبیر عالمانه و حکیمانه نداشته باشد.
@philosophyofsocialscience