ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘دعا برای مومنین
🔅 قال الصادق (علیه السلام):
🔸دعَاءُ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ يُدِرُّ
الرِّزْقَ وَ يَدْفَعُ الْمَكْرُوهَ.
🔹دعای انسان براى برادرش در غياب او، رزق و روزى را فراوان و ناملايمات را برطرف مىکند.
📚 مکارم الاخلاق (باب ادعیه)
جلد ۱ صفحه ۲۷۵
#حدیث
#حدیث_منتخب
#دعا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کافی شناسی/ ۵
📝 خلاصه نظر آیت الله شب زنده دار مبنی بر:
«حجیت روایات کتاب شریف کافی»
دوشنبه مورخ 1392/12/19
🔸موضوع بحث اين است که از مقدمه کافي شريف استفاده ميشود مرحوم کليني رضوان الله عليه شهادت به صحت روايات اين کتاب دادند.
«بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام» و اين شهادت حجت است و نياز به بررسي اسناد روايات منقوله در اين کتاب شريف نيست.
البته اگر اسناد هم تمام باشد، نورٌ علي نور ميشود. هم از جهت شهادت کليني معتبر ميشود و هم از جهت اعتبار نفس سند.
اما اگر به حسب موازين معينهي در اصول سند تمام نبود، باز هم روایات به دلیل شهادت مرحوم کلینی حجت است.
🔸ابتدا باید عبارت مرحوم کلینی در دیباچه را بررسی کنیم:
« وَ ذَكَرْتَ أَنَ أُمُوراً قَدْ أَشْكَلَتْ عَلَيْكَ، لَاتَعْرِفُ حَقَائِقَهَا؛ لِاخْتِلَافِ الرِّوَايَةِ فِيهَا، وَ أَنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ اخْتِلَافَ الرِّوايَةِ فِيهَا لِاخْتِلَافِ عِلَلِهَا وَ أَسْبَابِهَا، وَ أَنَّكَ لَاتَجِدُ بِحَضْرَتِكَ مَنْ تُذَاكِرُهُ وَ تُفَاوِضُهُ مِمَّنْ تَثِقُ بِعِلْمِهِ فِيهَا.
وَ قُلْتَ: إِنَّكَ تُحِبُّ أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيهِ مِنْ جَمِيعِ فُنُونِ عِلْمِ الدِّينِ، مَايَكْتَفِي بِهِ الْمُتَعَلِّمُ، وَ يَرْجِعُ إِلَيْهِ الْمُسْتَرْشِدُ، وَ يَأْخُذُ مِنْهُ مَنْ يُرِيدُ عِلْمَ الدِّينِ وَ الْعَمَلَ بِهِ بِالْآثارِ الصَّحِيحَةِ عَنِ الصَّادِقِينَ عليهم السلام وَ السُّنَنِ الْقَائِمَةِ الَّتِي عَلَيْهَا الْعَمَلُ، وَ بِهَا يُؤَدَّى فَرْضُ اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- وَ سُنَّةُ نَبيِّهِ صلى الله عليه و آله.
وَ قُلْتَ: لَوْ كَانَ ذلِكَ، رَجَوْتُ أَنْ يَكُونَ ذلِكَ سَبَباً يَتَدَارَكُ اللَّهُ تَعَالى بِمَعُونَتِهِ وَ تَوْفِيقِهِ إِخْوَانَنَا وَ أَهْلَ مِلَّتِنَا، وَ يُقْبِلُ بِهِمْ إِلى مَرَاشِدِهِم.
در این عبارت، نیاز شخصی که از مرحوم کلینی درخواست تألیف کتاب کرده بیان شده.
حاصل نیاز او اين بوده که وی مسائل علمي لازم براي رهيافت به حقايق شريعت را ندارد.
فلذا از مرحوم کلینی در خواست می کند کتابی در جهت برآورده ساختن این نیاز بنویسد.
فَاعْلَمْ يَا أَخِي- أَرْشَدَكَ اللَّهُ- أَنَّهُ لَايَسَعُ أَحَداً تَمْيِيزُ شَيْءٍ مِمَّا اخْتَلفَتِ الرِّوَايَةُ فِيهِ عَنِ الْعُلَمَاءِ عليهم السلام بِرَأْيِهِ، إِلَّا عَلى مَا أَطْلَقَهُ الْعَالِمُ ...
سپس بعد از بیان موازين موارد تعارض اخبار، ميفرمايد:
وَ قَدْ يَسَّرَ اللَّهُ- وَ لَه الْحَمْدُ- تَأْلِيفَ مَا سَأَلْتَ. وَ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ بِحَيْثُ تَوَخَّيْت فَمَهْمَا كَانَ فِيهِ مِنْ تَقْصِيرٍ فَلَمْ تُقَصِّرْ نِيَّتُنَا فِي إِهْدَاءِ النَّصِيحَةِ ...»
خداي متعال تأليف آن چه را که تو درخواست کرده بودي -يعني کتابي که بتواند به طور آسان و بدون نیاز به اعمال نظر و اجتهاد، مطالب صحيح را در اختيار تو بگذارد- آسان فرمود.
🔸بنابراین در سوال سائل و درخواست کننده، تألیف کتابی بر اساس آثار صحیحه بوده به گونه ای که معارف الهی به معنای عام را روشن کن و نیاز به اعمال اجتهاد و نظر نداشته باشد.
بنابراین کتابی می خواهد که تنها با استفاده از آن چه مرحوم کلینی با عبارت «فاعلم یا اخی» در مورد تعارض گفته، بتواند معارف را به استخراج کند.
مقصود از آثار صحیحه:
قطعا مقصود از آثار صحيحه، معنایی که بعد از مرحوم ابن طاووس در علم درایه باب شده نیست ،این یک اصطلاح مستحدثی است که چند قرن بعد از محروم کلینی به وجود آمده.
بلکه مقصود از صحیحه یکی از دو امر است.
👌معنای اول:
آثار صادره از معصومین برای بیان حکم واقعی
👌معنای دوم:
احادیث معتبره
یعنی احادیثی که نمی دانیم صادره شده یا نه، اما حجت و معتبر است.
☘👌بنابر هر دو احتمال می توان گفت که همه روایات کافی حجت است.
🔹ادامه بحث و ادله اثبات این مدعی در آدرس زیر 👈👇
حجیت روایات کتاب شریف کافی
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=694
#کافی
#کتاب_شناسی
#حدیث_شناسی
#کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
ا ﷽ ا ☘کافی شناسی/ ۵ 📝 خلاصه نظر آیت الله شب زنده دار مبنی بر: «حجیت روایات کتاب شریف کافی» دو
ا ﷽ ا
به مناسبت👆
شروع کتاب کافی از ابتدا 👇
☘اشاره
تامل در این مقاله و نوع استدلال آن، قبل از شروع کتاب کافی،
مفید می باشد،
هر چند این مبنی و نظر ،مخالفین جدی نیز دارد و نظر استاد شب زنده محل بحث و دقت بیشتری است.
🔸امروز ان شاء الله ،کتاب کافی را از ابتدا و از ابواب عقل و جهل شروع می کنیم .
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۶.mp3
21.68M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۶
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۵
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۱۲
صفحه:۷۱
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۶.mp3
21.25M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۱
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۶
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۵
📚موضوع جلسه:
عقل و جهل
ابواب /کتاب العقل و الجهل
باب /۱
صفحه:۴۵
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘اثرات تربت حسینی
🔅قال الصادق علیه السلام
🔸حَنِّكوا أولادَكُم بتُربَةِ الحسينِ فإنّها أمانٌ
🔸كام نوزادان خود را با تربت حسين عليه السلام برداريد كه آن مايه ايمنى است».
📚 بحار الأنوار: ج١٠١ ص١٣٦ ح٧٩
#حدیث
#حدیث_منتخب
#تربت
حضرت #امام_حسین علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ چرا فقهای عظام در گذشته قرارداد بیمه را باطل دانسته، ولی فقهای فعلی صحیح میدانند،
دلیل هر گروه چیست؟
1️⃣ دیدگاه فقهای گذشته: فقهای گذشته قرارداد بیمه را عقدی باطل میدانستند.
دلیل آنان👈
عوض مبلغ پرداختی حق بیمه را جبران خسارتی میدانستند که در صورت بروز حادثه و یا ورود ضرر، بیمهگر پرداخت میکند، که در این فرض:
اولاً بروز حادثه و ورود ضرر یک امر احتمالی است و قطعی نیست که از این جهت قرارداد بیمه شباهت پیدا میکند به اعمالی چون: شانس، قمار، اکل مال به باطل و...
و از طرفی دیگر جبران خسارتی که باید بیمهگر متقبل میشود، میزان آن چندان معلوم نیست، چون اگر حادثهای بزرگ به وقوع بپیوندد، خسارت زیاد و اگر حادثه کوچک باشد خسارت اندک است.
2️⃣ دیدگاه فقهای معاصر
فقهای معاصر، میگویند خسارتی که باید بیمهگر پرداخت میکند، عوض، حق بیمه نمیدانند، بلکه اصل تعهد به پرداخت و جبران خسارت را عوض میدانند، و این تعهد، معلوم، معین و قطعی است، پس براساس مبنای دوم مشکل شباهت به اعمالی چون، شانس، قمار، احتمالی بودن، مجهولیت و... را نداریم، لذا قرارداد بیمه در عقد را صحیح و درست میدانند.
✅ نتیجه بحث:
عقد بیمه براساس نظریه برخی فقها ، عقدی است درست و منفصل، که دو طرف دارد که طرفین آن بیمهگر و بیمهگذارند.
عوض و معوض در قرارداد بیمه، همانا حق بیمه و اصل تعهد است، نه خسارت که بعد از وقوع حادثه پرداخت میشود. بیمه قراردادی الزامی است که بعد از انعقاد، طرفین ملزم به رعایت آن هستند.
👇
📲 wikiporsesh.ir/بیمه
منبع :دانشنامه اسلامی فقه
#بیمه
#فقه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘گریه ام البنین بر
امام حسین علیه السلام
حضرت امام صادق علیه السلام:
🔸بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها.
🔹بر حسین علیه السلام پنج سال گریسته شد. امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین (ع) مرثیه می سرایید و می گریست تا این که چشمانش نابینا شد.
📚الأمالی للشجری، جلد۱، صفحه۱۷۵
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #ام_البنین علیها السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘شيخ طوسی
و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه
🔹محمدباقر ملکیان
قدمای علمای فريقين معمولاً مأخذ منقولاتشان را نام نمیبرند. اين امر باعث شده که اولاً شناخت مصادر کتب قدماء سخت شود. و ثانياً در مسأله بازسازی کتابهای از دست رفته (که امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته) هميشه اما و اگر و شايدی باقی بماند.
در اين باره به تفصيل بيشتری بايد سخن گفت، اما در اين يادداشت تنها به دو نمونه از اين عملکرد در کتاب تهذيب الاحکام شيخ طوسی اشاره میکنم.
۱. مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است. (الاستبصار، ج۱، ص ۲. و نيز نک: تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، المشيخة، ص: ۴).
اما به نظر میرسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتابها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتاب هايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتابهای شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است. کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتابهای باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتابهای ديگر شيخ صدوق نيست. اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتابهای ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است. نمونه اش اين روايت است: «روي أنّ من قرأ في الركعتين الأوّلتين من صلاة الليل في كلّ ركعة منهما الحمد مرّة و قل هو الله أحد ثلاثين مرّة انفتل و ليس بينه و بين الله عز و جل ذنب إلا غفر له». (من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۴۸۵، ح ۱۴۰۰)
دنباله نوشته را در کاتبان بخوانید:
https://malekian.kateban.com/post/5397
#حدیث_شناسی
شیخ #طوسی
#کتاب_شناسی
#من_لایحضره_الفقیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135