eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔸معرفی کتاب وسائل الشیعه: تَفْصیلُ وَسائلِ الشیعَة إلی تَحْصیلِ مَسائلِ الشَّریعَة معروف به وسائل الشیعه اثر شیخ حر عاملی (درگذشت؛۱۱۰۴ق) و شامل ۳۶ هزار روایت با سند آن در موضوعات متعدد فقهی شیعه در باب‌های جداگانه است. این احادیث از منابع روایی شیعه مانند کتب اربعه گردآوری شده است. وسائل الشیعه دارای شروح، معاجم، تلخیص و ترجمه است •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🔸مولف کتاب وسائل الشیعه: محمد بن حسن بن علی معروف به حُر عاملی، از محدثان و فقهای امامیه در قرن یازدهم قمری است. عاملی به صاحب وسائل نیز شهرت دارد. او در شهر مشهد درگذشت و آرامگاهش در حرم رضوی است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🔸انگیزه مولف از نوشتن کتاب وسائل الشیعه: مؤلف در مقدمه کتاب، انگیزه خود را نوشتن کتابی بدون دراز نویسی و تکرار اعلام کرده که در آن، از منابع مورد اعتماد و مشهور، فقط احادیث مورد نیاز یا کاربردی گردآوردی شده باشد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🔸محتوای کتاب وسائل الشیعه: کتاب وسائل الشیعه مجموعه‌ای از روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل‌بیت علیهم السلام،درباره احکام شرعی و فقهی در ۵۰ بخش موضوعی گردآوری شده که پایان کتاب نیز در خاتمه مفصلی درباره مصادر، اسانید و رجال احادیث بحث شده است. این کتاب شامل ۳۶ هزار روایت است.[نیازمند منبع] حر عاملی، وسائل الشیعه را در طول ۲۰ سال گردآوری کرده و در سال ۱۰۸۲ق به اتمام رسانیده است. نام ۵۰ بخش موضوعیِ وسائل الشیعه: ۱. مقدمه عبادات، ۲. کتاب الطهارة، ۳. الصلاة، ۴. الزکاة، ۵. الخمس، ۶. الصیام، ۷. الاعتکاف، ۸. الحج، ۹. الجهاد، ۱۰. الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، ۱۱. التجارة، ۱۲. الرهن، ۱۳. الحجر، ۱۴. الضمان، ۱۵. الصلح، ۱۶. الشرکة، ۱۷. المضاربه، ۱۸. المزارعة و المساقاة، ۱۹. الودیعه، ۲۰. العاریه، ۲۱. الاجاره، ۲۲. الوکالة، ۲۳. الوقوف و الصدقات، ۲۴. السکنی و الحبیس، ۲۵. الهبات، ۲۶. السبق و الرمایه، ۲۷. الوصایا، ۲۸. النکاح، ۲۹. الطلاق، ۳۰. الخلع و المباراة، ۳۱. الظهار، ۳۲. الإیلاء و الکفارات، ۳۳. العتق، ۳۴. التدبیر و المکاتبه و الاستیلاد، ۳۵. الاقرار، ۳۶. الجعالة، ۳۷. الأیمان، ۳۸. النذر و العهد، ۳۹. الصید و الذبائح، ۴۰. الاطعمه و الاشربه، ۴۱. الغصب، ۴۲. الشفعه، ۴۳. احیاء الموات، ۴۴. اللُقطه، ۴۵. الفرائض و المواریث، ۴۶. القضاء، ۴۷. الشهادات، ۴۸. کتاب الحدود و التعزیرات، ۴۹. القصاص، ۵۰. الدیات. نخستین روایت در کتاب طهارت وسائل الشیعه از امام باقر(ع) در باره پایه های اسلام است که فرمود: اسلام بر پنج پایه بنیان گذاری شده است نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.آخرین روایت در کتاب دیات در ابواب عاقله، از امام صادق علیه السلام  از پدرانش از امیرالمؤمنین علیه السلام  است که فرمود: ام ولد هرگاه سید (مالک) خودش را اشتباهی بکشد (قتل خطائی) آزاد می‌شود و دیه‌ای بر عهده او نیست؛ اما اگر به عمد او را بکشد، با قصاص کشته می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
☘ویژگی ها ی کتاب وسائل الشیعه: کتاب وسائل الشیعه را شاخص‌ترین کتاب در زمینه تقطیع احادیث دانسته‌اند. تقطیع روایات به معنای بخش‌بخش کردن احادیث برخی از دانشمندان شیعه همچون موسی نجفی خوانساری،  حجت کوه‌کمره‌ای، خوئی و مکارم شیرازی تقطیع اخبار را عادت صاحب وسائل دانسته‌اند. به باور برخی محققان جامع احادیث الشیعه توسط آیت‌الله بروجردی جمع‌آوری شد تا نقصان تقطیع احادیث در وسائل الشیعه جبران شود. البته برخی معتقدند که صاحب وسائل منافع تقطیع را بیش از مضرات دیده که دست به تقطیع زده است.  همچنین گفته شده که شیخ حر عاملی با بیان اسناد و اشاره به نسخه‌های دیگر یک روایت در کتاب‌های دیگر، مواضع تقطیع را برای خوانندگان خود مشخص ساخته است. بعضی از محققان بر این باورند که درباره حجم اشکالات ناشی از تقطیع در وسائل الشیعه بزرگ‌نمایی شده و موارد خطای ناشی از تقطیع در این کتاب نسبت به حجم تقطیع، بسیار نادر و اندک است. از دیگر ویژگی‌های کتاب وسائل الشیعه به موراد زیر اشاره شده است: نقل سند تمامی احادیث.ذکر روایات یک مسأله در یک باب.توضیحات مولف در ذیل احادیث، به ویژه در جمع روایات متعارض.استنباط مؤلف از روایات و قراردادن عنوان ابواب.ارجاع هر باب به ابواب مناسب. این ارجاعات در چاپ‌های جدید توسط مصصحان و محققان با رقم و عدد در پاورقی‌ها مشخص شده است.آغازنمودن هر باب با روایات صحیح و معتبر و آوردن روایات مرسل یا ضعیف در پایان.فوائد دوازده گانه معرفی مصادر و برخی مباحث علوم و رجال در پایان کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸امام يازدهم به چه نامی مشهور است ؟ ✍️پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید ذکر کنیم که «عسکر» نام پادگانی است که امام یازدهم شیعیان را در آن جا زندانی کرده بودند از این رو به یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،امام حسن عسکری می گویند. 👈دلیل بعدی که می توان ذکر کرد عرب زبان ها اصلا چهار حرف« گ ،چ،پ و ژ »را ندارند پس استفاده کردن از این حروف در کلمات عربی درست نمی باشد. 💥پس می توان نتیجه گرفت که شکل صحیح کلمه بصورت زیر می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام» حضرت امام علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سوال:منظور از " من أصحابنا" در اصول کافی چه کسانی هستند؟ 🔹جواب/ بیان اول 🔹منظور از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایات کتاب کافی، تعدادی از مشایخ کلینی اند که وی به جهت اختصار، به نام آنها تصریح نکرده؛ زیرا اغلب آنان را افرادی شناخته شده تشکیل می دهند که در کتب رجالی شرح حال آنان آمده و از آنجا که در هر یک از عده های معلوم حداقل دو نفر راوی موثق وجود دارد چنین تعابیری خللی به اسناد این روایات وارد نمی سازد. این عده ها بنابر نقل علامه در کتاب «خلاصة الاقوال» به نقل از مرحوم کلینی اینچنین است: 🔸الف) عده ای که در کافی از « أحمد بن عیسى الأشعری» روایت می کنند عبارتند از: 1. أبو جعفر محمّد بن یحیى العطّار القمیّ. 2. علیّ بن موسى بن جعفر الکمندانیّ. 3. أبو سلیمان داود بن کورة القمیّ. 4. أبو علیّ أحمد بن إدریس بن أحمد الأشعریّ القمیّ، المتوفّى سنة 306 ه. 5. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ. 🔸ب) عده ای که از«أحمد بن محمد بن خالد البرقی» روایت می کنند عبارتند از: 1. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ. 2. محمّد بن عبد اللّه بن أذینة. 3. أحمد بن عبد اللّه بن أمیّة. 4. علیّ بن الحسین السعدآبادی. 🔸ج) عده ای که از «سهل بن زیاد الآدمی» روایت می کنند عبارتند از: 1. «أبو الحسن علیّ بن محمّد بن إبراهیم بن أبان الرازیّ»، معروف به «بعلّان الکلینیّ». 2. «أبو الحسین محمّد بن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد بن عون الأسدیّ الکوفیّ»، ساکن ری. 3. «محمّد بن الحسن بن فروخ الصفّار القمّیّ»، وفات یافته بسال (290هـ)، 4. محمّد بن عقیل الکلینی. 🔸عده مجهول: بقیه ی عده های کتاب که از غیر این سه نفر نقل می کنند مجهول به شمار می روند که مصادیق آنان در هیچ یک از منابع حدیثی و رجالی موجود، مشخص نگردیده است؛ لذا چنین مواردی موجب ارسال سند می گردد ،بنابراین هر عده اى است كه از غير اين سه نفر نقل كند. مانند: عِدَّةٌ من أصحابِنا عن إبراهيمَ بنِ إسحاقِ الأحمر. عِدَّةٌ من أصحابِنا عن أحمدَ بِن محمّدِ بن أبى نَصر.  مصاديق عده هاى مجهول در هيچ يك از منابع حديثى و رجالى موجود مشخص نگرديده است و لذا چنين مواردى موجب ارسال سند مى شود. 🔸تذكر: تعابيرى از قبيل «بعضُ أصحابِنا عن...» نيز مجهول به شمار مى روند و موجب ارسال سند مى گردند. با اين تفاوت كه «عِدَّةٌ مِن اصحابِنا» براى چند نفر و «بعضُ اصحابِنا» براى يك نفر به كار مى رود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸معرفی کتاب محاسن برقی: این کتاب از بهترین کتاب های روایی شیعه به شمار می آید و برخی اهمیت و اعتبار این کتاب را در ردیف کتب اربعه دانسته اند. کتاب محاسن یکی از منابع مهم کتاب کافی، نوشته ثقة الاسلام کلینی، است، شیخ کلینی بسیار به این کتاب استناد از آن روایت نقل کرده است. شیخ صدوق در آغاز کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: «من احادیث این کتاب را از منابع مطمئن، که در میان فقهای شیعه مشهور است و به آن استناد و مراجعه می کنند، گرفته ام؛ مانند المحاسن، نوشته احمد بن ابو عبدالله برقی. این کتاب از اصول اولیه شیعه و از کتابهایی است که سند من به آنها معروف است. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
 ا ﷽ ا 🔸درباره مولف کتاب محاسن: مولف کتاب المحاسن ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی ، متوفاى ۲۷۴ يا ۲۸۰ هجرى شيخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راويان حديث و از فقهاى بزرگ شيعه و از ياران ائمه عليهم السلام به شمار مى‌آيد، احمد در روستاى« برق‌رود» از توابع شهر قم به دنيا آمد، او اصالتا از كوفه است. جد بزرگ او محمد بن على از ياران زید بن علی بن الحسین علیهما السلام بود كه در برابر حكومت ظلم و ستم بنى اميه قيام كرده و در زندان يوسف بن عمر به شهادت رسيد، خالد، پدر بزرگ احمد در حالى كه كودكى خردسال بود همراه پدرش عبد الرحمن بن محمد از کوفه آواره شدند و به شهر قم پناه آوردند، شهر قم در آن زمان پناهگاه شيعيان محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم بود و بسيارى از روات بزرگ شيعه در اين شهر زندگى مى‌كردند وى از شخصيت‌هاى برجسته راويان شيعه در قرن سوم هجرى به شمار مى‌آيد و بسيارى از احاديث شیخ صدوق و شيخ كلينى به ايشان برمى‌گردد، همانگونه كه محدث نورى مى‌فرمايد:« شيخ طوسى و نجاشی احمد را توثيق كرده‌اند و او را مورد اطمينان دانسته‌اند». او از ارزشمندترين راويان شيعه به شمار مى‌آيد و بسيارى از علما و فقهاى بزرگ شيعه كه مجموعه‌هاى روايتى نگاشته‌اند از او روايت نقل كرده‌اند،ـ برخى از بزرگان عناوين كتاب‌هاى خود را نيز از او گرفته‌اند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع ، قرائن و خصال. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135