هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
🕊🇵🇸 در حمایت از مردم غزه و آزادی قدس عزیز از دست اهریمنان رژیم غاصب صهیونیستی، رویداد ادبی «زیتون سرخ» ویژه استان قم برگزار میگردد
🔻محور های مسابقه:
▫️ کودک فلسطینی (آرزوی دیروز، رویای فردا)
▫️رمضان در غزه (سحر تا افطار روزه، افطار تا سحر گرسنه)
▫️مقاومت و ایستادگی (جوانههای زیتون در خرابههای غزه)
▫️فلسطین؛ پارهی تن اسلام
▫️بأی ذنبِِ قتلت (شهادت ۳۲ هزار انسان بیگناه در شش ماه)
▫️سکوت جهان (جنایت غربی، خیانت عربی)
▫️این المضطر؟ (کجاست فریاد رس مظلومان؟)
⬅️ ارسال آثار از طریق شناسه کاربری: @zeytun_sorkh
⬅️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال رویداد ادبی زیتون سرخ به آدرس @zeytune_sorkh مراجعه نمایید
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢عوامل ذهنی در سادهنویسی
رضا بابایی
بهترین راه برای مهارتیابی در سادهنویسی، انس با آثار بزرگانی است كه ساده و نغز مینوشتند. نویسندهای كه كیمیای سعادت غزالی را میخواند ناخودآگاه میپذیرد كه میتوان بزرگترین دانشمند عصر خود بود و از همه سادهتر و شیرینتر نوشت.
افزون بر آن، برای سادهنویسی، دو گروه از عوامل را میتوان نام برد: گروه نخست زمینههای ذهنی و روحیات نویسنده است و گروه دوم، عوامل فنّی و زبانی. شماری از عوامل گروه نخست به این شرح است:
اهتمام و اعتقاد به فضیلت سادگی در نوشتار: اگر سادگی در رفتار، بر گیرایی و جذابیت ما نزد مردم میافزاید، سادگی در گفتار و نوشتار نیز همین خاصیت را دارد. نویسنده باید بداند كه هر قدر با خواننده خود راحتتر باشد، در برقراری ارتباط با او موفقتر است. ساده گفتن و ساده نوشتن، اگر نزد عوام برهان كمسوادی است، نزد دانایان نشانۀ درآمیختن معلومات با ذهن و ذهن با زبان است.
پختگی و شفافیت مطلب در ذهن نویسنده: فقط كسانی قادر به رعایت سادگی در نوشتار خود هستند كه درباره آنچه مینویسند، خود دچار ابهام و گنگی نباشند. جملههای گنگ و سردرگم، حكایت از ذهنی آشفته و ناتوان دارد.
تصور مخاطب واحد: نویسندهای كه هنگام نوشتن، مخاطبی آشنا را تصور میكند و گویی فقط برای او مینویسد، خودبهخود قلمش ساده و مهربان میشود؛ همچنانكه هر یك از ما در گفتوگوهای دوستانه با هر یك از اطرافیان خود، زبانی ساده و مهرآمیز داریم. نمونۀ تاریخی و بسیار شكوهمند اینگونه سخنوری و اثرآفرینی، مثنوی معنوی و دیوان غزلیات شمس تبریزی است كه مخاطب اثر نخست، حسامالدین چلبی و مخاطب دومین، شمس تبریزی است.
نوشتن برای شنیدن: نوشتار باید مرزهای باریك خود را با گفتار حفظ كند، اما میسزد كه پیوسته از لطایف، ظرایف، تواناییها، شیوۀ واژهسازی، شگردهای زبانی و حتی لحن و موسیقی محاورات مردمی سود برد. باید چنان نوشت كه خواننده گمان كند كسی در حال گفتوگوی رودررو و شفاهی با او است. نوشتهای خواندنی است كه شنیدنی نیز باشد. اگر برخی چنان میگویند كه گویی در حال نوشتناند! برخی نیز چنان مینویسند كه گویا مشغول گپوگفت دوستانهاند. مردم از ساعتها گفتوگو با یكدیگر خسته نمیشوند و اگر نویسندگان نیز بهگونهای بنویسند كه خواننده بیش از احساس خواندن، احساس شنیدن كند، به توفیقی بزرگ در جذب خواننده دست یافتهاند.
مدیریت اطلاعات و صرفهجویی در دادهها: نویسنده نمیتواند در هر نوشته یا هر جمله، همۀ آنچه میداند یا لازم میداند، در هم ادغام كند و تحویل خواننده دهد. بسیاری از نوشتهها، فقط به این دلیل ناخواندنی و دشوارند كه بیش از ظرفیت خود، بار برداشتهاند. درست آن است كه به تعداد واحدهای مستقل معنایی، جملههای مستقل ساخت و از تودرتو كردن عبارات پرهیز كرد.
خودداری از فضلفروشی: برخی را بهغلط گمان بر آن است كه نباید به همان آسانی و راحتی كه سخن میگویند، قلم بزنند؛ وگرنه متهم به بیسوادی میشوند! این گمان خام، شماری از نویسندگان را به ورطه «لفظ قلم» و «دشوارنویسی» انداخته است.
اعتماد بهنفس: روحهای شجاع، سادگی را دوست دارند و خود را نیازمند پیرایهها و آرایههای مصنوعی نمیبینند. اگر نویسندهای، به سخنش اطمینان نداشته باشد، نمیتواند آن را ساده بگوید. لاجرم به لفّاظی و شعبدهبازی با كلمات روی میآورد و میكوشد ادراك خواننده را درگیر الفاظ كند. نیز سادهنویسی، نوعی كلیشهستیزی و گاهی حتی ساختارشكنی است و بیاعتنایی به قالبهای غالب و كلیشههای حاكم، كار دلیران عرصه قلم است.
معناگرایی: كسی میتواند ساده و روان بنویسد كه قصدش از نوشتن، پیامرسانی باشد، نه بازی با كلمه. به قول مولوی نمیتوان هم به قافیه اندیشید و هم به دیدار؛ هم «حرف» را دید و هم «غرض» را:
ناطقی یا حرف بیند یا غرض
كی شود یكدم محیط دو غـرض
چون به معنی رفت شد غافل ز حرف
پیش و پس یكدم نبیند هیچ طرف
برگرفته از کتاب «آیین قلم»
۱۴۰۳/۰۱/۱۹
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
❇️ عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت / صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
🌸 فرا رسیدن عید سعید فطر، عید اطاعت و بندگی را تبریک میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهوسوم: شنبه۲۵فروردین۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢نکتههای ویرایش
محمدکاظم کاظمی
🔻 کتابی در دست صفحهآرایی دارم. ویراستار آن «برفزونست» را علامت زده و به «برفزون است» تغییر داده است.
🔻 در حالت عادی کارش درست است، چون ما «فزونست» نمینویسیم و «فزون است» مینویسیم. ولی اینجا یک نکته هست. وزن شعر ایجاب میکند که حرف «ن» به صورت ساکن خوانده شود. یعنی به صورت استثنایی، کل «ـونست» یک هجای کشیده است. پس اینجا نباید کلمه را جدا کنیم. فقط روی حرف «ن» یک علامت سکون میگذاریم.
🔻 شبیه این مورد را در مثنوی معنوی هم داریم آنجا که میگوید «دو دهان داریم گویا همچو نی / یک دهان پنهانست در لبهای وی» اینجا هم کلمه به صورت «پنهان است» خوانده نمیشود و کل «نست» یک هجای کشیده است. پس باید به صورت استثنایی، سر هم نوشته شود.
🔻 بهتر است کسی که کتاب شعر ویرایش میکند، با وزن و قافیه و آرایههای شعر یک مقدار آشنا باشد. گاهی به ضرورت همین وزن و قافیه و آرایهها، لازم است که از قوانین عدول کنیم.
🔻 و به همین دلایل است که ویراستاری کاری است ظریف و حساسیتها و استثناهای بسیار دارد. ویراستار خیلی امور را باید در نظر بگیرد که در ابتدا به نظر آدم نمیآید.
#ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هدایت شده از هرفرد چندمهارت، همراه با طلوع مهر
📝📚#کارگاه_بولتن_نویسی_حرفه_ای
🙍🏻♀️🙍🏻♂️مخاطبین: دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و کلیه علاقمندان به بولتن نویسی
♦️ نوع برگزاری: حضوری / مجازی
⏳مهلت ثبت نام: ۲۷ فروردین
🕓مدت دوره: ۵ساعت
💳ثبت نام خانواده طلوع مهر: رایگان
💳 ثبت نام آزاد:۱۲۰.۰۰۰ تومان
👈 لینک ثبت نام:
https://evand.com/events/bulletin-farvardin1403
✅خانواده طلوع مهر جهت دریافت کد تخفیف ثبت نام با کارشناسان تماس حاصل نمایید.
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
ارتباط با #دفتر_مهارت_افزایی_طلوع_مهر
ایتا |تلگرام | اینستاگرام | سایت
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ پانزدهم: یکشنبه۲۶فروردین۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
چرا پدرش در آن سن و سال او را برای کار فرستاده است.
✳️ نظر ویراستار
عبارت دوپهلوست. معلوم نمیشود که منظور سن و سال پدر است یا سن و سال فرزند. حتی تصور میشود که پدر منظور است، در حالی که چنین نیست. با یک جابهجایی اجزای جمله، ابهام رفع میشود.
✅ حاصل ویرایش
چرا پدرش او را در آن سن و سال برای کار فرستاده است.
۱۴۰۳/۰۱/۲۷
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 قلم داستاننویس ادبی
و
قلم داستاننویسهای دیگر
ـ یک تفاوت بنیادی ـ
▫️▫️▫️
داستان، شکلی نمایشی از نوشتن است.
هزار راه برای نمایشیکردنِ حرفی که میل داریم بنویسیم، وجود دارد. حد نمایشیکردن متن، به قالب متن بستگی دارد.
پس همه چیز را میتوان نمایشی نوشت. اما مقدار استفاده از عناصر نمایشی، مثل فضاسازی و توصیف، در هر موقعیت از نوشتن با سایر موقعیتها فرق دارد. سفر مشتری یک کسبوکار، اتفاقات روزی مشخص در یک سفر و خاطرهای دردناک از نوجوانی، همگی داستانی و داستانوار و داستانگرا هستند؛ و روزنوشت و کپیرایتینگ و خاطرهنویسی، شکلهایی داستانی ـ نمایشی هستند از نوشتن. اما:
در دنیای ادبیات و نوشتن خلاق، بیشتر از هر قلمرو دیگری در نوشتن، باید حواسمان به نمایشیشدن متن باشد.
کاری که داستاننویس، با کلمات انجام میدهد، درست شبیه کاریست که کارگردان فیلم انجام میدهد. اما کارگردان، این کار را نه با کلمات، بلکه با نور و صدا و تدوین و موسیقی و صحنه انجام میدهد.
بنابراین، لازم نیست همیشه و هر چیزی را با حداکثر عناصر دراماتیک (نمایشی) بنویسیم. اما هرگاه دلمان خواست در فضای ژانرهای داستانیِ نوشتن خلاق کار کنیم و داستان کوتاه و رمان بنویسیم، خوب است متنمان را اینطور بررسی کنیم:
«آیا خواندن متن من، اتفاقی شبیه پخش یک فیلم کوتاه، یک سریال یا اجرای یک تئاتر روی صحنه را در ذهن مخاطب رقم خواهد زد؟».
تفاوت قلم داستاننویس ادبی با سایر قلمهای داستانگو همین است.
مصطفا پورنجانی
@Nevisandegikhallagh
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
#داستان_نویسندگی_خلاق
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢دو قاعدۀ سادهشده برای فاصلهگذاری در خط فارسی:
١. پسوندهای اشتقاقی را سرهم مینویسیم (بهجز برخی استثناها):
باغبان،
رفتگر،
فناوری،
کتابچه.
٢. در میان یک واژه فاصلۀ کامل نمیآوریم:
خودروسازی (و نه «خودرو سازی»)،
دانشآموز (و نه «دانش آموز»)،
نیمفاصله (و نه «نیم فاصله»).
▫️فرهاد قربانزاده
@azvirayesh
۱۴۰۳/۰۱/۲۹
#نگارش_ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهوچهارم: شنبه اول اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
سخنی به مناسبتِ روزِ سَعدی.mp3
21.51M
«چرا سعدی بخوانیم؟»
(سخنی به مناسبت روز #سعدی)
#جویا_جهانبخش
@talar_ayne
#متاسبت_سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه شاهنامهخوانی
🔹 استاد: حسین مقیمی
🔹جلسه هشتم: یکشنبه دوم اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهوپنجم: شنبه ۸ اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
❇️ روز معلم بر تمامی عاشقان عرصه تعلیم و تربیت مبارک باد
🔹۱۲ اردیبهشت سالروز گرامیداشت مقام شامخ استاد و #روز_معلم، یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباختهای است که در طول تاریخ، زیباترین جلوههای عشق و ایثار را در عرصه تعلیم و تربیت به نمایش گذاشته اند.
#مناسبت
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
هدایت شده از دانشگاه طلوع مهر
🏴 سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت عرض مینماییم
🔰امام صادق (ع) میفرمایند:
🔹 لا يَصْلُحُ الْمُؤْمِنُ إِلَّا عَلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ التَّفَقُّهِ فِي الدِّينِ وَ حُسْنِ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرِ عَلَى النَّائِبَةِ.
🔸مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازهدارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى.
📚تحفالعقول، ص۳۵۸
#مناسبت
🔷 ارتباط با #طلوع_مهر
🔸تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | سایت
🔹دورههای مهارتافزایی طلوع مهر
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ شانزدهم: یکشنبه۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مهدی داودآبادی
درگذشت مادر بزرگوارتان را خدمت جنابعالی و بازماندگان تسلیت میگوییم.
از درگاه ایزد متعال برای آن مرحومه، رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و سایر بازماندگان، صبر و اجر مسألت داریم.
کانون نویسندگان قم
مرغ دلم راهی قم میشود
در حرم امن تو گم میشود
عمۀ سادات سلامٌ علیک
روح عبادات سلامٌ علیک
💢 سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت را خدمت همه دوستداران خاندان عصمت و طهارت تبریک میگوییم.🌺
#تبریک_مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
باسلام به استحضار میرساند:
نشست مثنوی امروز (شنبه)برگزار نمیشود و این هفته (یکشنبه)برگزار میشود.
کانون نویسندگان قم
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهوششم: یکشنبه ۲۳اردیبهشت۱۴۰۳
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان فارسی و سالروز بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی» را گرامی میداریم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ پنجاهوششم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ یازدهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi11/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ دوازدهم«شرح مثنوی»
استاد علی حیدری یساولی
👇👇
http://qomqalam.ir/masnavi12/
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|