هدایت شده از قران پویان
امام سجاد(ع)
همه خوبىها را در بُريدن طمع از آنچه در دست مردم است، دیدم.
📚بحار الأنوار ، ج۷۳ ، ص۱۷۱
🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد.
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣3⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پندارهاى جاهلانه عوام الناس درباره انبياء (ع ) و توقعات نابجايشان از آنان
و مراد از جمله ((خزائن اللّه )) همه ذخيره ها و گنجينه هاى غيبى است كه مخلوقات در آنچه در وجود و بقايشان بدان محتاجند از آن ارتزاق مى كنند، و به وسيله آن ، نقائص خود را تكميل مى نمايند.
اينها آن چيزهايى است كه عوام الناس معتقدند كه كليدهايش به دست انبياء و اولياء است ، و مى پندارند كه آن حضرات مالك مستقل آنها و در نتيجه صاحب قدرتى هستند كه هر كارى بخواهند ميتوانند بكنند، و هر حكمى كه بخواهند ميرانند، همچنان كه نظير اين توقعات را از نبى گرامى اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) داشتند و خداى تعالى آن را در آيه زير حكايت كرده كه گفتند: ((لن نومن لك حتى تفجر لنا من الارض ينبوعا او تكون لك جنة من نخيل و عنب فتفجر الانهار خلالها تفجيرا او تسقط السماء كما زعمت علينا كسفا او تاتى باللّه و الملائكة قبيلا او يكون لك بيت من زخرف او ترقى فى السماء و لن نومن لرقيك حتى تنزل علينا كتابا نقروه قل سبحان ربى هل كنت الا بشرا رسولا)).
نوح (عليه السلام ) در اين سخنش درباره همه آنچه از خود نفى كرد اينطور تعبير كرد كه من نميگويم چنين و چنانم
شکر همراه با توبه نوح از اینکه انتظار نجات پسرش را داشت
براى آن جناب كفر فرزند ثابت نشده بود، بلكه اهل آن جناب حتى همين فرزندش (البته غير از همسرش ) به ظاهر مومن بودند، و اگر فرزند مذكور وى بر خلاف آنچه نوح (عليه السلام ) مى پنداشت كافر بود بطور مسلم او را براى سوار شدن به كشتى نمى خواند و چنين درخواستى را از خداى تعالى نميكرد، براى اينكه خود آن جناب قبلا كفار را نفرين كرده و از خداى تعالى خواسته بود كه ديارى از كافران را بر روى زمين زنده نگذارد، پس همه اينها شاهد بر آن است كه او پسر مورد بحثش را مومن مى پنداشته ، و اگر آن پسر سوار كشتى نشده و دستور پدر را مخالفت كرد، صرف اين مخالفت كفر آور نيست بلكه تنها معصيتى است كه مرتكب شده بوده .
((و الا تغفر لى و ترحمنى اكن من الخاسرين ))
- كلامى است از نوح (عليه السلام ) كه صورتش صورت توبه است ولى حقيقتش شكر در برابر نعمت تعليم و تأديبى است كه خداى تعالى به وى ارزانى داشت .
و اما اينكه به صورت توبه تعبير شده علتش اين است كه همين شكرگزارى رجوع به خدا و پناه بردن به او است ، و لازمه آن اين است كه از خداى تعالى طلب مغفرت و رحمت كند، يعنى آن عملى كه اگر انسان انجام دهد گرفتار لغزش و سپس دچار هلاكت مى گردد بر آدمى بپوشاند، (چون مغفرت به معناى پوشاندن است ) و نيز عنايت و رحمتش شامل حال آدمى گردد،
و ما در اواخر جلد ششم اين كتاب بيان كرديم كه كلمه ((ذنب )) تنها به معناى نافرمانى خداى تعالى نيست بلكه هر وبال و اثر بدى كه عمل آدمى داشته باشد هر چند آن عمل نافرمانى امر تشريعى خداى تعالى نباشد نيز ذنب گفته مى شود، و در نتيجه ((مغفرت )) نيز تنها به معناى آمرزش و پوشاندن معصيت به معناى معروفش در نزد متشرعه نيست بلكه هر ستر و پوششى الهى مغفرت الهى است هر چند ستر آثار سوئى باشد كه عمل صالح انسان داشته باشد، و اگر خداى تعالى آن اثر سوء را نپوشاند سعادت و آسودگى خاطر از آدمى سلب مى شود
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۱۳
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 42
سوره #بقره صفحه_23
#صفا و #مروه نمادي از #صبرو #صلات_هاجر، در #حج و عمره ان دو را طواف كنيد
🔸 إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ "158/بقره"
🌱 بيگمان صفا و مروه از شعائر [=پيامهاي نمادين] الهي است، پس كسي كه حج خانه[ي خدا] كند، يا «عُمره» به جاي آورد، پس گناهي بر او نيست كه آن دو را طواف كندو هر كس داوطلبانه و به رغبت كار نيكويي انجام دهد، پس [بداند] خداوند قدرشناس [=بارور كنندة عمل او] و داناست.
🍃#صفا و #مروه دو بلندي مقابل هم، نزديك كعبهاند كه حاجيان فاصلة حدود 400 متري اين دو بلندي را 7 بار طي ميكنند. گفته شده صفا سنگ صاف و خالص و مروه سنگ سخت است. اما چه بسا «صفا» نماد سختي و صلابتِ «صبر»، و «مروه» نماد مروّت [جوانمردي، رادمنشي، فتوّت، شجاعت، داراي افتخارات و بزرگمنشي] باشد كه ناشي از آثار «صلات» [رويكرد به خدا و صفات او] باشد [والله اعلم].
🍃فاصله افتادن طولاني [30 آيه] ميان اين تك آيه با آيات مربوط به بناي خانة كعبه توسط ابراهيم، و عدم ارتباط ظاهري آن با آيات قبل و بعد، كساني را به اين تصوّر رسانده كه گويا جمع آوري كنندگان قرآن جاي مناسبتري براي اين آيه نيافتهاند!؟ اما با نگاهي وراي ارتباط ظاهري، چه بسا صفا و مروه تجسّم عيني صبر و صلات در تلاش «هاجر» [همسر ابراهيم] در يافتن آب براي طفل تشنهاش اسمعيل باشد!
🍃#هاجر در جستجوي آب ميان صفا و مروه ميدويد [نشانة صبر و مقاومت] تا مگر از بلنديها نشانهاي ببيند، و در همانحال از خداي خويش استعانت ميجست و دست نياز به سوي او دراز ميكرد [نماد صلات]. سرانجام، پس از چنين صبر و صلاتي، زمزم جوشيد و به تدريج مردماني پيرامون آن گِرد آمدند و خانة توحيد رونق گرفت.
🍃گفته ميشود در دوران جاهليت در فراز دو بلندي #صفا و #مروه دو بُت نصب شده بود و به همين دليل برخي مسلمانان طواف در صفا و مروه را گناه ميدانستند و اين آيه چنان تصوّري را برطرف ميسازد.
🍃« #شَعَائِر»، اعمال و #مناسکي است که شکل نمادين و سمبليک داشته و فهم آنها نيازمند نازکبيني و ديدي شاعرانه ميباشد. قرآن كلمة شعائر را به غير از مناسك حج، در موضوع ديگري مورد استفاده قرار نداده است و در سرآغاز آيات مربوط به اين مناسك در سورة حج [آية 32 (22:32) ]، كل اين آداب را شعائر شمرده است: ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ.
🍃🍃 معناي « #حج»، آهنگ و قصد کردن است که در اصطلاح شرعي به سفر مكه گفته ميشود. [...وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ...، قصد خانه کردن حقي است خدايي بر عهدة مردم- آلعمران 97 (3:97) ]. ما طبق عادت ميگوييم زيارت خانه خدا، قرآن ميگويد: #قصد_خانه_خدا! زيارت، ديدن است و قصد، نيازمند اراده و نيّت و همّت.
🍃 عمرة حج، همچنان که زرتشتيان آتش مقدس را روشن نگه ميدارند، زنده نگه داشتن اين مراسم در طول سال ميباشد. «عمران» از کلمة عُمر، احداث و ايجاد و آباد کردن، و «تعمير» [عمر بيشتر دادن]، نگهداري، رسيدگي و حفظ بناها، باغات و ديگر ساختههاي بشري است.
🍃« #طوف»، گردش پيرامون محور و مرکز است، مثل طواف دور کعبه، طوفان، طواف و آمد و رفت فرزندان پيرامون والدين [نور 58 (24:58) ]، تحريکات و وسوسههاي شيطاني نيز گويي در فکر و خيال انسان يکسره ميگردد و طواف ميكند!
🍃 «طَوَّعَ»، ميل و رغبت، و اطاعت، فرمانبري داوطلبانه [نه با اكراه و اجبار] است. ت#طوّع [در باب تفعّل، مثل تكلّف و تكبّر] كاري را برخود قبولاندن و موجّه ساختن است.
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ حقوق متقابل #حکومت و #شهروندان در رساله حقوق امام #سجاد(ع)
قسمت دوم
❇حضرت سجاد ع در فراز مربوط به «حقوق الرعیّه» حاکمان را مورد خطاب قرار داده و وظیفه آنها را بیان کردند.
🔸«فَأَمَّا حُقُوقُ رَعِیَّتِکَ بِالسُّلْطَانِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّکَ إِنَّمَا اِسْتَرْعَیْتَهُمْ بِفَضْلِ قُوَّتِکَ عَلَیْهِمْ فَإِنَّهُ إِنَّمَا أَحَلَّهُمْ مَحَلَّ اَلرَّعِیَّهِ لَکَ ضَعْفُهُمْ وَ ذُلُّهُمْ فَمَا أَوْلَى مَنْ کَفَاکَهُ ضَعْفُهُ وَ ذُلُّهُ حَتَّى صَیَّرَهُ لَکَ رَعِیَّهً وَ صَیَّرَ حُکْمَکَ عَلَیْهِ نَافِذاً – لاَ یَمْتَنِعُ مِنْکَ بِعِزَّهٍ وَ لاَ قُوَّهٍ وَ لاَ یَسْتَنْصِرُ فِیمَا تَعَاظَمَهُ مِنْکَ إِلاَّ بِاللَّهِ بِالرَّحْمَهِ وَ اَلْحِیَاطَهِ وَ اَلْأَنَاهِ وَ مَا أَوْلاَکَ إِذَا عَرَفْتَ مَا أَعْطَاکَ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِ هَذِهِ اَلْعِزَّهِ وَ اَلْقُوَّهِ اَلَّتِی قَهَرْتَ بِهَا أَنْ تَکُونَ لِلَّهِ شَاکِراً وَ مَنْ شَکَرَ اَللَّهَ أَعْطَاهُ فِیمَا أَنْعَمَ عَلَیْهِ وَ لا قُوَّهَ إِلاّ بِاللّهِ.» (همان. ص ۲۰۲).
امام اولاً به زمامداران و قدرتمندان متذکر میشود که تو چون قدرت بیشتری داری حاکم بر آنها و آنها رعیت و شهروند تو شدهاند چون در برابر قدرت تو ضعیف و ذلیل هستند، و همین وضعیت آنها را شهروند کرده و حکم تو را بر آنها نافذ ساخته است و آنان توان سرپیچی از تو را ندارند و حفاظت و حمایت و حلم و بردباری تو را میخواهند. پس سزاوار است در برابر این عزّت ظاهری و قدرتی که موجب برتری و غلبه تو بر آنها شده، به درگاه خداوند شاکر باشی، چرا که کسی که در برابر عطایای الهی شاکر باشد، خداوند آن نعمت را افزون میسازد و هیچ قوت و نیرویی جز با عنایت و قدرت لایزال الهی نیست.
در نقلهای دیگر، در این قسمت بیان افزونتری آمده که طبق آنها حضرت فرموده: در برابر این قدرتی که بر آنها داری و به همین خاطر آنها رعیت تو شدهاند، واجب است درباره آنها به #عدالت رفتار کنی و برای آنها به مانند پدری مهربان باشی و جهالت و نادانی آنها را با عقوبت پاسخ ندهی، بلکه آنها را در این صورت ببخش و در برابر قوت و قدرتی که داری، شکرگزار خداوند باشد.
💠از این بیان حضرت نیز به وضوح فهمیده میشود که حضرت به حکومت و حاکمان «موجود» نظر داشته نه به حکومت و حاکمان و زمامداران «مطلوب». یعنی بیان حضرت بیشتر موعظه و نصیحت به حاکمان و #قدرتمندان است تا از شرّ آنها نسبت به رعایا و شهروندان کاسته شود .
✅اهمیت حقوق متقابل زمامداران و شهروندان
🌱در حکومت نبوی و حکومت علوی با رعایت شأن و عزّت شهروندان حقوق آنها توسط حکومت و حاکمان ادا میشد و در برابر، آنها وظیفه داشتند به تکالیف خود در برابر حکومت عمل کنند و با رعایت دو جانبه حقوق و عمل به وظایف توسط هر دو طرف جامعه اسلامی شکل میگرفت.
امیرالمؤمنین ع به حقوق متقابل حکومت و ملت و بالملازمه وظایف آنها نسبت به هم توجه میدهد و تنها حق تعالی را مقام ذی حق بدون اینکه حقی بر ذمه او باشد معرفی میکند یعنی تنها او تبارک و تعالی را دارای حق میداند، بدون اینکه کسی حقّی بر او داشته باشد؛ با این وصف خدای تعالی حق خود بر انسانها را اطاعت خود قرار داده، ولی جزاء اطاعت آنها را ثواب و پاداش مضاعفشان قرار داد. و این از باب تفضّل و توسّع حق تعالی برای انسانها میباشد.
🌴حضرت در ادامه به بزرگترینِ این #حقوق واجب میپردازد که میان صاحبان حقوق جریان دارد و آن حقوق متقابل #والی و #رعیت و زمامداران و شهروندان است.
فلسفه این حقوق غیر یک طرفه و هر دو طرف جامعه را صاحب حق دانستن این است که برای انتظام دادن به اُلفت و یکپارچگی اجتماعی ـ وحدت ملی ـ است و نیز عزت و قدرت آنها از این رهگذر محقق میشود. نتیجه باور به حقوق دو طرف شکل دهنده جامعه و اجتماع این است که صلاح شهروندان به صلاح زمامداران است و صلاح زمامداران به استقامت شهروندان است
📌فرجام سخن اینکه: گرچه در سیره و سخن رسول اکرم و امیرالمؤمنین در عرصه اجتماع و حکومت، برای دو طرف مردم و حاکمان و شهروندان و زمامداران حقوق و وظایفی مقرّر میباشد که با شناخت و التزام به آنها، جامعه اسلامی واقعی شکل میگیرد و عموم اهل آن جامعه از برکات و ثمرات آن حقمداری و وظیفهمندی بهرهمند خواهند شد؛
👈 ولی امام سجاد ع در رساله الحقوق خود در خطاب به #حکومتها و مردمان زمان خود که با حکومتهای مستقری مواجه بودند، از زبان موعظه و نصیحت استفاده میکنند و با مخاطب قرار دادن آنها به آنان یادآور میشود که مراعات یکدیگر را بکنند تا از آسیب و زیان و نابودی مصون باشند. شاید این نصیحت متوجه تفکر و رفتار زیدیه باشد که اقدام به قیام مسلحانه و معارضه با خلفا میکردند.
📚حجت الاسلام محمد کاظم تقوی ، نقل از سايت انديشه ماکانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ
🔸و از رحمت خدا مأيوس نباشيد
📗سوره یوسف، آیه ۸۷
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 109 تا 117
📄#صفحـہ_234
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan