لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_80
❇️#توبه_پذيري خداوند
💠إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا نساء:17
🌱توبهاي كه [پذيرش آن] بر خداست، تنها براي كساني است كه به ناداني [=غليان غرايز] مرتكب كاري زشت ميشوند سپس به زودي توبه ميكنند. پس چنين كسانند كه خدا [به رحمتش] بر آنها باز ميگردد [=توبهشان مؤثر واقع ميشود] و خدا بس داناي حكيم است.
🔷توبه از ريشة تاب، دلالت بر بازگشت ميكند؛ بازگشت بندة خطاكار به خدا، و بازگشت خدا به بنده. كسي اگر از منبع نور و حرارتي دور شده باشد، با نزديك شدن مجدد، در معرض آن قرار ميگيرد. در اين مثال ظاهراً ابتكار عمل با شخصي است كه به سوي آن منبع باز ميگردد، اما در واقع جاذبة نور و گرما و نياز ذاتي آدمي به روشني و راحتي است كه او را به سوي آن مركز سوق ميدهد. اين ارتباطي دو سويه از جنس جذب و انجذاب و عاشق و معشوقي است.
🔷خداوند با لطف و رحمت و صفات نيكويش بندگان را به سوي خود ميكِشد.
اين كه گفته شده توبهپذيري بر خدا لازم است (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى الله)، نشانگر آن است كه چنين فعلي ذات خدا و مشيّت اوست. مثل آنكه بگوييم مادر و محبت، يا معشوق و محاسن (روي و خوي زيبا) لازم و ملزوم يكديگرند.
🔷«توّاب» صفت مشبّهه از نامهاي نيكوي خدا و نشانگر رحمت و لطف ويژة او به بازگشتكنندگان است. خداوند «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ» است (غافر 3 (40:3) ) و در سورهاي به اين نام، توبه را اولين پلة نردباني 10 مرحلهاي (توبه، عبادت، حمد، سياحت، ركوع، سجود، امر بمعروف و نهي از منكر، حفظ حدودا لله و ايمان) شمرده است (توبه 112 (9:112) ). توبه نه توصيهاي منحصر به گناهكاران، بلكه دعوتي دسته جمعي به همة مؤمنين است (نور 31 (24:31) )، آنهم توبهاي نصوح (خالص و خيرانديشانه- تحريم 8 (66:8) ).
🔷به زودي (مِن قَرِيب) توبه كردن براي آن است تا تبهكاري در نفس انسان فرصت ريشه كردن و سخت شدن پيدا نكند. دو صفت عليم و حكيم نشان ميدهد مقتضاي علم و حكمت خدا (همچون مقتضاي مِهر مادري) رحمتگستري و برتر آوردن بازگشت كنندگان است.
📚تفسير بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_80
❇️#نفی_ميراث_بودن_زن
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا نساء 19
🌱اي كساني كه ايمان آوردهايد، براي شما روا نيست كه زنان را [پس از مرگ شوهرشان] به اكراه [آنان] به ارث بريد
🔷يكي از رسوم ظالمانه دوران جاهليت، نگاه ارباب رعيتي به زن و سلب اختيار او براي ازدواج مجدد، پس از مرگ شوهر، همچنين سلب مالكيت او بر ارث و اموال خود بود كه با روابط قبيلهاي در مالكيت بر افراد خود تناسب داشت. در اين صورت يكي از برادران يا نزديكان شوهر فوت كرده او را تصاحب ميكردند و يا در ازاي دريافت مبلغي شوهر ميدادند. در غير اينصورت آنقدر نگه ميداشتند تا بميرد و اموالش را صاحب شوند. آيه 232 سورة بقره نيز بر همين ظلم ناهنجار اشاره ميكند.
🔷بر خلاف سنّت جاهليّت، كه گاهى زن نيز به ارث برده مىشد، ممكن است آيه اشاره به اين باشد كه تنها اموال قابل ارث است و همسرِ متوفّى، ارثِ كسى نيست. او خودش مىتواند بعد از فوت شوهرش، همسر ديگرى انتخاب كند.
👌اسلام، مدافع حقوق زن است.
📚تفاسير بازرگان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 16دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
✅ بخش پنجم
✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر #مجذوب و #مشتاق تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و #مخاطب اصلی آیات خودم هستم.
شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم.
هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. #نگاهی_نو و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و #کشف_مقاصد_ سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد.
♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و #دانشجوست راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه
دریک کلام با توجه به الگوی #جامع وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است.
👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم.
✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ
من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. #دلسوزانه و #فعالانه با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید.
✳خدای را شاکرم از این که #دری_جدید در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ...
✳ استاد خدا خیرتون بده که به من #امید دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم
✳ با اینکه دوره #مترجمی زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر #دقیق به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با #وسعتدید
تدبر #خیلی_عالی بود حظ بردم
✳ #ذوقی که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه
من هر وقت به سوره غاشیه میرسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی #لذت بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه #احساس_خوبی است
✳ سلام. بنده احساس #غيرقابل_وصفى دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست
البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد.
كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏
✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. #خیلی_جالب بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد
احساس خوب و #جدیدی دارم ،
#نگاهی_نو و جذاب و پر سوال
♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد
ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در واتساپ
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣8⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل
۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟
مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟
۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟
۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟
۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟
۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟
پاسخ ۱
بخش دوم
۲- از ظاهر آيه برمى آيد كه حشر در آن ، حشر در غير روز قيامت است ، زيرا حشر در روز قيامت اختصاص به يك فوج از هر امت ندارد، بلكه تمامى امتها در آن محشور مى شوند و حتى به حكم آيه ((و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا))، يك نفر هم از قلم نمى افتد و اما در اين آيه مى فرمايد: از هر امتى فوجى را محشور مى كنيم .
مؤيد گفتار ما - كه منظور حشر در قيامت نيست - اين است كه اين آيه و دو آيه بعدش بعد از داستان بيرون شدن دابه از زمين واقع شده اند، كه خود يكى از علائمى است كه قبل از قيامت واقع مى شود، قيامتى كه در چند آيه بعد درباره آن مى فرمايد: ((و نفخ فى الصور)) و تا چند آيه بعد اوصاف وقايع آن روز را بيان مى كند، و معنا ندارد كه قبل از شروع به بيان اصل قيامت و وقايع آن ، يكى از وقايع آن را جلوتر ذكر كند، چون ترتيب وقوعى اقتضاء مى كند كه اگر حشر فوج از هر امتى هم جزو وقايع قيامت باشد آن را بعد از مسأله نفخ صور ذكر فرمايد، ولى اينطور ذكر نكرد، بلكه قبل از نفخ صور مسأله حشر فوج از هر امتى را آورده ، پس معلوم مى شود اين حشر جزو وقايع قيامت نيست .
۳- وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيهِم بِمَا ظلَمُوا فَهُمْ لا يَنطِقُونَ
احتمال اول: مراد از آن قولى كه عليه ايشان واقع مى شود اين قول است كه ((ان اللّه لا يهدى القوم الظالمين )) و معنا اين است كه ايشان به خاطر اينكه در تكذيبشان به آيات ستمكار بودند، به عذرى كه با آن اعتذار جويند راه نيافتند و در نتيجه از سخن فرو ماندند ((فهم لا ينطقون ))
احتمال دوم : و چه بسا مفسرينى كه وقوع قول عليه ايشان را تفسير كرده اند به وجوب عذاب بر ايشان و مناسب تر آن است كه بنا بر اين تفسير مراد از قول واقع عليه ايشان ، قضاى خداى تعالى به عذاب در حق ستمكاران باشد، كه در امثال آيه ((الا ان الظالمين فى عذاب مقيم )) خاطر نشان شده و آن وقت معناى آيه چنين باشد: ((ايشان به خاطر اينكه ستمكارند قضاى عذاب در ايشان رانده شد و ديگر چيزى نخواهند داشت كه سخن بدان آغاز كنند))، و ليكن وجه سابق وجيه تر است .
تفسیر المیزان
ادامه دارد...
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#حضرت_زهرا(س) منبع و مادر #کوثر است سرچشمه #کوثر است نه اینکه خود او کوثر باشد.
🔸کارشناس تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه قم، کوثر را به معنای نسل پاکیزه از طریق حضرت زهرا(س) دانست و گفت: این مطلب جای توجه دارد که متاسفانه بسیاری از گویندگان مداحان و مرثیه خواهان حضرت زهرا(س) با مقداری مسامحه در تعبیر و سهل انگاری در بیان، تحلیل می شود که حضرت زهرا خودش کوثر است در حالی که در هیچ آیه و روایتی کوثر به معنای خود حضرت زهرا(س) نیامده است.
🌹👈آیت الله محمد هادی یوسفی غروی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص شبهات موجود درباره زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: از مطالب و روایات بسیار دایر در مجالس و محافلِ ما شیعیان اهل بیت(ع) موضوع نزول سوره کوثر درباره حضرت زهرا(س) است.
🖌📚مرحوم علامه طباطبایی در کتاب وزین خود “المیزان” که به نظر من جامع ترین تفسیر است هر مطلبی را که درباره #کوثر است و در تفاسیر اهل سنت و شیعه آمده را جمع آوری کرده است و عجیب این است که هیچ کدام از این تفاسیر به معنی خود #حضرت_زهرا (س) نیست بلکه معنی دقیق این است که کوثر در لغت عرب به معنای خیر کثیر است یعنی خیر بسیار، و از نظر مصداق یعنی، نسل کثیر پاکیزه برای پیامبر(ص) از طریق ذریه حضرت زهرا(ع) است.
👈او ادامه داد: بنابراین اعطیناک در جمله « إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ » «ما کوثر را به تو خواهیم داد» بهه معنی ماضی یعنی فعل گذشته نیست بلکه از قبیل این است که در مقام فعل مستقبل تاکید می شود یعنی فعلی که راجع به آینده است که آن را به لفظ ماضی تعبیر می کنند چون فعل آینده آمد و شد، آمد و نیامد دارد اما فعل گذشته چیزی که انجام یافته است. بنابراین مطلبی را که مربوط به آینده است به لفظ گذشته تعبیر می کنند تا نشانه از حتمی واقع شدن باشد.
🖌🖌یوسفی غروی #کوثر را به معنای #نسل_پاکیزه از طریق حضرت زهرا(س) دانست و گفت:سپس اعطیناک در اینجا به معنای “نعطیک” است ما به تو خیر کثیر خواهیم داد، یعنی نسل کثیر پاکیزه، تا روز قیامت فرزندان پاکیزه طیب و طاهری خواهیم داد. آن وقت این ذریه کثیر طیب و طاهر از طریق حضرت زهرا(س) است.
🌹انتساب این نسل کثیر طیب به پیامبر(ص)، از طریق دخترت #حضرت_زهرا(س) است
👈بنابراین معنای صحیح این است که حضرت زهرا(س) منبع و مادر کوثر است سرچشمه کوثر است نه اینکه خود او #کوثر باشد.
💫جهت مطالعه ايات مرتبط با حضرت زهراس كليك كنيد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst185_yt-mrtbT-b-HDrt-zhr--s.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اِلهى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ
كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،
وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،
وَ انْحَسَرَتِ الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ،
خدایا! زبانها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است
و عقلها عاجز است از ادراک کنه جمالت
و دیدهها تار و بى فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت
💫مناجات العارفین
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 20 تا 23
📄#صفحه_81
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_81
❇️#ازدواج با چه كساني حرام است؟ (#محارم) :#ازدواج_با_مادرخوانده، ممنوع
💠وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبِيلًا «22»نسا
🌱و با زنانى كه پدرانتان به ازدواج خود در آوردهاند، ازدواج نكنيد، مگر آنچه درگذشته (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است. همانا اين گونه ازدواج، بسيار زشت و مايهى دشمنى و راه بدى است.
🔹از رسوم جاهلى آن بود كه اگر شخصى از دنيا مىرفت، فرزندان او با نامادرى خود (همسر پدر) ازدواج مىكردند. يكى از انصار به نام ابوقيس از دنيا رفت. فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج كرد. آن زن گفت: بايد از پيامبر كسب تكليف كنم. در پاسخ او اين آيه نازل شد وازدواج با «زن پدر» را ممنوع كرد.
1⃣اسلام دين فطرت است. انسان طبعاً از #ازدواج با مادر و نامادرى تنفّر دارد، لذا در اسلام حرام شده است. «لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ»
2⃣«زن پدر» ها به منزلهى مادر است. پس به جاى كينه و ناسازگارى، بايد نسبت به فرزندان «مادرى» كنند. «لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ»
3⃣اسلام از گذشتهها چشم مىپوشد. ازدواجهاى پيش از اين حكم، با نامادرى،مورد عفو است. «إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ» چنانكه مىخوانيم: «الاسلام يجُبّ ما قبله» اسلام، گذشته را مىپوشاند.
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_81
❇️#محارم_نسبي
💠حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ «23» نسا
🌱بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّههايتان و خالههايتان و دختران برادر و دختران خواهر
🔹در اين آيه گروههايى از زنان كه به انسان محرمند و ازدواج با آنان حرام است، ذكر شده است. محرميّت و حرمت ازدواج از سه راه حاصل مىشود:
👈ولادت (ارتباط نسبى) 2. ازدواج (ارتباط سببى) 3. شيرخوارى (ارتباط رضاعى)
🔹نخست اشاره به محارم نسبی که هفت دسته هستند کرده و میفرماید:
«مادران شما و دخترانتان و خواهرانتان و عمهها و خالههایتان و دختران برادر و دختران خواهرانتان بر شما حرام شدهاند» (حُرِّمَت عَلَیکم أُمَّهاتُکم وَ بَناتُکم وَ أَخَواتُکم وَ عَمّاتُکم وَ خالاتُکم وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُختِ).
باید توجه داشت که منظور از مادر فقط آن زنی که انسان بلاواسطه از او متولد شده نیست، بلکه جدّه و مادر جدّه و مادر پدر و مانند آن را شامل میشود همان طور که منظور از دختر، تنها دختر بلاواسطه نیست بلکه، دختر و دختر پسر و دختر دختر و فرزندان آنها را نیز در بر میگیرد و همچنین در مورد پنج دسته دیگر.
🔹حكمت اين محرمات را از دو منظر ميتوان دريافت؛ پيشگيري از اختلالات ژنتيكي و پيشگيري از تعارض پيوندهاي عاطفي رَحِمي با غرايز جنسي. ازدواج با غير خويشاوندان خوني، موجب رشد و تنوع جسمي و رواني ميگردد، #ازدواج با محارم، علاوه بر عوارض جسمي، عواطف پاك و لطيف رَحِمي را با غريزة جنسي كه از نوع ديگري است، در معرض آسيب و اختلاف قرار ميدهد و شجرة مهر و محبت مادري را ميخشكاند. اين سوره با پرواي از خدا و پرواي از شكستن حرمت پيوند رَحِمي (ارحام) كه دو عامل به هم پيوستن انسانهاست آغاز گرديد و اين آيات در ذيل آن توصيهها ميباشد.
🔹فعل مجهول «حُرِّمَتْ»، دلالت بر حريمي ميكند كه از گذشته تاريخ در همة ملل و اديان، بنا به فطرت انسان جاري بوده و اسلام نيز آن را (به عنوان احكام امضايي) مورد تأييد قرار داده است. مبناي اين احكام اگر عادت يا قراردادي اجتماعي يا فرماني از ناحية قدرتهاي حاكم بود، اين چنين عموميت و دوام نمييافت.
📚تفسير نمونه و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣8⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل
پاسخ ۱
بخش آخر
۴- مقصود از نفخ در صور در آيه : ((و يوم ينفخ فى الصور ففزع من فى السموات و منفى الارض ...)) كدام نفخه است ؟
بعضى گفته اند: مراد از اين نفخ صور، نفخه دومى است كه با آن ، روح به كالبدها دميده مى شود، و همه براى فصل قضاء مبعوث مى گردند، مؤيد اين ، جمله ذيل آيه است كه مى فرمايد: ((و كل اتوه داخرين )) يعنى همگى با ذلت و خوارى بدانجا مى آيند، چون مراد از ((اتوه - مى آيند آن را)) حضورشان نزد خداى سبحان است و نيز مؤيد ديگر آن استثناى ((من شاء اللّه - هر كس را كه خدا بخواهد))، از حكم فزع است ، كه بعد از آن جمله ((و هم من فزع يومئذ امنون ))، را در باره نيكوكاران آورده و همين خود دلالت مى كند بر اينكه فزع مذكور همان فزع در نفخه دوم است .
بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن ، نفخه اول است كه با آن همه زندگان مى ميرند، به دليل اينكه در جاى ديگر فرمود، ((و نفخ فى الصور فصعق من فى السموات و من فى الا رض الا من شاء اللّه ثم نفخ فيه اخرى فاذا هم قيام ينظرون )) چون ((صعقه ))، در اين آيه همان فزع در آن آيه است ، كه در هر دو آيه ، نتيجه نفخه اولى گرفته شده و بنا بر اين ، مراد از جمله ((كل اتوه داخرين )) رجوعشان به سوى خدا به سبب مردن مى باشد.
و بعيد نيست كه مراد نفخ در صور، در اين صورت مطلق نفخ باشد، چه آن نفخى كه با آن مى ميرند و يا آن نفخى كه با آن زنده مى شوند، براى اينكه ، نفخه هر چه باشد از مختصات قيامت است و اينكه بعضى در فزع و بعضى در ايمنى هستند و نيز كوهها به راه مى افتند، همه از خواص نفخه اول باشد و اينكه مردم با خوارى نزد خدا مى شوند، از خواص نفخه دوم باشد، كه بنا بر اين احتمال ، اشكالى كه چه بسا ممكن است بر هر دو وجه سابق بشود دفع مى گردد.
۵- چهار قول در معنای تری الجبال تحسبها جامده
اينكه مى فرمايد: ((و ترى الجبال - و مى بينى كوهها را)) خطاب در آن به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است و مراد از آن مجسم كردن واقعه است ، همچنان كه در آيه ((و ترى الناس سكارى )) حال مردم را در آن روز مجسم مى كند، نه اينكه تو الا ن ايشان رامى بينى ، بلكه اگر مى ديدى حال ايشان را آنچه از وضعشان كه ديدنى است اينطور به نظرت مى رسيد كه مستند.
((تحسبها جامدة )) - يعنى كوهها را مى بينى و آنها را جامد گمان مى كنى ، اين جمله بعد از جمله قبلى ، جمله اى است معترضه و معناى آن دو اين است كه : ((تو در آن روز كوهها را - كه امروز جامد گمان مى كنى -، مى بينى چون ابر به حركت درمى آيند))، ممكن هم هست آن را جمله اى حاليه گرفت ، كه در اين صورت معنايش اين مى شود: ((تو در آن روز كوهها را - در حالى كه جامد گمانش مى كنى - مى بينى چون ابر به حركت درمى آيند))
و جمله ((و هى تمر مرالسحاب )) حال است از كلمه ((جبال )) و عامل آن فعل ((ترى )) است و معنايش اين است كه : تو كوهها را وقتى در صور دميده مى شود، در حالى مى بينى كه سير مى كنند مانند سير ابرها در آسمان .
در آيه ((و ترى الجبال تحسبها جامدة و هى تمر مر السحاب )) دو قول ديگر هست . يكى اينكه : آن را حمل كرده اند بر حركت جوهرى و اينكه تمامى موجودات با جوهره ذاتشان به سوى غايت وجود خود در حركتند و اين همان معناى حشر و رجوع به خداى سبحان است .
و اين معنا، از نظر اشاره اى كه در جمله ((تحسبها جامدة - تو آنها را جامد مى پندارى )) هست - به اينكه همين امروز كه قيامتى به پا نشده ، متحركند - مناسب ترين معناست ، براى اينكه نمى شود روز قيامت را ظرف گرفت هم براى جامد ديدن كوهها و هم براى حركت آنها چون ابر.
دوم اينكه : آن را حمل كرده اند بر حركت انتقالى زمين . و اين معنا از نظر آيه - فى نفسها - معناى خوبى است ، الا اينكه دوتا اشكال متوجه آن مى شود، اول اينكه : بنا بر اين معنا، آيه شريفه از ما قبل و ما بعد خود بريده و غير مربوط مى شود، چون هم ما قبل آن و هم ما بعدش راجع به قيامت بود، دوم اينكه با اين بريدگى اتصال جمله ((انه خبير بما تفعلون )) به ما قبلش نيز به هم مى خورد.
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹♦️♦️تاکید بر #نجاتبخشی_اسوهها از جمله حضرت #زهرا س ،باعث کمرنگ شدن جنبه #هدایت_والگو بودن انهاست
🌹دخت گرامي پيامبر خدا(ص)، حضرت زهراي مرضيه(س) يكي از اسوهها و الگوهاي والا و بزرگ است. او شخصيتي است كه انسانها بايد زندگي او را مطالعه كنند و چگونه زيستن را از او بياموزند. انسانها بايد با مطالعه والگو قرار دادن زندگي شخصيتي مانند زهراء(س) راه رسيدن به قله انسانيت را بياموزند و آنگونه كه او قله را فتح كرده ديگران هم چنين كنند.
انسانهايي كه مانند او و با الگو قرار دادن او اعمال شايسته انجام ميدهند و اعمال ناشايست را ترك ميكنند قطعا طبق وعده الهي به نجات و رستگاري دست مييابند و هيچ نيازي به منجي و نجاتبخش ديگري ندارند.
#زهراي مرضيه(س) شخصيتي است كه در تمام زندگي خود #مصلحت_دين و جامعه را بر مصلحت شخصي خود مقدم كرده است و حاضر شده است كه خود را فداي حق و #حقيقت كند.
آن حضرت بهترين روش را براي بيان حقيقت در پيش گرفته و هرگز حاضر نشده است براي گرفتن حق شخصي خود #مصالح_اجتماعي و ديني را زير پا بگذارد.
آن حضرت همه سخن و حقخواهي خود را با روشي مسالمتآميز و همراه با نرمي و ملايمت و مدارا انجام ميدهد، چرا كه ميداند دين با #خشونت ميانهاي ندارد و اگر جايي در دين خشونت هست از باب اضطرار و ناچاري است. آن حضرت حاضر ميشود كه حقوق شخصياش تضييع گردد ولي لطمهاي به دين نوپا و اجتماع نوپا وارد نشود و ...
👈به هر حال دخت گرامي پيامبر يك الگو و #اسوه است و چه در زندگي شخصي و خانوادگي و چه در اجتماع و در ميان مردم دينداري واقعي را به بهترين شكل ممكن به اجرا درآورده است.
♦️این #ظلم است كه به اين اسوهها بعد #نجاتبخشي داده شود و بدين وسيله جنبه اسوه بودن آنان كمرنگ شود.
قرآن مجيد با صراحت تمام و با تاكيد شديد بيان ميكند كه انسان تنها و تنها با سعي و تلاش و كوشش خود نجات مييابد.( نجم/39) و در آيات متعددي آورده است كه به سود و زيان انسان تنها آن چيزي است كه خود او كسب كرده است و همه اشخاص ديگر تنها نقش راهنمايي و اسوه و الگو بودن را ايفا ميكنند.
♦️ دادن بعد نجاتبخشي به انسانها در واقع نابود كردن بعد راهنمايي و اسوه بودن آنهاست. اسوه بودن تنها در صورتي كارايي دارد كه انسان با عمل و تلاش خود و با انجام اعمال صالح و ترك اعمال ناشايست به نجات و سعادت برسد.
♦️🎙 وظيفه ديني #سخنگويان و #نويسندگان مذهبي اين است كه چهره نوراني #زهراء (س) و شيوه دينداري او را به مردم معرفي كنند و مردم را تشویق كنند كه از شخصيت برجستهاي مانند او الگو بپذيرند.
تكيه بر امور ديگر و براي مثال پايين آوردن مقام انبياي بزرگ الهي و شخصيتها ديگر و مطرح كردن ملاكها و معيارهايي كه خود پيامبر و زهرا با آنها مبارزه كردهاند، به سود دين و مذهب و مكتب و انسانيت نيست.
♦️اينكه به جاي الگو و اسوه بودن زهراء (س) بر نجاتبخش بودن او تاكيد شود و براي مثال عالمي بگويد:
💢 «روزي كه همه پيامبران بيچارهاند #زهراء راه نجات است» و .... سخناني بيمعنا و #مخالف_روح تعاليم_قرآن و پيامبر است. حضرت زهرا و همه شخصيتهاي بزرگ ديگر الگو و اسوهاند و انسان را به سوي كمال هدايت و راهنمايي ميكنند و هر يك به گونهاي به انسان درس چگونه زيستن میدهند.
🖌دكتر عبدالرحیم سلیمانی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیَاءِ الْکِتَابِ وَ حُدُودِهِ
کجاست آن آرزو شده برای زنده کردن قرآن و حدود آن ؟
📖دعای ندبه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فاطمه و وارونگی نهضت.mp3
15.67M
فاطمه، در اعتراض به #وارونگی_نهضت
✅برخي گمان ميكنند كه حضرت زهرا فقط نسبت به ظلم به خودش و علي ع هشدار داده اما ايشان نسبت به اينده امت پيامبر هم هشدار دادند. و اساس ان هم همين ايه بود كه:وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ.. أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ" هرچند ايه در جنگ احد نازل شد اما پيامبر در اخرين لحظات عمرشان هم،انرا خواندند.
#برگشت_به_عقب امت، ارتداد و كفر نيست. بلكه انحراف در قالب و اسم اسلام است. اين همان #فتنه است. که در خطبه 156 نهج البلاغه امده است:
پيامبر فرمود: «يا على، به زودى امتم پس از من دچار #فتنه مى شوند. به زودى مسلمانان #حرام او را #حلال شمارند.. و #رشوه را به عنوان #هديه، و #ربا را به نام تجارت حلال دانند.»
👈بنابراين #فتنه و عقبگرد امت پيامبر، تغيير در ماهيت دين به اسم دين است. #هتك_حرمت افراد را جايز و حتي واجب شمردن، #شكنجه را مجاز كردن و اعمال خشونت به اسم نهي از منكر هم از اين باب است.
شهيد مطهري هم از #وارونگي در جدول ارزشها انتقاد كرده است كه مثلا يك ارزش اولويت پايين مثل #زيارت به اولويت اول جامعه تبديل ميشود.
استاد سروش محلاتي
@quranpuyan