eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
462 عکس
70 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 از رویِ دستِ ویراستار 🔸منبع: کتاب طریق ویرایش ۱۴۰۳/۰۴/۲۷ تلگرام | ایتا | سایت|
قالَ الاْمامُ عَلی‌بنُ‌الْحسَین، زَیْنُ‌الْعابدین عَلَیْهِ‌السَّلامُ: سادَةُ النّاسِ فی الدُّنْیا الاَسْخِیاء، وَ سادَةُ الناسِ فی الاخِرَةِ الاتْقیاء. در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند و در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود. بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۵۰ 🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت امام سجاد علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢چند توصیۀ قلمی به دوستان جوان رضا بابایی ۱. چه و چگونه هر متنی که خواندید و بر دل شما نشست، همه یا بخش‌هایی از آن را دست‌کم دوبار بخوانید. خوانش دوم و سوم، چشم شما را به ظرایف و دقایقی از متن باز می‌کند که در خوانش اول به چشم نمی‌آید. بار اول می‌خوانیم که بدانیم نویسنده «چه» گفته است؛ اما اینکه «چگونه» نوشته است، در خوانش دوم صید می‌شود. ۲. چارچشمی پس از آنکه یادداشت یا مقاله یا کتاب خود را نوشتید، چارچشمی در آن بنگرید؛ یعنی حداقل چهار بار آن را بخوانید و هر بار با چشمی. بار اول را وقف غنی‌سازی متن کنید؛ بار دوم از چشم منتقد در متن خویش بنگرید تا بتوانید کاستی‌ها و ناراستی‌های آن را ببینید؛ بار سوم با چشم مخاطب متوسط و حواس‌پرت بخوانید تا ابهام‌ها و اغلاق‌های نوشتارتان را بیابید و بستُرید. چهارم‌بار را به نیت نازک‌کاری و غلط‌زدایی از صورت متن بخوانید. ۳. گشودگی به اندیشه‌های دیگران دربارۀ هر چه می‌نویسید، غیر از مراجعه به منابع و آثار مرتبط، حتما با چند نفر دربارۀ آن گفت‌وگو کنید. و اگر کسی را برای گپ‌وگفت نیافتید یا نیازی به آن ندیدید، دست‌کم با خودتان گفت‌وگو و محاجّۀ طولانی کنید. نوشتن، ورود به میدان مین است. تنها و بی‌کس وارد این میدان خطرناک نشوید. ۴. احترام به شعور مخاطب من عاملی را نمی‌شناسم که به اندازۀ احترام به شعور مخاطب در توفیق متن مؤثر باشد. کسی که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد، سخن تکراری نمی‌گوید، مغلطه نمی‌‌کند، بی‌مایه نمی‌نویسد، وقت خواننده را همچون عمر خویش گرانبها می‌شمارد، جانب حقیقت را فرونمی‌گذارد، فروتن است و هیچ نوشته‌ای را بدون غلط‌گیری‌های مکرر و بدون اطمینان از پاکیزگی آن، منتشر نمی‌کند. ۵. آهستگی هیچ‌کس از راه پُرنویسی و پُرچانگی به جایگاهی بلند نرسیده است و اگر هم برسد، زودا که سرنگون گردد. ۶. پیوستگی اگر هوای نویسندگی در سر دارید، نباید روزی بر شما بگذرد که در آن چند سطری ننوشته باشید؛ هرچند برای خویش و نه برای انتشار. ۷. مثنوی‌خوانی همچنان معتقدم که خواندن هیچ کتابی به اندازۀ مثنوی مولانا، قلم را قدرتمند و چابک نمی‌کند. من هیچ‌گاه فرصت نکردم که دلایلم را دربارۀ این توصیه به‌تفصیل بنویسم. اینجا همین‌قدر می‌گویم که زبان فارسی در کمتر اثری به اندازۀ آثار مولانا زنده و پویا است. انس با این زبان نیرومند، قلم را برای خلاقیت‌های بسیار مستعد می‌کند. تقلید از او و از هیچ کس دیگر جایز نیست؛ اما بیگانگی از سرمایه‌های پیشینی، ابتری و سترونی است. ۱۴۰۳/۰۴/۲۸ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و سوم: شنبه۳۰تیرماه۱۴۰۳ ساعت۱۸:۳۰ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی و ادبیات معاصر 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ نوزدهم: یک‌شنبه۳۱تیرماه۱۴۰۳ ساعت۱۸:۳۰ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢ساده‌نویسی رضا بابایی نویسندهٔ ماهر، از دو جملهٔ هم‌معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، اولی را برمی‌گزیند و عطای دومی را به لقای آن می‌بخشد. حتی اگر زیبایی و شیوایی را خواستار باشیم، باید بدانیم که سادگی و روانی، طبیعی‌ترین اصل زیبانویسی است؛ زیرا نوشتاری که هموار و بی‌گیروگره است، چنان گرم‌وگیراست که نیاز چندانی به آرایه‌ها و بزک‌های لفظی ندارد. طبیعی ساختنِ سخن، منتهای صنعت‌گری است و نویسنده تا اندیشهٔ بسیار نکند، سخن، طبیعی نتواند گفت. کلام باید عادی به نظر آید و مأنوس باشد. الفاظ و عبارات هر چه معمول‌‌تر و به اذهان نزدیک‌تر، بهتر. سخن باید چنان طبیعی باشد که هر کس بشنود، گمان کند، خود می‌تواند چنین بگوید. ۱۴۰۳/۰۵/۰۱ تلگرام | ایتا | سایت|
💢آهنگ کلام رضا بابایی به همان دلیل که شعر باید وزن و موسیقی داشته باشد، نثر باید نرم و روان باشد. دست‌انداز و ناهمواری کلام، رشتۀ کلام را در ذهن خواننده پاره می‌کند و او را به زحمت می‌اندازد. کلام هر قدر نرم‌تر، هموارتر و آهنگین‌تر باشد، خواندن آن لذت‌بخش‌تر است. آهنگ کلام در نثر، هیچ قانون و قاعده‌ای ندارد؛ جز داوری گوش و پسند ذوق. به‌مثل «از ماهی تا ماه» ناهموار است و گویی زبان در وقت خواندن آن سکندری می‌خورد؛ اما عکس آن« یعنی «از ماه تا ماهی» هموار و آهنگین است. چرا؟ پاسخ این سوال در موازین دستوری وجود ندارد. فقط حس خواننده و گوش اوست که «از ماه تا ماهی» را بیشتر می‌پسندد و اگر پیام و مفاد کلام هم به نویسنده اجازه بدهد، باید آن را بر «ماهی تا ماه» ترجیح دهد. همچنین است این سخن سعدی که می‌گوید: «آشپز که دوتا شد، آش یا شور می‌شود یا بی نمک.» اگر سعدی می‌گفت: «آشپز که دو تا شد، آش یا بی‌نمک می‌شود یا شور.»همان را گفته، بدون آهنگ و همواری کلام. آنچه اولی (یا شور می‌شود یا بی‌نمک) دارد و دومی (یا بی‌نمک می‌شود یا شور) ندارد، آهنگ است و خواننده بدون این‌که دلیلش را بداند، از جملۀ اولی لذت و تأثیر بیشتری می‌پذیرد. مردم نیز دوست و عادت دارند کلمات را به گونه‌ای ردیف کنند که از دل آنها آهنگی به گوششان برسد و همین موسیقی نامرئی رشته پیوند آن کلمات را با یکدیگر بیشتر می‌کند و از بَر کردن آنها را آسان‌تر. مثلاً «آب برق گاز تلفن» به دلیل آهنگی که دارد، بهتر و آسان‌تر در خاطر می‌ماند تا «گاز تلفن برق آب». برتری و بهتری «دل جگر قلوه»بر «جگر قلوه دل» از همین روست. نمونه‌های دیگر: - دانش و آگاهی‌ای که در این راه لازم است، فقط نزد کارشناسان و متخصصان است. با جابحایی «دانش» و «آگاهی» وزن و آهنگ کلام بسیار بهتر می‌شود: «آگاهی و دانشی که در این راه لازم است، فقط نزد کارشناسان و متخصصان است.» -همچنین «گرفتاری و بلایی» بهتر از «بلا و گرفتاری‌ای» است. -در دعوا، حلوا پخش نمی‌کنند. در این جمله «دعوا» و «حلوا» چنان موسیقی و آهنگی تولید کرده‌اند که شنونده را مسحور می‌کند و حتی به او اجازه نمی‌دهد که بیندیشد آیا واقعا چنین است. و... برگرفته از کتاب «بهتر بنویسیم» ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ تلگرام | ایتا | سایت|
💢سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار می‌کند: فراخوان سیزدهمین دورۀ جایزۀ ادبی یوسف «داستان کوتاه دفاع مقدس» تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی از آنجا که در تهیۀ این غذا از سبزی کوهی به نام «بولو» (بولان) استفاده می‌کنند (این سبزی صرفاً در بعضی مناطق مانند کوه عروس در پنجاب یافت می‌شود)، به بولانی معروف شده است. 🔹نظر ویراستار عبارت حالت جمله در جمله یافته و به خصوص دو تا پرانتز، آن را خیلی شلوغ و دشواریاب ساخته است. پیشنهاد من این است که ابتدا اصل مطلب را که چرا این غذا «بولانی» نامیده شده تمام کنیم. بعد دربارۀ آن سبزی توضیح دهیم که در کجا یافت می‌شود. به این صورت. ✅ حاصل ویرایش این غذا از آن روی به «بولانی» معروف شده است که در تهیۀ آن از «بولو» (بولان) استفاده می‌شود که نوعی سبزی کوهی است. این سبزی صرفاً در بعضی مناطق مانند کوه عروس در پنجاب یافت می‌شود. ۱۴۰۳/۰۵/۰۴ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و چهارم: شنبه۶مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۹:۴۵ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جهان‌های نوشتن وقتی فقط برای مخاطب می‌نویسیم، وقتی برای شوق خودمان به هنرهای کلامی می‌نویسیم. این‌ها دو مسیر متفاوت‌اند. در این ویدیو، از زبان استاد مصطفا پورنجاتی، با نویسندگی کاربردی و نویسندگی خلاق آشناتر شوید. ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻متن اصلی «نشانی دقیقی از تاریخ دقیق تولد او در منابع تاریخی نیست.» 🔹 نظر ویراستار عبارت به گونه‌ای است که گویا شخص در منابع تاریخی متولد شده است. در ضمن دو تا «دقیق» داریم که یکی کافی است. ✅ حاصل ویرایش در منابع تاریخی نشانی دقیقی از تاریخ تولد او نیست. ۱۴۰۳/۰۵/۰۹ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 دیکته یا انشا محمد اسفندیاری نویسندگان را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد: آنان که دیکته می‌نویسند و آنان که انشا. دیکته‌نویس کسی است که موضوع یا محتوای نوشته‌اش را دیگری تعیین می‌کند و انشانویس، متفکّری است که خود معیّن می‌کند چه بنویسد و چه نویسندگان بزرگ، انشانویس هستند، اما دیکته‌نویسان هم کم نیستند. شاید بشود گفت که اینها فراوانند، ولی چون کپی یکدیگرند، کم به نظر می‌آیند. به هرحال کم یا زیاد، لازم است پدیدۀ دیکته‌نویسی کالبد شکافی شود. گاه نویسنده‌ای به سفارش دیگری در موضوعی می‌نویسد؛ بی آنکه به آن راغب باشد، این، منزل اول دیکته‌نویسی است. منزل بعد و بدتر این است که دیگری برای نویسنده تعیین کند که سمت و سوی نوشته‌‎اش چه باشد. پس دیکته‌نویس کسی است که حداقل، موضوع نوشته‌اش و حداکثر، محتوای آن به فرموده دیگری است. البته ممکن است نویسنده‌ای به تقاضای دیگری در موضوعی بنویسد، اما آن تقاضا، مطابق خواسته خودش نیز باشد. هیهات که چنین نویسنده‌ای را بتوان دیکته‌نویس خواند. کسی که به تقاضای آن مجلّه و به خواهش آن نهاد علمی چیزی می‌نویسد و آن دغدغه خاطر او نیز هست، هرگز دیکته‌نویس نامیده نمی‌شود. یک گروه از دیکته‌نویسان، تاجران علمی هستند. اینها با علم از طریق قلم تجارت می‌کنند. برایشان فرقی نمی‌کند که از این موضوع بنویسند یا آن موضوع. به فرمان این و آن می‌نویسند و به فرموده آن و این. نمی‌نگرند چه باید نوشت، می‌نگرند چه می‌خواهند تا نوشت. روزی از تمدّن ری می‌نویسند و روزی از تمدّن روم. گاهی از دیالکتیک می‌نویسند و گاهی از هرمنوتیک. یک بار از اتیک می‌نویسند و دیگر بار از پولیتیک. برگرفته از کتاب «اخلاق نگارش» ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و پنجم: شنبه۱۳مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۸ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی هنگامی‌که عبدالرحمان خان به مزارشریف رسید، به مشکل توانست بدگمانی و نفرت شدید خود از کاکایش را پنهان کند. 🔹 نظر ویراستار وقتی «هنگامی‌که»‌ را در ابتدا می‌آوریم که ادامهٔ جمله هم به آن زمان برگردد. مثلاً گفته شود که « هنگامی‌که عبدالرحمان خان به مزارشریف رسید، آن شهر در التهاب بود. یعنی اینجا آن «هنگام» مهم است. ولی اگر قرار است ادامهٔ جمله به عبدالرحمان خان برگردد، باید اسم او در ابتدا بیاید. ✅ حاصل ویرایش عبدالرحمان خان هنگامی‌که به مزارشریف رسید، به مشکل توانست بدگمانی و نفرت شدید خود از کاکایش را پنهان کند. ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت|
کانال«کانون نویسندگان قم»، مدرسۀ مجازی ادبیات و هنرِ متعهد است و نیز فرصتی است برای همدلی و همراهی بیشتر استادان و هنرجویان. تلگرام | ایتا | سایت|
💢كوتاه‌نویسی رضا بابایی اگر كوتاه‌ترین فاصله میان دو نقطه، خط راست است، كوتاه‌ترین فاصله میان دو مغز نیز جملۀ كوتاه و رسا است. هر چه جمله‌ها كوتاه‌تر باشد، خواندن و فهم آنها برای خواننده آسان‌تر است. برای كودكان، جمله‌های بیش از پنج كلمه دشوار است. این رقم در نوشته‌های علمی تا پنجاه هم می‌رسد؛ اما تا می‌توان باید از شمار كلمات جمله كاست. مهم‌ترین عوامل درازنویسی، تکرار کلمات مشابه در یک یا چند جمله و توضیح واضحات است. در بسیاری از مواقع می‌توان واژگان مکرر را حذف کرد و جمله‌ها را به هم جوش داد. توضیحات اضافی و تكرارهای بیهوده، پیام اصلی عبارت را در زیر آوار كلمات پنهان كرده، خواننده را برای درك منظور نویسنده به زحمت می‌اندازد. هر كلمه، مقداری از هوش و حواس خواننده را می‌رباید. هر كلمه باید بخشی از مسئولیت جمله را بر عهده بگیرد و اگر یك كلمه می‌تواند به‌خوبی از عهدۀ مسئولیتش برآید، نباید آن مسئولیت را میان چند كلمه تقسیم كرد. بیماری درازنویسی، با «حذف كلمات و توضیحات اضافی» یا «تجزیۀ یك جملۀ بلند به چند جملۀ كوتاه» درمان می‌شود. در مثال‌های زیر، جمله‌ها از طریق حذف و پیرایش، كوتاه و در نتیجه رساتر شده‌ است: ـ هدف و نهایت چیزی كه این گروه از گفتن و نوشتن این‌گونه سخنان دنبال می‌كنند، این است كه نباید به زندگی خیلی اهمیت داد. «هدف آنان از این‌گونه سخنان، این است كه زندگی را نباید جدی گرفت.» «هدف آنان از این‌گونه سخنان، جدی نگرفتن زندگی است.» ـ تقاضا می‌شود نسبت به ثبت نام‌ كسانی كه برای كلاس‌های نویسندگی حضور به هم می‌رسانند و علاقه‌مند به فراگیری این فن مهم و شریف می‌باشند، اقدام مقتضی به عمل آید. «خواهشمند است علاقه‌مندان را به كلاس‌های آموزش نویسندگی، ثبت‌نام فرمایید.» ـ در سخنان امام علی(ع) هیچ چیزی به اندازۀ تقوای دینی و پرهیز از دنیای دون، مورد تأكید و سفارش ایشان قرار نگرفته است. «در سخنان امام علی(ع) بر هیچ امری به اندازه تقوا تأكید نشده است.» ـ محقق واقعی تمام سعی و كوشش و تلاش خود را مصروف آن می‌سازد كه در تحقیقات و پژوهش‌های خود به نقطه‌ای برسد كه برای كشوری كه در آن زندگی می‌كند و همۀ افراد جامعه و انسان‌ها مثمر ثمر و مفید فایده باشد. «محقق واقعی می‌كوشد برای جامعۀ خود سودمند باشد.» گاهی نیز برای كوتاه كردن جملۀ بلند، چاره‌ای جز تجزیۀ آن به چند جملۀ كوتاه و تبدیل جمله‌های فرعی به جمله‌های مستقل نیست: ـ مقالۀ كوتاه و خواندنی یكی از روشنفكران فرانسوی به نام لوكاس كه در روزنامه فیگارو چاپ شده است و طی آن بر این واقعیت صحه می‌گذارد كه دشوارنویسی به دلیل كم‌حوصلگی خوانندگان معمولی، موجب بی‌رونقی مطالعه و كتاب‌خوانی در جامعه‌ می‌شود، ضرورت ساده‌نویسی را به‌خوبی ثابت می‌كند. «لوكاس، روشنفكر فرانسوی، در مقاله‌ای كه روزنامۀ فیگارو آن را چاپ كرد، به‌خوبی ضرورت ساده‌نویسی را آشكار می‌كند. وی در این مقالۀ كوتاه و خواندنی، از این واقعیت سخن می‌گوید كه دشوارنویسی نویسندگان و كم‌حوصلگی خوانندگان، موجب بی‌رونقی كتاب و كتاب‌خوانی در جامعه شده است.» برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت|
🏴سالروز شهادت مظلومانۀ دُردانه و ریحانة‌الحسین (علیه‌السلام)، حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها) را تسلیت می‌گوییم تلگرام | ایتا | سایت|
💢راحت بنویس محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی «از سال۱۳۷۶ به بعد طی چندین سال به عنوان استاد در دانشگاه کابل و دارالمعلمین ولایت غزنی ایفای وظیفه نموده است.» خوب عزیز جان! راحت بنویس «از سال۱۳۷۶ به بعد، چند سال استاد دانشگاه کابل و دارالمعلمین ولایت غزنی بوده است.» این که آسان‌تر است. چرا این قدر «به عنوان» و «تحت عنوان»؟ چرا این قدر «ایفای وظیفه کردن» و «ایفای نقش کردن»؟ به راستی شما به هم‌اتاقی‌تان می‌گویید «تو امروز باید به عنوان آشپز ایفای نقش کنی.» یا مثل آدم می‌گویید «تو باید امروز آشپزی ‌کنی.» چرا زبان نوشتار با زبان گفتار این قدر فاصله داشته باشد؟ در حالی که زبان اصلی، زبان گفتار است و زبان نوشتار سایه‌ای از آن است. ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ شانزدهم«شرح مثنوی» استاد علی حیدری یساولی 👇👇 http://qomqalam.ir/masnavi16/ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه نهم: یک‌شنبه۲۱مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۸ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|