eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
اماکن مقدسه : ۱ - جنوب شهر مکه، و بر فراز آن قرار دارد، این کوه زمان پیامبر (ص) بیرون شهر مکه بود اما امروزه بدلیل توسعه شهر مکه، خیابانها و مغازه های شهر مکه، اطراف کوه ثور را احاطه کرده اند ۲ - غار ثور که در الحرام قرار دارد ، بدلیل : قرار داشتن در ، دور بودن از »، و قرار داشتن در سمت مخالف شهر مکه، مکان مناسبی برای مخفی شدن (پیامبر ص) و مأیوس شدن از تعقیب آن حضرت بود ۳ - ، تصمیم به قتل پیامبر (ص) گرفتند، بدین منظور گروهی را برای مراقبت از خانه پیامبر (ص) فرستادند ، حضرت توسط از نقشه آنها آگاه شد و پس از آنکه امیرالمؤمنین (ع) را در بستر خود گذاشت مخفیانه از خانه خارج شد و بسوی کوه ثور در جنوب مکه حرکت نمود ۴ - در بین راه با پیامبر (ص) روبرو شد و بدنبال حضرت حرکت نمود تا اینکه به کوه ثور رسیدند و بر بالای کوه، بداخل غار ثور رفتند ۵ - پس از ورود آنها به غار ، به لطف الهی عنکبوتی بر دهانه غار تار بست و پس از آن ، دو کبوتر بر دهانه غار نشسته و لانه کردند ۶ - کسانیکه خانه پیامبر (ص) را محاصره کرده بودند پس از هجوم بداخل خانه و یافتن امیرالمؤمنین (ع) در بستر حضرت به جستجوی پیامبر (ص) در مکه و اطراف آن پرداختند، مشرکین با اجیر کردن مردی که جای پای مردم روی زمین را می شناخت او را وادار به جستجو نمودند او با دیدن و شناختن جای پای پیامبر (ص) در کنار خانه و دنبال نمودن آن ، مشرکین را به درب غار ثور آورد و گفت او تا اینجا آمده است، یکی از مشرکین به درب غار آمد و با نگاه به داخل آن، کبوترها و تار عنکبوت را دید و گفت کسی وارد اینجا نشده است و درحالیکه پیامبر (ص) داخل غار پنهان شده بودند و صدای آنها را می‌شنیدند، مشرکین بازگشتند و حضرت را نیافتند ۷ - هنگامیکه مشرکین تا دهانه غار ثور و چند متری پیامبر (ص) آمده بودند ، پیامبر (ص) در سایه الطاف الهی و نزول آرامش و اطمینان قلب بر ایشان، این مراحل سخت و طاقت فرسا را با آرامش پشت سر گذاشتند فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلَیْهِ وَ أَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها اما ابوبکر با وجود اینکه در کنار پیامبر (ص) بود و آن حضرت او را تسلی داده و دعوت به آرامش می نمود إِذْ یَقُولُ لِصاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ولی ترس و وحشت و لرزش ناشی از حضور مشرکین در چند متری آنها در وجود او از بین نرفت ۸ - پیامبر (ص) پس از سه روز توقف در غار ثور ، بسوی در هجرت نمودند ، ج۱ ، ص۷۸ ج۲ ، ص۱۳۰
اماکن مقدسه : منطقه محل حضور (ص) ۱- در فاصله چند صد متری ، در محدوده ای که امروزه بنام شهرت دارد، کوهی بنام بوده که در کنار آن نیز چاهی به همین نام دیده می‌شود ، این مکان ، محل حضور پیامبر اسلام (ص) بوده است ۲- هنگامیکه ، برای انجام به؛ وارد مکه شدند، پس از عبور از ، به کوه ذی طوی در رسیدند و مدتی در آن توقف نمودند سپس بسوی و حرکت نمودند ، للواقدی ، ج۲ ، ص۷۳۴ ، أزرقی ، ج۲ ، ص۲۰۳ ۳- در حدیث علیه السلام ، از بعنوان محل حضور و مناجات - ع یاد شده است : پس از اینکه حضرت ابراهیم (ع) ، و - ع را کنار قرار داد، هنگام بازگشت، هاجر به او گفت : ای ابراهیم (ع)، ما را در سرزمینی که دوست و آب و گیاهی در آن دیده نمی‌شود، رها نکن، ابراهیم (ع) گفت : مرا مامور ساخته تا شما را در این مکان قرار دهم و او در کنار شما حاضر است. سپس از آنان دور شد تا به کوهی در رسید و درحالیکه رو به آنان داشت فرمود : رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ آیه ۳۷ پروردگارا، من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی‌آب و علفی، در کنار خانه‌ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهای گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزی ده؛ شاید آنان شکر تو را بجای آورند ، ج۹۹ ، ص۳۷ ۴- ابن جبیر ، سیاح قرن ششم هجری در سفرنامه خود بیان کرده که در که محل حضور رسول خدا (ص) است را دیده است، و همچنین در آن مکان مسجدی بنام - ع) که محل حضور آن حضرت است دیده می شود ، ص۸۰ ۵- ابن بطوطه سیاح قرن هشتم هجری نیز در سفر خود به مکه، از منطقه ذی طوی که محل حضور پیامبر (ص) بوده است ، یاد کرده است ، ج۱ ، ص۱۸۵ ۶- در ، یکی از مکانهای مقدسی است که (عج) در زمان ، هنگام زمزمه ، حضرت را در آن جستجو می‌کنند : لَيْتَ شِعْرِي أَيْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوىٰ ؟ بَلْ أَيُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرىٰ ؟ أَبِرَضْوىٰ أَوْ غَيْرِها أَمْ ذِي طُوى ؟ ای کاش می‌دانستم خانه‌ات در کجا قرار گرفته ؟ بلکه می‌دانستم کدام زمین تو را برداشته یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوی هستی یا در غیر آن، یا در سرزمین ذی طوی هستی ؟
آشنائی با اماکن مقدسه : ۱ - کوه صفا ، کوهی است که و در مجاورت مسجد الحرام قرار دارد ۲ - کوه صفا، در و از اجزاء و بخشهای انتهایی این کوه محسوب می‌شود ۳ - این کوه را صفا نامیدند زیرا (ع) که و برگزیده بود، بر روی این کوه فرود آمد و نام کوه را از نام این پیامبر الهی انتخاب نمودند ، ج۲ ، ص۴۳۱ ۴ - یکی از و ، و است و مکان آن ، صفا است و باید بر کوه صفا ایستاد و پس از نمودن ، سعی را از کوه صفا شروع نمود توصیه شده، بر کوه صفا رو به کعبه زیاد بایستد و ذکر خدا و حمد وثنای الهی و دعا و مناجات بگوید ، ج۱۳ ، ص۴۷۷ ۵ - کریم در آیه ۱۵۸ ، کوه صفا را از و نشانه‌های الهی معرفی نموده است ۶ - (ع) چهل روز بر کوه صفا به رفت و با خدا راز و نیاز نمود ، ج۹۹ ، ص۳۵ ۷ - (ع) و (ع) هنگام انجام ، بر کوه صفا رو به کعبه ایستادند و با خدا مناجات نمودند ، ج۱۱ ، ص۲۲۹ ۸ - (ص)، (ع) و بعضی از امامان معصوم(ع)، بر کوه صفا رو به کعبه و می‌ایستادند و مدت طولانی با خدا مناجات می نمودند ، ج۱۳، ص۴۷۷ و ص۴۷۸ ۹ - (ع)، یکی از مکانهایی را که در آن، دعا سریع به اجابت می‌رسد ، کوه صفا معرفی نمودند ، ج۹۹ ، ص۲۱۴
اماکن مقدسه : ۱ - ، کوهی است که و در قرار دارد ۲ - کوه ، در دامنه و از اجزاء و بخشهای انتهایی این کوه محسوب می‌شود ۳ - این کوه را مروه نامیدند زیرا (ع) ، بر روی این کوه فرود آمد و نام مروه را از به معنی؛ انتخاب نمودند ، ج۲ ، ص۴۳۱ ۴ - یکی از و ، است و محل پایان سعی پس از پیمودن مسافت بین و ، می باشد شده، بر کوه مروه رو به بایستد و و حمد وثنای الهی و دعا و مناجات بگوید ، ج۱۳ ، ص۴۷۹ ۵ - کریم در ۱۵۸ ، کوه مروه را از و معرفی نموده است ۶ - - ع، یکی از مکانهایی را که در آن ، سریع به می‌رسد ، معرفی نمودند ، ج۹۹ ، ص۲۱۴ ۷ - (ع) فرمود : در کنار مروه که رسیدی ، با و باش و خصلت‌های خود را پاکیزه و منزه قرار بده ، ج۹۹ ، ص۱۲۵ ۸ - حضور (ص) و (ع) و مناجات آن حضرات بر روی کوه مروه نقل شده است ، ج۱۳ ، ص۴۸۰
اماکن مقدسه : ۱- مسجدی که در ، را در خود جای داده و محسوب میشود، و نام دارد ۲- - ع و (ع) هنگام بنای کعبه ، مسجد را بعنوان حریم خانه خدا ، در اطراف آن معین نمودند تا مکان عبادت و انجام در اطراف کعبه باشد البته از آن موقع تا کنون در مقاطع مختلف بر وسعت افزوده شده است ۳- - ع : - ع با راهنمائی (ع) مکان کعبه را مشخص نمود سپس حدود مسجد الحرام را نیز معین نمود ، ج۱۱ ، ص۲۲۷ ۴- - ع : هنگام به مسجد الحرام ، و وقار و وارد شو ، ج۱۳ ، ص۲۰۴ ۵- - ع : در مسجد الحرام برتر از صد هزار نماز در مساجد دیگر است ، چاپ بیروت، ج۹۶، ص۲۴۱ ۶- -ع : کسی که واجبش را در مسجد الحرام بخواند همه نمازهایش را از وقتی نماز بر او واجب شده تا هنگام مرگش، از او می پذیرد ، ج۵، ص۲۷۰ ۷- - ع : در مسجد الحرام، و زیاد بخوانید ، ج۵، ص۲۷۲
آشنائی با : ۱- باب بنی شیبه ، هم در و هم بوده است و چند متر عقب تر از آن قرار داشته است ۲- - ص در و در ، هنگام ورود به از وارد شدند و ورود به مسجد الحرام از بر همه است ، ج۳ ۳- در ، بتهای خود را اطراف کعبه قرار داده بودند، پیامبر - ص هنگام با کمک امیرالمومنین - ع را شکستند و پس از شکستن ، بدستور حضرت شکسته‌های هبل را از مسجد خارج ساختند و کنار باب بنی شیبه دفن نمودند و بدین خاطر ورود از باب بنی شیبه است ، ج۱۳ ، ص۲۰۶ ، ج۳ ، ص۹۵۹ ۴- گرچه ورود از باب بنی شیبه مستحب است اما بدلیل توسعه مسجد الحرام، امروزه مکان باب بنی شیبه در وسط مطاف قرار دارد و انجام این استحباب امکان پذیر نیست
آشنائی با : ۱- کعبه اولین مکانی است که خداوند برای هدایت انسانها قرار داد و آن را موحدین و مکان اختصاصی انجام و قرار داده است ۲- - ع : هنگامیکه سطح کره زمین پوشیده از آب بود و خداوند اراده فرمود، پوسته روی زمین بوجود آید، بفرمان الهی باد امواج آب را به حرکت درآورد، با برخورد امواج آب با یکدیگر کف پدید آمد، با غلظت یافتن کف ها، اولین قطعه زمین تشکیل شد که همان مکان بود وسپس بتدریج از گسترش یافت، و این واقعه همان کلام الهی است که می‌فرماید : ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا و هدی للعالمین ، آیه ۹۶ ، ج۱۳ ، ص۲۴۱ ۳- با فرستادن (ع) را برای (ع) معین نمود، حضرت آدم ع نیز بفرمان الهی را بنا نهاد و را برگزار نمود ، ج۱۳ ، ص۲۰۸ ۴- - ع با کمک فرزندش - ع، بدستور الهی کعبه را بازسازی نمود و مردم را بسوی حج دعوت کرد و حج را برگزار نمود ، ج۱۳ ، ص۲۱۰ ۵- (ص) ، بدلیل سیل ، کعبه خراب شد و قریش آن را بازسازی نمودند و سال ۶۴ هجری نیز بخاطر حمله لشگر یزید به عبد الله بن زبیر و ، کعبه خراب شد و عبدالله بن زبیر کعبه را بازسازی نمود و از آن موقع تا کنون کعبه خراب نشده است ، الازرقی ، ج۱ ، ص۲۰۱ ۶- (ع) : هنگامیکه برای حج بسوی کعبه رفتید، ، همانا خداوند نزد خانه اش ۱۲۰ رحمت قرار داده است، ۶۰ رحمت برای ، ۴۰ رحمت برای و ۲۰ رحمت برای کسانیکه به کعبه نظر می‌کنند ، ج۱۳ ، ص۲۶۴ ۷- - ع : کسی که با معرفت به کعبه نگاه کند و همانگونه که حق و معرفت کعبه را می‌شناسد، حق و معرفت ما را نیز بشناسد، خداوند گناهانش را می‌بخشد و او را از غم و اندوه دنیا و آخرت باز می‌دارد ، ج۱۳ ، ص۲۶۴
آشنائی با اماکن مقدسه : ۱- در سه ، و ، پایه‌ای سنگی قرار دارد که شاذروان نامیده می‌شود این پایه سنگی برای محافظت و استحکام دیوارها در برابر سیل و فشارها در نظر گرفته شده است البته در ( داخل ) و ، پایه شاذروان وجود ندارد ۲- مطابق مستندات تاریخی، اولین زمان ثبت شده برای ، است که کعبه در اثر سیل خراب شد و قریش هنگام تجدید بنای کعبه، پای دیوارها شاذروان ساختند ۳- مطابق ، کنندگان هنگام طواف، باید اعضای بدن خود را بیرون از شاذروان نگه دارند و از حرکت بر روی شاذروان و یا دست کشیدن بر کعبه یا شاذروان، هنگام طواف اجتناب کنند
آشنائی با اماکن مقدسه : ۱- هنگام در زمان - ع و همچنین هنگام در زمان - ع ، برای کعبه قرار داده شد، در و در و هر دو درب هم سطح با زمین بودند تا مردم بتوانند بسهولت وارد کعبه شوند ، ج۱۳ ، ص۲۱۰ ۲- پنج سال قبل از بعثت پیامبر(ص)، کعبه بوسیله سیل خراب شد، قریش هنگام تجدید بنای کعبه، را مسدود کردند و فقط را باز گذاشتند اما درب را از سطح زمین بالا بردند تا ورود به کعبه با اجازه آنها امکان پذیر باشد ، ألأزرقی ، ج۱ ، ص۱۷۱ ۳- سال ۶۴ هجری، هنگام تجدید بنای کعبه برای کعبه دو درب در ضلع شرقی و غربی قرار داد اما سال ۷۳ هجری ، پس از کشتن عبدالله بن زبیر برای محو آثار او درب غربی را بست و درب شرقی را باقی گذاشت ۴- امروزه کعبه فقط یک درب در ضلع شرقی دارد که سطح درب حدود دو متر از سطح زمین بالاتر است و فقط در مواقع خاص بوسیله پلکان بداخل کعبه می‌روند، در ضلع غربی دربی وجود ندارد اما در سنگها نقشی از درب غربی باقی گذاشته اند ۵- هنگام طواف هرگاه مقابل درب کعبه رسیدی، - ع می‌فرمایند : بر پیامبر(ص) بفرست، - ع می‌فرمایند بگو : سائلک، مسکینک ببابک، عبیدک بفنائک، فقیرک نزل بساحتک، تفضل علیه بجنتک ، سائل و گدای توام که بدرگاه تو آمده‌ام، بنده ناچیز توام که فدای تو هستم، محتاج و فقیر توام که به حریم تو فرود آمده‌ام، را بر من تفضل بفرما ، ج۱۳ ، ص۳۳۳ ، چاپ بیروت، ج۹۶، ص۱۹۶
اماکن مقدسه : ۱- از ابتدای بنای کعبه تا کنون ، همواره پارچه بلندی بر کعبه آویزان شده و بنام از آن یاد شده است و بخاطر انتسابش به همیشه مورد احترام بوده است و تهیه و نصب آن نیز ، امری مهم و مقدس شمرده شده است ۲- ع، (ع) ، ع ، - ص در و - ع در خلافت خود از ، برای کعبه پرده تهیه نمودند ، ج۱۳ ، ص۲۰۸ ۳- نزد اولیاء خدا، بدست گرفتن پرده کعبه و با خدا راز و نیاز کردن، نمادی از و محسوب می شود بدین جهت نقل شده ؛ - ع و حضرت (عج) با گرفتن پرده کعبه با خدا راز و نیاز نموده اند ، ج۱۳ ، ص۲۵۹ ۴- در گذشته سلاطین و پادشاهان هر ساله پارچه فاخری برای پرده کعبه هدیه می‌نمودند اما در چند دهه اخیر با تاسیس کارگاه اختصاصی پرده بافی در شهر مکه، پرده کعبه فقط در این کارگاه تولید می‌شود و هر ساله روز ( ) که حجاج در سرزمین عرفات هستند، تعویض می‌شود روی پرده‌ی ؛ نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بندگانم را آگاه کن که من بخشنده‌ی مهربانم
: - ع ۱- در مقابل ( نزدیک درب کعبه ) و حدود ۱۴ متری آن، محفظه‌ای بلوری قرار دارد که مقام ابراهیم - ع نامیده می‌شود، این محفظه محل نگهداری سنگی است که حضرت ابراهیم - ع بر آن ایستاده و جای پای او بر آن نقش بسته است و امروزه این سنگ با روکش نقره‌ای در داخل این محفظه بلوری قرار دارد ۲- هنگامیکه به -ع فرمان داد تا مردم را بسوی دعوت نماید، حضرت ابراهیم - ع سنگی را کنار قرار داد و بر آن ایستاد و مردم را به حج دعوت نمود، در آن هنگام پاهای حضرت بر سنگ فرو رفت و جای پاها بر سنگ نقش بست ، ج۲ ، ص۴۲۳ ۳- کریم در ۹۷ از -ع بعنوان یکی از و یاد می‌کند : فیه آیات بینات مقام ابراهیم ۴- سنگ مقام ابراهیم - ع توسط حضرت ابراهیم - ع و قرار داده شد، تا اینکه ، توسط سیل خراب شد و مشرکین قریش پس از بازسازی کعبه ، سنگ مقام را در فاصله ۱۴ متری دیوار کعبه قرار دادند، - ص در را به مکان اصلی آن در کنار دیوار و چسبیده به آن بازگرداندند، ولی پس از رسیدن به خلافت، عمل حضرت ابراهیم - ع و - ص را نادیده گرفت و سنگ مقام را به مکانی که مشرکین قریش قرار داده بودند بازگرداند، و تا به امروز مکان آن تغییر نکرده‌است ، ج۲ ، ص۴۲۳ ۵- کسی که انجام می‌دهد، است را - ع بخواند ، ج۱۳ ، ص۴۲۵ همچنین مقام ابراهیم - ع بعنوان یکی از مکانهای برای ، و معرفی شده است
: ۱- ، که قرار دارد، نام دارد و چون بسوی نیز می‌باشد هم نامیده می‌شود ۲- این در ابتدای قرار دارد و شخص از حرکت نماید و در نتیجه با فاصله از روبروی آن طواف انجام می‌شود و شاید بدین جهت است که استلام این رکن توسط پیامبر - ص و - ع گزارش نشده‌است