eitaa logo
قران پویان
487 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
627 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 84 تا 91 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آيا توبه" " پذيرفته می‌شود؟ 💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🌱مگر کسانی‌ که پس از آن (که کافر شدند)، توبه کردند و (اعتقاد و رفتارشان را) اصلاح کردند (؛ که خداوند، آنان را می‌آمرزد)؛ زیرا خداوند، بسیار آمرزنده و مهربان است. آل عمران - ۸۹ 🔷✨‏" مرتد" يعنی كسی كه اسلام را پذيرفته و سپس از آن باز گشته، بر دو قسم است" مرتد فطری" و" مرتد ملی" . 🔷✨مرتد فطری به كسی گفته می‌شود كه از پدر و يا مادر مسلمان تولد يافته و يا به قول بعضی در حالی كه نطفه او منعقد شده پدر و يا مادرش مسلمان بوده‌اند و سپس او اسلام را پذيرفته و بعدا از آن برگشته است . 🔷✨ولی مرتد ملی به كسی گفته می‌شود كه از پدر و مادر مسلمان تولد نيافته بلكه خود بعد از بلوغ اسلام را پذيرفته و سپس از آن باز گشته است. توبه مرتد ملی پذيرفته می‌شود و در حقيقت مجازات او خفيف است زيرا او مسلمان زاده نيست ولی در مورد" مرتد فطری" حكم از اين شديدتر و سخت‌تر است گرچه توبه او در واقع و در پيشگاه خداوند پذيرفته می‌شود ولی اگر وضع او در دادگاه اسلام ثابت شود محكوم به اعدام خواهد شد و اموال او به عنوان ارث به ورثه مسلمان او می‌رسد و همسر او از او جدا خواهد شد و حتی توبه كردن او نمی‌تواند جلو اين احكام شديد را بگيرد! ولی همانطور كه گفتيم اين سختگيری تنها در مورد مرتد فطری آن هم در صورتی است كه مرد باشد. 👈 ‏بنا بر اين حكم مزبور در واقع يك حكم سياسی است كه برای حفظ حكومت و جامعه اسلامی و مبارزه با ايادی و عوامل بيگانه ضروری است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ برترین آیین الهی 💠‏وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ (۸۵) 🌱‏و هر كس غير از اسلام به سراغ دينی ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمی‌شود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود. آل عمران ‌- ۸۵ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏از جمله‌ی‌ «يَبْتَغِ»، استفاده می‌شود كه مراد آيه، كسانی هستند كه اسلام به گوش آنها رسيده، ولی آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‌اند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها مورد پذيرش نيست. 🔷✨‏با توجّه به آيه‌ی ۸۱، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همه‌ی پيامبران پيشين است ولذا با آمدن پيامبر و دين اسلام، دين ديگری غير از آن مورد قبول نيست. «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ» ‏در آيات گذشته، سيمايی از اصول مكتب اسلام ترسيم شد كه خطوط كلّی آن عبارتند از: ‏🔹 از تمام انبيای پيشين پيمان گرفته شده تا به پيامبر بعدی ايمان آورند. ‏🔹 تمام هستی تسليم خداست و نمی‌توان غير دين الهی را پذيرفت. ‏🔹 پيروان اسلام، به تمام انبيا و كتب آسمانی ايمان دارند. 👈 ‏و در اين آيه با صراحت اعلام می‌كند: هركس غير از دين اسلام را بپذيرد، قابل قبول نيست. آری، بعد از دعوت، استدلال، مباهله واعلام همسويی با عقايد و كتب آسمانی ديگر، جای صراحت و بی‌پرده سخن گفتن است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ اسلام، ناسخ همه اديان پيشين است. «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ» ‏2⃣ رها كردن مكتبی جامع، مايه خسارتی ابدی است. «مَنْ يَبْتَغِ ... مِنَ الْخاسِرِينَ» ‏3⃣ آخرت، جلوگاه خسارت‌های واقعی است. «فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» ‏4⃣ انتخاب اسلام، نشانه دورانديشی و نجات انسان‌است. «فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۳۱-۱۲۳ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- تقوا،سرلوحه ی دعوت انبیا است. «أَ لا تَتَّقُونَ» ۲- رسالت انبیا برای رشد مردم است،نه سلطه بر آنها. «لَکُمْ» ۳- لحن همه ی انبیا و شیوه ی تبلیغ و محتوای مطالب و خط فکری آنان مشترک است.(تکرار آیات شاهد این سخن است). ۴- اخلاص و بی توقّعی،رمز موفقیّت است. «وَ ما أَسْئَلُکُمْ» ۵- کسی که هستی را اداره می کند،زندگی مرا نیز اداره خواهد کرد. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلی رَبِّ الْعالَمِینَ» ۶- نظام هستی از عوامل مختلفی تشکیل شده که همه ی آنها تحت یک تدبیر و در حال رشد هستند. «رَبِّ الْعالَمِینَ» ۷- حرص،انسان را رها نمی کند. «بِکُلِّ رِیعٍ» ۸- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد،در نظر اولیای خدا خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش می کنند. أَ تَبْنُونَ ... تَعْبَثُونَ ۹- کارهای ستمگران،یا برای مطرح کردن خود است «آیَهً» یا برای بقای خود «تَخْلُدُونَ» یا استثمار و استعمار مردم است. «جَبّارِینَ» ۱۰- انتقاد قرآن از روحیّه ی کاخ نشینی و عیّاشی است،نه اصل ساختمان. «تَعْبَثُونَ» (تولید،ابتکار،هنر و بکارگیری امکانات و نیروی انسانی و...باید در مسیر نیاز واقعی باشد،نه بیهوده) ۱۱- قصرها وکاخ ها،زندگی را جاودانه نمی کنند. «تَتَّخِذُونَ مَصانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ» ۱۲- دینداری،هم پروای قلبی است و هم اطاعت عملی. «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا