#تقویم_تاریخی | تایتانیک
🔶 شما حتما اسم کشتی تایتانیک را شنیدهاید. شکل مجسمی از جامعه طبقاتی آمریکایی که در ۱۵ آوریل، مثل چنین روزی غرق شد.
#تقویم_تاریخی | تایتانیک
🛳 دربارهی این کشتی گفتهاند:
"کشتی تایتانیک میتوانست در عین راحتی و سرعت، حمل و جابجایی ۳۵۴۷ مسافر را بر عهده بگیرد. موتورهای رفت و برگشتی این کشتی دارای عظیمترین موتورهای ساخته شده تا آن زمان بود که ارتفاعی بالغ بر ۴۰ فوت (۱۲ متر) و سیلندرهایی با قطر دهانهٔ ۹ فوت (۲٫۷ متر) را داشت. این موتورها روزانه نیازمند ۶۰۰ تن زغالسنگ برای تولید انرژی حرکتی بودند."
🛳 چنین گفته شده که قسمت مسافران، به ویژه بخش لوکس یا (فرست کلاس) این کشتی از نظر شکوه و تجمل بینظیر بوده است.
🛳 بلیط سفر یکطرفه از اقیانوس آتلانتیک برای سوئیتهای لوکس این کشتی ضمن نیاز به داشتن مجوز خصوصی، بالغ بر ۴۳۵۰ دلار قیمت داشت.
🛳 در این کشتی مقادیر فراوانی از اغذیهٔ مناسب عرضه میشده و مسافران شرایط آنجا را حتی بهتر از شرایط خانههای خود تجربه میکردند.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#تقویم_تاریخی | تایتانیک
🛳 مسافران تایتانیک، گوناگون بودند. از میلیونرهایی مانند جان یعقوب آستور و بنیامین گوگنهایم گرفته، تا مهاجران فقیر کشورهای متفاوتی همچون ارمنستان، ایرلند، ایتالیا، سوئد، سوریه و روسیه... که زندگی جدیدی را در ایالات متحده جستجو میکردند. از این رو تایتانیک، نمادی مجسم از جامعه طبقاتی آمریکا بود.
🛶 ناگوار آنکه بعد از برخورد کشتی در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲م، به کوههای یخی، ابتدا طبقات مرفه و مسافران فرستکلاس امکان نجات با قایقها را یافتند و نوبت هرگز به فرودستان نرسید.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#تایتانیک
🔰 رهبر انقلاب درباره کشتی تایتانیک اینگونه میفرماید:
🔶《️یکی از رؤسای جمهور سابق آمریکا میگوید آمریکا یک اُلیگارشی است -یعنی حکومت طبقهی خاص، بدون دخالت مردم- با رشوهخواری سیاسی نامحدود؛ آثار فقر هم در آمریکا فراوان، خیابانخوابیها بسیار زیاد.
🔹 آمار اینها را البتّه نوشتهاند، بنده حالا دیگر نمیخواهم این آمارها را بگویم؛ آدم خیلی هم به جزئیّات این آمارها خاطرجمع نمیشود، لکن مشخّص است؛ دهها میلیون فقیری که نان شب ندارند؛ تعداد بسیار زیادی که شب ناچارند در خیابان بخوابند.
🔹 [اما] آمریکاییها ظاهر را آرایش میدهند. شُکوه و جلال میدهند به ظاهر قضیّه. برای اینکه هم دیگران را فریب بدهند، هم بعضیها را در دنیا بترسانند. ظاهر قضیّه آرایش است، شُکوه و جلال است. من این جور یادداشت کردهام: نوشتهام همچنان که شُکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، شُکوه و جلال آمریکا هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.》
۹۸/۱۱/۲۹
پاورقی: تصویر غرق شده و به گِل نشستهی کشتی تایتانیک
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#یکم_اردیبهشت |بزرگداشت سعدی
شما با اسم سعدی میشناسیدش. اما اسمش مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی بوده [هرچند اختلاف در همین اسم نیز هست].
شاعر و نویسندهای بزرگ حوالی قرن هفتم هجری قمری که تخلص سعدی را از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته.
پاورقی: تصویر، نقاشی خیالی از شمایل سعدی به قلم ابوالحسن صدیقی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#سعدی
🔰 وی جوانی را در نظامیه بغداد به کسب ادب و تفسیر و فقه و کلام و حکمت گذراند، سپس بهسان همهی گمکردگان، دامنکشان عزم سفر کرد؛ از عراق به شام و مراکش و حبشه و حجاز و... قریب ۳۵سال خانه بر دوش کشید و پی گوهر اعصار، امصار را درنوردید و درنهایت پس از جهانْگشتن و دنیا را دیدن، به گوشهی دنج عالم، شیراز پناه جست و این شهر شد زادگاه شاهکارهایش؛ بوستان و گلستان و عاقبت هم آرامگاهش.
پاورقی: شمایل سعدی [نفر سمت راست] در صحنهٔ تصویر شده از دیباچهٔ گلستان به قلم و خیال گوردهن نقاش هندی، نقاش دورهٔ گورکانی معاصر اکبرشاه و پس از او جهانگیر و شاه جهان.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#سعدی
🔰 گفتن از قصهی سعدی که خود مرد قصههاست، هزارمَن مثنوی احتیاج دارد. اما مهم آنکه سعدی در خونبارترین دورهی تاریخ، تمام علم و هنر خویش را به کار میبندد تا مردم با عنصر عشق، گِل زندگی را بدل به گُل حیات کنند. هنری که فقط از سعدی حکیم و متشرع و مسئولیتپذیر برمیخیزد و این الگویی است بس فراموش شده در روزگار کنونی که هنرمند، هنر را بسته و سگ وحشیِ ناامیدی و سیاهی را چنان گشوده که هر روز بر روان و خاطر مردم چنگ بیچارگی میکشد. شاید همان روزگار نیز بر سعدی خرده میگرفتند بابت امیدبخشیهایشکه سرود:
گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش/ میگویم و بعد از من گویند به دورانها
🔺یا بابت استفاده از عنصر عشق، مواخذه شده که گفته:
برو ای فقیه دانا به خدای بخش ما را/ تو و زهد و پارسایی من و عاشقی و مستی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#سعدی
🔰 برخی براین باورند که سعدی تنها شاعر کلاسیکی است که در زمان حیاتش، یک ترک مقیم آناتولی شعرش را در نامه ای نقل کرد، و در حدود سی سال پس از درگذشتش آوازخوانان چینی شعرش را به آواز میخواندند بدون این که معنای آن را بدانند.
این یعنی محبوبیتی فرای تصور..
پاورقی: تمبر روسی با تصویر سعدی در دوران شوروی سابق
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#آرامگاه_سعدی
🔰 آرامگاه سعدی نیز در طول دوران، دستخوش تخریب و ساختوسازها بوده و این نقاشی تصویری است از آرامگاه سعدی، اثر معمار فرانسوی پاسکال کوست (1787-1879) که حدود دویست سال پیش خلق شده است.
🔺 یکی از تخریبها مربوط به دوران پهلوی دوم است. برخلاف گذشته که هنگام بازسازی آرامگاه سعدی تلاش شده بود اصل بنا حفظ شود و یادگار گذشتگان همچنان برجا بماند، در دوره پهلوی دوم، بنای قدیمی آرامگاه به طور کامل تخریب و بنای جدید با اقتباس از کاخ چهل ستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی بر فراز مزار شیخ اجل ساخته شد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#سعدی
🔰 در میان ابیات فراوان و حکمتآمیز بهجای مانده از سعدی، ما شاهد عرض ارادتهای او به خاندان نبیاکرم نیز هستیم. مواردی مانند:
🔺سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد
.
🔺کس را چه زور و زهره که وصف علی کند/جبار در مناقب او گفته «هل اتی»
زورآزمای قلعه خیبر که بند او/ در یکدیگر شکسته به بازوی «لافتی»
.
🔺خدایا به حق بنی فاطمه/که بر قولم ایمان کنم خاتمه
اگر دعوتم رد کنی ور قبول/ من و دست و دامان آل رسول
.
🔶 بیمناسبت نیست اگر این بیت سعدی را هم امروز که در آستانهی عید فطر هستیم ببینیم:
دیگران را عید اگر فرداست ما را این دمست/ روزه داران ماه نو بینند و ما ابروی دوست!
_______
🔺به عنوان حسن ختام:
مرا هرگز نمی گنجد دو معنی راست در باور/ غزل گفتن پس از سعدی، جوانمردی پس از حیدر (حسین جنتی)
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school