🔰جامعهشناسی کوفه و روانشناسی اجتماعی کوفیان
🔶 از مکه تا کربلا حدود ۳۶ منزلگاه وجود دارد که کاروانها به اقتضای شرایط، در برخی از آنها استراحت موقت کرده و در برخی اتراق میکنند.
🔹 امام حسین از مکه که بیرون آمد، اولین منزلگاه و محل توقفش، جایی بود به نام بُستان ابنمعمّر یا ابنعامر. ماندن حضرت در این مکان کوتاه بود. به اندازهی اندکی استراحت و آب و علوفه دادن به مرکبها.
🔸 در همین منزلگاه کاروان زیارتی فرزدق شاعر نامی عرب با امام حسین برخورد میکند و سپس ملاقاتی میان امام حسین و او صورت میگیرد.
🔹 فرزدق به همراه کاروان همانند بسیاری از مسلمانان به قصد انجام حج به مکه میرفت و وقتی دید حسین برخلاف همه مسلمانان مکه را رها کرده و از آن خارج میشود، از حضرت پرسید: "چرا چنین با شتاب میروی و اعمال حج را وامینهی؟"
حضرت پاسخ داد: "اگر شتاب نمیکردم، گرفتار میشدم." گویی حضرت کشته شدن در مکه را گرفتاری میدانست که بارها به آن اشاره فرمود.
🔸 در ادامه هم فرزدق فرصت را غنمیت شمرده و سوالات شرعی خود درباره حج را از امام میپرسد.
🔺اینجا نکتهی مهمی وجود دارد که افرادی چون فرزدق نظر و فتوای شرعی امام را قبول داشتند اما به نظر سیاسی امام زیاد اعتنا نمیکردند. اینها امام را به عنوان مرجعی فقهی پذیرفته ولی مرجعیت سیاسی حضرت را قبول نداشتند و درنتیجه اعمال حج را بر همراهی با امام ترجیح دادند.
🔹 کاش حافظ آنجا بود و به آنها میفهماند:
احرام چه بندیم چو آن قبله نه این جاست
در سعی چه کوشیم چو از مروه صفا رفت؟
صفای عالم داشت از مروه میرفت و حقیقت کعبه داشت از مکه عروج میکرد و بسیاری غافل بودند.
🔸 سپس اباعبدالله به منظور کسب اخبار و اطلاعات از مسیر و شهرها، لب به سخن گشود و از فرزدق پرسید: تو که از کوفه آمدی، به من بگو از این شهر چه خبر؟ وی جوابی داده که یکی از بهترین توصیفها برای شناخت جامعهی کوفی است. فرزدق میگوید: "حسینجان! کوفیان دلهایشان با تو و شمشیرهایشان علیه توست!"
⁉️ این پاسخ برای ما یک سوال تاریخی و سرنوشتساز ایجاد میکند:
چطور میشود جامعهی کوفی حسین را در دل دوست بدارند ولی با شمشیرهایشان بر وی بتازند؟
شما چه فکر میکنید؟
ادامه دارد..
📚 منابع: اعیانالشیعه، ج۱، ص۵۹۴؛ معجمالبلدان، ج۲، ص ۱۷۰ و ج۱ ص ۴۱۴؛ ارشاد، ج۲، ص۶۸-۶۹؛ بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۶۵؛ مقتلالحسین بحرالعلوم، ص۱۷۶؛ تذکرهالخواص، ص۱۳۷-۱۳۸.
🆔 @Qasas_school
🔰ولایت اجتماعی و عدم آزادی فردی
🔺بیایید یکبار دیگر سوال دیروز را تکرار کنیم:
"چطور میشود جامعهی کوفی حسین را در دل دوست بدارند ولی با شمشیرهایشان بر وی بتازند؟"
💠 در تاریخ شواهد مختلفی وجود دارد که گزارهی فرزدق را تایید میکند. شواهدی مانند هجوم برخی از کوفیان به خیمههای امام حسین (علیهالسلام)، درحالیکه به شکل عجیبی گریه میکردند! یعنی در دل دوست داشتند و در رفتار دشمنی میکردند. این پارادوکس ظاهری، معمای بحث ما بود.
⁉️ شاید چرایی این وضعیت بغرنج را باید در اهمیت چارچوبی به نام "جامعه" جستجو کرد. هیمنه جامعه در تحمیل برخی رفتارها به گونهای است که برخی از آن به جبر جامعه و بالاتر جبر تاریخ یاد میکنند.
🔹 هرچند ما به چنین جبری باور نداریم لکن میزان اثرگذاری شدید جامعه بر رفتارهای فرد را نمیتوان انکار کرد.
🔸 فرض کنید شما در میان حجم وسیعی از مردم قرار گرفتهاید که به شدت تشنهاند و آبی موجود نیست. شما در توبرهی خود، مقداری آب دارید. اما توان بیرون آوردن آن و نوشیدن ندارید. چرا؟ چون یا میترسید که بر شما هجوم آورده و علاوه بر ربودن آب، زیردستوپا لِه شوید و یا احساس شرم میکنید در میان جماعتی تشنه، آب بنوشید. در هر صورت، این وضعیت شما را به سمت رفتاری هُل میدهد که در دل خلاف آن را میل دارید.
🔺 این مثال ساده را میشود با شناخت وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، تاریخی و به طور کلی روح حاکم بر جامعهی کوفه به طور مفصل تبیین کرد (به زودی از آن خواهیم گفت).
🔹 لکن در این نوشتار درحد مجال اندک میتوان گفت: آدمی وقتی در میان اجتماع قرار گرفته و نقشی میپذیرد، آزادی عمل فردی او و همینطور امیال و احساساتش تحتالشعاع قرار میگیرد.
🔸 لذا پیوندها و روابط اجتماعی ما به شدت اهمیت دارند که از آن تعبیر به ولایت میشود. آدمی اگر در دل علی و حسین را دوست بدارد اما ذیل ولایت اجتماعی دشمنان علی و حسین قرار بگیرد، کاری را مرتکب میشود که کوفیان رقم زدند. یعنی کشتن حسین درحالیکه او را دوست داشتند.
🧩...باید از ولایت اجتماعی و زمینههای آن در کوفه بیشتر گفت و شنید.
🆔 @Qasas_school
🍀 غدیر یکی از مهمترین برهههای تاریخی است که مطابق روایات دینی، آیات اکمال دین و اتمام نعمت در شأن آن نازل شده است. واقعهای که طرح نبی اکرم را تکمیل و رسالت ایشان را تمام میکرد.
🍀 اما شاهدیم به سان سایر امتهای انبیاء عظام گذشته، برخی افراد امت در برابر طرح پیامبر، بدیلهایی ارائه کرده و مردم را به همان سمتوسو کشاندند.
👈 بازخوانی حوادث تاریخ از منظر درگیری طرح نبیاکرم و طرح بدیل آن، ما را بر آن داشت تا به زوایایی پنهان بپردازیم.
🍀 به همین جهت دوره کوتاهی را طراحی کردیم تا حقایقی را در آن روشن کنیم که کمتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته است.
🔺 دورهی کوتاه و دو جلسهای "راه و بیراه" همین موضوع را واکاوی و ارائه میکند.
#ادامه_دارد
🆔 @qasas_school
.
📌 راه و بیراه
غدیر تاریخ؛ طرح نبیاکرم صلیالله علیه و آله و طرح بدیل آن
🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲
🔹 نوع برگزاری: مجازی (آنلاین و آفلاین)
🔸 تعداد جلسات: ۲ جلسه ۱ ساعته
👤 مدرس: سید میثم میرتاجالدینی
⭕️ ظرفیت محدود
💰 هزینه ثبت نام: مقدار دلخواه شما (از هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان)
▪️ نکته: به دلیل ایام مبارک غدیر، هزینه این دوره به خواست شما تعلق گرفته و تمام هزینه این دوره، برای نشر معارف امیرالمؤمنین و اهل بیت صرف خواهد شد.
⏺ ثبت نام از طریق لینک زیر:
https://qasasschool.ir/shop/way-and-noway/
(بعد از ثبت نام، لینک کانال دوره، از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد)
📅 مهلت ثبت نام: تا ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۱۱ تیر ماه
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
. 📌 راه و بیراه غدیر تاریخ؛ طرح نبیاکرم صلیالله علیه و آله و طرح بدیل آن 🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیر
.
❌ بزرگوارانی که ثبت نام کردند، انشالله به زودی لینک براشون ارسال میشود.
.
مدرسه تاریخاندیشی قصص
. 📌 راه و بیراه غدیر تاریخ؛ طرح نبیاکرم صلیالله علیه و آله و طرح بدیل آن 🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیر
💠 سرفصل های دوره:
۱- بررسی وضعیت جامعه و چیستی نگرانی پیامبر اکرم
۲- نقش مردم در طرح پیامبر و طرح بدیل آن
۳- نمونه هایی از طرح بدیل در طول تاریخ
۴-تفاهم مهاجران، انصار و جریان نفاق
۵- موفقیت پیامبر در تثبیت قرآن
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
⭕️ با استقبال شما عزیزان، نصف ظرفیت دوره تکمیل شده، کسانی که قصد شرکت دارند، همین الان ثبت نام کنند:
https://qasasschool.ir/shop/way-and-noway/
🆔 @Qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
. 📌 راه و بیراه غدیر تاریخ؛ طرح نبیاکرم صلیالله علیه و آله و طرح بدیل آن 🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیر
.
🔺 کسانی که در دوره ثبت نام کردند، پیامک لینک دوره براشون ارسال شد.
👈 چنانچه کسی از عزیزان پیامک را دریافت نکردند، به آیدی زیر پیام بدهند:
@Qasasschool_admin2
🆔 @Qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
💠 سرفصل های دوره: ۱- بررسی وضعیت جامعه و چیستی نگرانی پیامبر اکرم ۲- نقش مردم در طرح پیامبر و طرح ب
.
🔰 ظرفیت دوره در حال تکمیل شدن است...
⏰ فقط تا ساعت ۱۲ امروز فرصت برای ثبت نام و شرکت در این دوره هست.
📌 کسانی که امکان شرکت به صورت آنلاین را ندارند، میتوانند در دوره ثبت نام کرده و بعدا صوت آن را دریافت نموده و گوش کنند.
🅰 منتظرتان هستیم:
https://qasasschool.ir/shop/way-and-noway/
🆔 @Qasas_school
🔰 #معرفی_کتاب | موضوع غدیر
⁉️ از میان حجم وسیع کتب با موضوع غدیر، چه کتابی بخوانیم؟
🔺در پاسخ به این سوال، حجهالاسلام دکتر حسن شفیعی (استاد حوزه و دانشگاه) کتاب جانشین پیامبر اثر استاد جاودان را به دلیل رویکرد ویژه کتاب معرفی کردند.
🆔 @Qasas_school
🔰بُریدهای از کتاب |ماجرای عمامه
🔺وقتی امیرالمؤمنین در روز غدیر به ولایت امر بعد از پیامبر تعیین شد، رسول خدا عمامه مشکی خود را از سر برداشته و بر سر مبارک علی علیهالسلام بست، و انتهای عمامه را از پشت سر بردوش آن حضرت قرار دادند. این عمامه مشکی رنگ که "سحاب" نام داشت، گویی تاجی بود که بر سر جانشین پیامبر و ولی امر پس از او نهاده شده بود. سیره نویسان و مورخین می گویند: پیامبر همیشه در مراسم مهم و سیاسی آن را بر سر میگذاشت؛ از جمله در برخورد با مسیحیان نجران یا در فتح مکه پیامبر این عمامه را به خاطر نهایت اهمیت این مراسم بر سر گذاشته بود.
🔸 عرب هرگاه میخواست ریاست شخص بزرگی را بر قومی اعلام کند یکی از مراسمشان بستن عمامه بر سر او بود. این افتخار بزرگی در عرب بود که شخص بزرگی عمامه خود را بر سر کسی ببندد که به معنای اعتماد بر او بود.
🆔 @Qasas_school