💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نمل آیات 14 تا 22
📄#صفحه_378
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_378
❇️رابطه #دين و #سياست
💠وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ وَ سُلَيْمانَ عِلْماً وَ قالا الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي فَضَّلَنا عَلی كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۵/نمل)
🌱و به راستی به داوود و سليمان دانشی (ويژه) عطا كرديم، و آن دو گفتند:
ستايش، مخصوص خداوندی است كه ما را بر بسياری از بندگان مؤمنش برتری بخشيد.
🔷بر خلاف آنچه بعضی از كوتهبينان میانديشند دين مجموعهای از اندرزها و نصايح و يا مسائل مربوط به زندگی شخصی و خصوصی نيست، دين مجموعهای از قوانين حيات و برنامه فراگيری است كه تمام زندگی انسانها مخصوصا مسائل اجتماعی را در بر میگيرد.
بعثت انبياء برای" اقامه قسط و عدل" است (سوره حديد آيه ۲۵).
🔷دين برای گسستن زنجيرهای اسارت انسان و تامين آزادی بشر است (سوره اعراف آيه ۱۵۷).
دين برای نجات" مستضعفان" از چنگال" ظالمان و ستمگران" و پايان دادن به دوران سلطه آنها است.
و بالآخره دين مجموعهای است از تعليم و تربيت در مسير تزكيه و ساختن انسان كامل (سوره جمعه آيه ۲).
👈بديهی است اين هدفهای بزرگ بدون تشكيل حكومت امكان پذير نيست.
🔷چه كسی میتواند با توصيههای اخلاقی اقامه قسط و عدل كند، و دست ظالمان را از گريبان مظلومان كوتاه سازد؟ چه كسی میتواند زنجيرهای اسارت را از دست و پای انسانهای در بند بردارد و بشكند، بی آنكه متكی به قدرت باشد؟
و چه كسی میتواند در جامعهای كه وسائل نشر فرهنگ و تبليغ در اختيار فاسدان و مفسدان است اصول صحيح تعليم و تربيت را پياده كند؟ و ملكات اخلاقی را در دلها پرورش دهد؟
🔷و اين است كه ما میگوئيم" دين" و" سياست" دو عنصر تفكيك ناپذير است اگر دين از سياست جدا شود بازوی اجرايی خود را بكلی از دست میدهد، و اگر سياست از دين جدا گردد مبدل به يك عنصر مخرب در مسير منافع خود- كامگان میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_378
❇️#آیه19نمل
💠فَتَبَسَّمَ ضاحِكاً مِنْ قَوْلِها وَ قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلی والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبادِكَ الصَّالِحِينَ (۱۹/نمل)
🌱پس (سليمان) از سخن اين مورچه با تبسّمی خندان شد و گفت:
پروردگارا! به من الهام كن (و توفيق ده) كه نعمتی كه به من و به والدينم بخشيدهای شكر كنم و عمل صالحی كه آن را میپسندی انجام دهم و در سايهی رحمت خود، مرا در زمرهی بندگان شايستهات وارد كن.
🔹يكی از اصول و شرايط رهبری و مديريّت، سعهی صدر است. حضرت سليمان جملهی «لا يَشْعُرُونَ» را آن هم از مورچهای میشنود، ولی به روی خود نمیآورد و لبخند میزند. «فَتَبَسَّمَ»
🔹انتقاد وحرف حقّ را از هر كس بشنويد و از آن استقبال كنيد. (سليمان سخن مورچه را پسنديد) «فَتَبَسَّمَ» انتقادپذيری، يك ارزش است.
🔹خداوند اوليای خود را تحت تربيت مخصوص خود قرار میدهد. «وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ- فَتَبَسَّمَ» خداوند، سليمان را با آن مقام و سلطنتش گرفتار حرف يك مورچه میكند تا بدين وسيله در وجود او تعادل برقرار كند.
🔹دعا، مخصوص هنگام اضطرار نيست؛ انبيا در اوج عظمت و قدرت دعا میكردند. «رَبِّ»
🔹انسان در برابر نعمتهايی كه تاكنون به او رسيده بايد شكر كند و در برابر مسئوليّت آينده بايد به فكر عمل صالح و جلب رضای خدا و ملحق شدن به نيكان باشد. أَشْكُرَ- أَعْمَلَ صالِحاً ...
🔹شكر خدا تنها با زبان نيست، عمل صالح و استفادهی صحيح از نعمتها نيز شكر الهی است. أَشْكُرَ ... أَعْمَلَ صالِحاً
🔹سليمان با آن كه لشكريان فراوان و حاكميّت قوی دارد و زبان حيوانات را نيز میداند، باز به فكر عمل صالح است نه به دنبال لذّت و توسعهی قدرت و افتخار. «أَعْمَلَ صالِحاً»
🔹عالیترين مقصد در حكومت صالحان، رضای خداست. «تَرْضاهُ»
🔹زندگی در جامعه صالح ارزش است، نه زندگی در ميان مردم ناصالح، آن هم به خاطر رفاه يا درآمد و لذّت. أَدْخِلْنِي ... فِي عِبادِكَ الصَّالِحِينَ
🔹برخورداری از امكانات، و قدرت امروز خود را نشانهی رسيدن به رحمت الهی ندانيد و برای رشد و تعالی خود دعا كنيد. «وَ أَدْخِلْنِي»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣2⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی
بخش دهم
﴿ جريان وجود مبارک موساي کليم نسبت به قوم فرعون ﴾
. مستحضريد که جريان کليم حق را قرآن بيش از صد بار ذکر کرده است! بخشي از سُوَري که در مکه نازل شد داستان انبيا را به طور اجمال ذکر ميفرمايد؛ مثل اينکه در همين سوره «دُخان» جريان قوم «تُبَّع» را در عرض يک سطر ذکر ميکند، ولي تا حدودي خطوط کلّي جريان موساي کليم را به صورت باز بيان ميکند. سرّش آن است که جريان موساي کليم مطالب فراواني را به همراه دارد.
فرمود: ﴿وَ لَقَدْ فَتَنَّا﴾ قبل از قوم حجاز و مانند آن، قوم فرعون را آزموديم و رسول کريمي، يعني موساي کليم(سَلامُ اللهِ عَلَيه) از طرف خدا آمد و چند پيام آورد: يکي اينکه مردم ـ بندگان خدا ـ «أَمَانَةُ اللَّه» هستند و مسئولين امين خدا میباشند که بايد اين امانت را رعايت کنند و من «أَمِينُ اللَّه» هستم، بايد امانت خدا را به «أَمِينُ اللَّه» داد، اين يک مطلب. بعد فرمود اگر شما درباره مردم بدرفتاري کرديد، نسبت به امانت خيانت کرديد و اگر نسبت به من بدرفتاري کرديد، نسبت به «أَمِينُ اللَّه» بدرفتاري کرديد؛ چه ظلم شما نسبت به «أَمَانَةُ اللَّه» باشد و چه ستم شما نسبت به «أَمِينُ اللَّه» باشد، در هر دو حال ظلم به خدا در مقام فعل است؛ يعني دين خدا و حکم خدا را شما ستم ميکنيد؛ مثل ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ﴾؛ يعني «إنْ تَنصُرُوا دِينَ الله»؛ شما به دين خدا، حکم خدا و قانون خدا داريد ستم ميکنيد. در هر دو حال؛ چه ستم به «أَمَانَةُ اللَّه» باشد و چه ستم به «أَمِينُ اللَّه» باشد، ستم به حکم خدا و دين خداست؛
لذا فرمود: ﴿وَ أَن لاَ تَعْلُوا عَلَي اللَّهِ إِنِّي آتِيكُم بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ﴾؛ من يک معجزه شفّاف و روشني دارم که هيچ بهانهاي براي شما نميگذارد و اگر بخواهيد به من ستم بکنيد، لي من به مأمني پناهنده شدم که او مرا پناه ميدهد: ﴿وَ إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ أَن تَرْجُمُونِ﴾؛ يعني «رَجم» بکنيد. در آيه سوره مبارکه «طه» خوانده شد که خداي سبحان به موسي و هارون(سَلامُ اللهِ عَلَيهِمَا) فرمود: ﴿لاَ تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَ أَرَي﴾؛ نترسيد من با شما هستم؛ لذا وجود مبارک کليم حق بين دو خطر، يعني بين ارتش جرّار فرعون و بين دريا گفت: ﴿كَلّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ﴾؛ من هيچ هراسي ندارم، با اينکه بين دو خطر قرار گرفته بودند! آنجا خدا فرمود: ﴿لاَ تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَ أَرَي﴾، پس ﴿لاَ تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا﴾.
اينجا هم کليم حق فرمود: ﴿وَ إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ﴾ که شما مرا «رَجم» کنيد. اين جريان «رَجم» در مَدين بود و در جريان خيلي از انبيا بود که آنها را به آن تهديد ميکردند که منظور همان سنگسار است يا تبعيد است و مانند آن، بعد فرمود اگر ايمان نميآوريد مرا رها کنيد تا آزاد باشم، من باشم و اين مردم: ﴿وَ إِن لَمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ﴾؛ يعني کاري با من نداشته باشيد، بعد با ذات اقدس الهي مناجات کرد: ﴿فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هؤُلاَءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ﴾؛ اينها حرفها را گوش نميدهند! پاسخ آمد که عذاب اينها رسيده است ﴿فَأَسْرِ بِعِبَادِي﴾؛ يعني امانتهاي مرا شبانه جابهجا بکن. ﴿فَأَسْرِ بِعِبَادِي لَيْلاً﴾، اين ﴿لَيْلاً﴾ تأکيد است، چون «إسراء» همان سِير در شب است اما بدان که وقتي حرکت کرديد، آنها هم مأموراني دارند که مواظب هستند و شما را تعقيب ميکنند،
مطلب ادامه دارد.....
https://zaya.io/m42dk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
#زندگي_قرآني
شماره 174
سوره #ال_عمران صفحه_66
#رباخواري، #شر_دنيا_و_اخرت
🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ «130» ال عمران
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! ربا (و بهرهى پول) را با افزودنهاى مكرّر نخوريد، از خدا پروا كنيد تا شايد رستگار شويد.
1⃣- رعايت تقوا در مسائل اقتصادى بشدّت لازم است. «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا ... اتَّقُوا اللَّهَ»
2⃣- رستگارى با #رباخوارى بدست نمىآيد، بلكه با تقوا حاصل مىشود. «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا ... وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
3⃣- #رباخوار، نه در دنيا رستگار است، (به خاطر تشديد اختلافات طبقاتى كه منجر به تفرقه و كينهى محرومان و انفجار آنها مىشود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
📚تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛