4_5825826406323459508.m4a
39.24M
#اخلاق_باور
جلسه دوم : #خرافهپرستی و باورمندی خردمندانه
خرافه از جنس باور است. میتوان انرا باور ماورایی، بدون وجود دلیل، تعریف کرد.
در حدیثی امده که هر علمی که بدون برهان باشد، گمراه کننده است.
باورهای بنیادین دین مثل وجود خدا، رسول، حجیت قران را باید با برهان عقلی پذیرفت
پس از ان باورهای غیر بنیادین است که باید مبتنی بر برهان عقلی یا نقلی قطعی باشد. اگر باوری در قران یا سنت وجود داشته باشد که عقل انرا تایید کند و یا حداقل خردستیز نباشد، انرا می توان پذیرفت در غیراینصورت، خیر.
استاد سلیمانی
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دین و اعتقادات درآن اکراه نیست
🎙 آيتالله محسن فقیهی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ایههاینور
🔹وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا
🔸و هرکه گمراه گردد به زیان خود گمراه میشود
📗سوره يونس، آیه ۱۰۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 39 تا 46
📄#صفحـہ_337
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_337
❇️نخستین فرمان #جهاد
💠أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (۳۹/حج)
🌱به كسانی كه همواره و مظلومانه مورد تهاجم و قتل عام قرار گرفتهاند، اجازه دفاع وجهاد داده شده است والبتّه خداوند بر ياری آنان قادر است.
🔹در بعضى از روایات مى خوانیم هنگامى که مسلمانان در مکه بودند مشرکان پیوسته آنها را آزار مى دادند، و مرتبا مسلمانان کتک خورده با سرهاى شکسته خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى رسیدند و شکایت مى کردند (و تقاضاى اذن جهاد داشتند) اما پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها مى فرمود: صبر کنید، هنوز دستور جهاد به من داده نشده تا اینکه هجرت شروع شد و مسلمین از مکه به مدینه آمدند، خداوند آیه فوق را که متضمن اذن جهاد است نازل کرد و این نخستین آیه اى است که در باره جهاد نازل شده .
🔹گر چه در میان مفسران در اینکه این آیه آغاز دستور جهاد بوده باشد گفتگو است ، بعضى آن را نخستین آیه جهاد مى دانند در حالى که بعضى دیگر آیه قاتلوا فى سبیل الله الذین یقاتلونکم ... (بقره - 190) را نخستین آیه مى دانند و بعضى دیگر ان الله اشترى من المؤ منین انفسهم و اموالهم ... (توبه - 111) را نخستین مى شمرند.
ولى لحن آیه ، تناسب بیشترى براى این موضوع دارد، چرا که تعبیر ((اذن )) صریحا در آن آمده ، و در آن دو آیه دیگر نیامده است و به عبارت دیگر تعبیر این آیه منحصر به فرد است .
🔹به هر حال با توجه به آنچه در آخرین آیات گذشته ذکر شد که خداوند وعده دفاع از مؤ منان را داده ، پیوند آیات مورد بحث با آن روشن مى شود.
در این آیات نخست مى گوید: ((خداوند به کسانى که جنگ از طرف دشمنان بر آنها تحمیل شده اجازه جهاد داده است ، چرا که آنها مورد ستم قرار گرفته اند)) (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا).
سپس این اجازه را با وعده پیروزى از سوى خداوند قادر متعال تکمیل کرده مى فرماید: ((و خدا قدرت بر یارى کردن آنها دارد)) (و ان الله على نصرهم لقدیر).
🔹این عبارت که متضمن وعده کمک الهى است با تعبیر به ((توانائى خدا)) ممکن است اشاره به این نکته باشد که این قدرت الهى وقتى به یارى شما مى آید که خود نیز به مقدار توانائیتان کسب قدرت و آمادگى دفاع کنید تا گمان نکنند که آنها مى توانند در خانه هاى خود بنشینند و منتظر یارى پروردگار باشند.
🔹به تعبیر دیگر شما باید آنچه در توان دارید در این عالم اسباب به کار گیرید و در آنجا که قدرت شما پایان مى گیرد در انتظار یارى خدا باشید، و این همان برنامه اى بود که پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در تمام مبارزاتش به کار مى گرفت و پیروز مى شد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_337
❇️برای #مؤمنان، تمام زمين يكسان است، آنان هر كجا كه توان دارند #هدف_مقدّس خود را پياده میكنند
💠الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (۴۱/حج)
🌱كسانی كه اگر آنان را در زمين به قدرت رسانيم، نماز بر پا میدارند و زكات میدهند و (ديگران را) به خوبیها دعوت میكنند و از بدیها باز میدارند؛ و پايان همهی امور برای خداست.
🔷اگر قدرت و امكانات، در دست افراد صالح باشد، بهرهبرداری صحيح میكنند و اگر در اختيار نااهلان قرار گيرد سوء استفاده میكنند. بنابراين دنيا و قدرت، برای گروهی نعمت و برای گروهی وسيلهی بدبختی است و قرآن از هر دو نمونه ياد كرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زكات و امر به معروف میروند ولی انسانهای منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند كارشان طغيان است، «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغی» و در راه نابودی منابع اقتصادی و نسل بشر گام بر میدارند، «وَ إِذا تَوَلَّی سَعی فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ» و عاقبت، مردم را به دوزخ میكشانند. «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَی النَّارِ»
۱- ياری خداوند از طريق احيای دين اوست. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ ...
۲- امر به معروف و نهی از منكر، به قدرت نياز دارد. «مَكَّنَّاهُمْ»
۳- پيروزی مؤمنان، زمينهی بندگی و تعاون مالی و فرهنگی را فراهم میكند و غفلت و غرور را از بين میبرد. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ ...
۴- برای مؤمنان، تمام زمين يكسان است، آنان هر كجا كه توان دارند هدف مقدّس خود را پياده میكنند. «فِي الْأَرْضِ»
۵- همهی قدرتها را از خدا بدانيم. «مكنا»
۶- اوّلين ثمرهی حكومت صالحان، نماز و زكات و امر به معروف و نهی از منكر است. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ ...
۷- رابطه با خدا و دستگيری از محرومان و آگاهی دادن به جامعه و جلوگيری از مفاسد، از هم جدا نيست. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ ...
۸- اقامهی نماز و ادای زكات و امر به معروف و نهی از منكر از وظايف و كارهای قطعی مسئولان حكومت اسلامی است. «أَقامُوا» نه «يقيمون»
۹- حاكمان مؤمن، هم در فكر ارتقای روحی و رشد امور معنوی هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشكلات اقتصادی و فقرزدايی و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ ... ۱۰- جامعهای تحت حمايت خداوند است كه اين چهار ارزش محوری را داشته باشد: نماز، زكات، امر به معروف و نهی از منكر. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ»
۱۱- امر و نهی شما، زمانی در جامعه موثّر است كه اوّل به وظايف فردی خود عمل كنيد. أَقامُوا الصَّلاةَ ... أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ
۱۲- اقامهی نماز، به قدرت و امكانات نياز دارد. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ ... أَقامُوا الصَّلاةَ
۱۳- زكات، همتای ناگسستنی نماز است. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»* (در ۲۸ آيهی قرآن، زكات در كنار نماز آمده است).
۱۴- با انجام همهی وظايف، باز هم به حسن عاقبت خود و نتيجهی نهايی كارتان مطمئن نشويد و بر خداوند اميد و توكل داشته باشيد. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
۱۵- امكانات، بيش از چند روزی در دست شما نيست. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🔷🔶 « ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن #تدبر كنند، و خردمندان متذكر شوند.
سوره ص آيه 29
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش #تدبر قران
💢💢💢پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سورههاي قرآن از دوره هاي قبلي ما، بدينوسيله آغاز ثبت نام نوزدهمين دوره #آموزش_روش_ساده_فهم_قران اعلام ميگردد:
💢زمان ثبت نام: از روز شنبه 10 اذر لغايت 4شنبه 21 اذر
🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه:
☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید
☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید
🔰🔰شما را به حضور در دوره جديد #مجازي (در ايتا)
دعوت می کنیم.
✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي #ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
👈 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره و کلیپهای اموزشی در كانال اطلاع رساني دوره
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
✅ در واتساپ👆
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹نکات تفسیری سوره القدر از تفسیر فرقان
بر نزول دو بعدى قرآن آياتى مانند آيه قدر، بقره و حم و نيز آيات (۱۳:۳۹)، (۴۳:۲)، (۴۱:۲)، (۱۱:۱) و (۷۵:۱۶:۱۹) گواه است، كه نخست قرآن يك شبه بر حضرتش نازل گرديد و سپس در طول رسالتش نزول قرآن سه مرحله اى است
۱- بخشى از قرآن مفصل تا شب قدر نخستين كه حدود پنجاه شب از آغاز وحى است
۲- شب قدر در نزول محكمش و
۳- نزول مفصل بقيه قرآن تا پايان عمر شريفش.
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
زندگي_قرآني
شماره 135
سوره #ال_عمران صفحه_60
💮ميان #پيامبران #فرق نگذاريم.فقط #تسليم #خدا باشيم
🔸قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ال عمران/84
🌱بگو: ما [برخلاف تنگنظري و تعصّب شما] به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط [=انبياء و برگزيدگان از فرزندان يعقوب- 12 تيره] نازل شده، و آنچه [=كتابهايي] كه به موسي و عيسي و پيامبران [ديگر] از پروردگارشان داده شده ايمان داريم. [ما برخلاف شما] هيچ جدايي ميان هيچ يك از آنان نمينهيم و فقط تسليم [اوامر] او هستيم [نه تمايلات خود].
⬅️ توصيه به چنين بلندنظري و جامعيت ايماني را علاوه بر اين آيه، در سورة بقره 136 و عنكبوت 46 ميبينيد، كه متأسفانه امروز در حصار تعصّبات قومي، نژادي و ملي محبوس شده است.
👈موضوع فرق نگذاشتن ميان پيامبران را، كه موجب اختلاف ميان پيروان آنها ميگردد، قرآن در آيات و سورههاي ديگري نيز مورد تأكيد قرار داده است: از جمله بقره 285 ، آلعمران 84 ، نساء 150 و 152 .
⬅️شكل كار اصل نيست، بلكه اصل، آن هدف غايى و نهايى كار است. در هر زمانى ممكن است شكل كار و دعوت انبيا فرق كند، مثلًا حضرت موسى به سراغ فرعون برود و يا حضرت سليمان، فرمانروايى مانند بلقيس را دعوت كند، ولى هدف نهايى يكى است.
درست مانند حركتهاى گوناگون امامان معصوم عليهم السلام.
اگر از انبياى گذشته براى معرّفى و يارى پيامبر آينده پيمان گرفته شده، پيامبر آينده نيز مأمور است به نمايندگى از تمامى پيروانش، ايمان خود را نسبت به پيامبران گذشته اعلام نمايد.
↩️ #دين وهدايت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبيا همچون معلّمان يك مدرسهاند كه به طور زنجيرهاى مأمور ارشاد مردم بودهاند. «إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ ...
↩️تمام #انبيا، داراى هدف واحد هستند. لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ
↩️برترى بعضى از انبيا بر برخى ديگر؛ «فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى بَعْضٍ» هرگز مانع ايمان ما به همهى آنها نيست. «لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ»
📚تفاسير نور و بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐انديشههاي #مدرس را بهتر بشناسيم.
🥀به بهانه 10 اذر سالگرد شهادت آيت الله #سيد_حسن_مدرس
🔻نمايندگان #وكيل مردم هستند #نه_ولي آنها
وقتی #شهید_مدرس بودجه سال ۱۳۰۶ را مینگرد که در آن مبلغی برای اضافه حقوق نمایندگان مجلس، که خود نیز از آن قبیله بود، اختصاص دادهاند، بحث #ولایت و #وکالت را مطرح میسازد و با آن بحث، مخالفت خود را اعلام مینماید.
👈او میگوید: «گمان میکنم ما که آمدهایم اینجا، میگوییم وکیلیم؛ ولی نیستیم. ولی آن کسی است که آنچه خودش مستقلا صلاح میداند اجرا کند. وکیل این است که نظر #موکلین را بداند. بنده از تمام موکلین خودم که سی کرور باشند، یکی را نمیدانم که راضی باشد حقوقتان را ۳۰۰ تومان بکنیم. چرا؟ برای آنکه ندارند... ندارند... فقیرند... بیچیزند. »
📖کتاب سرگذشت، افکار و آثار آیتالله شهید سید حسن مدرس (سید محمد صادق مزینانی)
🔸 مدرس از همان ابتدای امر #سادهزیستی را یکی از خصوصیات نماینده مجلس میداند. " نزدیک سه راه امین حضور، دو خانه، یکی دو اتاقه با اجاره ماهی سی ریال و دیگری سه اتاقه با اجاره ماهی سیوپنج ریال به وی عرضه میکنند. مدرس منزل دو اتاقه را انتخاب میکند. از او سؤال میکنند آیا مبلغ پنج ریال صرفهجویی میکنی؟ جواب میدهد: بلی، آنچه استقلال و #آزادی و عقیده را از بین میبرد، احتیاج است. من نمیخواهم محتاج کسی باشم. 👈 باید برنامه زندگیم را طوری تنظیم کنم که محتاج به کسی نشوم و این زبان و تند و تیزم آزاد باشد. "[عبدالعلی باقی، مدرس مجاهدی شکستناپذیر، انتشارات گواه، ص ۳۲]
🔻#مبارزه_با_فساد تا پای جان
پس از بازگشت مدرس از اصفهان، رضا شاه به او گفت: برای ما چه سوغات آوردهای؟ پاسخ داد: سوغات خوبی برای شما آوردهام. میترسم قدر آن را ندانید. سوغات من این است که بیشتر اجزای دولت به نام شما، #مردم را #میچاپند و اذیت میکنند. من با خود گفتم این مطلب را به شما بگویم تا بدانید و در رفع آن بکوشید. اگر نصیحت مرا بشنوید بهترین سوغات برای شما است.
🔻مدرس همواره به فکر #معیشت_مردم و آمادهسازی امکانات رفاهی برای زندگی آنها بود. یکی از نکات تاریخ که نقش مدرس در آن مغفول مانده استا ساخت بیمارستان فیروزآبادی در آن برهه است.
👈آیتالله محمدباقر محسنی ملایری که از ملازمان مدرس بود درباره ساخت بیمارستان فیروزآبادی میگوید: « مدرس روزی چند نفر را در منزل خود دعوت کرد و فرمود شما به این حقوق مجلس نیاز ندارید؛ پول را جمع کنید و یک بیمارستان درست کنید. همگی قبول کردند و فیروزآبادی مأمور این کار شد... قسمت اولیه این بیمارستان ساخته شده بود که مدرس پیشنهاد کرد به نام فیروزآبادی نامگذاری کنند؛ چون زحمات ساختمان به عهده او بود...»
[عبدالعلی باقی، مدرس مجاهدی شکستناپذیر، انتشارات گواه، ص ۱۳۸،،]
(💻سایت خبرگزاری رسمی حوزه )
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها"
خدایا
⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین
فلاح السائل ص ۲۲۸
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 47 تا 55
📄#صفحـہ_338
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan