eitaa logo
قران پویان
474 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ❣الهی، همه سرِ آسوده خواهند، و حسن دل آسوده. ❣الهی، از من پرسند توحید یعنی چه، حسن گوید تكثیر یعنی چه. 💞الهی، به لطفت دنیا را از من گرفته‌ای، به كرمت آخرت را هم از من بگیر! 📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5976296608399104053
1.88M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در اجرای ممنوع! 💠الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۲/نور) 📚‏هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشويد و هنگام كيفر آن دو، گروهی از مؤمنان حاضر و ناظر باشند. 🔹‏بدون شك مسائل انسانی و عاطفی ايجاب می‌كند كه حد اكثر كوشش‌ به عمل آيد كه هيچ فرد بيگناهی گرفتار كيفر نگردد، و نيز تا آنجا كه احكام الهی اجازه عفو و گذشت را می‌دهد عفو و گذشت شود، ولی بعد از ثبوت جرم و مسلم شدن حد بايد قاطعيت به خرج داد و از احساسات كاذب و عواطف دروغين كه برای نظام جامعه زيانبخش است بپرهيزند. 🔹‏مخصوصا در آيه مورد بحث تعبير به" فِي دِينِ اللَّـهِ‌" شده، يعنی هنگامی كه حكم، حكم خدا است كسی نمی‌تواند بر خداوند رحمان و رحيم پيشی گيرد. 🔹‏در اينجا از غلبه احساسات محبت آميز نهی شده، زيرا اكثريت مردم دارای چنين حالتی هستند و احتمال غلبه احساسات محبت آميز بر آنها بيشتر است، ولی نمی‌توان انكار كرد كه اقليتی وجود دارند كه طرفدار خشونت بيشتری می‌باشند، اين گروه نيز- همانگونه كه سابقا اشاره كرديم- از مسير حكم الهی منحرفند و بايد احساسات خود را كنترل كنند، و بر خداوند پيشی نگيرند كه آن نيز مجازات شديد دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرط مهم قبولی 💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۵/نور) 🌱‏مگر كسانی كه پس از آن (تهمت زدن) توبه كنند و در مقام اصلاح (و جبران) برآيند، كه قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔹بارها گفته‌ايم توبه تنها استغفار يا ندامت از گذشته، و حتی تصميم نسبت به ترك در آينده نيست، بلكه علاوه بر همه اينها شخص گنهكار بايد در مقام جبران بر آيد. 🔹‏اگر واقعا حيثيت زن يا مرد پاكدامن را لكه‌دار ساخته برای قبولی توبه خود بايد سخنان خويش را در برابر تمام كسانی كه اين تهمت را از او شنيده‌اند تكذيب كنند و به اصطلاح اعاده حيثيت نمايند. 🔹‏جمله" وَ أَصْلَحُوا" بعد از ذكر جمله" تابوا" اشاره به همين حقيقت است، كه بايد اين گونه اشخاص از گناه خود توبه كنند و در مقام اصلاح فسادی كه مرتكب شده‌اند بر آيند. 🔹‏اين صحيح نيست كه يك نفر در ملاء عام (يا از طريق مطبوعات و وسائل ارتباط جمعی) ديگری را به دروغ متهم كند و بعد در خانه خلوت استغفار نموده از پيشگاه خدا تقاضای عفو نمايد، هرگز خداوند چنين توبه‌ای را قبول نخواهد كرد. ‏لذا در چند حديث از پيشوايان اسلام نقل شده در جواب اين سؤال كه" آيا آنها كه تهمت ناموسی می‌زنند بعد از اجرای حد شرعی و بعد از توبه، شهادتشان قبول می‌شود يا نه؟ فرمودند:" آری" و هنگامی كه سؤال كردند توبه او چگونه است فرمودند: نزد امام (يا قاضی) می‌آيد و می‌گويد:" من به فلان كس تهمت زدم و از آنچه گفته‌ام توبه می‌كنم". 🔹در دين الهی، حتّی گنهكاران به بن بست نمی‌رسند. «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا» ‏🔹توبه، بايد با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نيك همراه باشد. تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ؟ اگر مخاطب این آیه شخص رسول اکرم «ص» باشد ظاهر این است که استفهام «ما ادراک» براى تعظیم و بزرگداشت، لیلة القدر است، زیرا کسى که قرآن به قلبش نازل شده و روحش محل لیلة القدر بوده، نباید حقیقت آن برایش مجهول باشد. و اگر مخاطب هر شخص قابل خطاب باشد، استفهام انکارى و مشعر بر مجهول بودن لیلة القدر براى مخاطبین است، زیرا حقیقت آن برتر از ادراک عموم میباشد. از لغت قدر که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین قدر معلوم میشود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة القدر باید راجع و مربوط به یک حادثه روحى و انسانى باشد. شاید بر خلاف آنکه ظرف پیش از مظروف وجود دارد، لیلة- القدر با نزول قرآن، همان در ظرف قلب پیمبر اکرم «ص»، پدید آمده است. ولى ظاهر آیه که از نزول قرآن در شب قدر خبر میدهد و همچنین صریح بعضى از روایات ما همین است که پیش از نزول قرآن لیلة القدرى بوده، هم چنان که پیش از نزول قرآن ماه رمضان بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ». و نیز بعد از نزول قرآن و براى همیشه خواهد بود. و یکى از ادله محکمى که در روایات ما براى وجوب بودن امام و حجت در هر زمان آمده همین بقاء لیلة القدر است، زیرا تقدیر و تفسیر امور در لیلة القدر باید به امام نازل شود و در زمینه روحى او تحقق یابد. در ابواب وجوب حجت اصول کافى روایاتى از ائمه طاهرین علیهم السلام نقل شده که مبین وجود و بقاء لیلة القدر از آغاز بعثت پیمبران تا آخر دنیا است. 📚پرتوی از قرآن https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛