#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_213
❇️عظمت و حقانیت #دعوت_قرآن
💠وَ ما كانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرى مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ
🌱شایستهی این قرآن نیست که دروغپردازی از سوی غیر خدا باشد؛ بلکه کتب آسمانی پیش از خود را تصدیق میکند و (محتویات) آن کتاب(ها) را ـ که هیچ شکی در آن نیست و از سوی پروردگار جهانیان است ـ توضیح میدهد.
یونس - ۳۷
🔷✨در اینجا قرآن به پاسخ قسمت دیگرى از سخنان نارواى مشرکان مىپردازد، چرا که آنها تنها در شناخت مبدأ گرفتار انحراف نبودند، بلکه به پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله نیز افترا مىزدند، که قرآن را با فکر خود ساخته و به خدا نسبت داده است.
آیه مىگوید: «شایسته نیست که این قرآن بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شده باشد» (وَ ما کانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ یُفْتَرى مِنْ دُونِ اللَّهِ).
سپس به ذکر دلیل بر اصالت قرآن و وحى آسمانى بودنش پرداخته، مىگوید:
«ولى این قرآن کتب آسمانى پیش از خود را تصدیق مىکند» (وَ لکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ).
یعنى تمام بشارات و نشانههاى حقانیتى که در کتب آسمانى پیشین آمده بر قرآن و آورنده قرآن کاملا منطبق است و این خود ثابت مىکند که تهمت و افترا بر خدا نیست و واقعیت دارد.
🔷✨سپس دلیل دیگرى بر اصالت این وحى آسمانى ذکر کرده، مىگوید: «و این قرآن شرح کتب اصیل انبیاء پیشین و بیان احکام اساسى و عقائد اصولى آنها است و به همین دلیل شکى در آن نیست که از طرف پروردگار عالمیان است» (وَ تَفْصِیلَ الْکِتابِ لا رَیْبَ فِیهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِینَ).
و به تعبیر دیگر هیچ گونه تضادى با اصول برنامه انبیاء گذشته ندارد، بلکه تکامل آن تعلیمات و برنامهها در آن دیده مىشود، و اگر این قرآن مجعول بود حتما مخالف و مباین آنها بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_213
❇️#سود و #زيان هركس تنها به خود او بر میگردد.اما رضای به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر میكند
💠وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ (۴۱/یونس)
🌱واگر تو را تكذيب كردند، پس بگو: عمل من برای من و عمل شما برای شما باشد. (و هر يك از ما و شما، جزای كار خود را خواهد ديد.) شما از آنچه من انجام میدهم بيزاريد ومن نيز از آنچه شما انجام میدهيد، بيزارم.
🔹مردم را نمیتوان به ايمان آوردن مجبور كرد. وظيفهی پيامبران ارشاد و هدايت است، نه اجبار. وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ ...
🔹رهبر بايد خود را برای تكذيب گروهی از مردم آماده كند. «وَ إِنْ كَذَّبُوكَ»
🔹در مقابل تكذيب كنندگان احساس شكست نكنيم، چون پاداش هدايت و ارشاد را میبريم و مخالفان نيز به كيفر تكذيب و لجاجت خود میرسند ولی برندهی اين معامله ما هستيم. «لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ»
🔹پيامبر در برابر تكذيبكنندگان موضعگيری قاطعی داشت. «فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ»
🔹سود وزيان هركس تنها به خود او بر میگردد. «لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ»
🔹اسلام دين استدلال واخلاق است، نه سازش با كفّار. اگر حقّ را پذيرا نشدند، بيزاری خود را از رفتار وعقايد آنان اعلام كنيم. «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ، وَ أَنَا بَرِيءٌ»
🔹رضای به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر میكند. «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ، وَ أَنَا بَرِيءٌ» (دليل آنكه مزد هر كس مخصوص خود اوست، اين است كه من و شما هيچ يك به كار ديگری راضی نيستيم)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات فراز آیات ۲۴-۱۲ سوره هود
۱- باورها و رفتارهای مخالفان پیامبر که در این دو فراز بیان شده عبارتند از:
-خود را خم میکنند و لباس را بر سرشان می کشند که پیام وحی را نشنوند (نشانه عناد و لجاجت در مخالفت)
-حشر و بعث بعد از مرگ را سحر میخوانند و منکر معادند
-عذاب الهی را انکار و استهزا میکنند
-به پیامبر میگویند چرا همراه او فرشته ای نیامده یا چرا گنج و مال و اموال ندارد
-میگویند پیامبر قران را به خدا بدروغ نسبت داده است
-به خدا دروغ می بندند (که رسولی نفرستاده یا قرانی نازل نکرده)
-دیگران را هم از شنیدن وحی و قرآن بازمیدارند.
۲- آیات ۲۲-۱۹ به عجز مخالفان پیامبر در بازداشتن مردم از راه خدا و خسران انها در دنیا و اخرت اشاره کرده که مشابه مفهوم سوره مسد است.
۳- احزاب ، قبلا در سوره صاد در معنای گروهها و ائتلافهای ضد رسولان که همواره در طول تاریخ بوده و هستند استفاده شده بود.
۴- بیشترین تکرار بینه در قران، در سوره هود است ۵ بار پیش از این تنها در سوره طه یکبار بینه استفاده شده بود.
۵- تکرار زیاد افعال و اسامی مشتق از افترا، افتری، یفتری، مفترون، مفتریات. عبارت من اظلم ممن افتری علی الله کذبا در سوره های کهف، هود،انعام(3بار)، یونس،عنکبوت و صف تکرار شده است.
۶- اولین کاربرد صد عن سبیل الله برای مشرکان مکه. پیش از این به صد عن سبیل توسط شیطان برای ملکه سبا و قومش اشاره شده بود.
۷- در سوره حجر هم مشابه آیه ۱۲ خطاب به پیامبر بیان شد که نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون
صدرک راجع به پیامبر در ۴ سوره بکار رفته است: حجر،هود،اعراف، انشراح
۸- تحدی به آوردن ۱۰ سوره مثل قرآن در آیه ۱۳. قبلا در سوره های طور و اسراء هم مخالفان به آوردن کلامی مثل قرآن دعوت شده بودند. اما در سوره هود عدد ۱۰ سوره مشخص شده و بعدا در سوره یونس، به یک سوره تحدی شده است.
۹- مفهوم آیات ۱۵ و ۱۶ در سوره های دیگر قران هم تاکید شده است از جمله آیات ۱۸ و ۱۹ سوره اسراء :من کان یرید العاجله .. و شوری ۲۰ من کان یرید حرث الدنیا..
۱۰- ایه ۱۷ سوره هود یکی از ایات پراختلاف در ترجمه و تفسیر است.ایا "من کان علی بینه" به پیامبر اشاره دارد یا مومنان؟
در "یتلوه شاهد منه" ،یتلو به چه معناست؟ مرجع ضمایر ه چیست؟و نهایتا این شاهد کی یا چیست؟مرجع ضمیر در "اولئک یومنون به" چیست؟
ایه ضمایر زیادی دارد و میشود ترکیبات مختلفی را براش تصور نمود.
اختلاف اصلی ترجمه های ايه را میشه در دو محور جای داد:اینکه من کان علی بینه را بر پیامبر منطبق کرد یا بر اهل ایمان.
کلیت آیات فراز در خصوص بهانه های مخالفان و تثبیت پیامبر است .با توجه به تقابل يومنون و یکفر، در آیه ، و نیز من کان يريد الدنيا در آيات قبل، احتمال اینکه بینه داشتن به مومنان برگردد، تقویت میشود. اما با توجه به دلایل زير، دلالت آن بر پیامبر ارجح است:
_اهل ایمان که بر حجتی از رب هستند، ضرورتی به اتيان شاهد ندارند. نه برمبنای عقل و نه طبق سایر آیات قرآن. همین که در انتخاب خود حجت دارند، بین آنها و خدا کافیست .اما این پیامبر و مدعی رسالت است که باید شاهد بیاورد.
_ در ادامه سوره از قول سه پیامبر، همین جمله ان کنت علی بینه من ربي در تایید رسالت خودشان بیان شده، که با توجه به مشابهت های آنها با مردم عصر پیامبر ، در آیه مورد بحث هم می تواند بر صحت ادعای پیامبر دلالت داشته باشد مخصوصا که در آیات قبل با جملات چرا فرشته همراهش نیست یا گنج ندارد، رسالت ایشان توسط مشرکان مورد تردید قرار گرفته است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگی_قرآنی
شماره 24
#باورهاورفتارهای_قرآنی.
سوره #بقره #صفحه_12
🌺 #رفتار_خوب و #گفتار_نیکو با همه #مردم.
🔶 وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ(83بقره)
و (بياد آريد) زمانى كه از بنىاسرائيل پيمان گرفتيم، جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و بينوايان، احسان كنيد و با مردم، به زبان خوش سخن بگوييد و نماز را برپاى داريد و زكات بدهيد. امّا شما (با اينكه پيمان بسته بوديد،) جز عدّهى كمى، سرپيچى كرديد و روى گردان شديد.
🌸. #حسن_معاشرت وگفتار و رفتار نیکو در برخورد با توده مردم، اعم از مؤ من و کافر؛ گفتار و گفته هر دو باید زیبا و نیکو باشد، خواه مخاطب و مورد گفتگو مخالف باشد یا مؤ الف. سخن نیک سخنى است که محتواى آن خیر و مصلحت و روش آن مقبول و دل پذیر است، نه صرفاً هر سخن خوشایند دیگران ؛ از همین رو این دستور اخلاقى و اجتماعى نیکو امر به معروف و نهى از منکر کردن را نیز شامل مى شود.
👈این پیمان #اخلاقى و قانون مردمى و انسانى، یعنى نیکو سخن گفتن و با نرمى رفتار کردن و بدى دیگران را با روش نیک پاسخ گفتن، از احکام روابط بین الملل و از بهترین اصول کلى اسلام در تربیت جوامع انسانى است. البته این حکم، ظرف و موقعیت خاص خود را دارد و چنین نیست که در هر شرایطى با #گفتار_نیکو با کافران سخن گفته شود.
💮-اگرچه به همهى #مردم نمىتوان احسان كرد، ولى با همه مىتوان #خوب_سخن گفت. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
🌸 برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همهى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
📚تفاسیر :
💫💫تسنیم ، نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢تفسیرعملی #قرآن در #مکتب_عاشورا
بررسي اياتي كه امام حسين ع از زمان درخواست بيعت نماينده يزيد در مدينه تا عزيمت به كربلا بيان فرمودند
🛑قسمت اول:
🚩 #عاشورا کلاس درسی است که واحدهای عملی تفسیر قرآن در آن به درسآموزان مکتب اهل بیت(ع) آموخته میشود؛ امام حسین (ع) در جایجای قیام خود به #آیات_قرآن استشهاد میکنند تا آنکه آموزههای قرآن در ظرف عاشورا تجسم عینی مییابد. ارتباط قلبی و عملی سیدالشهدا(ع) با قرآن آن قدر شفاف و عمیق است که فلسفه قیام ایشان و فلسفه عاشورا را میتوان به طور کلی تفسیر قرآن دانست.
⭕️زمانی که #امام_حسین(ع) سفر خود را آغاز کردند در منزلگاههای مختلف آیات قرآن را قرائت و به آن استناد میکردند تا فلسفه قیام خویش را نشان دهند در مسير حرکت امام حسين (ع) از مدينه تا کربلا اتفاقات و حوادث قابل تأمل و شگفتي رخ داد و حضرت در مقابله و مواجهه با هر کدام با تأسي و استفاده از قرآن حرکت خود را قاطعانه و محکم پيش مي بردند
🚩🚩آیاتى كه #امام_حسین (ع)در مسیر حرکت خود به آنها استناد فرمودند :
1⃣. در مدينه هنگامي که مروان نماينده يزيد مأمور شده بود تا از امام حسين (ع) هر طور که شده بيعت بگيرد وحتی سخنان درشت وتهدید آمیزی بر زبان آورد امام(ع) رو به مروان کرد و فرمود: واي بر تو، تو پليدي در حالي که ما خانواده اي هستيم که خدا در مقام و منزلت ما فرموده: جز اين نيست كه خدا مىخواهد پليدى را از شما «اهل بيت» بزداید و شما را چنان که باید پاك و پاکیزه گرداند: إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطهِیرا. (احزاب آیه:33)
⭕️پس از آن از #بيعت_اجباری با #يزيد امتناع کردند و به سوي مکه حرکت نمودند
2⃣. امام حسین ع در پایان وصیت نامه اى که قبل از حرکت به کربلا نوشتند به این آیه استناد کردند:
وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنيبُ هود آیه:88) توفیق من جز به اراده خداوند نیست که براو توکل کرده ام وفقط به سوی او برمی گردم..
3⃣. همین که براى امتناع از بیعت اجباری با یزید (در ۲۸ رجب) از مدینه به سوى مکه خارج شدند این آیه را تلاوت فرمودند: القصص : 21 فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّني مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ
پس، [موسى] ترسان و نگران از شهر بيرون شد. وگفت: پروردگارا! مرا رهايى بخش از مردمى كه #ستمكارند.
🖋حجت الاسلام محمدجعفرسعیدیان فر
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ
💫خدایا شفاعت امام حسین (ع) را روز ورود در صحنه محشر به من روزى بفرما.
https://telegram.me/quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 43 تا 53
📄#صفحـہ_214
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_214
❇️#حكومت وقدرت دنيوی ابدی نيست، به آن مغرور نشويد!
💠قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ (۴۹/یونس)
🌱بگو: من (حتّی) برای خودم جز آنچه خدا بخواهد، مالك زيان و سودی نيستم (تا چه رسد برای شما)، برای هر امّتی اجل و سرآمدی معيّن است كه هرگاه مدّتشان فرا رسد، نه لحظهای تأخير دارند و نه پيشی میگيرند.
🔹هيچ كس حتّی انبيا، از پيش خود قدرتی و مالكيّتی ندارد. «لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي»
🔹قدرت انبيا و اوليا، پرتوی از قدرت الهی است.«إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»
🔹نشانهی صداقت پيامبر صلی الله عليه و آله، گفتنِ «لا املك لنفسی نفعاً و لا ضرّا» است.
🔹تعيين زمان كيفر كفّار، تنها به دست خداست. مَتی هذَا الْوَعْدُ ... قُلْ لا أَمْلِكُ ...
🔹جامعه همچون افراد، اجل، سعادت و شقاوت، رشد و غیّ دارد. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ» (سرآمدن اجلها، گاهی با هلاكت و نابودی است، گاهی با از دست دادن شوكت و عزّت)
🔹حكومت وقدرت دنيوی ابدی نيست، به آن مغرور نشويم. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»
🔹مهلت دادن به امّتها، از سنّتهای الهی است. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»
🔹مقدّراتِ امّتها، بر اساس سنّتهای الهی است و تقديم و تأخير ندارد. پس در مقدّرات الهی شتاب نكنيم. فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ...
🔹متأسفانه در تفسير مراغی برای ردّ توسّل، بحثی مفصّل شده و به جملهقل لا املكاستناد شده و از جملهالّا ما شاء اللَّهغفلت شده است!!
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_214
❇️در #مجازات_الهى تردید نکنید
💠وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ
🌱از تو خبر میگیرند که آیا آن (وعده) حق است؟ بگو: آری؛ سوگند به پروردگارم که قطعاً آن حق است و شما نمیتوانید (از خدا) بگریزید.
یونس - ۵۳
🔷✨در آیات گذشته سخن از کیفر و مجازات و عذاب مجرمان در این جهان و جهان دیگر بود،آیات مورد بحث نیز این موضوع را دنبال مى کند نخست مى گوید: مجرمان و مشرکان از روى تعجب و استفهام از تو سؤال مى کنند که آیا این وعده مجازات الهى در این جهان و جهان دیگر حق است ؟ ( وَ یَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ )
👈البته حق در اینجا در مقابل باطل نیست،بلکه منظور این است که آیا این مجازات و کیفر واقعیت دارد و تحقق مى یابد؟زیرا حق و تحقق هر دو از یک ماده اند البته حق در مقابل باطل اگر به معنى وسیع کلمه تفسیر شود، شامل هر واقعیت موجود مى گردد،و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است خداوند به پیامبرش دستور مى دهد که در برابر این سؤال با تاکید هر چه بیشتر بگو به پروردگارم سوگند این یک واقعیت است و هیچ شک و تردیدى در آن نیست ( قُلْ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ ) و اگر فکر مى کنید،مى توانید از چنگال مجازات الهى فرار کنید اشتباه بزرگى کرده اید،زیرا هرگز شما نمى توانید از آن جلو گیرى کنید،و او را با قدرت خود ناتوان سازید ( وَ مٰا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ )
🔷✨در واقع این جمله با جمله فوق از قبیل بیان مقتضى و مانع است،در جمله اول مى گوید مجازات مجرمان یک واقعیت است،و در جمله دوم اضافه مى کند: هیچ قدرتى نمى تواند جلو آن را بگیرد،درست مانند آیات 8 و 9 سوره طور إِنَّ عَذٰابَ رَبِّکَ لَوٰاقِعٌ مٰا لَهُ مِنْ دٰافِعٍ تاکیدهایى که در آیه به چشم مى خورد قابل توجه است،از یک سو سوگند ، و از سوى دیگر کلمه ان و لام تاکید و از سوى سوم جمله وَ مٰا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ همه اینها تاکید مى کند که به هنگام ارتکاب جرمهاى سنگین مجازات الهى حتمى است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۲
فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَضَائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَن يَقُـولُوا لَـوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ كَنزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَا أَنتَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ
پس [در برابر ناسپاسان و منکران] از اينکه ميگويند: چرا گنجي بر او نازل نشده، يا فرشتهاي [در تأييد رسالت] به همراهش نيامده، مبادا بعضي از آنچه را [در ارتباط با صبر و تحمل در برابر سخنان منکران] بر تو وحي ميشود ترک کني و سینهات تنگ گردد! ۱۷
[در هر صورت] تو فقط هشدار دهندهاي؛ و خداست که بر همه چيز وکيل [=مراقب و کارگزار] است. ۱۸
__
۱۷- از جمله اين توصيهها: ص ۱۷ (۳۸:۱۷) - اصْبِرْ عَلَي مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ ؛ طه ۱۳۰ (۲۰:۱۳۰) و ق ۳۹ (۵۰:۳۹) - فَاصْبِرْ عَلَي مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ...؛ مزمل ۱۰ (۷۳:۱۰) - وَاصْبِرْ عَلَي مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلاً.
۱۸- وکيل به معناي کارگزاري که شايسته است بندگان به او توکل کنند، از نامهاي نيکوي الهي است که در قرآن با اوصاف: «کفي بالله وکيلاً» [خدا در کارگزاري کافي است- ۶ بار]، «هو علي کل شيء وکيل» [او بر هر چيزي وکيل است- ۳ بار]، «نعم الوکيل» [چه وکيل خوبي] و... تکرار شده است. جالب اين که ۷ بار نيز به پيامبر(ص) هشدار داده شده، و آن رسول نيز آن را به مردم ابلاغ فرموده، که پاسدار مردم نيست و خدا وکالت بندگان را به او نسپرده است [انعام ۶۶ (۶:۶۶) و ۱۰۷ (۶:۱۰۷) ، يونس ۱۰۸ (۱۰:۱۰۸) ، زمر ۴۱ (۳۹:۴۱) ، شوري ۶ (۴۲:۶) ، اسراء ۵۴ (۱۷:۵۴) ، فرقان ۴۳ (۲۵:۴۳) ]
شگفتا، خدا چنين اجازهاي به پيامبر عظيمالشأنش نداده، اما برخي پيروان شريعت او از موضع وکالت ملت و پاسداري از عقايد و اعمال آنها ادعاي ولايت مطلقه ميکنند!!
هود : ۱۴
فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَن لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ
پس اگر جواب دعوت شما را ندادند، بدانيد [که قرآن] تنها به علم خدا [از مبدأ علم الهي] نازل شده ۲۰ [نه ذهن رسول] و اينکه معبودي جز او نيست، پس آيا تسليم [به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر] ميشويد؟
__
۲۰- اين هم سند محکم ديگري است که قرآن از مبدأ علم الهي نازل شده، نه جوشش ذهني و برداشت و روايتي است از پيامبر، نه بازگوئي فرهنگ زمانه و نه نسخهبرداري از کتب پيشين.
هود : ۱۵
مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ
هر کس خواستار هميشگي زندگي دنيا و زينتهاي آن باشد، [چنين کساني، نتيجه] اعمالشان را در همين دنيا به طور کامل به آنها ميدهيم [=مانع پيشرفتشان در مسير مادّي که برگزيدهاند نميشويم] و در دنيا از حقشان [=محصول تلاششان] کاسته نميگردد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره25
#نڪات_آموزنده_قرآنی
سوره #بقره #صفحه_11
⁉️« #امي» و « #اماني» يعني چه؟ چرا #پيامبر_ امي بوده است؟
🔸 وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ 78/بقره
🌱 و بعضي از آنان بيسواداني هستند كه كتاب [تورات] را نميشناسند، مگر آرزوهايي [خام و نژادپرستانه] و فقط پندارگرايي ميكنند [=تابع تصوّرات خود هستند].
💐🕊 «أُمِّي»، منسوب به اُمّ [مادر]، دلالت بر درس نياموختگي و بيسوادي ميكند، گويي فرزندي همچنان نزد مادر مانده و به مدرسه نرفته است. اعراب پيش از اسلام عموماً اُمّي بودند و به ندرت خواندن و نوشتن ميدانستند. خداوند به عمد پيامبر اسلام را «أُمِّي» ناميده است تا كسي گمان نكند سخن اوست [اعراف 157 (7:157) و 158 ، جمعه 2 (62:2) ] چرا كه نه كتابي خوانده و نه خطي نوشته بود [عنكبوت 48 (29:48) ] و نه اصلاً ميدانست كتاب و ايمان چيست [شوري 42]. قرآن اصطلاح «أُمِّي» را در برابر «اهل كتاب» قرار داده است كه معرّف دو گروه: اعراب بيسواد و باديهنشين، و بنياسرائيل [يهوديان و مسيحيان] ميباشد: آلعمران 20- ...وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ.... بنياسرائيل خود را باسواد و درس آموخته و مسلمانان را اُمّي ميشمردند و از موضع خود برتربيني تعهدّي درقبال آنان براي خود قائل نبودند: آلعمران 75- ...قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ....
💐🕊 آرزو كردن را در زبان عربي «تمني» ميگويند كه تصوراتي را در ذهن و خيال ميپروراند. «أَمَانِي» جمع «اُمنيه» است كه به آنچه در دل و ذهن و زبان انسان نقش بسته و بيان ميشود گفته ميشود. هر ملتي اميد و آرزوهايي دارد كه ممكن است حق يا باطل، واقعي يا كاذب باشد؛ «هنر نزد ايرانيان است و بس!» را ميتوان از جملة «اماني» بسياري از ايرانيان شمرد كه سخن شاعر شيرين زبان خويش فردوسي را از هزارة پيش حقيقتي انكار ناپذير تلقي كردهاند.
💐🕊بنياسرائيل نيز خود بزرگبينيهاي زيادي داشته و دارند كه در اين آيه به يكي از آنها اشاره كرده است. ما مسلمانان نيز به «اماني»هاي مغاير قرآن دلبستهايم؛ كتاب الهي سرنوشت بندگان را به ايمان و عمل صالح گِره زده است، اما بسياري از باورمندان سرنوشت خود را به تقليدِ چشم و گوش بسته سپرده و دل به شفاعتهاي بيعمل و توسلهاي بيوسيله خوش ميكنند.
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢تفسیرعملی #قرآن در #مکتب_عاشورا
📌بررسي اياتي كه #امام_حسين ع از زمان درخواست بيعت نماينده #يزيد در مدينه تا عزيمت به كربلا بيان فرمودند.
🛑قسمت دوم:
4⃣. هنگامی که امام حسین(ع) به سوی مكه رهسپار شدند، این د و آیه را تلاوت فرمودند :
⏪: أَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ ا لْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ في بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ(نساء(4)آیه:78)
هر كجا باشيد، مرگ شما را درمىيابد؛ هر چند در ميان دژهايى استوار باشيد
.
⏪ : قُلْ لَوْ كُنْتُمْ في بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى مَضاجِعِهِمْ(آلعمران(3)آیه:154 ) بگو: ا گر در خا نه هایتان هم بودید، کسانی که کشته شدن برآنها مقرّر شده بود ، به سوی آرامگاه خود بیرون می آمدند؛
5⃣. هنگامى که امام حسین ع شب جمعه سوم شعبان (قبل از حرکت به کربلا) وارد مکه شدند این آیه را تلاوت فرمو:
🔸 وَ لَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْيَنَ قالَ عَسى رَبِّي أَنْ يَهْدِيَني سَواءَ السَّبيلِ(القصص(28) آیه :22 )
و چون به [شهر] مدين روى نهاد، [با خود] گفت: اميد است پروردگارم مرا به راه راست رهنمون گردد.
6⃣. امام حسین(ع) هنگامی که در مکه که با ابن عباس گفتگو میکردند درباره بنیامیّه این آیات-چهارآیه- را تلاوت فرمودند:
↩️- أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالى وَ لا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ كارِهُونَ (التوبة(9)آیه54) آنان به خداوند و پیامبر او کفر ورزیده ونماز را جز از روی بی میلی انجام نمی دهند وجز از روی کراهت انفاق نمی کنند
↩️- يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلاً (نساء(4)آیه :142 ): برای مردم- ریاکاری- خود نمایی می کنند و خدا را جز اندکی یاد نمیکنند
↩️- مُذَبْذَبينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً ( نساء(4) آیه: 143)در این میان (بین کفر و ایمان) دو دلند، نه به این گروه(مؤمنان) تمایل دارند و نه به آن گروه؛ وخدا هرکه را گمراه کند هرگز برای او راهی نخواهی یافت
4- كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُددْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (آلعمران(3)آیه : 185)هر كسى چشنده مرگ است؛ و روز رستاخيز پاداشهاى شما به تمامى داده خواهد شد؛ آنگاه هر كه را از آتش دور كنند و به بهشت درآورند، بىگمان رسته؛ و زندگانى دنيا نيست مگر كالايى فريبنده.
7⃣. در آستانه #عيد_قربان که امام حسين (ع) به دليل شدت #فشارها و #ناامني موجود تصميم به #خروج_ازمکه و حرکت به سوي کربلا گرفتند، نماينده يزيد که مأمور شده بود يا بيعت از امام بگيرد يا او را به شهادت برساند در راه مکه راه را بر امام و اهل بيتش بست و درگير شدند. به #امام _حسين (ع) گفتند: مي ترسيم شما بين مردم شکاف بيفکني! حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:
🔸وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لي عَمَلي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَريئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَريءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ( يونس(10)آیه:41) و اگر تو را تكذيب كردند، بگو: «عمل من به من اختصاص دارد، و عمل شما به شما اختصاص دارد. شما از آنچه من انجام مىدهم غير مسئوليد، و من از آنچه شما انجام مىدهيد غير مسئولم.»
🖋حجت الاسلام محمدجعفرسعیدیان فر
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛