ا ﷽ ا
🔸کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام را از دو منظر و زاویه بررسی و مرتب نموده ایم:
🔹۱/از منظر و زاویه نام مبارک حضرات معصومین علیهم السلام
🔹۲/از منظر و زاویه کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام
👇👇👇
اشاره:
اطلاع از القاب و کنیه های حضرات معصومین علیهم السلام جهت بررسی اسناد احادیث و روایات،ضروری می باشد .
#القاب
#کنیه_ها
#القاب_روایی_معصومین علیهم السلام
#سند_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹۱/از منظر و زاویه نام مبارک حضرات معصومین علیهم السلام:
🔹برخی از کنیه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام که در احادیث و اسناد آنها ، استعمال شده است:
🔸۱/معصوم اول:
محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم
مکنی به:
ابوالقاسم
ملقب به :
رسول الله
🔸۲/معصوم دوم:
فاطمه بنت محمد سلام الله علیها
مکنی به:
اُمّالحسن/ اُمّالحسین/ اُمّالمحسن/اُمّالأئمة/اُمّأبیها/اُمّالخیرة/اُمّالمؤمنین/اُمّالأخیار/اُمّالفضایل/اُمّالأزهار/اُمّالعلوم/اُمّالأسماء
ملقب به:
« زهرا،انسیه، بتول، تقیه، حبیبه، حُرَّة، حوراء، حوریه، راکعه، رشیده، راضیه، ریحانه، زهره، ساجده، سعیده، سیده، سمانه ،حرف شهیده، صابره، صادقه، صدوقه، طیبه، عارفه، عالیه، عذراء، عزیز، علیمه، عدیله، فاضله، فریده، کریمه، کوثر، کوکب، مبشره، محموده، مطهره، معصومه، ملهمه، ممتحنه، منصوره، موفقه، مهدیه، مؤمنه، ناعمه، نقیّه، والهه، وحیده، انسیة، نوریة، حانیة، رحیمة، رشیدة، محترمة، صابرة، سلیمة، صفیة، حدیثه، محتشمة، جلیلة، حکیمة، فهیمة، حنانة، حسنا، مرضیه».
به گفته برخی محققین حضرت فاطمه الزهرا ۱۲۴ لقب دارد.
🔸۳/امام اول:
علی بن ابی طالب علیه السلام
مکنی به:
ابوالحسن
ابو تراب
ملقب به:
امیرالمؤمنین
🔸 ۴/امام دوم:
حسن بن علی علیه السلام
مکنی به:
ابومحمد
ملقب به:
المجتبی
🔸۵/امام سوم:
حسین بن علی علیه السلام
مکنی به:
اباعبدالله
ملقب به:
الشهید
سیدالشهدا
🔸۶/ امام چهارم :
علی بن الحسین علیه السلام
مکنی به :
ابومحمد
ملقب به:
زین العابدین
سجاد
🔸۷/ امام پنجم :
محمد بن علی علیه السلام
مکنی به:
ابوجعفر
ملقب به:
الباقر
باقرالعلوم
احدهما
🔸۸/ امام ششم :
جعفر بن محمد علیه السلام
مکنی به :
ابوعبدالله
ابواسحاق
ملقب به:
العالم
الصادق
الشيخ
الفقيه
احدهما
🔸۹/ امام هفتم :
موسی بن جعفر علیه السلام
مکنی به:
ابوالحسن
ابوالحسن اول
ابو الحسن ماضى
ابوابراهیم
ملقب به:
العبد صالح
العالم
الکاظم
الفقيه
الكاظمين
🔸۱۰/امام هشتم :
علی بن موسی علیه السلام
مکنی به:
ابو الحسن الرضا
ابوالحسن ثانی
أبي الحسن الخراساني
ملقب به:
الرضا
🔸۱۱/ امام نهم :
محمد بن علی علیه السلام
مکنی به:
ابوجعفر
ابو جعفر ثانى
ملقب به:
التقی
الجواد
الرجل
🔸۱۲/ امام دهم :
علی بن محمد علیه السلام
مکنی به:
ابوالحسن
ابو الحسن ثالث
ابو الحسن اخير
مقلب به:
الرجل
النقی
الهادی
صاحب العسكر
الفقيه
العسكريَين
🔸۱۳/ امام یازدهم :
حسن بن علی علیه السلام
مکنی به:
ابومحمد
ملقب به:
الرجل
صاحبالعسکر
العسکری
العسكريَين
الفقيه
الماضی
🔸۱۴/ امام دوازدهم :
محمد بن الحسن علیه السلام
مکنی به :
ابوالقاسم
ملقب به:
المهدی
الصاحب
صاحب الامر
صاحبالدار
صاحب الزمان
صاحب الناحیه
العلیل
الغایب
الغریم
الفقيه
#القاب
#کنیه_ها
#القاب_روایی_معصومین علیهم السلام
#سند_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹۲/از منظر و زاویه کنیه ها و القاب:
🔸كنيه ها و القاب حضرات معصومین علیهم السلام در احادیث و اسناد.
برخى از اين كنيه ها و القاب كه در اسناد و روايات مشاهده مى شود عبارتند از:
🔹كنيه ها:
۱ - ابوالقاسم
۲ - امیرالمؤمنین
۳ - ابوابراهیم
۴ - ابواسحاق
۵ - ابوالحسن
۶ - ابوجعفر
۷ - ابوعبدالله
۸- ابومحمد
۱ /ابوالقاسم:
مقصود از «ابوالقاسم»، حضرت رسول الله (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) و حضرت صاحب الامر (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) میباشد و به صورت مطلق، مراد، «بقیة الله» است.
۲ / امیرالمؤمنین:
حضرت علی( علیه السلام )
۳/ابو تراب:
امام علی (علیه السلام )
۳/ ابوابراهیم:
امام كاظم (علیه السلام)
۴/ ابواسحاق:
حضرت امام صادق (علیهالسّلام)
۵/ ابوالحسن:
غالباً مراد امام كاظم (علیه السلام)
و برای امام علی( علیه السلام)نیز به کار رفته است
ابو الحسن ماضى:
امام كاظم(علیه السلام)
ابو الحسن اول:
امام كاظم(علیه السلام)
ابو الحسن ثانى:
امام رضا(علیه السلام)
ابو الحسن ثالث:
امام هادى(علیه السلام)
ابو الحسن اخير:
امام هادى(علیه السلام)
ابو الحسن الرضا:
امام رضا (علیه السلام)
ابو الحسن صاحب العسكر:
امام هادى(علیه السلام)
أبي الحسن الخراساني:
امام رضا (علیه السلام )
۶/ابوجعفر :
امام باقرعليه السلام و گاه به ندرت امام جوادعليه السلام
ابو جعفر اول:
امام باقر عليه السلام
ابو جعفر ثانى:
امام جواد عليه السلام
۷/ ابوعبدالله:
امام حسین (علیهالسّلام) و امام جعفر صادق (علیهالسّلام) است ولی در بیشتر موارد بین محدّثان، مقصود از آن امام صادق (علیهالسّلام) میباشد.
۸/ ابو محمد:
برای امام حسن مجتبی (علیهالسّلام)
و امام زینالعابدین (علیهالسّلام)
و امام حسن عسکری (علیهالسّلام)
به کار میرود
ولی عبارت ابومحمّد در روایات غالبا برای امام حسن عسکری (علیهالسّلام) به کار رفته است.
🔹لقب ها:
احدهما:
امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام)
الباقر:
امام محمد باقر (علیه السلام)
باقرالعلوم:
امام محمد باقر (علیه السلام)
التقی :
امام محمد جواد (علیه السلام)
الجواد:
امام محمد جواد (علیه السلام)
الرجل:
امام هادى (علیه السلام)و گاهى امام جواد (علیه السلام) یا امام عسكرى (علیه السلام)
الرضا:
امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)
زین العابدین:
امام علی السجاد (علیه السلام)
السجاد:
امام علی السجاد (علیه السلام )
سیدالشهدا:
امام حسین (علیه السلام )
الشهید:
امام حسین (علیه السلام)
شيخ:
امام كاظم (علیه السلام)
و گاهی امام صادق (علیه السلام)
صاحب:
امام زمان (علیه السلام)
صاحب الامر:
امام زمان (علیه السلام)
صاحبالدار:
امام زمان (علیه السلام)
صاحب الزمان :
امام زمان (علیه السلام)
صاحبالعسکر:
امام حسن عسکری (علیهالسّلام)
صاحب الناحیه:
امام زمان (علیه السلام)
الصادق:
امام جعفر صادق (علیه السلام)
العالم:
امام كاظم (علیه السلام)
لقب «عالم» برای حضرت صادق (علیهالسّلام) نیز به کار رفته است.
العبد صالح:
امام كاظم (علیه السلام)
العسکری:
امام حسن عسکری (علیه السلام)
العسكريَين:
امام هادى (علیه السلام) و امام عسكرى (علیه السلام)
العلیل:
امام زمان (علیه السلام)
الغایب:
امام زمان (علیه السلام)
الغریم:
امام زمان (علیه السلام)
الفقيه:
امام كاظم (علیه السلام)
و گاهى برای امام هادی (علیه السلام)
و حضرت صادق (علیهالسّلام) و حضرت امام عسکری (علیهالسّلام) و حضرت امام زمان (علیه السلام)به کار رفته است.
القائم:
امام زمان(علیه السلام )
الکاظم:
امام موسی کاظم (علیه السلام)
الكاظمين:
امام كاظم (علیه السلام)و امام جواد(علیه السلام)
الماضی:
امام حسن عسکری (علیه السلام)
المجتبی :
امام حسن (علیه السلام)
المهدی:
امام زمان (علیه السلام )
النقی:
امام هادی (علیه السلام)
الهادی:
امام محمد هادی (علیه السلام)
#القاب
#کنیه_ها
#القاب_روایی_معصومین علیهم السلام
#سند_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸شخصیت رجالی
سَهْل بن زیاد آدمی ( ۲۵۵ق)
از محدثان شیعه در قرن سوم قمری است.
او از امام جواد علیه السلام امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام روایت نقل کرده است. نام وی در سند بیش از ۲۳۰۰ حدیث آمده است.
🔸شخصیت رجالی
در مورد شخصیت حدیثی سهل بن زیاد دو نظریه وجود دارد:
🔹تضعیف:
نظر رجالیانی همچون نجاشی ابن غضائری،شیخ طوسی در الفهرست و آیتالله خویی است. از دلایل این گروه نسبت دادن غُلو و کِذب توسط احمد بن محمد بن عیسی اشعری به سهل و اخراج وی از قم است.
استاد نمازی شاهرودی فرموده است که در احادیث او به چیزی که بر ضعف یا غلو در اعتقاداتش باشد، دست نیافته است و احتمال داده که منشأ نسبت غلو به وی نقل روایاتی است که بر مقام و منزلت اهل بیت دلالت دارد.
همچنین سید محمدمهدی بحرالعلوم معتقد است که اگر این نسبتها درست میبود، مانند دیگر روایان ضعیف روایاتی از امامان در نکوهش او وارد میشد
🔹توثیق:
وحید بهبهانی، عبدالله مامقانی، محدث نوری،سید محمدمهدی بحرالعلوم و شیخ طوسی در کتاب رجال از رجالیانی هستند که وی را توثیق کردهاند.
از دلایل این گروه کثرت روایات، تصریح شیخ طوسی به وثاقتش در کتاب الرجال، اعتماد نویسندگان کتب اربعه بهویژه محمد بن یعقوب کلینی به وی، شیخ اجازه بودن و فتوا دادن فقها بر اساس روایات وی است.
🔹اعتماد بر روایات:
از دیدگاه علامه بحرالعلوم و علامه مجلسی بر فرض که وثاقت سهل پذیرفته نشود، روایاتش حدیث صحیح و قابل اعتمادند. چرا که وی از مشایخ اجازه(کسانی که در حدیث به دلیل کثرت محفوظات روایی و دقت در ضبط و نقل حدیث، مرجعیت دارند) است.
#رجال
#سهل_بن_زیاد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
اا-AudioConverter.mp3
28.16M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۳
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۱۶
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
30.51M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۳
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۲/۳
صفحه:۵۸۱
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
💠 نحوه برخورد علامه طباطبایی (ره) با احادیث کتاب بحار الأنوار
استاد عابدی:
🔹 استاد بزرگوارم حضرت آیت الله انصاری شیرازی (ره) میفرمود:
در طول سالیانی که علامه #طباطبایی احادیث بحارالأنوار را تدریس مینمود، هرگز حدیثی را نفرمود ضعیف یا نادرست است، بلکه هر روایتی هر چند ضعیف السند باشد را به بهترین وجهی معنی و تفسیر میفرمود.
🔸 بنابراین هنر آن نیست که هر حدیثی که با عقل ناقص ما سازگار نبود فورا آن را رد کرده و به جعل و دروغ بودن متهم سازیم، بلکه هنر در درست و خوب فهمیدن است.
📚 در مسیر اجتهاد
#حدیث
#حدیث_شناسی
روش علامه #طباطبایی_در_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅ بررسی کتاب فقه الرضا/۱
🔻 این کتاب را می بایست از دو جهت مورد بررسی قرار داد:
1️⃣ جهت اول: (بحث کبروی) 👈 آیا کتاب فقه الرضا نوشته #امام_رضا علیهالسلام است؟
💠 چهار نظریه:
🔹1. فقه الرضا تألیف #امام_رضا علیهالسلام به نحو نوشته یا امضاء است. (الحدائق الناضرة، ج1، ص27و26؛ لوامع صاحب قراني، ج1، ص613؛ بحار الانوار، ج1،ص11)
🔸 2. فقه الرضا تألیف علی بن حسین بن بابویه (پدر شیخ #صدوق) است. (رياض العلماء، ج6، ص43 و ج2، ص31)
🔹 3. فقه الرضا تألیف #شلمغانی است که بعدها (در زمان غیبت صغری) منحرف شد. (فصل القضاء، سيد حسن صدر، ص 414و 413.)
🔸 4. فقه الرضا تألیف یکی از فقهاست که نامش به دست ما نرسیده است. (امل الامل، شیخ حر عاملی، ج2، ص364.)
👈 مدعا: مولف کتاب، امام رضا علیهالسلام نیست. حال تالیف چه کسی است، مطلب دیگری است.
💠 ادلّه:
❇️ مطالب فراوانی در این کتاب ذکر شده که خلاف مسلّمات دین و مذهب است، که تنها به دو نمونه اشاره می شود:
🔸 الف. ص 79: جواز مسح و غَسل رِجلین در وضو با استناد به جواز قرائت کسر و فتح در آیه. (رسالة الخوانساری، ص 22)
🔹 ب. ص 103-102: تحریف قرآن: معوذتین جزو قرآن نیستند. (الذکری، ص 195)
🔺 بنابراین کتاب فقه الرضا ارزش روایی ندارد و تنها عباراتی که از «العالم» نقل شده روایات مرسله امام رضا علیه السلام به شمار می رود.
📚 استاد علی عندلیبی (زید عزه)
#رجال
#کتابشناسی
#فقه_الرضا کتاب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135