eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
555 دنبال‌کننده
680 عکس
50 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘نکته ای پیرامون کتاب مستدرک الوسائل از استاد سید احمد مددی موسوی : 🔹مرحوم میرزا حسین نوری «مستدرک الوسائل» را با این طول و تفصیل نوشته، ولی مشکل کار این است که کتاب ایشان اساساً مستدرک نیست. این احادیث را صاحب «وسائل» دیده، ولی قبول نداشته. خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که مطلبی مثلاً در «کامل الزیارات» بوده و صاحب «وسائل» نیاورده باشد و ایشان بیاورد. ایشان احادیثی را آورده که صاحب «وسائل» به آنها اعتماد ندارد. 🔸مرحوم صاحب «وسائل» یک بار «وسائل الشیعه» را نوشته و یک بار دیگر و باز برای بار سوم کتاب را دیده و در دورۀ سوم تعلیقاتی نوشته است. این تعلیقات اخیراً پیدا شده و در چاپ آل البیت آمده و در تحقیق مرحوم ربانی نیست. در خاتمه و فوائدی که صاحب «وسائل» آورده، دارد که عده‌ای از کتب را نام می‌برد ـ که چون یا مشهور نبودند و یا انتسابشان معلوم نبود من از آنها نقل نکردم ـ و از کتاب‌هایی مثل «فقه الرضا» و... یاد می‌کند. 🔹طبعاً مرحوم نوری اگر این تعلیقه را می‌دید دیگر «مستدرک» نمی‌نوشت. درس خارج اصول ۱۳۹۶/۷/۱۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۴.mp3
26.77M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۱ صفحه:۹۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۴.mp3
24.79M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۶۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘اعتماد به الله تعالی 🔶 امام جواد علیه السلام: 🔸الثِّقَةُ باللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ [و ]سُلَّمٌ إلى [كلِّ] عالٍ 🔹اعتماد به خدا، بهاى دستیابی به هر امر ارزشمند [ و ] نردبانى براى بالا رفتن به سوى [ هر ] درجه بالاست 📚 الدرّة الباهرة: ٣٩ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ انواع احتیاط واجب: 1️⃣ گاهی مجتهد احتیاط واجب را مطرح می‌کند؛ چون به دلیل نداشتن فرصت یا ابزار استفراغ وسع، حکم برای خود او روشن نیست. 👈 مثلا ایام ذی الحجّه می‌رسد و استفتائی در مورد حجّ می‌شود که پاسخ دادن آن به دو هفته فرصت احتیاج دارد و فرصت عمل می‌گذرد. 2️⃣ گاهی حکم برای مجتهد روشن است، ولی او به دلیل مصالحی حکم را اظهار نمی‌کند. در اینجا مقلّدان باید احتیاط کنند؛ چون مجتهد ابراز رأی نکرده و مورد برای آن‌ها شبهه حکمیه قبل از فحص است. و در شبهات حکمیه قبل از فحص، عقل حکم می‌کند که وظیفه، احتیاط است. 👈 مثلا مجتهد از ادله استفاده نکرده حلق لحیه حرام است، اما چون یک ارتکاز متشرّعی بر حرمت وجود دارد و او احتمال می‌دهد این ارتکاز معاصر با معصوم (علیه السلام) بوده، فتوای به حلیّت نمی‌دهد. یا مثلا ادله مساله تمام است اما مجتهد چون تفرّد دارد، دغدغه دارد که ممکن است اشتباه کرده و حکم خدا چیز دیگری باشد. 3️⃣ گاهی هم خود عقل حکم به احتیاط می‌کند، مانند اطراف علم اجمالی. البته اینجا مجتهد فتوا به احتیاط می‌دهد. 👈 مثلا می‌گوید اگر مکلّف نمی‌داند نمازش قصر یا تمام است، باید بین قصر و تمام جمع کند. 📚 استاد آیت الله (دام ظله)/ درس خارج فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘ولایت و توحید 🔅 قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلَيْهِ‌السَّلامُ: 🔅 لَوْلَانَا مَا وُحِدَ الله ،بِنَا وُحِدَ الله 🔅 اگرما نبودیم، الله به وحدانیت شناخته نمی شد، همانا بوسیله ما وحدانیت الله شناخته شد. 📔 البرهان، جلد ۴، صفحه ۲۹۴ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ نقش "شهر کَشّ" در رونق حدیث 🔸نقش شهر کَشّ در رونق حدیث شیعه مانند تمام ماوراءالنهر(فرا رود)، هنوز آنچنانکه باید و شاید مورد پژوهش قرار نگرفته است. اگرچه این شهر در قرن هشتم به «شهر سبز» تغییر نام پیدا کرد، اما نام و رجالش هنوز برای ما، کَشّ را آشناتر از هر نام دیگری حفظ کرده است. انتقال حدیث از حوزه‌های حدیثی اصلی به شرق بلاد اسلامی و ماوراءالنهر، امر آسانی نبود. تلاش راویانی مانند جبرئیل بن احمد فاریابی، محمد بن مسعود عیاشی، حمدویه بن نصیر، ابراهیم بن نصیر، محمد بن نصیر و همین محمد بن عُمر بن عبدالعزیز بود که شیعه را در این خطه زنده نگاه داشت. درست است که اینان روایات عراق و قم و خراسان را به این جغرافیای متمدنِ آن روزگار رساندند؛ اما از همان خطه‌ها، محدثینی بودند که تراثِ بربادرفته‌ی خود را با واسطه‌ی بازیابی کردند. 🔸شهر کشّ (شهر سبز) در جنوب ازبکستان امروزی قرار دارد. 📚رجال کشی، ص ۱۴۴-۱۶۳ رجال طوسی، ص ۴۱۸ کمال‌الدین، ج۱، ص۳۱۵و۳۲۹و۳۵۱و۴۸۰و... لسان المیزان، ج۲، ص۹۴و۹۵ منبع:مقاله «کَش‌ها و کَشی‌ها» •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ روایات ولادت در کعبه حاکم نیشابوری از علما و محدثین اهل سنت می‌نویسد: فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ. به و شهرت رسیده است که فاطمه بنت اسد، امیرمومنان علی کرم الله وجهه را در خانه کعبه به دنیا آورد. 📚حاکم نیشابوری، المستدرک على الصحیحین، ج۳، ص ۵۵۰ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘لقب امیر المؤمنین فقط حیدر، امیرالمؤمنین است! 🔸تفسير العيّاشي عن محمّد بن إسماعيل الرازي عن رجل سمّاه :دَخَلَ رَجُلٌ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ فَقالَ : السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ ! فَقامَ عَلى قَدَمَيهِ فَقالَ : مَه ! هذَا اسمٌ لا يَصلُحُ إلّا لِأَميرِالمُؤمِنينَ عليه السلام ، اللّهُ سَمّاهُ بِهِ ولَم يُسَمَّ بِهِ أحَدٌ غَيرُهُ ... . تفسير العيّاشى به نقل از محمّد بن اسماعيل رازى، از مردى كه نام بُرد ـ:مردى بر امام صادق عليه السلام وارد شد و گفت : اى امير مؤمنان، سلام بر تو! امام عليه السلام روى پا ايستاد و فرمود : «دست نگه دار. اين ، نامى است كه شايسته كسى جز امير مؤمنان [ على عليه السلام ] نيست. خدا، او را بدان ناميد و كسى جز او به آن ناميده نشده است». 🔸.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله أمَرَ أن اُدعى بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ في حَياته وبَعدَ مَوتِهِ ، ولَم يُطلِق ذلِكَ لِأَحَدٍ غَيري امام على عليه السلام :پيامبر خدا فرمان داد كه در حيات و پس از وفاتش، «امير مؤمنان» خوانده شوم و آن را براى كسى جز من اجازه نداد. منبع: دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام. دارالحدیث حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا