♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات فراز آيات ۱۷۵-۱۶۰ سوره شعرا از تفسیر آقای گنجه ای
از آیات ۱۷۵-۱۶۰ انحراف قوم لوط، انحراف جنسی بود و کلمه «لواط» و «الواط» نیز از نام آنها گرفته شده است.
در این سوره در مورد اقوام عاد و ثمود عذابشان را خیلی دقیق نقل ننموده اما عذاب قوم لوط را با ذکر دو مشخصه با دقت ذکر نموده که عبارت است از:
۱- واژگون شدن آنان،
۲- «باران بد»ی که بر آنان بارانده شد.
البته باید دانست که در سوره های بعدی شرح مفصل تری از عذاب آنان داده خواهد شد و دو نکته فوق روشن تر خواهد گردید.
منظور از «پیرزن» مذکور زن حضرت لوط بوده است.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی ویکم
#وضع_حدیث_در_آیینهي_روایات_و_سخنان_بزرگان بخش 2
👈از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است:« اصل اولیه در اغلب اخبار و روایاتی که در مدح و ذم بلدان، #خواص_میوهجات و #فضائل افراد وجود دارد، عدم حجیت است؛ برای اینکه طرفین شیعه و سنی آنها را به نفع خود ساخته اند.»
↩حضرت امام خمینی رحمه الله بسیاری از احادیث مستدرک الوسائل را ضعیف دانسته و بسیاری از احادیث این کتاب را به #شوخی نزدیکتر دانسته اند تا واقعیت.
👈آیت الله خویی معتقد است: در کتاب کافی، به ویژه روضه کافی، احادیثی آمده که نمی توان آنها را تصدیق کرد... به سخن دیگر، ادعای قطع نسبت به عدم صدور برخی روایات کافی از معصوم علیه السلام به واقع نزدیک است. تمامی روایات کتب اربعه صحیح نیست، تا چه رسد که قطعی الصدور باشد.
↩شهید صدر در بحث حجّیت ظواهر قرآن، در ذیل حدیثی می گوید: این حدیث و مانند آن نشان می دهد که تمامی روایات #کتب_اربعه صحیح نیست و نویسندگان این کتب نیز چنین عقیده ای نداشتند، بلکه آنان می خواستند حدیث را مدون سازند. از این رو، احادیث متناقض را هم نقل کرده اند. پس باید قاعده سندشناسی را نسبت به این روایات اعمال کرد.
👈وی همچنین یکی از اسباب و علل تعارض در روایات را جعل و وضع می داند.
صبحی صالح می نویسد: زنادقه به تنهایی( چنان که حمّاد بن زید گفته است) چهارده هزار حدیث جعل کردند.(25) در زمان مهدی عباسی آن گاه که خواستند عبدالکریم بن ابی العوجاء را گردن بزنند، فریاد برآورد:« من در دین شما، چهار هزار حدیث اختراع کردم که در آن حلال را حرام و حرام را حلال می کند.😢
💢⭕ #انواع_حدیث_موضوع,
🍂🍁جعل و وضعی که در حدیث رخ داده است، در اغلب موارد مربوط به متن حدیث و گاهی مربوط به سند و در مواردی هم مربوط به سند و متن هر دو می شود.
بنابراین، حدیث موضوع بر سه قسمِ موضوعِ سندی، موضوعِ متنی و موضوع سندی- متنی تقسیم می شود.
جاعل حدیث، گاهی از نزد خود متن و #سند را ساخته و بافته و چونان حدیث مطرح می نماید؛ گاهی کلمات بزرگان و اسرائیلیات را در مقام حدیث با سندی ساخته شده به معصوم علیه السلام نسبت می دهد و گاهی حدیثی را که از نظر سند ضعیف است، با سندی دیگر بازسازی می کند و حدیث صحیح را به معصوم علیه السلام نسبت می دهد.
💫ادامه دارد
🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری
https://b2n.ir/y52246
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ
وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ
مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر
بخواهد) زيانی به تو رساند ، هيچكس جز
او آنرا برطرف نمیسازد، و اگر خدا اراده
خيری برای تو كند هيچكس مانع فضل او
نخواهد شد ، آنرا به هر كس از بندگانش
بخواهد میرساند و او غفور و رحيم است.🌹
🌿 سوره یونس ، آیه ۱۰۷
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 158 تا 165
📄#صفحـہ_71
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan