#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_549
❇️سرانجام طرح #دوستی_با_دشمن_خدا
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِي سَبِيلِي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ (۱/ممتحنه)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! دشمن من و دشمن خود را دوست نگيريد.
شما با آنان طرح دوستی میافكنيد، در حالی كه آنان نسبت به حقّی كه برای شما آمده است، كفر ورزيدهاند. (علاوه بر آن كه) آنان شما و پيامبر را به خاطر ايمان به خدا كه پروردگار شما است، (از مكّه) اخراج و آواره نمودهاند. اگر شما برای جهاد در راه من وطلب رضای من (از وطن) بيرون آمدهايد (با آنان دوستی نكنيد). شما مخفيانه دوستی خود را به آنان میرسانيد در حالی كه من به آنچه مخفيانه و آنچه آشكارا انجام دهيد آگاهترم و هر كس از شما چنين كند، قطعاً از راه راست گم گشته است.
🔹نخست میفرمايد: ای كسانی كه ايمان آوردهايد! دشمن من و خود را دوست خويش قرار ندهيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ) يعنی آنها فقط دشمنان خدا هستند كه با شما نيز عداوت و دشمنی دارند، با اين حال چگونه دست دوستی به سوی آنها دراز میكنيد؟!
🔹سپس میافزايد:" شما نسبت به آنها اظهار محبت میكنيد در حالی كه آنها نسبت به آنچه از حق برای شما آمده (اسلام و قرآن) كافر شدهاند، و رسول خدا و شما را به خاطر ايمان به خداوندی كه پروردگار همه شما است از شهر و ديارتان بيرون میرانند" (تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ رَبِّكُمْ). آنها هم در عقيده با شما مخالفند، و هم عملا به مبارزه برخاستهاند، و كاری را كه بزرگترين افتخار شما است، يعنی ايمان به پروردگار، برای شما بزرگترين جرم و گناه شمردهاند، و به خاطر همين شما را از شهر و ديارتان آواره كردند، با اين حال آيا جای اين است كه شما نسبت به آنها اظهار محبت كنيد، و برای نجاتشان از چنگال مجازات الهی به دست توانمند رزمندگان سپاه اسلام تلاش كنيد؟!
🔹سپس برای توضيح بيشتر میافزايد:" اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنوديم هجرت كردهايد پيوند دوستی با آنها برقرار نسازيد" (إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِي سَبِيلِي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِي).
🔹اگر به راستی دم از دوستی خدا میزنيد و به خاطر او از شهر و ديار خود هجرت كردهايد، و طالب جهاد فِي سَبِيلِ اللَّـهِ و جلب رضای او هستيد اين مطلب با دوستی دشمنان خدا سازگار نيست.
🔹سپس برای توضيح بيشتر میافزايد:" شما مخفيانه با آنها رابطه دوستی برقرار میسازيد، در حالی كه من آنچه را پنهان يا آشكار میكنيد از همه بهتر میدانم"! (تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ). بنا بر اين مخفیكاری چه فايدهای دارد با علم خداوند به غيب و شهود.
🔹و در پايان آيه به عنوان يك تهديد قاطع میفرمايد:" هر كس از شما چنين كاری كند از راه راست منحرف و گمراه شده است" (وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ).
🔹هم از راه معرفت خدا منحرف گشته كه گمان كرده چيزی بر خدا مخفی میماند، و هم از راه ايمان و اخلاص و تقوی كه طرح دوستی با دشمنان خدا ريخته، و هم تيشه به ريشه زندگانی خود زده است كه دشمنش را از اسرارش با خبر ساخته و اين بدترين انحرافی است كه ممكن است به شخص مؤمن بعد از وصول به سرچشمه ايمان دست دهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_549
❇️الگوهای_جاودان
💠قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَحْدَهُ إِلاَّ قَوْلَ إِبْراهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ ما أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّـهِ مِنْ شَيْءٍ رَبَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ (۴/ممتحنه)
🌱همانا برای شما در (روش) ابراهيم و كسانی كه با او بودند، سرمشق و الگوی خوبی است، زيرا به قوم (مشرك) خود گفتند: همانا ما از شما و از آنچه جز خدا میپرستيد، بيزاريم. ما به (آيين) شما كفر ورزيديم و ميان ما و شما كينه و دشمنی ابدی است، مگر آنكه به خدای يگانه ايمان بياوريد. جز سخن ابراهيم به پدرش كه قطعاً برای تو استغفار خواهم كرد و من برای تو (جز دعا و درخواست) مالك چيزی نيستم. پروردگارا بر تو توكّل كرديم و به سوی تو انابه نموديم و بازگشت ما به سوی تو است.
🔹در تربيت و تبليغ، ارائه نمونهی عينی و عملی و الگو لازم است. «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»
🔹هم انبيا الگو هستند و هم پيروان و تربيت شدگان آن بزرگواران. «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ»
🔹گذشت زمان، نقش الگوهای دينی و معنوی را كم رنگ نمیكند. حضرت ابراهيم میتواند برای امروز ما الگو باشد. «كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ»
🔹بستگانِ منحرفِ الگوها، دليلی بر ترك آنها نيست. (در قرآن، كلمه «أُسْوَةٌ» برای پيامبر اسلام و حضرت ابراهيم به كار رفته است در حالی كه عموی هر دو نفر، ناخلف بودهاند).
🔹بعضی الگوها نيكو و بعضی زشت هستند. «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»
🔹همگامی، همراهی و هماهنگی فكری و عملی با رهبران الهی لازم است.
«وَ الَّذِينَ مَعَهُ»
🔹صلابت و صراحت در اظهار برائت از مشركان، يك ارزش است. «إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ»
🔹پروندههای قومی و روابط اجتماعی نبايد مانع اظهار حق شود. قالُوا لِقَوْمِهِمْ ...
🔹محور برائت، شرك و اسباب شرك و دوری از خداست. «بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ»
🔹برائت بايد مكتبی و هدفدار باشد نه انتقامی. «بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا»
🔹برائت تنها با لفظ نيست، «إِنَّا بُرَآؤُا» بلكه دارای مرحله لفظی، «كَفَرْنا»
مرحله قلبی و مرحله عملی است، «بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ»
🔹ايمان، بايد از هرگونه شرك، خالص باشد. «تُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَحْدَهُ»
🔹جبههگيری و قاطعيّت در برابر كفر و شرك، به توكّل، نيايش و توجّه به معاد نياز دارد. إِنَّا بُرَآؤُا ... عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا
🔹معنای توكّل گوشهگيری و انفعال نيست، بلكه در كنار اعلام برائت صريح و موضعگيری شديد نسبت به مشركان، توكّل معنا دارد. إِنَّا بُرَآؤُا ... كَفَرْنا ...
تَوَكَّلْنا
🔹توكّل داروی رفع نگرانیهاست. چون اعلام برائت آن هم با قاطعيّت و صراحت ممكن است آثار سويی را در پی داشته باشد، توكّل لازم است. إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ ... عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا
🔹هر كجا سخنی میگوييد و تصميمی از خود نشان میدهيد، نفس خود را با ياد خدا مهار كنيد. إِنَّا بُرَآؤُا ... كَفَرْنا بِكُمْ، بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ ... رَبَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا، وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا، وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
🔹توكّل و انابه بايد تنها به درگاه خدا باشد. «عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا» (كلمه «عَلَيْكَ» و «إِلَيْكَ» مقدّم بر «تَوَكَّلْنا» و «أَنَبْنا» نشانه انحصار است).
🔹اوليای خدا، خود را مالك چيزی نمیدانند و به خود اجازه نمیدهند قانون الهی را عوض كنند. «لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ ما أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّـهِ مِنْ شَيْءٍ»
🔹مسير تمام هستی و مسير ما به سوی اوست. «إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣3⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۵۷-۴۸ سوره قصص
فَلَمَّا جَاءهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِندِنَا قَالُوا لَوْلَا أُوتِيَ مِثْلَ مَا أُوتِيَ مُوسَى أَوَلَمْ يَكْفُرُوا بِمَا أُوتِيَ مُوسَى مِن قَبْلُ قَالُوا سِحْرَانِ تَظَاهَرَا وَقَالُوا إِنَّا بِكُلٍّ كَافِرُونَ {48}
پس چون حق از جانب ما برایشان (قوم پیامبر) آمد ، گفتند: «چرا نظیر آنچه به موسی داده شد ، به او داده نشده است؟» آیا به آنچه قبلًا به موسی داده شد کفر نورزیدند؟(وقتی که) گفتند: «دو ساحر با هم ساخته اند.» و گفتند: «ما همه را منکریم.» {48}
قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ {49}
بگو: «پس اگر راست می گویید (که میخواهید از رسول خدا و آیاتش پیروی کنید و از طرف دیگر قران و تورات را هم تکذیب میکنید)، کتابی از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت کننده تر باشد تا پیرویش کنم.» {49}
فَإِن لَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ {50}
پس اگر تو را اجابت نکردند(در پاسخ این سئوال)، بدان که فقط هوسهای خود را پیروی می کنند و کیست گمراه تر از آنکه بی راهنمایی خدا از هوسش پیروی کند؟ بی تردید خدا مردم ستمگر را راهنمایی نمی کند. {50}
وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ {51}
و به راستی، این گفتار( و تذکرات) را برای آنان پی در پی و به هم پیوسته نازل ساختیم ، امید که آنان پند پذیرند. {51}
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ يُؤْمِنُونَ {52}
کسانی که قبل از آن (قرآن )، کتاب [ آسمانی ] به ایشان داده ایم ، آنان به [ قرآن ] می گروند. {52}
وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ {53}
و چون بر ایشان فرو خوانده می شود ، می گویند: «بدان ایمان آوردیم چراکه آن درست است [ و ] از طرف پروردگار ماست ما پیش از آن [ هم ] از تسلیم شوندگان (به مفاهیم وحیانی) بودیم.» {53}
أُوْلَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ {54}
آنان دو بار پاداش خواهند یافت به [ پاس ] آنکه صبر کردند و [ برای آنکه ] بدی (گفتار و رفتار مشرکین و مخالفین هم دین خودشان با انها) را با نیکی دفع می نمایند و از آنچه روزی شان داده ایم انفاق می کنند ،. {54}
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ {55}
و چون لغوی بشنوند (از مخالفان) از آن روی برمی تابند و می گویند: «کردارهای ما از آنِ ما و کردارهای شما از آنِ شماست. سلام بر شما ، جویای [ مصاحبت ] نادانان نیستیم.» {55}
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاء وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ {56}
در حقیقت ، تو هر که را دوست داری نمی توانی راهنمایی کنی ، لیکن خداست که هر که را بخواهد راهنمایی می کند ، و او به راه یافتگان داناتر است. {56}
وَقَالُوا إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَى إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِزْقًا مِن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ {57}
و گفتند: «اگر با تو از [ نورِ ] هدایت پیروی کنیم ، از سرزمین خود ربوده خواهیم شد.» آیا آنان را در حرمی امن جای ندادیم که (علیرغم بی ثمر بودن زمین ان) محصولات هر چیزی- که رزقی از جانب ماست- به سوی آن سرازیر می شود؟ ولی بیشترشان نمی دانند. {57}
♻️عصاره فراز آیات ۵۷-۴۸ : به کافران که با بهانه های مختلف (چرا معجزه ای مثل موسی نداری یا درصورت ایمان به تو امنیت نداریم) هدایت را نمی پذیرند،اینگونه پاسخ بده .ضمن اینکه گروهی از پیروان موسی علیرغم مخالفتها، قران را تصدیق میکنند که پاداش مضاعف دارند.ای پیامبر هدایت افراد بدست خداست و نگران نباش.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️تکلیف مسلمانان حسینی چیست؟ فلسفه #عاشورا، قيام براي اجراي عدالت و مبارزه با انواع ظلم از جمله #ظلم_هاي_اقتصادي است.
💢💮هنگامی که می نگریم در « #خطبه_عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از « #عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم.
🔻هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین علیه السلام از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با #ظلمهای_اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است؟
💢آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و #معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین ها نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی).
🔻این همه احادیث فراوان كه درباره «عاشورا» و زنده نگاه داشتن آن رسیده است و آن همه ذکر ثواب و فضیلت برای احیای این مراسم و حضور در آنها و آن همه زیارت و دعا درباره #عاشورا، از جمله برای احیای این آرمان خورشیدی است که یاد شد و از این جاست که همه امت اسلام مکلفند که همواره عاشورا را زنده نگاه دارند و با این پشتوانه سترگ، از همه ذلت ها و تسلیم ها برهند و به همه خواب ها و خمودگی ها پشت کنند و به همه عزت ها و آزادی ها برسند.
🔻مسلمانان جهان، باید بیدار شوند و پرچم خونین عاشورا را برافرازند و پیوسته حلقه های این سلسله الهی را در معبر قرون و اعصار به هم بپیوندند و آیات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسیر کنند و عدالت را هدف قرار دهند و لذت ها را نپذیرند. #مستکبران پیشین می کوشیدند فروغ عاشورا را بپوشانند تا بتوانند با خیال آرام، به ستم و بیداد خویش ادامه دهند. امروز نیز برخی می کوشند تا گستره فروغ عاشورا را محدود سازند؛ لیکن چگونه ممکن است؟
⭕️💢هنگامی که «گاندی» از درون «شبه قاره» می گوید: «من مبارزه را از شهیدان عاشورا آموختم» و شیخ محمد محمد مدنی از دامن «اهرام» می نویسند: «ما باید از یاد ماه محرم سرمشق بگیریم»
✅ #عاشورا، منطق #حیات_و_عدل
عاشورا، باید به نام منطق حیات و عدل، معلم ایمان و حماسه، کلاس آزادگی و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزش گر نماز و قرآن و رمز سلوک روحی صحیح و عرفان الهی مثبت، همیشه و همیشه، تا ظهور نیّر اعظم و وارث کبیر عاشورا و برهم زننده همه ظلم ها و ستم ها، زنده باشد و در سراسر کشورهای اسلامی، حضور سازنده خویش را حفظ کند و یک میلیارد مسلمان را در خط دفاع از #کرامت_بزرگ_انسان و رسالت سترگ قرآن متحد سازد.
💢اکنون ملاحظه می کنید که محتوای مجالس حسینی باید چگونه باشد و ذاکران حسینی کیان باشند و #مداحان چه کسانی ؟
و آیا می شود این مجالس را به هر گونه اداره کرد و به دست هر کس سپرد و دست هر کس را در این باره باز گذاشت و انتساب به رسالت #امام_حسین علیه السلام و تولیت عاشورا را برای همه - با هر چگونگی - مشاع دانست؟
💫🖌در محضر استاد محمد رضا #حکیمی; برشی از کتاب قیام جاودانه
.@quranpuyan
🌴🍃 اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ ....... فَلَعَنَ اللّه اُمَّةً قَتَلَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً ظلَمَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْک الَْمحارِمَ وَانْتَهَکتْ حُرْمَةَ الاْءسلامِ فَنِعْمَ الصّابِرُ الُْمجاهِدُ الُْمحَامِی النّاصِرُ وَالاْءخُ الدّافِعُ عَنْ أخِیهِ
🍃سلام بر تو ای بنده شایسته فرمانبر خدا و رسول خدا و امیرمؤمنان و حسن و حسین (درود خدا بر آنان باد)، سلام و رحمت خدا و برکات و مغفرت و رضوانش بر تو........
خدا لعنت کند امتی را که تو را کشت و لعنت کند امتی را که به تو ستم روا داشت و لعنت کند امتی را که حرمتهای تو را حلال شمرد و پرده احترام اسلام را درید، پس چه نیکو صبرکننده، جهادگر، حامی، یاریدهنده و برادر دفاعکننده از برادرش بودی
فرازی از زیارت نامه حضرت ابوالفضل العباس
🏴🏴 تاسوعای حسینی تسلیت باد .
@quranpuyan
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ممتحنه آیات 6 تا 11
📄#صفحه_550
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_550
❇️شرط #الگوپذیری: داشتن #امید به خدا و روز قیامت
💠لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (۶/ممتحنه)
🌱همانا برای شما در (روش) آنان، (ابراهيم و يارانش) سرمشق خوبی است برای كسی كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و هر كس روی برتابد، خداوند بی نياز و ستوده است.
🔹در اين آيه و در آيه ۲۱ سوره احزاب كه سخن از الگو بودن حضرت ابراهيم و حضرت محمّد صلی الله عليه و آله است، داشتن اميد به خدا و روز قيامت، شرط الگو پذيری معرّفی شده است.
لِمَنْ كانَ يَرْجُوا ...
بعد از سه بار تكرار كلمهی «رَبَّنا»* در آيات ۴ و ۵، باز هم میفرمايد: آنان اسوه هستند، يعنی نه تنها در برائت، بلكه در دعا و مناجات هم اسوه هستند.
🔹الگوهای الهی تاريخ مصرف ندارند. «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»
🔹نه فقط پيامبران، بلكه ياران صادق آنها نيز برای ما الگو هستند. «فِيهِمْ»
🔹عقايد صحيح، زير بنای الگوپذيری در رفتار و اخلاق است. «أسوة لمن كان يرجوا الله و اليوم الآخر» (آری كسانی از الگوهای صحيح بهرهمند میشوند كه نور اميد در دلشان روشن باشد. «يَرْجُوا» و كسانی پشت میكنند كه افراد مأيوس و به اصطلاح بريده هستند. «يَتَوَلَّ»)
🔹ايمانی ارزش دارد كه ثابت باشد. كانَ يَرْجُوا اللَّهَ ... (تركيب «كانَ» با فعل مضارع، نشان استمرار و ثبات است).
🔹اعراض مردم از الگوهای الهی، به خداوند و اوليايش ضربهای نمیزند.
«وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_550
❇️#عدالت حتی در باره دشمنان
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِناتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْكُفَّارِ لا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَ لا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ وَ آتُوهُمْ ما أَنْفَقُوا وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ وَ سْئَلُوا ما أَنْفَقْتُمْ وَ لْيَسْئَلُوا ما أَنْفَقُوا ذلِكُمْ حُكْمُ اللَّـهِ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۱۰/ممتحنه)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! هرگاه زنان مؤمن (از شوهرِ كافر جدا شده) هجرت كنان نزد شما آمدند، آنان را (از نظر ايمان) آزمايش كنيد و خداوند به ايمان آنان آگاهتر است. پس اگر آنان را مؤمن تشخيص داديد، به سوی كفّار باز نگردانيد، نه اينان برای آنان حلالند و نه آنان برای اينان حلال و آنچه را كه شوهران كافر (برای اين زنان) پرداخت كردهاند (از قبيل مهريّه) به آنان بپردازيد و بر شما گناهی نيست كه با اينان ازدواج كنيد، به شرط آن كه مهريّه آنان را بپردازيد و همسران كافره را به همسری نگاه نداريد و آنچه از برای آنان پرداخت كردهايد از كفّار بگيريد همانگونه (اگر زن، مسلمان شده و به شما ملحق میشد،) هزينههايی را كه شوهران كافر پرداخت كرده بودند بايد از شما درخواست نمايند. اين حكم الهی است كه خداوند ميان شما مقرّر داشته و خداوند آگاه حكيم است.
🔹دقت در آيات فوق و لطافت و ظرافت و نكته سخن خاصی كه در احكام مزبور به كار رفته نشان میدهد كه اصل عدالت و قسط تا چه حد در تشريع احكام اسلامی مورد توجه بوده است كه حتی در مواقع بحرانی و طوفانی نيز تلاش میشود ضرر و زيان به كسی حتی به كفار نرسد.
🔹اين در حالی است كه معمول دنيا اين است كه در بحرانها همه میگويند شرائط فوق العاده است و بايد به آن تن درداد، و جای احقاق حق نيست و هر گونه نابسامانی را بايد تحمل كرد، قرآن میگويد حتی در سختترين شرايط بايد تلاش كرد كه حقی بر باد نرود، نه تنها از دوستان كه اگر دشمنان هم حقی داشته باشند بايد رعايت گردد.
🔹اين گونه احكام اسلامی نوعی اعجاز، و نشانه حقانيت دعوت پيامبر ص است كه در چنان محيطی كه نه مال احترامی داشت و نه جان ارزشی، تا اين حد در احقاق حقوق كوششی به خرج میدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
⚛#وفاداری و #تعهد؛ باعظمت ترین صفت #ابوالفضل(ع)
🔷✨وقتى شما با زندگى اجتماعى پیمان بستهاید، که نظم را مراعات خواهید کرد، به آن وفا کنید، زیرا شخصیت در گرو (آن پیمان) است.
🔷 همانطور که براى زندگى فردى، طبیعت از ما امضا گرفته، که اگر هوا سرد است، لباس ضخیم بپوشیم. سپس همانگونه که وفا به تعهدات حیات طبیعى از درون ما مىجوشد، وفا به تعهدهاى اجتماعى هم باید از درون ما بجوشد.
👈مىگوید: ابوالفضل وفا کرده است. شما این را به عنوان باعظمتترین مدح و صفت در زیارت، براى این پسر نازنین امیرالمؤمنین مىخوانید.
حضرت على (علیه السلام) فرمود: مالکا، تمام اقوام و ملل، با آن ایدهها و عقاید مختلف، و با آن همه مکاتب مختلف، به یک چیز مقید هستند، 👈و آن وفا به تعهد است.
🔷 اگر وفا به تعهد نباشد، زندگى اجتماعى مختل مىشود. (اگر به تعهد وفا نکنید) جواب درون را چه مىدهید؟ شما را به خدا بیایید این درسها را از حسین فرابگیرید. دنیا و آخرت ما در فراگیرى این درسهاست. گاهى مىبینید که تعهدها چه قدر رنگ خود را مىبازد.
البته نه همه تعهدها، الحمدلله انسانهاى متعهد هم داریم.
🔷اینکه خطاب به فرزند نازنین على، ابوالفضل(سلامالله علیه) مىگوید: تو وفا کردى، واقعا نیامده بود که آنجا هر دقیقه بگوید: یا اباعبدالله، اى برادر من، آقاى من، من پیمان بستهام و با شما خواهم بود. پیمان او فقط لفظى نبود، اگرچه همان شب عاشورا یکبار بلند شد و گفت: یا اباعبدالله! دست از تو بر نمىداریم. شاید کلمه پیمان را صراحتا گفته باشد، ولى پیمان او، پیمان قلبى بود، بر مبناى اینکه (حسین)، یگانه شخصیت الهى روزگار من است. با قطع نظر از اینکه برادر و آقاى من است.
👈تعهد حضرت ابوالفضل(ع) ریشه در جهاد اکبر ایشان دارد.
📚علامه جعفری
┄کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
سلام حضرت حجت علیه السلام به حضرت #ابالفضل العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه:
السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه ُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ.
سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند!
منبع مقتل الاقبال سید بن طاووس، جلد ۳, صفحه ۷۳ و المزار الکبیر مشهدی، صفحه ۴۸۶
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از فرهنگ
▪️کیفیت شهادت حضرت #عباس (علیه السلام)
♻"در اخبار معتبر ابومخنف آمده است که در شب هفتم وقتی آب را بر خیام بسته بودند، امام به حضرت عباس اظهار تمایل کرد که اگر می توانند آب بیاورند و ایشان با سی نفر به طرف فرات رفت. نافع بن هلال از همراهان حضرت عباس، رفاقت داشت با عمرو بن حجاج زبیدی که اینک مسئول پانصد تیرانداز کنار رودخانه بود، هلال طرفِ صحبتِ عمرو بن حجاج شد و حضرت عباس و همراهانش توانستند سی مشک آب بردارند اما هنگام بازگشت میان دو طرف زد و خورد شد ولی حضرت عباس و همراهانشان، همگی توانستند با آب به خیمه ها برگردند.
♻اما درباره شهادت حضرت عباس، در خبر معتبر که در «الارشاد» شیخ مفید آمده چنین است:
" که وقتی دیگر کسی نماند در روز #عاشورا حضرت عباس با امام حسين به طرف رود فرات رفتند. عدهای از لشکر دشمن به آن دو حمله کردند و میان دو برادر فاصله انداختند. عباس در همین حین، یعنی قبل از رسیدن به آب، شهید شد. امام حسین علیه السلام به رود رسید، دست به داخل آب برد تا بنوشد. تیری به سوی او پرتاب شد و شخصی از سپاه دشمن فریاد زد: «تو آب می نوشی در حالی که بر خیمههای شما حمله کردهاند!». امام به سرعت به طرف خیمه ها می رود و آب نمی نوشد."
◀ خبر صحیح و معتبر در همین حد است.
⭕همان طور که می بینید هیچ گونه جزئیاتی در مورد چگونگی شهادت عباس نقل نشده است. البته #قطع_دستان در منابع کهنتر نظیر خصال و امالی شیخ صدوق آمده است. اصل قطع دستان حضرت عباس پذیرفتنی است.
⭕چگونگی شهادت عباس که امروز در مجالس روضه خوانی گفته می شود برای اولین بار در نیمه دوم قرن ششم شخصی به نام علی بن #شهرآشوب مازندرانی (متوفی 588 هـ) در کتابش به نام «مناقب آل ابی طالب» بدون سند و مدرک و به صورت «حُکي» یعنی حکایت میشود آورده است. یعنی تا شش قرن بعد از کربلا چنین اخباری نقل نشده است.
البته میتوان گفت چون با آن خبر معتبر در تناقض نیست پس دليل قطعي بر بطلانش نيست پس حرمت نقل ندارد."
ایت الله یوسفی غروی
♥"سواره نظامهای سپاه ابن سعد -لعنه الله- به ایشان حمله کردند و بین دو برادر فاصله انداختند و حضرت عباس(علیه السلام) را محاصره کردند، و یک نفرشان که از قبیلۀ بنی دارم بود راجع به امام به همراهانش فریاد زد:
ای وای بر شما! بین او و فرات قرار بگیرید و نگذارید به آب برسد!
🍂امام حسین(علیه السلام) گفت: خدایا تشنهاش گردان!
آن مرد دارمی خشمگین شد و تیری به امام انداخت و تیر به چانه ایشان اصابت کرد.امام حسین(علیهالسلام) تیر را درآورد و دستانش را زیر چانه گرفت و هنگامی که کف دستانش پر از خون شد آن را ریخت و سپس فرمود: خدایا! به تو شکایت میبرم از آنچه با فرزند دختر پیامبرت میکنند!
سپس امام به سوی خیمه ها برگشت در حالیکه تشنگی بسیار بر او شدت گرفته بود.
🍂حضرت عباس(علیه السلام) در آن محاصره به تنهایی با آنان مبارزه نمود تا آنکه زخمهای بسیار برداشته و توانایی حرکت نداشت، در این وضعیت دو نفر بنامهای زید بن رقاد جَنبی و حُکیم بن طفیل سنسی پیش رفته و متولی قتل حضرت شدند."
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 181،
مقتل سیدالشهداء(ع) (ترجمۀ فارسی بخش مربوط به امام حسين(ع) از موسوعه): 162.تالیف آیت الله یوسفی غروی
زیست قرآنی.
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@zistequrani
┗━━━🌸=🍃━━━┛
⚛در عجبم از مردمی که خود زیر #شلاق_ظلم و ستم زندگی میکنند اما برای حسینی که #آزاده زندگی کرد٬ میگریند.
▪️ما داستان کربلا را از روز تاسوعا می دانیم و عصر عاشورا ختمش می کنیم؛ بعد دیگر نمی دانیم چه شد!😔
🕊 داستان کربلا, نه از آغاز تاسوعا و یا محرم شروع می شود و نه به عصر عاشورا و اربعین تمام می شود. این است که از دو طرف قیچی اش کردیم و آن را از معنی انداختیم, مثل قلبی که از داخل بدن در بیاوریم, که دیگر قلب نیست. باید قلب را در این سینه و اندام بزرگ بشری و در تسلسل عظیم یک دست تاریخ انسان بگذاریم؛ و آن وقت تپش پیدا می کند و آن وقت خون "حسین", خون می شود. اما الان از آن ماده تخدیری درست کرده ایم.
🕊در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی میکنند اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد٬میگریند.
حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.😭
دیدم عده ای مرده متحرک که بر زنده ی همشه جاوید عزاداری میکردند!
🕊اگر در جامعه ای فقط یک حسین و یا چند ابوذر داشته باشیم هم زندگی خواهیم داشت هم آزادی هم فکر و هم علم خواهیم داشت و هم محبت هم قدرت و سرسختی خواهیم داشت و هم دشمن شکنی و هم عشق به خدا...
🕊♥️آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدیاند.
از کودک حسین (ع) گرفته تا برادرش، و از خودش تا غلامش، و از آن قاری قرآن تا آن معلم اطفال کوفه، تا آن مؤذن، تا آن مرد خویشاوند یا بیگانه، و تا آن مرد اشرافی و بزرگ و باحیثیت در جامعه خود و تا آن مرد عاری از همه فخرهای اجتماعی، همه برادرانه در برابر شهادت ایستادند تا به همه مردان، زنان، کودکان و همه پیران و جوانان همیشه تاریخ بیاموزند که باید چگونه زندگی کنند .
🕊این که حسین (ع) فریاد میزند:آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟» «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سؤال، سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست.
👈حسینعلیه السلام زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید میشود و همگان را به یاری جبهه حق زمان خود، دعوت میکند .
امام حسین علیه السلام یک شهید است که حتى پیش از کشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودى قتلگاه، بلکه در درون خانه خویش، از آن لحظه که به دعوت ولید - حاکم مدینه - که از او بیعت مطالبه مى کرد، «نه» گفتُ .این، «نه» طرد و نفى چیزى بود که در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است.
✌️فتواى حسین این است: آرى! در نتوانستن نیز بایستن هست.
🕊حسین ضعیفی که باید برای او گریست نبود... آموزگار بزرگ شهادت اکنون برخاسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در توانستن مى فهمند و به همه آنها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه، بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است؛ انتخابى که در آن، مجاهد با قربانى کردن خویش در آستانه معبد آزادى و محراب عشق، پیروز مى شود و حسین «وارث آدم» - که به بنىآدم زیستن داد - و «وارث پیامبران بزرگ» - که به انسان چگونه باید زیست را آموختند ...
🕊مقتدایان امام حسین علیه السلام کسانى هستند که از مایه جان خویش در راه خدا نثار مىکنند و به راستى حسین آموزگار بزرگ شهادت است که هنر خوب مردن را در جان بىتاب انسانهاى
عاشق، تزریق می کند.
🕊"آنها که تن به هر ذلتى مى دهند تا زنده بمانند، مرده هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده اند و مرگ خویش را انتخاب کرده اند - در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود - توجیه و تأویل نکرده اند و مرده اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندنشان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده اند؟
🕊اکنون شهیدان کارشان را به پایان رساندهاند. و ما شب شام غریبان میگرییم، و پایانش را اعلام میکنیم و میبینیم چگونه در جامعه گریستن بر حسین (ع)، و عشق به حسین (ع)، با یزید همدست و همداستانیم؟😔
📚تکه هایی از کتاب حسین وارث ادم
🖌دکتر علی شریعتی
┄═❁
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛