منزلت #عقل در اسلام از زبان امام #کاظم
✳ قالَ (علیه السلام): ما قُسِّمَ بَیْنَ الْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِالْجاهِلِ.
فرمود: چیزى با فضیلت تر و بهتر از عقل، بین بندگان توزیع نشده است، (تا جائى که) خواب عاقل – هوشمند – افضل و بهتر از #شبزندهدارى_جاهل بى خرد است.
✳قالَ (علیه السلام) : فَضْلُ الْفَقیهِ عَلَى العابِدِ کَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْکَواکِبِ، وَ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فى دینِهِ لَمْ یَرْضَ اللّهُ لَهُ عَمَلاً.
👈👈👈فرمود: ارزش و فضیلت #تفقه_كننده در دين بر #عابد همانند فضیلت خورشید بر ستاره ها است؛ و کسى که در امور دین تفكر نكند، خداوند نسبت به اعمال او راضى نخواهد بود.
✳امام کاظم (ع): ای هشام! لقمان بهپسرش گفت:
💫 #حق را گردن نِه تا عاقلترین مردم باشی،
همانا زیرکی در برابر #حق ناچیز است.
پسرکم! دنیا دریای ژرفی است که خلقی بسیار در آن غرقه شدند. (اگر از این دریا نجات میخواهی) باید کِشتیت در این دریا تقوای الهی، و بارَش ایمان، و بادبانش توکل، و ناخدایش عقل، و رهبریش دانش، و لنگرش شکیبائی باشد.
💫ای هشام! برای هر چیز راهنمائی است، و راهنمای عقل تفکر، و راهنمای تفکر خاموشی است؛
و برای هر چیزی مرکَبی است و مرکَب عقل تواضع است؛
👈برای #نادانی تو همین بس که مرتکب کاری شوی که از آن نهی شدهای.
👈ای هشام! خدا پیغمبران و رسولانش را بسوی بندگان نفرستاد مگر برای آنکه از جانب خدا #عقل و خرد را برگیرند؛ 👉👉
پس هر که نیکوتر پذیرد معرفتش بهتر است،
و آنکه به فرمان خدا داناتر است عقلش نیکوتر است،
و کسی که #عقلش کاملتر است مقامش در دنیا و آخرت بالاتر است.
👈ای هشام! خدا بر مردم دو حجت دارد:
#حجت_آشکار و #حجت_پنهان؛
حجت آشکار رسولان و #پیغمبران_وامامانند (علیهمالسلام)، و حجت پنهان #عقل است.
🌴امام موسی بن جعفر(ع): يا هشام إن لقمان قال لابنه: تواضع للحق تكن أعقل الناس، وإن الكيس لدى الحق يسير، يا بني إن الدنيا بحر عميق، قد غرق فيها عالم كثير فلتكن سفينتك فيها تقوى الله، وحشوها الإيمان وشراعها التوكل، وقيمها العقل ودليلها العلم، وسكانها الصبر.
يا هشام إن لكل شئ دليلا ودليل العقل التفكر، ودليل التفكر الصمت، و لكل شئ مطية ومطية العقل التواضع وكفى بك جهلا أن تركب ما نهيت عنه.
يا هشام ما بعث الله أنبياء ه ورسله إلى عباده إلا ليعقلوا عن الله، فأحسنهم استجابة أحسنهم معرفة، وأعلمهم بأمر الله أحسنهم عقلا، وأكملهم عقلا أرفعهم درجة في الدنيا والآخرة.
يا هشام إن لله على الناس حجتين: حجة ظاهرة وحجة باطنة، فأما الظاهرة فالرسل والأنبياء والأئمة - عليهم السلام -، وأما الباطنة فالعقول.
📚🖌(کلینی، الکافی، کتاب العقل والجهل، ح۱۲، ج۱ ص ۱۶)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
أَنْتَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِي
تو غنى و ستوده صفات و من عبد ذليل توام
اى خدا درود فرست بر محمد (ص) و آلش و منت گذار بر من به غنايت بر فقرم
🌹دعای امام صادق علیه السلام درماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 14 تا 17
📄#صفحه_110
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه110
❇️#قران ،#نور هدايت كننده به راههاي #سلامت وخارج كننده از تاريكي ها.
💠قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ «15»
يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «16مائده»
🌱قطعاً از سوى خداوند، نور و كتاب آشكار برايتان آمده است.خداوند به وسيلهى آن (كتاب) كسانى را كه بدنبال رضاى الهىاند، به راههاى امن و عافيت هدايت مىكند، و آنان را با خواست خود از تاريكىها به روشنايى درمىآورد، و به راه راست هدايت مىكند.
🔹هدايت داراى مراتبى است: يك مرحله، هدايت عمومى براى همهى انسانهاست، خواه پيروى كنند يا نكنند ونوع ديگر مخصوص كسانى است كه هدايت عمومى را پذيرفته باشند.اين آيه نوع دوم را بيان مىكند.
🔹#سلام، يكى از نامهاى #خداست، السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ ... و يكى از نامهاى بهشت هم «دارُ السَّلامِ» است. پس راههاى سلام، يعنى راه خدا و بهشت كه رسيدن به آن دو از «سُبل السلام» و صراط مستقيم مىگذرد.
👈 «سُبُلَ السَّلامِ»، شامل راههاى سلامت فرد وجامعه، خانواده ونسل، فكر، روح و ناموس و ... مىشود.
1⃣كسانى قابل هدايتند كه در پى تحصيل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»
2⃣انسان، خود زمينهساز هدايت خويش است. «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»
3⃣هدايت به راههاى سلامت و سعادت، در گرو كسب #رضاى_خداست و هر كس در پى راضى كردن غير او باشد، در انحراف است. «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ»
4⃣بشر در سايهى #قرآن، به همزيستى و صفا در زندگى مىرسد. «سُبُلَ السَّلامِ»
5⃣«سُبُلَ السَّلامِ» به «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» منتهى مىشود، و همهى كسانى كه با انجام تكاليف گوناگون در شرايط مختلف، در پى كسب رضاى خداوند مىباشند، به صراط مستقيم مىرسند. يَهْدِي ... سُبُلَ السَّلامِ ... يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ
6⃣قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاريكىهاى: جهل، شرك، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنايات واضطرابها را به نور علم، توحيد، وحدت، تمدن، يقين، حقّ، صفا وآرامش تبديل مىكند.«يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»"
📚"تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه110
❇️راههاى #خدائى بسيارند و همه آن #راهها به #صراط_مستقيم منتهى مى شوند
💠يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (مائده:16)
🌱 [قرآني كه] خداوند به وسيلة آن كساني را كه در پي خشنودي او هستند به راههاي سلامت [از شرّ شيطان و گمراهي] رهبري ميكند و آنها را به اذن خويش [=نظامات مقدّرش] از تاريكيها [ي جهل و شرك] به طرف نور [آگاهي و ايمان توحيدي] برون ميآورد و به راه راست رهبری شان می کند.
🔹خداى سبحان به حسب اختلافى كه بندگان در سير به سوى او دارند، راههائى بسيار دارد كه همه آنها در يك راه به هم مى پيوندند و آن يك راه منسوب به خود او است كه در كلام مجيدش آنرا #صراط_مستقيم نام نهاده ،
از يك سو فرموده : (الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا، و ان الله لمع المحسنين )،
و از سوى ديگر فرموده : (و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه ، و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله )، كه در اين آيات فهمانيده كه براى خداى تعالى راههاى بسيارى است ، و ليكن همه آنها در رساندن انسانها به كرامت الهى متحد و مشتركند و سالكين خود را از راه مستقيم او متفرق نمى سازند و سالك هر راهى را از سالك راه ديگر جدا نمى كند، به خلاف راههاى غير خدائى كه هر راهى سالك خود را از سالك راههاى ديگر جدا و متنفر مى كند.
🔹صفت #سلام را كه خدا براى راههاى خود آورده بطور اطلاق و بدون قيد آورده است ، تا بفهماند سبيل او #سالم از انواع شقاوتها و محروميتهائى است ، كه امر سعادت زندگى دنيائى و آخرتى بشر را مختل مى سازد و راههاى سلام او آميخته با هيچ نوع شقاوتى نيست ، قهرا اين آيه شريفه موافق مى شود با اوصافى كه قرآن كريم براى اسلام و يا به عبارتى تسليم خدا شدن و نيز براى ايمان و تقوا آورده از قبيل : فلاح ، فوز، اءمن و امثال آن
🔹پس معناى آيه مورد بحث و خدا داناتر است اين شد كه خداى سبحان به وسيله كتابش و يا به وسيله پيغمبرش هر كس را كه پيرو خوشنودى او باشد به راههائى هدايت نموده و در آن راهها مى افكند كه شان آن راهها اين است كه هر كس را كه در آنها قدم بردارد از بدبختى در زندگى دنيا و آخرت حفظ نموده و نمى گذارد زندگى سعيده او مكدر گردد.
🔹پس امر هدايت به سوى #سلامتى و #سعادت دائر مدار پيروى خوشنودى #خدا است ، اگر كسى در صدد بدست آوردن خوشنودى خدا بود مشمول آن هدايت مى شود و الا نه
📚تفسير الميزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۱
الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ
الف، لام، راء؛ ۱
چنين است آيات کتاب [=منبع علم و هدايت الهي] ۲
و قرآن روشنگر.
__
۱- شش سورة متوالي [يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم، حجر، به شمارههاي ۱۰ تا ۱۵] در ابتداي ثلث دوم قرآن با حروف مقطعه «الر» قرار گرفته است که در دو حرف «الف» و «لام»، با حروف مقطعه «الم» سورههاي ششگانه [بقره، آلعمران، عنکبوت، روم، لقمان و سجده] اشتراک دارند، با اين تفاوت که سوره رعد [۱۳] به طور استثنائي با حروف مقطعه «المر» در سه حرف «الف» «لام» و «را» مشترک ميباشد، که به نظر برخي از مفسرين، جامع مطالب و موضوعاتی است که سورههاي داراي حروف مقطعه «الم» و «الر» دارا هستند.
علاوه بر نکات فوق، حرف «م» در حروف مقطعه «طسم» [سورههاي ۲۶ و ۲۸] و «حم» [سورههاي ۴۰ تا ۴۶] و «المص» [سوره ۷] نيز به کار رفته است که براي تشخيص معنا و مفهوم اين کلمات، بايد مورد بررسي قرار گيرند.
سورههائي که با «الم» آغاز ميشوند، تأکيد اصلي را روي مسئله «هدايت» [در ابعاد: ايمان، احسان و تقوا] گذاشته و بر «لا ريب فيه» بودن اين کتاب تصريح مينمايند، در حالي که سورههاي با حروف مقطعه «الر»، عمدتاً روي «آيه» [نشانه] بودن کتاب و «مبين» بودن آن از نظر خارج ساختن انسان از تاريكي به سوي «نور» اشاره داشته، اغلب با جمله «تلک آيات الکتاب» آغاز ميشوند. به استثناي سوره رعد، چهار سوره به نام يکي از پيامبران و يکي به نام قوم صالح ميباشد.
اين شش سوره، شش تجربه نبوّت را، که زمينهساز رسالت حضرت موسي در برابر فرعون ميباشد، همچون شش کلاس پيش از دبيرستان معرفي مينمايد، در اين ميان، سوره رعد مشابهت قوانين شريعت با قوانين طبيعت را [در ارسال باد براي انگيزش و حرکت دادن ابر و تشکيل باران، با ارسال پيامبران براي خيزش مردم از جمود جهل و استفاده از باران رحمت، فاعليت خدا و قابليت انسان در مقايسه گنجايش درهها براي باران و گنجايش رَحِم براي نطفه، و ظرفيت روح انسان براي معنويات و...] نشان داده است.
۲- منظور از «الکتاب» چيست؟ اگر قرآن باشد، جملة بعدي «و قرآن مبين» با حرف «واو» آن را جدا ساخته است. علامه طباطبايي در الميزان، کتاب را همان «لوح محفوظ» الهي دانسته که قرآن از آن منبع و منشأ نازل گشته است. واژه کتاب در قرآن به معاني مختلفي آمده است، از جمله کتاب هدايت [همچون تورات و انجيل و قرآن]، کتاب و نامه عمل انسان در آخرت، کتاب علم و آگاهي خدا- لوح محفوظ [در: انعام ۵۹ (۶:۵۹) ، يونس ۷۱ (۱۰:۷۱) ، هود ۶ (۱۱:۶) ، نمل ۷۵ (۲۷:۷۵) ، روم ۵۶ (۳۰:۵۶) و...] اما در مواردي نيز ذکر کلمه کتاب اشاره به منبع هدايتي رفيعي دارد که جزئي از آن در افق درک و فهم آدميان به صورت قرآن [متن خواندني] نازل شده است، اين منبع همان «ام الکتاب» و «کتاب مبين» است که همچون مواد غذائي، محکم و يکپارچه بوده و تا به اجزاء قابل هضم و جذب تفصيل داده نشود، به ذهن انسان وارد نميگردد.
زخرف ۱ (۴۳:۱) تا ۴- حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ
هود ۱ (۱۱:۱) - الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ
دخان ۱ (۴۴:۱) تا ۳- حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَهٍ مُبَارَكَهٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳#تقيه به چه معناست؟ موارد كاربرد تقيه چيست؟❓
🛑قسمت يازدهم :تقیه امامان و جمع بندی
✳سید محمد جواد غروی در کتاب چند گفتار، به این موضوع اشاره میکند" که احکام الهی که در شرع و از طریق قرآن ابلاغ شده باید تا قیامت باقی بماند و همچنین پرهیز از بیان حکم خداوند خصوصاً توسط ائمه موجب تعطیلی و ابطال اوامر و نواهی خداوند میگردد. اگر ائمه در احکام تقیه میکردند این امر موجب پیدایش اختلاف در دین خدا میشد.
ترس #خلفای ستمگر از ائمه این بود که آنها حزبی تشکیل دهند و در مقابل ستمگران #قیام کنند از این رو ائمه پیروان خود را از تجمع در برابر #مخالفین منع نموده که چنین تقیهای را #تقیه_ در_موضوعات مینامند.
تقیه در موضوعات هم عقلی است و هم از کتاب و سنت قطعیه میباشد
ائمه هم خود به این معنا تقیه میکردند."
✳" امام ع در یکجا تقیه میکرد، یعنی در مسائلی که مربوط به #خلافت بود و لذا در ثبوت #هلال1 ، فرمود اگر پیش شما ثابت است من حرفی ندارم، از خلفا در مسائل خلافت تقیه میکردند، 👈👈اما در مسائل #عقاید و #احکام اصلاً تقیه نمیکردند، تقیه برای حفظ مال، جان و ناموس شیعه بوده است."
ايت اله سبحاني
1_ماجرا از این قرار بود که ابوالعباس سفاح، اولین خلیفه عباسی در هنگام خلافت خویش در بغداد، روزی امام صادق(ع) را به مرکز خلافت خود احضار کرد. او به دنبال فرصتی می گشت تا آنحضرت را به شهادت برساند تا اینکه وی آخرین روز ماه مبارک رمضان را عید #فطر اعلام کرد.آن روز هنگامی که حضرت صادق(ع) بر او وارد شد خلیفه از او پرسید: ای اباعبداللّه! نظر تو راجع به روزه امروز چیست؟
امام صادق تقیه نموده، و به سفاح فرمود: این مربوط به پیشوای مردم است، تو اگر روزه بگیری، من هم روزه می گیرم و اگر افطار کنی من هم افطار خواهم کرد. در این هنگام سفاح به غلام خود دستور داد تا سفره غذا را بچیند و امام صادق(ع) به همراه او غذا خورده و روزه اش را شکست👈 با اینکه مطمئنّاً می دانست آن روز از ماه رمضان است و عید فطر نیست.
آن حضرت در توضیح عمل خویش به یاران نزدیکش فرمود:«و اللّه انّه یومٌ من شهر رمضان فکان افطاری یوماً و قضاؤه ایسر علیّ من ان یضرب عنقی ولایعبد اللّه ؛به خدا سوگند آن روز از ماه #رمضان بود و یک روز شکستن روزه ماه رمضان (بخاطر تقیه و حفظ دین) و ادای قضای آن برای من آسانتر از این است که کشته شوم و خدا عبادت نشود.»
⭕️جمع بندي
1⃣. "«تقیه» راهکاری مشروع در شرایط استثنایی است و در منابع
روایی و تفسیری، فریقین بر آن تأکید کرده اند و از ابداعات شیعه نیست.
2⃣. برداشت و تعریف فریقین از «تقیه» یکسان است، اگرچه شیعیان در طول تاریخ اسلام، به لحاظ گرفتاریهای بیشتری که نسبت به سایر فرق داشتهاند، از این رخصت الهی بیشتر استفاده کرده اند"
3⃣ تقیه فقط در شرایط اضطرلر است آن هم تا زمانی که منجر به #اضرار به غیر یا #قتل نفس محترم و امثال آن نشود؛
🔶امام صادق ع میفرمایند:
اگر نمیتوانی اذیت و آزار مخالفان و زورگویان را تحمّل کنی و اهل صبر هم نیستی، خموشی (صمت) هم نمیتوانی بکنی و هیچ یک از راهکار های تقیه را نمیتوانی عمل کنی، راه هجرت را انتخاب کن.
👈همچنين از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرماید: «التَّقِیَّةُ فِی کُلِّ ضَرُورَةٍ وَصاحِبُها اَعْلَمُ بِها حِینَ تَنْزِلُ بِهِ؛
👈👈👈👈تقیّه در هر #بیچارگی است، و خود گرفتار بدان داناتر است در آن هنگامی که برای او رخ دهد.
پایان
جهت مطالعه قسمتهای قبلی و سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
B2n.ir/p04053
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه دردين
┏━━🌹💠🌹━━
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹
امشب که شب مبعث احمد باشد
مشمول همه عطای سرمد باشد
یارب چه شود طلوع صبح فردا
صبح فرج آل محمّد باشد
🌸 عید بزرگ مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، بر شما مبارک باد 🌸
@quranpuyan
*#دعاهای_روزانه*
🤲 [اللَّهُمَّ وَ بَارِكْ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا الَّذِي فَضَّلْتَهُ وَ بِكَرَامَتِكَ جَلَّلْتَهُ](https://t.me/quranpuyan)
*اى خدا و بركت ده به ما در اين روز (مبعث) كه آن را فضيلت و كرامت و جلالت بخشيدى
🤲* [وَ بِالْمَنْزِلِ (الْعَظِيمِ) الْأَعْلَى أَنْزَلْتَهُ صَلِّ عَلَى مَنْ فِيهِ إِلَى عِبَادِكَ أَرْسَلْتَهُ وَ بِالْمَحَلِّ الْكَرِيمِ أَحْلَلْتَهُ](https://t.me/quranpuyan)
*و در بلندترين مقام با عظمتش قرار دادى درود فرست بر آن كسى كه در اين روزش بسوى بندگان به رسالت فرستادى و به محل قرب و كرامتش منزل دادى
****@quranpuyan*
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 18 تا 23
📄#صفحه_111
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه111
❇️واهي بودن ادعاي #مقرب و #محبوب_خدا بودن و مصونيت از #عذاب
💠وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِـمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ (مائده:18)
🌱يهوديان و مسيحيان گفتند: ما فرزندان و دوستان خداييم! بگو: پس چرا [خدا] شما را به سبب گناهانتان عذاب ميكند [و دائماً گرفتار عواقب و آثار سوء اعمال خود ميشويد]؟ بلكه شما نيز بشري از جمله آفريدگان او هستيد [و امتيازي بر ديگر آدميان نداريد]، خدا هرکه را بخواهد [=شايسته بداند] ميبخشد و هر كه را بخواهد [=سزاوار ببيند] عذاب ميكند [=به آثار اعمالش گرفتار ميسازد].
🔹#يهود و #نصارى ادعاى #فرزندى حقيقى براى #خدا را ندارد، بلكه مدعى اختصاص و تقرب به خدايند
در اين معنا هيچ شكى نيست كه يهوديان ادعاى فرزندى حقيقى براى خدا ندارند و بطور جدى خود را فرزند خداى تعالى نمى دانند . منظورشان از اين تعبير اين است كه ما يهوديان و مسيحيان آنقدر در درگاه خداى تعالى محبوب و #مقرب هستيم كه پسران در نظر پدران محبوب و مقربند، پس ما نسبت به خداى تعالى جنبه شاهزادگان را داريم كه در صفى جداى از صف #رعيت قرار دارند كانه #شاهزادگان نسبت به قوانين و احكام جاريه در بين مردم افرادى استثنائى هستند، كه آن قوانين در بين آنها اجرا نمى شود، هر فردى از افراد فلان كار زشت را بكند فلان مجازات را دارد الا شاهزادگان ، و هر فردى از افراد بايد فلان كار را بكند الا شاهزادگان كه به خاطر ارتباطى كه با تخت سلطنت دارند نمى شود به آنها توهين كرد، و آنها را مانند ساير افراد مملكت مجازات نمود، و در موقفى قرار دارند كه ساير افراد رعيت دارند، همه اين امتيازات به خاطر اين است كه اين شاهزادگان به مقدار انتسابشان به مقام سلطنت مورد علاقه و محبت و كرامت شخص سلطان قرار دارند.
🔹پس مراد از اين پسرى ، صرف اختصاص و امتياز و تقرب است ، و منظورشان از اين محبوبيت نيز خود آن نيست ، بلكه لازمه آن است ، و آن #مصونيت_ از_عذاب و عقوبت است ، مى خواهند بگويند ما به دليل اينكه پسران خدا يعنى احبا و دوستان خدا هستيم ، هر كارى بكنيم كرده ايم ، و هرگز گرفتار عقوبت نمى شويم و سرانجام ما جز به نعمت و كرامت كشيده نمى شود، چون عذاب كردن ما منافات با آن امتياز و محبوبيت و كرامت دارد كه در ما هست .
🔹دليل بر اينكه مراد از دو كلمه (ابناء) و (احباء) لازمه اين دو كلمه است ، اين است كه خداى سبحان به دنبال آن فرموده : (يغفر لمن يشاء و يعذب من يشاء...)،
پس معناى اينكه گفتند: ما #پسران خدا و دوستان اوئيم ، اين است كه ما از خواص درگاه خدا و محبوبان اوئيم ، و خداى تعالى هيچ راهى و مجوزى براى عذاب دادن ما ندارد، هر چند كه دعوت حقه اش را نپذيريم و هر كار زشتى كه خواستيم بكنيم و هر كار واجبى را كه مطابق ميلمان نبود ترك كنيم ، براى اينكه لازمه معناى خاصه بودن و محبوب خدا بودن همين است كه ما از هر مكروه و محذورى در امنيت كامل قرار داشته باشيم .
📚تفسير الميزان
1⃣#نژادپرستى، امتيازطلبى و حقّ را منحصر در خود و حزب و گروه خود دانستن، ممنوع است. «بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ»
2⃣#هيچ فرد، #قوم، نژاد و امّتى، نبايد مطمئن به آمرزش خدا باشد، چنانكه نبايد از رحمت او مأيوس باشد. «يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ»"
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_111
❇️#خدا_ترسی
💠قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۲۳/مائده)
🌱دو نفر از مردانی كه (از خدا) میترسيدند و خدا به آنان نعمت (عقل وايمان و شهامت) داده بود، گفتند: از دروازهی شهر بر دشمن وارد شويد (و نترسيد) پس چون كه داخل شديد همانا پيروزيد و اگر ايمان داريد بر خدا توكّل كنيد.
💬نكتهها🔻
🔷✨به گفته علّامه طباطبايی در تفسير الميزان: «هرگاه كلمهی «نعمت» در قرآن بدون قيد آمد، مراد نعمت ولايت و نبوّت است.
💬پيامها🔻
🔹خداترسی، زمينهی فراهم شدن الطاف و نعمتهای الهی است. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ ...
🔹آنكه از خدا بترسد، احساس مسئوليّت میكند وپيروی از فرمان پيامبر خدا را واجب میداند ودر برابر قدرتهای ديگر تسليم نمیشود. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ ... ادْخُلُوا
🔹خداترسی، زمينهی شجاعت و جرأت و عمل است. يَخافُونَ ... ادْخُلُوا
🔹خداترسی، نعمتی الهی است. «يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا»
🔹هنگام حمله، بايد به رزمندگان روحيه داد. «فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ»
🔹خوف الهی و تقوا، به انسان بصيرت و نيروی تحليل صحيح و روشن از مسائل میدهد. يَخافُونَ ... فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ
🔹توكّل، بايد مخلصانه و تنها بر خدا باشد. «عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا»
🔹اگر اهل ايمان با شهامت وارد شوند، منحرفان ميدان را ترك میكنند. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ»
🔹اصل در موفقيّت تنها امكانات مادّی نيست، بلكه ايمان و توكّل، تصميم و جرأت نيز لازم است. ادْخُلُوا ... وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا
🔹توكّل به تنهايی كافی نيست، بلكه همراه با تلاش ما را به مقصد میرساند.
ادْخُلُوا ... فَتَوَكَّلُوا
🔹توكّل، نشانهی ايمان و كليد نجات از بنبستها و ترسهاست. فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ ...
🔹از شما حركت، از خدا بركت و نصرت. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔹توكّل، تنها به لفظ نيست؛ بلكه روحيّهای برخاسته از ايمان است. «فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
❓💮چرا رسول الله #مبعوث شدند؟
🔷✨حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله فرمودند :
«به راستى كه من براى به كمال رساندن مكارم و فضائل اخلاقی مبعوث شدهام.»
از ایشان پرسیدند:« #مکارم_اخلاقی یعنی چه؟»
👈رسول الله پاسخ دادند : «مکارم اخلاقی یعنی:
🌱گذشت کردن از کسی که به تو ظلم کرده.
🌱ایجاد رابطه باکسی که باتو قطع رابطه کرده.
🌱بخشیدن به کسی که تو را محروم کرده
🌱و گفتن حرف حق، حتی اگر بر ضد خودت باشد.»
📚بحارالانوار ، جلد ۶۸ ، صفحه ۳۸۲
🌸عید نجات عالم خلقت مبارک است
آوای وحی و لیله بعثت مبارک است
عید نزول سوره اقرأ به عقل کل
جشن کمال و علم و فضلیت مبارک است
@quranpuyan
96 08 03 - Dr . Soleimani.mp3
34.26M
: " #روابط_عادلانه انسانها، هدف #بعثت رسولان"
✅طبق قران، هدف از ارسال رسولان اقامه قسط توسط #مردم است. مردم عدل و قسط و نحوه روابط صحیح و عادلانه با هم را می فهمند. دلیل ارسال رسولان هم ارشاد به حکم عقل است.
👈پیامبر با مشرکان و یهودیان معاهده بست. مبنای مشترکشان، عقل بود نه قران.
مبنای عدل، عقل و فطرت بشری است.
قران، در یک ایه، فردی که امر به عدل میکند را دربرابر کسی قرارمیدهد که ابکم است و خروجی عقل ندارد. یا امرین به قسط را کنار انبیا قرارداد
✅اصلا دین، فقط #اخلاق است و اخلاق یعنی ارتباط درست با خدا و سایر موجودات.
ما فکر میکنیم #عبادت، فقط نماز و روزه است.
امام صادق ع فرمودند:
💢و اللّه ما عبداللّه بشيء أفضل من أداء حقّ المؤمن؛
به خدا سوگند كه خداوند به چيزي برتر از ادا نمودن #حق_مومن، عبادت نشده است
که مومن هم در اینجا فقط شیعه یا مسلمان یا موحد نیست بلکه مومن در لسان قران، یعنی حق پذیر و برای همین هم قران را مایه هدایت مومنین دانسته است.
طبق فرمایش امام علی ع
👈👈 #حق_الناس مقدمه حق الله است
یا هرکس #حقوق_مردم را رعایت کند جایگاهش در نزد خدا بالاتر است.
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
@quranpuyan
💐با سلام و تبریک عید سعید #مبعث
#تنزیل شش ساله شد.🌺
✅سال 97 در روز مبعث، مراسم رونمایی از #اپلیکیشن_تنزیل در کانون توحید تهران برگزارشد.
🌺🌺خلاصه خبر رونمایی از تنزیل در جشن عید مبعث سال 97:👇
♻سخنران نخست این برنامه دکتر حمید مغربی با عنوان "پیوستگی و #هدفمندی_سورهها، تحولی در فهم قرآن" بود.
وی با اشاره به فرضیات و تاریخچه نظریه هدفمندی سورهها ابراز داشت: «کشف هدفهای سورهها یکی از بهترین راههای فهم معانى سوره و آیات است. منظور از هدف سوره این است که «هر سورهاى از سورههای قرآن کریم داراى جان و روحى است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد و این روح بر مبانى، احکام و اسلوب آن سوره داراى سلطه و إشراف است».
💐 #سهویژگیمتمایز #تنزیل نسبت به سایر نرمافزارهای قرآنی مشابه
♻در ادامه مراسم، اقای سیدکاظم فرهنگ، به انگیزههای تولید برنامه تنزیل و نقاط تمایز این برنامه با سایر اپلیکیشنهای موجود قرآنی پرداخت .وی اظهار داشت: برنامههای قرآنی موجود، شامل تفاسیر حجیم یا ترتیل و تلاوت قاریان مختلف است. اما با توجه به رویکرد و اهداف قرآن پویان به دنبال تولید اپلیکیشنی بودیم که سه ویژگی مهم داشته باشد:
- در جهت عمومیسازی فهم قرآن، همه علاقهمندان به قران را با بیانی ساده به #تدبر و فهم قرآن تشویق کند.
- #سورهمحور باشد یعنی هدف یا محور یا عمود سوره را که همه مطالب سوره در جهت تبیین این محور شکل گرفتهاند بیان کند.
- به #ترتیب_نزول باشد. با توجه به فواید زیاد و شیرینی و لذت مطالعه قرآن به ترتیب نزول آنها (نه به ترتیب مصحف موجود) و تاکید برخی مفسران و قرآنپژوهان قرن اخیر،توصیه ما به همه مخاطبان و قرآن دوستان عزیز این است که حداقل یکبار ،قرآن را به ترتیب نزول مطالعه کنند.
👈 با توجه به این سه هدف، نرمافزار اندرویدی #تنزیل تولید و در اختیار کاربران محترم قرار گرفته است.
لازم به ذکر است علاقهمندان جهت دانلود برنامه تنزیل میتوانند در کافه بازار کلمه #تنزیل را جستجو کنند.
یا نسخه اخر را از لینکهای زیر دانلود نمایند
https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk
https://t.me/tanzilapp/130/
💢 رشد #اخلاقی_انسانها، هدف اصلی #بعثت رسولان
❇️ بسیاری از نزاعها دربارهٔ موضوعاتی چون اسلامیسازی علوم، رابطهٔ #دین و #سیاست و گسترهٔ حداقلی یا حداکثری شریعت، به مبانی متفاوت و برداشتهای گوناگون دینشناسان از متون مرتبط با هدف و مأموریت پیامبران الهی باز میگردد.
🔺البته همهٔ طرفهای این نزاع هدف نهایی انبیا را زمینهسازی برای #رستگاری انسان در زندگی پس از مرگ میدانند. همانگونه که در دنیایی بودن مسیر کسب این رستگاری نیز اختلافی ندارند. فاصلهها از جایی آغاز میشود که میخواهند سهم ساماندهی اجتماع و آباد کردن دنیا را در این مأموریت مشخص کنند.
🔸برای فهم دیدگاه قرآن در اینباره باید دهها آیهای که بهصورت صریح و صدها آیهٔ دیگری که بهصورت ضمنی به هدف #بعثت انبیا میپردازد، با دقت بررسی و مشخص شود آیا کتاب خدا برای جایگاه نبوت، مأموریت و مسئولیتی دنیایی نیز در نظر میگیرد یا در این زمینه به همان امور معنوی و اخروی اکتفا میکند.
🔸در این بررسی با سه نوع محتوا روبهرو میشویم.
در بخش اصلی که اکثر این آیات را تشکیل میدهد، کار انبیا هشدار، بشارت و یادآوری #آخرت اعلام شده است.
در دستهٔ دوم موضوعاتی معنوی همچون #توحید بهعنوان محور دعوت پیامبران ذکر میشود
و سومین دسته، اموری چون رفع اختلاف و برقراری #عدالت را هدف آنها میداند.
🔸معتقدان به #دخالت_حداکثری_دین در امور دنیایی، آیات دستهٔ سوم را دلیل ادعای خود میشمرند، اما توجه ندارند که این چند آیه را باید در پرتو آیات پرشمار دو دستهٔ نخست فهمید؛ بهویژه آنکه در بسیاری از آنها آخرت بهعنوان مأموریت انحصاری پیامبران، اعلام و هر هدفی جز بشارت و انذار (انعام، ۴۸) و یادآوری آن سرا (غاشیه، ۲۱) نفی شده است.
🔸از آن مهمتر اینکه در این دسته تنها دو آیه با هدف بعثت انبیا مرتبط است و بقیهٔ آیات به ویژگیهای پیامبرانی خاص میپردازد. مثلاً آموزش زرهسازی به یکی از آنها (انبیا، ۸۰) و به پادشاهی (بقره، ۲۵۱) و خلافت در زمین رسیدن او (ص، ۲۶)، یا صاحب مکنت و مقام شدن پیامبری دیگر در دربار پادشاه زمانه (یوسف، ۲۱) را نمیتوان به همهٔ فرستادگان خدا تعمیم داد.
🔸دقت در دو آیهای که هدفی دنیایی را برای پیامبران مطرح میکند نشان میدهد در اینجا نیز نکتهای بر خلاف آیاتی که مأموریت انحصاری انبیا را یادآوری امور اخروی میدانست مطرح نشده است. زیرا در اولی برپایی عدالت، وظیفهٔ خود #مردم (حدید، ۲۵) و در دومی #رفع_اختلاف، هدفی اعلام شده است که از طریق بشارت و انذار آخرت پیگیری میشود. (بقره، ۲۱۳)
🔸نگاه جامع به این آیات نشان میدهد فارغ از شرایط خاص برخی از انبیا، وظیفهای که عموم پیامبران در قبال امور سیاسی، اجتماعی و اینجهانی بر عهده داشتند چیزی جز 👈👈زمینهسازی برای #رشد_اخلاقی انسان از طریق آشنا کردن او با حقایق جهان ماوراء و جهتدهی معنوی به تلاش وی در زندگی عادی و مادی نبوده است.
🔸از نگاه #قرآن، #آباد_کردن #زمین (هود، ۶۱)، گسترش کرانههای دانش (رحمن، ۳۳) و حتی برپایی عدالت اجتماعی (حدید، ۲۵) و شیوهٔ حکمرانی (شوری، ۳۸) به خرد جمعی بشر واگذار شده و قرار است از مسیر آزمون و خطا پیش برود؛ ولی راهنمایی انسان در امور معنوی و آنجهانی که در دسترس تجربهٔ او نیست، بر عهدهٔ فرستادگان خدا قرار گرفته است.
🔻بر همین مبنا با آنکه قرآن، برترین و آخرین پیامبر خدا را صاحب ولایت (مائده، ۵۵) و مأمور به جهاد (توبه، ۷۳) و قضاوت میان مردم (احزاب، ۳۶) میداند، از جنبهٔ رسالت آسمانی وظیفهای جز #بشارت_وانذار اخروی برای او قائل نیست (فرقان، ۵۶) و از وی میخواهد در سامان دادن #امور_دنیایی بر خرد جمعی تکیه کند. (آلعمران، ۱۵۹)
✅ البته این سخن بهمعنی جدایی دین از سیاست یا انکار آموزههای اجتماعی #اسلام نیست؛ بلکه تأکیدی است بر نگاه واقعگرای کتاب خدا که از ما میخواهد بهجای تکرار ادعاهای شکستخورده، اسلامی شدن امور را در تقویت جهتگیری معنوی تلاشهای علمی و رعایت #خطوط_قرمزاخروی در زندگی دنیوی جستجو کنیم.
🖌حجت الاسلام سیدحمید حسینی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛