eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدارا پیامبر (1).mp3
14.79M
استاد سروش محلاتی @quranpuyan
قران پویان
استاد سروش محلاتی @quranpuyan
⭕رفتار پیامبر با و مخالفان چگونه بوده است؟ بهترین منبع شناخت سنت پیامبر، قران است .قران، در 9 ایه به پیامبر دستور" عن.." راجع به مشرکین و یهودیان میدهد. یعنی ولشون کن. بقول امروزیها بهشون گیر نده. اما ایا فقط اعراض آن هم به معنای بی محلی و بی تفاوتی است؟خیر میگوید به انها سلام هم کن.فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ اما به این هم بسنده نمی کند. می گوید انها را کن و حتی بالاتر، فراموش کن. ⭕بعضی مفسرین و عالمان گفته اند ایات عفو و و اعراض مخصوص دوران مکی است که پیامبر و مسلمانها در ضعف بودند و قدرت نداشتند!! اولا عفو در هنگام قدرت ارزشمند است .اگر این باشد که فرق اسلام و پیامبر بعنوان الگوی اخلاق با سایر سیاستمداران چیست؟ مگر قران میتواند اخلاق را کنار بزند؟ ثانیا این ایات در سور مدنی هم هست . ایه زیر در سوره مائده، اخرین سوره نازل شده است که نسخ هم نشده است. که راجع به یهودیان خیانتکار میگوید انها را ببخش.و فراموش کن. فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ "پس به [سزاى] پيمان شكستنشان لعنتشان كرديم و دلهايشان را سخت گردانيديم ... و تو همواره بر خيانتى از آنان آگاه مى ‏شوى مگر [شمارى] اندك از ايشان پس از آنان درگذر و چشم پوشى كن كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد (۱۳) مائده در سوره نساء راجع به منافقینی که علیه پیامبر توطئه میکنند میفرماید:فاعرض عنهم (نساء 81) و یا فاعرض عنهم و عظهم و قل لهم فی انفسهم قولا بلیغا این دستورات منحصر به پیامبر نیست. به مومنین هم می فرماید: قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ شما ببخشید حساب و جزایش را هم به ما واگذارکنید. ایا ما اصلا این ایات را می توانیم هضم کنیم؟! این دستورات نسبت به دوستان نیست بلکه نسبت به دشمن و کافر و منافق و معاند است. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 80 🌹پیامبر خدا ص : پروردگارم ، همان گونه که مرا به انجام فرمان داده به کردن با نیز فرمان داده است. 🌹مدارا کردن با مردم است و نرمی و مهربانی کردن با آنان نصف زندگی است. 📚 منتخب میزان‌الحکمه، ص ۴۳۷ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❓چرا اسلامی به نتیجه نرسیده است؟ طرفداران وحدت در جهان اسلام علت عقب افتادگی جامعه مسلمانان را این می دانند که متفرق هستند.وحدت حول چه چیزی و بر چه مبنایی و با پذیرش چه مرجعیتی باید صورت گیرد. تاکنون در پاسخ به این پرسش چند راه حل پیشنهاد شده که به نظر می رسد اکثر آنها ناموفق بوده است. ⬅️نخستین پاسخی که به این پرسش داده شد توجه به علم گرایی بود. عده ای چنین استدلال کردند که برای حل اختلاف میان مذاهب اسلامی باید به عقل و دانش رجوع کرد و چون عاقلان یکدیگر را بیشتر می فهمند باید اختلاف نظرهای مذهبی را به ملاک عقل حل کرد. این اندیشه نتایج نامطلوبی در پی داشت و آن این بود که برای حل ، خود مذهب حذف و نوعی ماتریالیسم علمی گرایانه از دل این اندیشه متولد شد. ♦️در اعتراض به این رویکرد عده ای بازگشت به اندیشه های را مطرح کردند و ادعایشان این بود که برای حل اختلافات فقهی و کلامی باید به گذشته ای که همه مسلمانان با هم متحد بودند یعنی ۴۰ سال اولیه ظهور بازگشت. احمد بن حنبل و ابن تیمیه از مبدعان این تفکر بودند. ایراد چنین تفکری این بود که یک نوع گذشته گرایی ضدعلم را ترویج و انسان مسلمان را کهنه گرا می کرد و در نهایت مسلمانانی تولید کرد که نمی توانستند با مدرنیسم آشتی کنند. راه حل بخش دیگری از مسلمانان برای رسیدن به وحدت بود که در عمل به سطحی کردن قرآن و حذف نهادهای مرجعیت تفسیری قرآن منجر شد و محصولش تولید نوعی روشنفکری رادیکال نظیر سازمان مجاهدین خلق ایران، فدائیان اسلام و بخشی از اخوان المسلمین بود. ⬅️-اندیشه خلافت و و اتحاد جهان اسلام حول یک حکومت واحد اندیشه دیگری بود که از درون آن سازمان ها و تشکیلاتی نظیر هیأت اتحاد اسلام و مرکز غیبی تبریز بیرون آمد که این مرکز به افراط گری و ترور نیز دست زد. نظریه خلافت اسلامی دولت داعش که می گوید همه یا باید به ما بپیوندند یا کافر هستند نیز به این نظریه شباهت دارد. ⬅️- بین رویکرد دیگری است که توسط مرحوم شیخ محمود شلتوت رئیس اسبق الازهر مصر و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برای رسیدن به وحدت اسلامی پیگیری می شد. طبق این نظریه فقه های متفاوت در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته می شود. به طور مثال در ایران پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت و در مصر شیعیان زیدی و امامی می توانند طبق مذهب خود آزادانه عمل کنند. این نظریه از دوران تولد خود حتی یک گام هم جلو نرفته است ⬅️-ایده یا ایدئولوژیک جهان اسلام، ایده دیگری بود که در این خصوص مطرح و در بدو امر با این مشکل مواجه شد که این رهبری بر عهده چه کشوری باشد. تمامی مدعیان این رهبری از ایران، ترکیه، عربستان و مصر خود را لایق رهبری می دانستند و می دانند . ⬅️-عده ای نیز با طرح ایده کشورهای اسلامی به سراغ مدل پیمان های مشترک همچون اتحادیه اروپا و یا حتی مدل سازمان ملل اسلامی گرایش پیدا کردند این امر نیز با دشواری مواجه شد زیرا دولت هایی که دچار اختلاف های عمیق ایدئولوژیک هستند؛ نمی توانند به چنین ساز و کارهای همگرایی تن دهند. ⭕نگاهی به این تلاش های فکری سیاسی در جهان اسلام ما را به این گزینه می رساند که احتمالا مشکلی در فهم مفهوم وحدت در جهان اسلام پدیدار شده .مرحوم آیت الله سید احمد شبیری ، در کتاب «الکلام یجر الکلام» در خصوص وحدت گرایان اسلامی جمله ای بیان کرده که کلید این بحث است: «مذهب همانند است که واقع محفوظ دارد». اگر دو نفر به دنبال دفینه ای باشند و یکی معتقد باشد که دفینه در شمال شرق ایران و دیگری معتقد باشد که در جنوب غرب ایران است نمی توانند برای نزدیک شدن اعتقادشان بر روی نقطه ای در کویر مرکزی ایران توافق کنند و آنجا به دنبال دفینه بگردند و داستان مذهب هم همین است. ⭕واقع مطلب این است که شیعه باورهایی دارد و اهل سنت نیز عقایدی و پیروان این مذاهب نمی توانند عقاید خود را کنار بگذارند و همین که کمی از عقاید خود کوتاه بیایند از طرف هم مسلکان خود متهم به تغییر مذهب می شوند. 👌👌 در این میان امام موسی صدر ایده خیلی مهمی را مطرح کرد و آن این است که می گوید به جای این که مذاهب از اعتقادات خود کوتاه بیایند و دست بردارند یا به جای این که به عرصه رد و قبول اعتقادات یکدیگر بیفتند بهتر است وارد یک شوند. و آن این است که ببینیم کدام مذهب چه قدر به انسان، آزادی، رفاه، رفع بیماری و کاهش آلام و دردهایش پاسخ می دهد و کمک می کند. 👌در اندیشه امام موسی صدر اگر به جای سنی یا شیعه ی فقیر، سنی یا شیعه ثروتمند، سالم، بانشاط و قوی ایجاد شود دیگر به خشونت نیز متوسل نخواهد شد و این نوعی فرقه گرایی مثبت است. 🥀زنده یاد دکتر داود فیرحی @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: الزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَلْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج۱ ص۵۸ 🌸 سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🌸 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═ اللّٰهُمَّ اجْعَلْ جَوَامِعَ صَلَواتِكَ، وَنَوَامِيَ بَرَكاتِكَ، وَفَواضِلَ خَيْراتِكَ، وَشَرائِفَ تَحِيَّاتِكَ وَتَسْلِيمَاتِكَ وَكَرامَاتِكَ وَرَحَمَاتِكَ، وَصَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِكَ الْمُرْسَلِينَ، وَأَئِمَّتِكَ الْمُنْتَجَبِينَ، وَعِبادِكَ الصَّالِحِينَ، وَأَهْلِ السَّمَاواتِ وَالْأَرَضِينَ، وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَشاهِدِكَ وَنَبِيِّكَ وَنَذِيرِكَ وَأَمِينِكَ وَمَكِينِكَ وَنَجِيِّكَ وَنَجِيبِكَ وَحَبِيبِكَ وَخَلِيلِكَ وَصَفِيِّكَ وَصَفْوَتِكَ وَخاصَّتِكَ وَخالِصَتِكَ وَرَحْمَتِكَ وَخَيْرِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، وَخازِنِ الْمَغْفِرَةِ، وَقائِدِ الْخَيْرِ وَالْبَرَكَةِ؛ خدایا قرار ده درودهای همه جانبه‌ات و روینده برکاتت و فزونی‌های خیراتت و شرافت‌های تحیاتت و سلام‌هایت و کرامت‌هایت و رحمت‌هایت و درودهای فرشتگان مقرّبت و انبیای مرسلت و امامان برگزیده‌ات و بندگان شایسته‌ات و اهل آسمان‌ها و زمین‌ها و هرکه تسبیح تو گوید، ای پروردگار جهانیان، از گذشتگان و آیندگان، بر محمّد بنده‌ات و فرستاده‌ات و گواه بر آفریده‌هایت و پیامبرت و بیم‌دهنده‌ات و امینت و بنده با قدرت و ارجمند و نجیبت و محبوب و دوست صمیمی و برگزیده و مخصوص، خالص و رحمتت و بهترین انتخاب شده از میان آفریده‌هایت، پیامبر رحمت و خزانه‌دار آمرزش و پیشرو خیر و برکت؛ 🌾از زیارت حضرت رسول (ص) ═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═ 🆔️ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 88 تا 93 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6012390487057503541.mp3
2.69M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه در این ایه جمع شده است. 💠«ان‌الله يامر بالعدل والاحسان و ايتاء ذي‌القربي و ينهي عن‌الفحشاء والمنكر و البغي يعظلكم لعلكم تذكرون»آيه 90 سوره نحل 🌱همانا خداوند امر به عدل كرده و احسان و بخشش به خويشان را نموده است و از كارهاي زشت و ناروا و ظلم نهي نموده است شما را موعظه مي‌كند اميد است كه متذكر شويد. 🔷در اين آيه 6 اصل تذكر داده شده سه تا مثبت و سه تا منفي و در روايتي آمده است «جماع‌التقوي في قوله تعالي ان‌الله يامربالعدل…» همه تقوي در سخن خدا در آيه فوق جمع شده است. 🔷اول عدالت را ذكر كرده امر به عدالت، عدالت در جامعه است عدالت خدا بر دو گونه است. عدالت تكويني- نظام آسمان و زمين. عدالت تشريعي- عدالت در قانون‌گذاري و فرستادن انبياء و قانون عادلانه ارائه دادن است ولي اجراي عدالت تشريعي به عهده انسان هاست، در حالي كه عدالت تكويني در نظام خلقت رعايت مي‌شود و اين دو عدالت با يكديگر ارتباط دارند. 🔷عدالت در شريعت تقوي و عمل به دستورات اسلامي موجب بركات آسمان ها و زمين مي‌شود. عدالت آرمان انبياء و آرمان امام زمان(ع) مي‌باشد. البته برخى متكلمين از عدالت قضايى و جزايي هم ياد كرده اند به هرحال در آيه فرمان به رعايت عدالت در برابر خويشان داده شده است 🔷 بالاتر از است و آن اين كه اگر فهميدي كمكي و كاري براي خويشان مي‌تواني انجام دهي قبل از اين كه چيزي بگويد انجام دهيد. دادن و بخشش به خويشان نيز از احسان بالاتر است چون در بخشش احتمال گفتن و درخواست خويشان هم نيست و در احسان احتمال وجود دارد 👈سه مورد بعدی همان قاعده كلي امر بمعروف است و نهي از فحشاء- يعني نهي از هر عمل زشت آشكار و پنهان باشد و نهي از منكر نهي از عمل زشتي كه در ميان مردم و بر مردم انكار آن لازم باشد و بغي يعني ظلم بر مردم كه بالاتر از منكر و منكر بالاتر از فحشاء است و اين سه نيز همان نهي از منكر را در بر مي‌گيرد.در پايان مي‌گويد اين ها موعظه الهي است تا متذكر شويد و بدانيد اين موعظه موجب سعادت شماست. 📚تفسیر نمونه http://quranpuyan.com/yaf_postst401_yh-90swrh-nHl-tqwy-dr-dlt-st.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️يكی از ابزار آزمايش، است 💠وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبی‌ مِنْ أُمَّةٍ إِنَّما يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (۹۲/نحل) 🌱‏و مانند آن زن نباشيد كه بافته‌ی خويش را پس از محكم بافتن، رشته رشته می‌كرد، سوگندهای خود را دستاويز (فريب و خيانت) ميان خودتان می‌گيريد به خيال آنكه گروهی از گروه ديگری بيشتر است، (وپيمانی را كه با گروه ضعيف بسته‌ايد می‌شكنيد) جز اين نيست كه خداوند شما را با آن سوگندها، آزمايش می‌كند و حتماً آنچه را كه در آن اختلاف می‌كرديد در قيامت برايتان روشن خواهد ساخت. 🔹پيمان شكنی، هدر دادن زحمات گذشته است. «نَقَضَتْ غَزْلَها» 🔹هرچه پيمان محكم‌تر بسته شود، شكستن آن زشت‌تر است. «مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ» 🔹پيمان شكنی پی‌درپی، ننگ بيشتری دارد. ( «أَنْكاثاً» جمع «نكث») ‏ 🔹با مقدّسات بازی نكنيم. (مقدّسات را دستاويز و وسيله‌ی خدعه قرار ندهيم) «تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا» ‏ 🔹قدرت و تعداد و هياهوهای سياسی و اقتصادی، زمينه‌ی پيمان شكنی است. ‏«أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبی‌ مِنْ أُمَّةٍ» ‏ 🔹يكی از ابزار آزمايش، وفای به تعهدات است. «يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ» ‏ 🔹ياد معاد، عامل تقوا و مراعات پيمان‌ها است. «وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زشتی و زیبایی 🟠 خدا ص: برای گفتار و کرداری که از برادرت سرمی‌زند، عذری بجوی و اگر نیافتی عذری بتراش! از بپرهیزید؛ زيرا گمان‌ دروغ‌ترین دروغ است ( بحارالانوار ‌، ج۷۵، ص۱۹۷ و ۱۹۵). 🟢 امام ع: رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر کن تا زمانی که کاری از او سرزند که راه توجیه را بر تو ببندد، و هیچ‌گاه به سخنی که از دهان برادرت بیرون آید، تا وقتی که برای آن توجیه خوبی می‌یابی، گمان بد مبر ! با سازگار نیست! ( منتخب میزان‌الحکمه، ص ۷۷۸ و ۷۸۰) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اخلاق_پیامبر_عامل_مهم_گسترش_اسلام - <unknown>.mp3
7.13M
🎧 🟢 عامل مهم گسترش اسلام 🎙محمدرضا یوسفی 🔹 گرچه قرآن مردم را به تعقل، تفکر دعوت کرده و یکی از راههای دعوت به دین را استدلال های عقلانی بیان کرده است اما به واقع اثر اخلاق رسول خدا بر گسترش اسلام، شگرف بوده است. 🔹 خداوند در سوره آل عمران در شرایط متشنج پس از شکست جنگ بدر، اثرات رفتار اخلاقی پیامبر بر وحدت بخشی جامعه به خوبی تشریح می کند. 🔹 برخلاف ذهنیت های امروزی که شاخصه های مسلمانی را در انجام برخی عبادات خلاصه کرده اند، پیامبر راستگویی، امانتداری و وفای به عهد را به عنوان سه شاخص کلیدی مسلمانی بیان می کند. 🔹 نه تنها پیامبر، بلکه اثرات رفتار اخلاقی مسلمانان واقعی نیز در جلب میلیونها انسان به اسلام تاثیرگذار بوده است. مسلمانان اندونزی، مالزی، تایلند و دیگر کشورهای شرق آسیا به دلیل رفتارهای اخلاقی مسلمان واقعی به اسلام گرویدند. 🔹 با وصف این، امروزه شکاف بزرگی میان اخلاق پیامبر و اخلاق ما مسلمانان قابل مشاهده است. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 81 🌹امام صادق علیه السلام : ♦️انسان نابخرد را ویژگی‌هایی است: 🔻 قبل از شنیدن سخن، پاسخ می‌دهد! 🔻 پیش از فهمیدن سخن، مخالفت می‌کند! 🔻 بدون آگاهی و اطلاع، قضاوت می‌کند! 📚 اعلام الدین، ص ۳۰۳ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━