#قصه_صداها | موسیقی مقاومت
🔶 گروه موسیقی برادران جبران، یک گروه موسیقی در سبک عربی است که در سال ۲۰۰۴ در شهر ناصره فلسطین تاسیس شد. برادران جبران از مسیحیان ناصره هستند و نوازندگی عود در این خانواده موروثی است. آنها عودنوازی را از پدرشان حاتم آموختهاند که از مشهورترین سازندگان عود در جهان عرب است.
🔹 این سه برادر در اکتبر ۲۰۱۸ ششمین آلبوم خود با نام The Long March (راهپیمایی طولانی) را منتشر کردند. این آلبوم با شعری از محمود درویش آغاز شده و نام سایر قطعات آن نیز برگرفته از اشعار این شاعر فلسطینی است.
🔹 در قطعهی دوم این آلبوم اثری با صدای «محمد معتمدی» و شعری از خواجوی کرمانی شنیده میشود که عنوان آلبوم نیز از نام این قطعه انتخاب شده است.
🔹 یکی دیگر از قطعات این آلبوم با همکاری «راجر واترز» از چهرههای شناخته شده موسیقی جهان ساخته شده است. این قطعه با شعری مرثیهگونه از خود واترز به یاد چهار کودکی سروده شده که در حال بازی در سواحل غزه توسط رژیم کودککش صهیونسیتی به شهادت رسیدند.
🔹 این گروه که اکنون به عنوان معروفترین نوازندگان فلسطینی در سطح جهان شناخته میشوند، کوشیدهاند تا با زبان موسیقی و گیرایی صدای عودشان از خاورمیانهای بگویند که همواره آبستن حادثههاست. صدای موسیقی آنها در سکوت و بیخبری جهان، فریاد مردم رنجدیده فلسطین است و توانسته به عنوان نمادی برای مقاومت این مردم در دنیا بدل شود.
✍🏻 حدیث عارفپور
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
01 Masâr.mp3
11.97M
#قصه_صداها
🔰 این قطعه بینظیر و مشهور از همین گروه نوازنده فلسطینی، هرچند تپش حماسی مألوف را ندارد اما انسان را به کوچهپسکوچههای شهرهای فلسطین به ویژه محلههای حوالی مسجدالاقصی میبرد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
02 Roubbama.mp3
14.82M
#قصه_صداها
این هم قطعهای دیگر، تقدیم شما!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#تقویم_تاریخی | تایتانیک
🔶 شما حتما اسم کشتی تایتانیک را شنیدهاید. شکل مجسمی از جامعه طبقاتی آمریکایی که در ۱۵ آوریل، مثل چنین روزی غرق شد.
#تقویم_تاریخی | تایتانیک
🛳 دربارهی این کشتی گفتهاند:
"کشتی تایتانیک میتوانست در عین راحتی و سرعت، حمل و جابجایی ۳۵۴۷ مسافر را بر عهده بگیرد. موتورهای رفت و برگشتی این کشتی دارای عظیمترین موتورهای ساخته شده تا آن زمان بود که ارتفاعی بالغ بر ۴۰ فوت (۱۲ متر) و سیلندرهایی با قطر دهانهٔ ۹ فوت (۲٫۷ متر) را داشت. این موتورها روزانه نیازمند ۶۰۰ تن زغالسنگ برای تولید انرژی حرکتی بودند."
🛳 چنین گفته شده که قسمت مسافران، به ویژه بخش لوکس یا (فرست کلاس) این کشتی از نظر شکوه و تجمل بینظیر بوده است.
🛳 بلیط سفر یکطرفه از اقیانوس آتلانتیک برای سوئیتهای لوکس این کشتی ضمن نیاز به داشتن مجوز خصوصی، بالغ بر ۴۳۵۰ دلار قیمت داشت.
🛳 در این کشتی مقادیر فراوانی از اغذیهٔ مناسب عرضه میشده و مسافران شرایط آنجا را حتی بهتر از شرایط خانههای خود تجربه میکردند.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#تقویم_تاریخی | تایتانیک
🛳 مسافران تایتانیک، گوناگون بودند. از میلیونرهایی مانند جان یعقوب آستور و بنیامین گوگنهایم گرفته، تا مهاجران فقیر کشورهای متفاوتی همچون ارمنستان، ایرلند، ایتالیا، سوئد، سوریه و روسیه... که زندگی جدیدی را در ایالات متحده جستجو میکردند. از این رو تایتانیک، نمادی مجسم از جامعه طبقاتی آمریکا بود.
🛶 ناگوار آنکه بعد از برخورد کشتی در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲م، به کوههای یخی، ابتدا طبقات مرفه و مسافران فرستکلاس امکان نجات با قایقها را یافتند و نوبت هرگز به فرودستان نرسید.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#تایتانیک
🔰 رهبر انقلاب درباره کشتی تایتانیک اینگونه میفرماید:
🔶《️یکی از رؤسای جمهور سابق آمریکا میگوید آمریکا یک اُلیگارشی است -یعنی حکومت طبقهی خاص، بدون دخالت مردم- با رشوهخواری سیاسی نامحدود؛ آثار فقر هم در آمریکا فراوان، خیابانخوابیها بسیار زیاد.
🔹 آمار اینها را البتّه نوشتهاند، بنده حالا دیگر نمیخواهم این آمارها را بگویم؛ آدم خیلی هم به جزئیّات این آمارها خاطرجمع نمیشود، لکن مشخّص است؛ دهها میلیون فقیری که نان شب ندارند؛ تعداد بسیار زیادی که شب ناچارند در خیابان بخوابند.
🔹 [اما] آمریکاییها ظاهر را آرایش میدهند. شُکوه و جلال میدهند به ظاهر قضیّه. برای اینکه هم دیگران را فریب بدهند، هم بعضیها را در دنیا بترسانند. ظاهر قضیّه آرایش است، شُکوه و جلال است. من این جور یادداشت کردهام: نوشتهام همچنان که شُکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، شُکوه و جلال آمریکا هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.》
۹۸/۱۱/۲۹
پاورقی: تصویر غرق شده و به گِل نشستهی کشتی تایتانیک
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#یکم_اردیبهشت |بزرگداشت سعدی
شما با اسم سعدی میشناسیدش. اما اسمش مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی بوده [هرچند اختلاف در همین اسم نیز هست].
شاعر و نویسندهای بزرگ حوالی قرن هفتم هجری قمری که تخلص سعدی را از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته.
پاورقی: تصویر، نقاشی خیالی از شمایل سعدی به قلم ابوالحسن صدیقی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#سعدی
🔰 وی جوانی را در نظامیه بغداد به کسب ادب و تفسیر و فقه و کلام و حکمت گذراند، سپس بهسان همهی گمکردگان، دامنکشان عزم سفر کرد؛ از عراق به شام و مراکش و حبشه و حجاز و... قریب ۳۵سال خانه بر دوش کشید و پی گوهر اعصار، امصار را درنوردید و درنهایت پس از جهانْگشتن و دنیا را دیدن، به گوشهی دنج عالم، شیراز پناه جست و این شهر شد زادگاه شاهکارهایش؛ بوستان و گلستان و عاقبت هم آرامگاهش.
پاورقی: شمایل سعدی [نفر سمت راست] در صحنهٔ تصویر شده از دیباچهٔ گلستان به قلم و خیال گوردهن نقاش هندی، نقاش دورهٔ گورکانی معاصر اکبرشاه و پس از او جهانگیر و شاه جهان.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#سعدی
🔰 گفتن از قصهی سعدی که خود مرد قصههاست، هزارمَن مثنوی احتیاج دارد. اما مهم آنکه سعدی در خونبارترین دورهی تاریخ، تمام علم و هنر خویش را به کار میبندد تا مردم با عنصر عشق، گِل زندگی را بدل به گُل حیات کنند. هنری که فقط از سعدی حکیم و متشرع و مسئولیتپذیر برمیخیزد و این الگویی است بس فراموش شده در روزگار کنونی که هنرمند، هنر را بسته و سگ وحشیِ ناامیدی و سیاهی را چنان گشوده که هر روز بر روان و خاطر مردم چنگ بیچارگی میکشد. شاید همان روزگار نیز بر سعدی خرده میگرفتند بابت امیدبخشیهایشکه سرود:
گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش/ میگویم و بعد از من گویند به دورانها
🔺یا بابت استفاده از عنصر عشق، مواخذه شده که گفته:
برو ای فقیه دانا به خدای بخش ما را/ تو و زهد و پارسایی من و عاشقی و مستی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school