eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب) نحوه عذاب قوم لوط: انفجار بزرگ، یا انفجار هسته ای؟ ایا بخاطر تشعشات هسته ای خانواده لوط نباید به عقب برمی گشتند؟ برای توضیح آیه ۶۵ باید شرحی عرض کنیم: از آیه ۷۴ فهمیده می شود عذاب هلاکت قوم لوط می باید عذاب ویژه ای بوده باشد. تاکنون در داستانهای پیامبران با بعضی از انواع عذاب ها آشنا شده ایم. ( طوفان نوح ، باد سخت مداوم ۱۸۰ ساعته ، صدای مهیب نابودکننده ، و غیره ، اما آنچه در آیه ۷۴ آمده کاملاً متفاوت است ) «بالایشان را پائین» قرار دادن یعنی اینکه شهر از جایش کنده شده ، به ارتفاعی بالا برده شده ، و سپس واژگون شده ، و آنگاه در همان حالت واژگونی به پائین برگشته باشد . در آیه ۶۵ به لوط سفارش شده که نه خودش و نه هیچیک از پیروانش به پشت سر خویش برنگردند و موضوع آنقدر اهمیت داشته که به لوط تأکید شده که تو پشت سر همه آنها قرار گیر (تا آنها از این توصیه تخلف نکنند) اگر لوط یا یکی از پیروانش از این دستور تخلف می کردند و به پشت سر خویش نگاه می کرد چه می دید؟ حتماً اتفاقاتی را که آیه ۷۴ به آن اشاره دارد می دید . و چرا نباید آن را می دید؟ عقل معمولی بما می گوید آنها برای دیدن آن صحنه انگیزه قوی داشتند . پس منع نشدند مگر بخاطر اینکه دیدن آن صحنه برایشان ضرر داشته است. انگیزه آنها برای دیدن آن صحنه این بود که آنها یکی از صحنه های ظهور قدرت خداوندی را می دیدند ، و این ، برایشان هم مایه لذت و هم مزید ایمان بود و لذا دیدن آن منع عقلی نداشت بلکه توجیه عقلی هم داشت پس منع آن هیچ دلیلی ندارد مگر اینکه حاوی ضرری برای آنها بوده باشد. در این موضوع چه ضرری بوده است؟ به احتمال قوی این موضوع بالا پریدن آن شهر و واژگون شدن و افتادن آن ، در نتیجه یکنوع انفجار بسیار قوی بوده که دیدن آن با چشم غیر مسلح احتمال خطر و بلکه کوری داشته و شاید علت منع آنها نیز همین بوده است. اینکه از آن دور باشند و به آن نگاه نکنند نیز مؤید همین احتمال است. حتماً پس از اینکه لوط از حقیقت ماجرا خبردار شد فوراً دست بکار شد و پیروان خود را جمع و جور کرد. هرچه چیزهای دم دستی که بنظرشان مهم می آمد جمع کردند و جان به در بردند و حتماً با شتاب راه می سپردند. و چون مطابق آیه ۶۶، آن اتفاق هنگام صبح افتاد، معلوم می شود لوط و پیروانش از آن نقطه خیلی دور شده بودند. و چون هنوز توصیه «مبادا به پشت سر خویش برگردید» برقرار بود، معلوم می شود شدت انفجار و شدت شعاع تابش و شدت نور آن آنقدر زیاد بوده که حتی برای فاصله طولانی هم ایجاد ضرر می نموده است. همه این علائم ما را به یک حادثه انفجار هسته ای می رساند که آن ملائکه مأمور نیــز متخصصان ایجاد و کنترل آن بودند مرحوم مهندس جمال گنجه ای کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 79 سوره صفحه_47 🪄چگونگی 🔸وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ "270/بقره" 🌱وهر مالى را كه انفاق كرده‌ايد، يا نذرى را كه نذر كرده‌ايد، پس قطعاً خداوند آن را مى‌داند وبراى ستمگران هيچ ياورى نيست. و 🔻 تردیدى نیست که انفاق علنى و آشکار در راه خدا و اختفاى آن هر کدام اثر مفیدى دارد; زیرا هنگامى که انسان به طور آشکار و علنى مال خود را در راه خدا انفاق مى کند اگر انفاق واجب باشد، گذشته از این که مردم تشویق به این گونه کارهاى نیک مى شوند، رفع این تهمت نیز از انسان مى گردد که به وظیفه واجب خود عمل نکرده است. و اگر انفاق مستحب باشد، در حقیقت یک نحوه تبلیغ عملى است که مردم را به کارهاى خیر و حمایت از محرومان و انجام کارهاى نیک اجتماعى و عام المنفعه تشویق مى کند. و چنانچه انفاق به طور مخفى، و دور از انظار مردم انجام شود، به طور قطع ریا و خودنمائى در آن کمتر است، و خلوص بیشترى در آن خواهد بود، مخصوصاً درباره کمک به محرومان، آبروى آنها بهتر حفظ مى شود، و لذا آیه فوق مى گوید: هر یک از دو کار در مورد خود خوب و شایسته است . بعضى از مفسران گفته اند: این دستور تنها درباره انفاق هاى مستحبى است و انفاق هاى واجب از قبیل زکات و مانند آن بهتر است همیشه آشکار و علنى باشد. ولى مسلّم است که هیچ یک از این دو دستور (اظهار و اخفاى انفاق) جنبه عمومى و همگانى ندارد بلکه موارد مختلف است در پاره اى از موارد که اثر تشویقى آن بیشتر است و لطمه اى به اخلاص نمى زند، بهتر است اظهار گردد، و در مواردى که افراد آبرومندى هستند که حفظ آبروى آنها ایجاب مى کند، انفاق به صورت مخفى انجام گیرد و بیم ریاکارى و عدم اخلاص مى رود، مخفى ساختن آن بهتر خواهد بود. 🎉 و 🔻 انفاق در راه خدا در آمرزش گناهان اثر عمیق دارد; زیرا بعد از دستور انفاق در این جمله مى فرماید: و گناهان شما را مى پوشاند . البته، مفهوم این سخن آن نیست که بر اثر انفاقِ کوچکى، همه گناهان بخشوده خواهد شد، بلکه با توجه به کلمه مِنْ که معمولاً براى تبعیض به کار مى رود استفاده مى شود که انفاق، قسمتى از گناهان را مى پوشاند. روشن است که آن قسمت بستگى به مقدار انفاق و میزان اخلاص دارد. 🔷✨انفاق و نیت پاک🔻 ضمناً مفهوم جمله وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیْرٌ این است که: خدا عالم است به آنچه انفاق مى کنید، چه آشکار باشد، و چه مخفى و همچنین او از نیات شما آگاه است که اظهار و اخفاى انفاق را به چه منظور و هدفى انجام مى دهید. در هر حال آنچه در انفاق مؤثر است نیت پاک و خلوص در عمل است، به علاوه، دانستن و ندانستن مردم اثرى ندارد، و آنچه مهم است علم خداست; زیرا اوست که جزاى اعمال انسان را مى دهد و از نهان و آشکار آگاه است. 🔹حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترين مال را با والاترين اهداف خرج كنيم. «ما أَنْفَقْتُمْ ... فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ» 🔹انفاق، مخصوص ثروتمندان واموال زياد نيست، مال كم را نيز انفاق كنيد. «مِنْ نَفَقَةٍ» گاهى يك برگ زرد پائيزى، كشتى چندين مورچه در حوض مى‌شود. 🔹ايمان به اينكه خداوند مى‌داند، بهترين دلگرمى براى وعمل به تعهّدات‌ونذرهاست. «فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ» 📚تفاسیر نمونه و نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🔰وحدت شیعه و سنی از شعار تا عمل ✳اسباب تفرقه بیش از است امروز متاسفانه دعوت به بیشتر از دعوت به وحدت است و اسباب تفرقه هم از وحدت بیشتر است، افزون بر اینکه تاریخ در یک نقطه نمی‌ایستد و وقتی در یک مقطعی اختلاف بیشتر شود در مرحله بعد پیچیدگی بیشتری پیدا می‌کند و لایه‌ای از آن را در برگرفته و شرایط را بدتر می‌کند. اگر مصلحان در همین مرتبه امور را اصلاح کنند وضع بهتر خواهد شد و در غیر این صورت شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود. خدا نکند مسیر تاریخ به تفرقه کشیده شود که در این صورت عالم و آدم باید جمع شوند تا آن را به مسیر اصلی برگردانند و باز هم موفق نخواهند شد. ❌ اگر دو کلمه در مورد وحدت حرف بزنیم گویی اکل میته رخ می‌دهد😔 در حالی که ندای اسلام و مبنای عقلانیت اسلامی است و هر انسان غیر دینی هم می‌فهمد که جامعه با حرکت می‌کند چه رسد به دین که از سوی خالق آفرینش و جامعه است. ⭕ به خاطر دارم چندین سال قبل فردی به بنده گفت شما که در تقریب فعالیت دارید هر چند وقت یکبار مدتی هم در مؤسسه ما کار کنید تا مثلا گناه شما پاک شود،🙄🙄 این چنین ذهنیتی متاسفانه وجود دارد و نشانه پیچیدگی بحث است. ⭕بخشهایی از جوامع اسلامی هویت خود را در نفی سایر فرق می دانند. عامل دیگری که باعث اهمیت پژوهش در امر است، هویت‌های «به شرط لا» است یعنی فرد هویت خودش را طوری تعریف کرده است که اگر به هویت‌های دیگر «لا» نگوید احساس پوچی و بی‌هویتی می‌کند و از طرف مقابل هم اینطور است و او هم بقا و هویت خودش را به نفی طرف مقابل می‌بیند. چنین احساس هویتی نه در همه جامعه ولی در بخش‌های مهمی از جوامع اسلامی رسوخ یافته است. ✳شیعه و سنی در کنار هم هستند چه کسی حاضر است این مسئله را بفهمد و احساس کند که ما یک امت هستیم و شیعه در کنار سنی می‌تواند امت تشکیل دهد، ما یا امت را از اساس نفی می‌کنیم و اگر هم به آن توجه داریم یا فقط شیعه یا فقط اهل سنت را می‌بینیم.کجا پیامبر(ص) و ائمه(ع)، امت را فقط شیعه می‌دیدند؟ ممکن است کسی بگوید ما امت را قبول نداریم، ولی بنده معتقدم چارچوبی که قرآن تعریف کرده بر مبنای امت است . ممکن است کسی بگوید ما امت امت می‌کنیم ولی زبانی است؛ این هم خیلی بد است زیرا امت الزامات و قواعدی دارد که باید به آن پایبند باشیم؛ یک خانواده کوچک اگر قانون نداشته باشد از هم می‌پاشد. آیا یک امت الزامات و قوانین ندارد؛ ما خیلی در خبط و خطا هستیم و اموری در قرآن وجود دارد که به آن پایبند نیستیم. متاسفانه احساس و این است که هر کدام فقط خود را امت می‌بینند؛ ما به شیعه بودن خودمان افتخار می‌کنیم و اهل سنت هم به سنی‌بودن که اشکالی هم ندارد ولی سخن ما با کسانی است که این هویت‌ها را با نفی غلیظ و شدید دیگران پیوند می‌زنند در حالی که ما با هم امت هستیم و اگر امت نباشیم پودر خواهیم شد؛ قرآن می‌خواهد این امت در سطح جهانی گواه بر دیگران و پیامبر(ص) گواه بر این امت باشد. ✳تبعیت از رویکرد امام در تکیه بر اخبار مشترک روایتی از امام کاظم(ع) داریم که در فضای امت مطرح شده است، برخی روایات صرفا در فضای داخلی شیعه رخ داده ولی برخی روایات نگاه به جامعه بزرگ اسلامی دارد. اخیراً جایگاهی در حوزه های علمیه پیدا کرده است. از زمان آیت الله بروجردی رفتن به سمت احادیث مشترک با هدایت ایشان انجام گرفت در ابتدا تصور ما این بود که همه این روایات مشترک در یکی دو جلد جمع خواهد شد ولی وقتی نوشتیم دیدیم به ۷۰ جلد کتاب رسید یعنی آنقدر حدیث مشترک بین شیعه و سنی وجود دارد که توجه و تأمل برانگیز است و طبعاً باید برای عرضه مناسب آن تلاش شود. در روایت امام کاظم(ع) مشاهده می کنیم آن حضرت برای “اخبار مجمع‌ علیها” کارکرد قائل هستند و آن هم نه کارکردی ابتدایی و صرفاً نظری بلکه کارکردی در جهت رفع شبهات که باعث تفرقه کل امت می‌شود. بر اساس این روایت اخبار مجمع علیها (مشترک) مبنای حل مسائل پیش روی امت باید قرار گیرد. اگر ما این کارکرد را که امام علی ع برای این نوع اخبار ارائه فرمودند لحاظ کنیم باید دریابیم احادیث مشترک را لازم است از حالت بودن و قرار دادن در ویترین و پز دادن و یا حتی بالاتر تالیف قلوب و تلطیف احساسات فراتر برده و از آن برای حل معضلات و مشکلات بین شیعه و سنی بهره ببریم. بر اساس این روایت حضرت این اخبار را به سمت برخوردار شدن از ارائه کارکردی همچون و کاهش آن ارتقاء بخشیده است. بنابراین از منظر امام کاظم علیه السلام با و مسائل مهمی فراروی خود مواجه هست که لازم است از حدیثی برای رفع آن استفاده کند. 🖋بخشی از سخنان آیت‌الله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در نشست «فصل‌های ناگشوده در پژوهش در حوزه تقریب» @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدارا پیامبر (1).mp3
14.79M
استاد سروش محلاتی @quranpuyan
قران پویان
استاد سروش محلاتی @quranpuyan
⭕رفتار پیامبر با و مخالفان چگونه بوده است؟ بهترین منبع شناخت سنت پیامبر، قران است .قران، در 9 ایه به پیامبر دستور" عن.." راجع به مشرکین و یهودیان میدهد. یعنی ولشون کن. بقول امروزیها بهشون گیر نده. اما ایا فقط اعراض آن هم به معنای بی محلی و بی تفاوتی است؟خیر میگوید به انها سلام هم کن.فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ اما به این هم بسنده نمی کند. می گوید انها را کن و حتی بالاتر، فراموش کن. ⭕بعضی مفسرین و عالمان گفته اند ایات عفو و و اعراض مخصوص دوران مکی است که پیامبر و مسلمانها در ضعف بودند و قدرت نداشتند!! اولا عفو در هنگام قدرت ارزشمند است .اگر این باشد که فرق اسلام و پیامبر بعنوان الگوی اخلاق با سایر سیاستمداران چیست؟ مگر قران میتواند اخلاق را کنار بزند؟ ثانیا این ایات در سور مدنی هم هست . ایه زیر در سوره مائده، اخرین سوره نازل شده است که نسخ هم نشده است. که راجع به یهودیان خیانتکار میگوید انها را ببخش.و فراموش کن. فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ "پس به [سزاى] پيمان شكستنشان لعنتشان كرديم و دلهايشان را سخت گردانيديم ... و تو همواره بر خيانتى از آنان آگاه مى ‏شوى مگر [شمارى] اندك از ايشان پس از آنان درگذر و چشم پوشى كن كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد (۱۳) مائده در سوره نساء راجع به منافقینی که علیه پیامبر توطئه میکنند میفرماید:فاعرض عنهم (نساء 81) و یا فاعرض عنهم و عظهم و قل لهم فی انفسهم قولا بلیغا این دستورات منحصر به پیامبر نیست. به مومنین هم می فرماید: قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ شما ببخشید حساب و جزایش را هم به ما واگذارکنید. ایا ما اصلا این ایات را می توانیم هضم کنیم؟! این دستورات نسبت به دوستان نیست بلکه نسبت به دشمن و کافر و منافق و معاند است. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 80 🌹پیامبر خدا ص : پروردگارم ، همان گونه که مرا به انجام فرمان داده به کردن با نیز فرمان داده است. 🌹مدارا کردن با مردم است و نرمی و مهربانی کردن با آنان نصف زندگی است. 📚 منتخب میزان‌الحکمه، ص ۴۳۷ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❓چرا اسلامی به نتیجه نرسیده است؟ طرفداران وحدت در جهان اسلام علت عقب افتادگی جامعه مسلمانان را این می دانند که متفرق هستند.وحدت حول چه چیزی و بر چه مبنایی و با پذیرش چه مرجعیتی باید صورت گیرد. تاکنون در پاسخ به این پرسش چند راه حل پیشنهاد شده که به نظر می رسد اکثر آنها ناموفق بوده است. ⬅️نخستین پاسخی که به این پرسش داده شد توجه به علم گرایی بود. عده ای چنین استدلال کردند که برای حل اختلاف میان مذاهب اسلامی باید به عقل و دانش رجوع کرد و چون عاقلان یکدیگر را بیشتر می فهمند باید اختلاف نظرهای مذهبی را به ملاک عقل حل کرد. این اندیشه نتایج نامطلوبی در پی داشت و آن این بود که برای حل ، خود مذهب حذف و نوعی ماتریالیسم علمی گرایانه از دل این اندیشه متولد شد. ♦️در اعتراض به این رویکرد عده ای بازگشت به اندیشه های را مطرح کردند و ادعایشان این بود که برای حل اختلافات فقهی و کلامی باید به گذشته ای که همه مسلمانان با هم متحد بودند یعنی ۴۰ سال اولیه ظهور بازگشت. احمد بن حنبل و ابن تیمیه از مبدعان این تفکر بودند. ایراد چنین تفکری این بود که یک نوع گذشته گرایی ضدعلم را ترویج و انسان مسلمان را کهنه گرا می کرد و در نهایت مسلمانانی تولید کرد که نمی توانستند با مدرنیسم آشتی کنند. راه حل بخش دیگری از مسلمانان برای رسیدن به وحدت بود که در عمل به سطحی کردن قرآن و حذف نهادهای مرجعیت تفسیری قرآن منجر شد و محصولش تولید نوعی روشنفکری رادیکال نظیر سازمان مجاهدین خلق ایران، فدائیان اسلام و بخشی از اخوان المسلمین بود. ⬅️-اندیشه خلافت و و اتحاد جهان اسلام حول یک حکومت واحد اندیشه دیگری بود که از درون آن سازمان ها و تشکیلاتی نظیر هیأت اتحاد اسلام و مرکز غیبی تبریز بیرون آمد که این مرکز به افراط گری و ترور نیز دست زد. نظریه خلافت اسلامی دولت داعش که می گوید همه یا باید به ما بپیوندند یا کافر هستند نیز به این نظریه شباهت دارد. ⬅️- بین رویکرد دیگری است که توسط مرحوم شیخ محمود شلتوت رئیس اسبق الازهر مصر و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برای رسیدن به وحدت اسلامی پیگیری می شد. طبق این نظریه فقه های متفاوت در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته می شود. به طور مثال در ایران پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت و در مصر شیعیان زیدی و امامی می توانند طبق مذهب خود آزادانه عمل کنند. این نظریه از دوران تولد خود حتی یک گام هم جلو نرفته است ⬅️-ایده یا ایدئولوژیک جهان اسلام، ایده دیگری بود که در این خصوص مطرح و در بدو امر با این مشکل مواجه شد که این رهبری بر عهده چه کشوری باشد. تمامی مدعیان این رهبری از ایران، ترکیه، عربستان و مصر خود را لایق رهبری می دانستند و می دانند . ⬅️-عده ای نیز با طرح ایده کشورهای اسلامی به سراغ مدل پیمان های مشترک همچون اتحادیه اروپا و یا حتی مدل سازمان ملل اسلامی گرایش پیدا کردند این امر نیز با دشواری مواجه شد زیرا دولت هایی که دچار اختلاف های عمیق ایدئولوژیک هستند؛ نمی توانند به چنین ساز و کارهای همگرایی تن دهند. ⭕نگاهی به این تلاش های فکری سیاسی در جهان اسلام ما را به این گزینه می رساند که احتمالا مشکلی در فهم مفهوم وحدت در جهان اسلام پدیدار شده .مرحوم آیت الله سید احمد شبیری ، در کتاب «الکلام یجر الکلام» در خصوص وحدت گرایان اسلامی جمله ای بیان کرده که کلید این بحث است: «مذهب همانند است که واقع محفوظ دارد». اگر دو نفر به دنبال دفینه ای باشند و یکی معتقد باشد که دفینه در شمال شرق ایران و دیگری معتقد باشد که در جنوب غرب ایران است نمی توانند برای نزدیک شدن اعتقادشان بر روی نقطه ای در کویر مرکزی ایران توافق کنند و آنجا به دنبال دفینه بگردند و داستان مذهب هم همین است. ⭕واقع مطلب این است که شیعه باورهایی دارد و اهل سنت نیز عقایدی و پیروان این مذاهب نمی توانند عقاید خود را کنار بگذارند و همین که کمی از عقاید خود کوتاه بیایند از طرف هم مسلکان خود متهم به تغییر مذهب می شوند. 👌👌 در این میان امام موسی صدر ایده خیلی مهمی را مطرح کرد و آن این است که می گوید به جای این که مذاهب از اعتقادات خود کوتاه بیایند و دست بردارند یا به جای این که به عرصه رد و قبول اعتقادات یکدیگر بیفتند بهتر است وارد یک شوند. و آن این است که ببینیم کدام مذهب چه قدر به انسان، آزادی، رفاه، رفع بیماری و کاهش آلام و دردهایش پاسخ می دهد و کمک می کند. 👌در اندیشه امام موسی صدر اگر به جای سنی یا شیعه ی فقیر، سنی یا شیعه ثروتمند، سالم، بانشاط و قوی ایجاد شود دیگر به خشونت نیز متوسل نخواهد شد و این نوعی فرقه گرایی مثبت است. 🥀زنده یاد دکتر داود فیرحی @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: الزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَلْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج۱ ص۵۸ 🌸 سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🌸 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═ اللّٰهُمَّ اجْعَلْ جَوَامِعَ صَلَواتِكَ، وَنَوَامِيَ بَرَكاتِكَ، وَفَواضِلَ خَيْراتِكَ، وَشَرائِفَ تَحِيَّاتِكَ وَتَسْلِيمَاتِكَ وَكَرامَاتِكَ وَرَحَمَاتِكَ، وَصَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِكَ الْمُرْسَلِينَ، وَأَئِمَّتِكَ الْمُنْتَجَبِينَ، وَعِبادِكَ الصَّالِحِينَ، وَأَهْلِ السَّمَاواتِ وَالْأَرَضِينَ، وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَشاهِدِكَ وَنَبِيِّكَ وَنَذِيرِكَ وَأَمِينِكَ وَمَكِينِكَ وَنَجِيِّكَ وَنَجِيبِكَ وَحَبِيبِكَ وَخَلِيلِكَ وَصَفِيِّكَ وَصَفْوَتِكَ وَخاصَّتِكَ وَخالِصَتِكَ وَرَحْمَتِكَ وَخَيْرِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، وَخازِنِ الْمَغْفِرَةِ، وَقائِدِ الْخَيْرِ وَالْبَرَكَةِ؛ خدایا قرار ده درودهای همه جانبه‌ات و روینده برکاتت و فزونی‌های خیراتت و شرافت‌های تحیاتت و سلام‌هایت و کرامت‌هایت و رحمت‌هایت و درودهای فرشتگان مقرّبت و انبیای مرسلت و امامان برگزیده‌ات و بندگان شایسته‌ات و اهل آسمان‌ها و زمین‌ها و هرکه تسبیح تو گوید، ای پروردگار جهانیان، از گذشتگان و آیندگان، بر محمّد بنده‌ات و فرستاده‌ات و گواه بر آفریده‌هایت و پیامبرت و بیم‌دهنده‌ات و امینت و بنده با قدرت و ارجمند و نجیبت و محبوب و دوست صمیمی و برگزیده و مخصوص، خالص و رحمتت و بهترین انتخاب شده از میان آفریده‌هایت، پیامبر رحمت و خزانه‌دار آمرزش و پیشرو خیر و برکت؛ 🌾از زیارت حضرت رسول (ص) ═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═ 🆔️ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 88 تا 93 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6012390487057503541.mp3
2.69M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه در این ایه جمع شده است. 💠«ان‌الله يامر بالعدل والاحسان و ايتاء ذي‌القربي و ينهي عن‌الفحشاء والمنكر و البغي يعظلكم لعلكم تذكرون»آيه 90 سوره نحل 🌱همانا خداوند امر به عدل كرده و احسان و بخشش به خويشان را نموده است و از كارهاي زشت و ناروا و ظلم نهي نموده است شما را موعظه مي‌كند اميد است كه متذكر شويد. 🔷در اين آيه 6 اصل تذكر داده شده سه تا مثبت و سه تا منفي و در روايتي آمده است «جماع‌التقوي في قوله تعالي ان‌الله يامربالعدل…» همه تقوي در سخن خدا در آيه فوق جمع شده است. 🔷اول عدالت را ذكر كرده امر به عدالت، عدالت در جامعه است عدالت خدا بر دو گونه است. عدالت تكويني- نظام آسمان و زمين. عدالت تشريعي- عدالت در قانون‌گذاري و فرستادن انبياء و قانون عادلانه ارائه دادن است ولي اجراي عدالت تشريعي به عهده انسان هاست، در حالي كه عدالت تكويني در نظام خلقت رعايت مي‌شود و اين دو عدالت با يكديگر ارتباط دارند. 🔷عدالت در شريعت تقوي و عمل به دستورات اسلامي موجب بركات آسمان ها و زمين مي‌شود. عدالت آرمان انبياء و آرمان امام زمان(ع) مي‌باشد. البته برخى متكلمين از عدالت قضايى و جزايي هم ياد كرده اند به هرحال در آيه فرمان به رعايت عدالت در برابر خويشان داده شده است 🔷 بالاتر از است و آن اين كه اگر فهميدي كمكي و كاري براي خويشان مي‌تواني انجام دهي قبل از اين كه چيزي بگويد انجام دهيد. دادن و بخشش به خويشان نيز از احسان بالاتر است چون در بخشش احتمال گفتن و درخواست خويشان هم نيست و در احسان احتمال وجود دارد 👈سه مورد بعدی همان قاعده كلي امر بمعروف است و نهي از فحشاء- يعني نهي از هر عمل زشت آشكار و پنهان باشد و نهي از منكر نهي از عمل زشتي كه در ميان مردم و بر مردم انكار آن لازم باشد و بغي يعني ظلم بر مردم كه بالاتر از منكر و منكر بالاتر از فحشاء است و اين سه نيز همان نهي از منكر را در بر مي‌گيرد.در پايان مي‌گويد اين ها موعظه الهي است تا متذكر شويد و بدانيد اين موعظه موجب سعادت شماست. 📚تفسیر نمونه http://quranpuyan.com/yaf_postst401_yh-90swrh-nHl-tqwy-dr-dlt-st.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️يكی از ابزار آزمايش، است 💠وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبی‌ مِنْ أُمَّةٍ إِنَّما يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (۹۲/نحل) 🌱‏و مانند آن زن نباشيد كه بافته‌ی خويش را پس از محكم بافتن، رشته رشته می‌كرد، سوگندهای خود را دستاويز (فريب و خيانت) ميان خودتان می‌گيريد به خيال آنكه گروهی از گروه ديگری بيشتر است، (وپيمانی را كه با گروه ضعيف بسته‌ايد می‌شكنيد) جز اين نيست كه خداوند شما را با آن سوگندها، آزمايش می‌كند و حتماً آنچه را كه در آن اختلاف می‌كرديد در قيامت برايتان روشن خواهد ساخت. 🔹پيمان شكنی، هدر دادن زحمات گذشته است. «نَقَضَتْ غَزْلَها» 🔹هرچه پيمان محكم‌تر بسته شود، شكستن آن زشت‌تر است. «مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ» 🔹پيمان شكنی پی‌درپی، ننگ بيشتری دارد. ( «أَنْكاثاً» جمع «نكث») ‏ 🔹با مقدّسات بازی نكنيم. (مقدّسات را دستاويز و وسيله‌ی خدعه قرار ندهيم) «تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا» ‏ 🔹قدرت و تعداد و هياهوهای سياسی و اقتصادی، زمينه‌ی پيمان شكنی است. ‏«أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبی‌ مِنْ أُمَّةٍ» ‏ 🔹يكی از ابزار آزمايش، وفای به تعهدات است. «يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ» ‏ 🔹ياد معاد، عامل تقوا و مراعات پيمان‌ها است. «وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا