فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سياوش گرفت
نام تو آرامه ی جان من است
نامه ب تو خط امان من است
اي نگهت خواستگه آفتاب
بر من ظلمت زده يك شب بتاب
پرده برانداز زچشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست يار و مددكار ما
كی و كجا وعده ی ديدار ما
🌹مرحوم محمدرضا آقاسی
💫کانال قرآن پویان
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸=🍃━━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5958291989530154197.mp3
13.81M
موضوع :
◾️رحلت پیامبر
و
پیدایش #قدرت_مطلقه
⚫️وفات #پیامبر، دو مصیبت داشت یکی قطع وحی و دیگری اغاز انحرافات.
علامه طباطبایی در گفتگوهایش با هانری کربن، اشاره میکند که مسیحیان برای حضرت عیسی الوهیت قایل شدند اما در جامعه اسلامی، این امر بعد از پیامبر و نسبت به دیگران ایجاد شد.
برخی #انحرافات در خلافت پس از وفات پیامبر در راستای خلافت مطلقه و الوهیت بخشی:
1_تغییر در قوانین اساسی ، اولین مورد آن صدور حکم #تکفیر و ارتداد گروهی از مسلمانان بود که نمی خواستند به خلیفه اول، زکات بدهند.
2_ #مصونیت بخشی به #سرداران متخلف و متجاوز مانند خالد این ولید و توجیه اعمال خلاف انها و جلوگیری از مجازات آنها
ایت اله سروش محلاتی
شهریور ۱۴۰۳ . تهران
@quranpuyan
#آیتالله_صانعی و دغدغه #کارآمدی_فقــه
بمناسبت ایام سالگرد #رحلت ایشان
⭕پیشنهاد دوراندیشانه شهید صدر و مرحوم صانعی برای معضل رد مصوبات مجلس بدلیل عدم تطابق با یک فهم خاص از شرع!
"آیت الله صانعی به اجتهاد روشمند و فقه جواهری معتقد و پایبند بود و تخطّی از آن را روا نمیدانست
آیتالله صانعی معتقد بود هر فقیهی که به روش متعارف اجتهاد پایبند باشد و به نظر و فتوایی برسد، فتوایش حجت است، و مجلس شورای اسلامی میتواند بر اساس آن فتوا قانون وضع نماید و این قانون هیچگونه مخالفتی با موازین اسلامی ندارد.
بهعبارتدیگر، #فتوای_معیار برای قانونگذاری را نه لزوماً «فتوای مشهور» میدانست، نه «فتوای اعلم»، نه «فتوای فقیهان شورای نگهبان» و نه «فتوای ولیّ حاکم»؛👈 بلکه هر فتوایی که بتواند گره از کار جامعه بگشاید، میتواند مبنای تقنین باشد.
معتقد بود که مجلس شورای اسلامی میتواند بر اساس مصلحتی که تشخیص میدهد، قانون وضع کند. همین که این قانون منطبق بر یک فتوای روشمند باشد، کافی است و این قانون را نمیتوان بهخاطر مخالفت با فتوای فقیهان شورای نگهبان یا فتوای رهبری یا فتوای مشهور یا فقیه اعلم، مخالف موازین و احکام اسلامی دانسته و ردّ کرد.
👈این دیدگاه پیش از ایشان در آثار شهید سید محمدباقر صدر هم دیده می شود. ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب و به هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی همین نظر را ارائه کرد که قانونگذاری میتواند بر اساس یک فتوا باشد، هر چند فتوایِ مشهور، یا فقیه اعلم، یا ولیّ امر نباشد. ترجمه عبارات وی چنین است:
"دین مبین اسلام خاستگاه قانونگذاری است. این سخن بدان معناست که شریعت اسلامی تنها منبعی است که قانون اساسی از آن اقتباس میشود و قوانین جمهوری اسلامی در پرتو روشنایی آن نهاده میشوند. این قانونگذار بدین ترتیب اعمال میشود:
↩️الف) احکام ثابت دین که از نظر فقهی واضح و روشن هستند، تا آنجا که به زندگی اجتماعی مربوط میشود، جزء تغییرناپذیری از قانون اساسی شمرده میشوند؛ اعم از آنکه متن آن بهصراحت در سند قانون اساسی آمده باشد و یا آنکه نیامده باشد.
↩️ب) در مورد هر مسئلهای که نسبت به آن بیش از یک نظر فقهی وجود داشته باشد و بهاصطلاح یک نظر دارای جایگزینهای اجتهادی متعددی باشد، انتخاب گزینه مشخصی از میان این نظرات بر عهده قوه مقننه است. قوهای که بر اساس مصلحت عمومی از سوی مردم انتخاب شده است.
↩️ج) در مواردی که یک نظر قطعی و نهایی در مورد مسئلهای بهصورت وجوب یا حرمت از جانب شریعت وجود ندارد، قوه مقننه که برخاسته از اراده مردم و نماینده آنها است، وظیفه دارد بر اساس مصالحی که تشخیص میدهد بهشرط عدم مغایرت با قانون اساسی، قانونگذاری کند. گستره این قوانین «منطقه الفراغ» نامیده میشود. این گستره شامل تمامی حالاتی است که دین، انتخاب را بر مکلف واگذار کرده است. قوه مقننه دارای این حق است که بر اساس مصالح عمومی و بهشرط عدم مغایرت با قانون اساسی در این موارد تصمیمگیری و قانونگذاری کند."
✳ #شجاعت و #حرّیت در #اظهارنظر
یکی دیگر از ویژگیهای آیتالله صانعی « #حریت و شجاعت» در اظهار رأی و نظر بود. ایشان اگر بر اساس ادلّه به رأی و نظری میرسید، بهویژه نظری که از دیدگاه ایشان مشکلی از مشکلات جامعه را حلّ میکرد، در اظهار آن تردید نکرده و از ملامت و نکوهش دیگران هراسی نداشت.
👈معتقد بود نباید از بیان حکم خدا، طبق تشخیص خود، بهخاطر بهخطرافتادن حیثیت و آبروی خویش، پرهیز کرد.
ممکن است فقیهی در رأی و نظر خطا کرده باشد، و دیگران حق دارند آن را با ادبیات علمی نقد نمایند و بدینوسیله مرزهای دانشگسترش یافته و فقه آل محمد رشد کند، اما دلیلی بر کتمان رأی و نظر نیست.
💢متأسفانه گاه در حوزه علمیه بر خلاف فلسفه وجودی خود فضایی ایجاد میشود که دانشمندان و متفکران از بیان دیدگاههای خود واهمه دارند، بهگونهای که یکی از فقیهان معاصرِ درگذشته با تأسف میگفت: «در حوزه هر فقیهی در طول سال، تنها حق دارد یک حرف جدید بزند، در غیر این صورت متهم به شذوذ میشود!»
👈بدیهی است در چنین جو و فضایی بسیاری جرئت نکنند دیدگاهی که بدان رسیدهاند را با طیبِ خاطر بیان نمایند.
حوزه باید آغوش خود را به روی دیدگاههای ابتکاری و جدید در علوم مختلف، و البته روشمند بگشاید و با تشکیل جلسات نقدِ علمی، عیار هر یک از دیدگاهها را نشان دهد.
همه صاحبنظران از شجاعت و #حریت کافی برخوردار نیستند تا فارغ از جوّ و فضای موجود به بیان نظرات خود بپردازند، ازاینرو، بر بزرگان و متولیان حوزه است تا فضای مناسب اظهارنظر و نقد را فراهم سازند."
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
4_6030444622604405517.mp3
746.8K
🔊فایل صوتی
💫مرحوم آیت الله #صانعی
#آزادی در اسلام
🔻 اگر به #آزادی توجه نشود، روزی فرا خواهد رسید که خواندنِ آیاتِ قرآنی نیز با محدودیت همراه خواهد شد.
💐🍂با گرامیداشت سالگردارتحال ایشان
@quranpuyan
#آیههاینور
…وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
و از مردم کسانی را که امر به عدالت میکنند، به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده.
آل عمران/٢١
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 35 تا 42
📄#صفحـہ_271
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_271
❇️بدتر از #جهل و #كفر، پافشاری و اصرار بر آن است
💠و اقسموا بالله جهد ایمانهم لا یبعث الله من یموت بلی وعدا علیه حقاولکن اکثر الناس لا یعلمون38/نحل
🌱و به خداوند سوگندهای مؤکد خوردند که خداوندهر کس را که بمیرد زنده نمی کند، چنین نیست بلکه وعده خداوند به حق بوده وبر عهده اوست ، اما بیشتر مردم نمی دانند.
🔷مشرکان و کفار نهایت قسم را بکاربردند و گفتند که حشر و قیامتی درکار نیست ، یعنی مرگ ، نابودی و فناست و بعداز مرگ خلقت جدیدی نخواهد بود و این سخن آنها هیچ منافاتی با اعتقاد اکثرایشان به مسأله تناسخ ندارد، چون تناسخ عبارتست از اینکه روح مرده به بدن دیگری منتقل شود و باز در همین دنیا به زندگی ادامه دهد.
🔷اما خداوند می فرماید برانگیخته شدن مردگان و وجود حشر و قیامت وعده حقی است که خداوند آن را بر خود واجب و ثابت نموده و لذا ابدا تخلف نمی پذیرد، اما بیشتر مردم نمی دانند که این وعده را نسبت به بندگان خود عملی خواهد ساخت و وعده ای غیر قابل تخلف و حکمی غیر قابل تغییر است و علت این نادانی آنها هم این است که ایشان از آیات الهی که دال بر این وعده هستنداعراض نموده اند و این آیات عبارتند از خلقت آسمانها و تفاوتهای مردم درظلم و عدل و تکالیف نازل شده در شریعتهای الهی .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_271
❇️در برابر ستمگران، به #ايمان، #توكّل و #مقاومت خود وابسته باشيد، نه قدرتهای بيگانه و خارجی
💠وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (۴۱) الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۴۲/نحل)
🌱وكسانیكه پس از آنكه ستم ديدند در راه خدا هجرت كردند، بدون شك ما در همين دنيا جايگاه نيكوئی به آنان خواهيم داد و اگر میدانستند البتّه پاداش آخرت بزرگتر خواهد بود.
(آنان) كسانی هستند كه صبر نمودند و بر پروردگارشان توكّل مینمايند.
🔹كسانیكه برای نشر دين يا حفظ دين و يا حفظ جانِ خود، از وطن ومال بگذرند و هجرت كنند به نتيجه میرسند. وَ الَّذِينَ هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ
🔹اگر قدرت مقابله با ظالم را نداری، حقّ نداری سلطهی او را بپذيری، بلكه بايد هجرت كنی. «هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا»
🔹هجرت، صبر و توكّل، رمز پيروزی در برابر دشمن است. هاجَرُوا ... صَبَرُوا ... يَتَوَكَّلُونَ
🔹در برابر ستمگران، به ايمان، توكّل و مقاومت خود وابسته باشيد، نه قدرتهای بيگانه و خارجی. «صَبَرُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»
🔹گشايش و آسايش، بدون تحمّل سختی هجرت، حاصل نمیشود. هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۷۷
وَلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَقَالَ هَذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ
و چون فرستادگان ما نزد لوط آمدند، [به تصور بد خيالي هرزگان قومش] از آنان پريشان خاطر شد و دست و بالش [در تدبير مشکلات در پيش] تنگ شد ۸۵ و [به خود] گفت: امروز روز سختي است. ۸۶
۸۵- ذراع به فاصله ميان مرفق تا سرانگشتان دست گفته ميشود که قبل از اختراع متر و ابزارهاي اندازهگيري، از روزگار باستان وسيلهاي آسان و طبيعي براي اندازه کردن بود، و «ذَرْعً» به عمل اندازهگيري گفته ميشود. در قرآن اين کلمه به هر دو مفهوم: اندازه [حاقه ۳۲ (۶۹:۳۲) ] و دست [کهف ۱۸ (۱۸:۱۸) - ...وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ...- سگ آنها دو دستش را در آستانه غار گشوده بود] آمده است. با اين مقدمات، معناي «وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا»، در تنگنا قرار گرفتن اندازهگيري است و از آنجایی که ذرع کردن زمين يا پارچه براي اطلاع يافتن از طول و ابعاد آنهاست، «اصطلاح تنگ شدن ذراع»، مفهوم درماندن از شناخت ابعاد مسئله و راه حل آن است.
هود : ۷۸
وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَاقَوْمِ هَـؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ
و قومش، که پيش از آن کارهاي زشتي مرتکب شدند، شتابان سوي او آمدند. [لوط] گفت: اي قوم من! اينان دختران مناند، اينها براي شما [در ازدواج] پاکترند، ۸۷
پس از خدا پروا کنيد و مرا در مقابل ميهمانانم خوار مسازيد [=موجب شرمساري من نزد آنان مشويد]. آيا در ميان شما مردي رشد يافته [=عاقل و غيرتمند] نيست؟ ۸۸
۸۶- «يُهْرَعُونَ» از ريشة «هَرَعَ»، دلالت بر شتاب و شيفتگي در رسيدن به چيزي يا پيروي از عقايدي ميکند [صافات ۷۰ (۳۷:۷۰) ]. شدت تمايلات شهواني قوم لوط، آنان را شتابان به سوي خانه لوط راند.
۸۷- لوط با عرضه کردن دخترانش به مهاجمين [قاعدتاً براي ازدواج از راه طبيعي و سالم] به خاطر جلوگيري از تجاوزي زشت و غير طبيعي با همجنس خود، در واقع فداکاري شگفتي را براي حفظ حرمتهاي اخلاقي به نمايش گذاشت.
۸۸- صفت رشيد سه بار در قرآن، و هر سه بار هم در همين سوره آمده است، دو مورد ديگر، يکي آيه ۸۷ (۱۱:۸۷) [...إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ] صفت شعيب از نظر قومش ميباشد و ديگري نفي رشيد بودن فرعون [آيه ۹۷ (۱۱:۹۷) - ... فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ].
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 74
سوره #بقره صفحه_44.
🍁🍂 #انفاق_ريايي_باطل است
🔶 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ «264» بقره
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بخششهاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مىكند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاكها و بذرها را بشويد) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاك و بذر) رها كند! (رياكاران نيز) از دستاوردشان، هيچ بهرهاى نمىبرند وخداوند گروه كافران را هدايت نمىكند.
👈اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد #ريا و تظاهر انفاق مىكنند. ظاهر عمل اينان مانند خاك، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگشان، از #انفاق خود بهرهاى نمىبرند.
1⃣- منّت گذارى و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين مىبرد. «لا تُبْطِلُوا»
2⃣ ريا، نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار وقيامت است. «يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ»
3⃣ #انفاق مهم نيست، انگيزه و #روحيّهى انفاق كننده مهم است. «رِئاءَ النَّاسِ»
4⃣ اعمال شخص منّت گذار، رياكار وكافر، تباه است. كلمهى «فَمَثَلُهُ» قابل تطبيق با هر سه گروه است.
5⃣- رياكار، عاقبت رسوا مىشود و حوادث، كاشف حقايق است. «فَتَرَكَهُ صَلْداً»
6_ رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ»
7⃣- #منّتگذار و #رياكار، در مدار #كفر و مورد تهديد است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ»
📚تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
❇️ #اسلام دین #غم یا #شادی؟
🛑قسمت چهارم :
⁉آيا دين ، قران و روايات مشوق عزا و بي توجه يا منع كننده از شادي است؟
🔻" اولین کتاب حدیثی که ما بعد از قرآن و نهج البلاغه داریم، کتاب کافی از مرحوم کلینی است، در جلد دوم کتاب کافی، بابی در حزن و اندوه و گریه نداریم؛ بلکه عنوان بابی که کلینی انتخاب کرده، #شوخ_طبعی و #خندیدن است.
🔸امام صادق (ع) فرمود که «هیچ مومنی نیست مگر اینکه در او مزاح و #شوخی وجود دارد» یعنی این لازمه مومن بودن است و اگر غیر از این بود، شخص مومن نیست.
🔻 روایت دیگری از امام صادق (ع) درباره تأکید ایشان به شاگردانش برای بانشاط بودن و #مزاح وجود دارد كه: نشاط و مزاح از #حسن_خلق است.
🔻روایتی دیگر از امام هفتم وجود دارد که حضرت یحیی (ع) بسیار #اهل_گریه بود و نمی خندید. برعکس وی، حضرت عیسی (ع) هم #میخندید و هم گریه می کرد. 👈👈امام (ع) فرمودند که روش عیسی بن مریم (ع) بهتر از حضرت یحیی بود.
♦خاطره ای از شهید بهشتی درباره خنده و شادی و آیه ای از قرآن مبنی بر اینکه «باید کم بخندند و باید زیاد بگریند فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَلْيَبْكُوا كَثِيرًا » بگويم :
👈مرحوم #شهید_بهشتی در خاطره خود به این آیه اشاره می کند و می گوید که این آیه وجود دارد اما معنای آن درست در مقابل آن چیزی است که برخی افراد فهمیده اند.
این آیه درباره کسانی است که از فرمان خدا و پیغمبر تخلف کرده و به دلیل تعلقات دنیایی در جهاد شرکت نکرده اند و این آیه به عنوان یک نفرین و کیفر تخلف از فرمان خدا و رسول می گوید که این گروه نافرمان از این پس کم بخندند و زیاد بگریند و در حقیقت نفرین بر این گروه نافرمان نازل می شود که از این پس خنده در زندگی آنها کم و گریه فراوان باد😔.
❓ آیا از این آیه چنین فهم نمی شود که #زندگی_بانشاط از دید اسلام، #نعمت و رحمت خداست و زندگی همراه با ناله و گریه و زاری خلاف رحمت و نعمت اوست؟
🔻کل این آیات را باید دید.
⁉معناي لاتفرح ان الله لا یحب الفرحین چيست؟
ايا خدا افراد شاد را دوست ندارد؟!!
♦یا آیه ی ۷۶ سوره قصص، #قارون هم از قوم حضرت موسی بود اما علیه همین قوم طغیان کرد. ثروت بسیاری داشت، مردم به این فرد ثروتمند و مغرور که #سرمست_ثروت شده بود گفتند که «این خوشحالی و سرمستی برای چیست؟»
گفتند که لاتفرح؟ ان الله لا یحب الفرحین،
#فرحی که در این بحث مطرح است از موضوع ما که شادی است کاملا متفاوت است و نباید در این بحث به سراغ این آیه رفت.
#شادی در #قرآن واژه های متفاوتی دارد که معنای کاملا متفاوتی نیز دارند.
علامه طباطبایی فرح را #سرمستی تفسیر می کند یعنی کسی که در شادی، غرور او را می گیرد، اعتنایی به دیگران نمی کند، خود را برتر از دیگران می بیند و اقدامات تحقیرآمیز نسبت به دیگران انجام می دهد.
البته که با این تعریف، ان الله لا یحب الفرحین، زیرا این کاری غیراخلاقی است که حقیقت و آخرت را از انسان مورد غفلت قرار می دهد. این موارد را باید از هم تفکیک کرد.
🎙بخشي از سخنان استاد سروش محلاتي در همايش دين وشادي
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━