#زندگی_قرآنی
شماره4⃣
#نڪات_آموزنده_قرآنی :
سوره #حمد #صفحه_1
✴️علت بهکاررفتن #فعل_جمع « #نَعْبُدُ»
🌿🌺در آیۀ شریفۀ «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین» از فعل جمع «نَعْبُدُ» استفاده شده است. این مطلب که دربارۀ فعل «نَسْتَعینُ» نیز مصداق دارد، این سؤال را به ذهن متبادر میكند كه چرا این دو فعل بهصورت جمع آمدهاند؛ درحالیکه میتوان گفت: «اِیّاكَ أَعْبُدُ»؛ یعنی خدایا، فقط تو را میپرستم. دو پاسخ به این پرسش میتوان داد:
👈 ابتدا پاسخی ساده که در عرف اجتماعى نیز متداول است و آن اینكه انسانها وقتى میخواهند مطلب یا خواستۀ مهمى را با مقامى در میان بگذارند، سعى میكنند آن را از زبان جمع مطرح کنند.
🌿🌺بهنظر میآید كه خداوند سبحان نیز همین ادب را به اهل ایمان تعلیم میدهد كه وقتى میخواهند خداوند را بخوانند، خواستۀ خود را بهصورت جمعی ابراز كنند. آنچنان که گویا با زبان دل میگویند: پروردگارا، من کسی نیستم و حتی حقیقت بندگى و عبودیت تو را نشناختهام و نمیدانم عبادتم چه عیارى از بندگى واقعى دارد؛ اما بندگانى را میشناسم كه عارف و آشنا به رمز و راز عبودیت تو هستند؛ انسانهاى وارستهاى كه بدون حجاب با تو سخن میگویند و عبادت آنها مقبول بارگاه توست.
🌿🌺خدایا، صداى نالۀ درگلوگرهخوردۀ خود را با عبادت این گروه از بندگانت، با سلمانها و ابوذرهای تاریخ، با آواها و نواهایى كه پسندیدۀ درگاه تو هستند، ضمیمه میكنم و به محضرت تقدیم میدارم و میگویم: پروردگارا، ما فقط تو را عبادت میكنیم و فقط از تو یارى میجوییم. شاید از بركت ایشان، عبادت من نیز مقبول افتد.
👈پاسخ دوم را فخر رازی، مفسر اهل سنت، بیان میكند كه توجیه ادبی و فقهی ظریفی است. فخر رازی با لطافت خاصی میگوید که ما عبادت خود را در كنار عبادت بزرگان و اولیاى خدا ضمیمه میكنیم و آنگاه بر خداوند متعال عرضه میداریم. حضرت حق بدون شك، عبادت اولیا و بندگان خاصش را میپذیرد؛ در این صورت عبادت ناقص ما با عبادت كامل آن شاهبازانِ سپهر معرفت، گره خورده و ممزوج میشود و إنشاءالله خداوند از سرِ لطف و كرم، عبادت ما را از این مجموعه خارج نکرده و تمام آن عبادات را یکسره میپذیرد.
🌺👌البته این عنایت حضرت اوست که از کریم جز کرم نشاید و الّا الزامى بر خداوند نیست.
📚کتاب مشکاة از دڪتر محمدعلی انصارے
، تفسیر قرآن کریم، ج۱، صص ۲۵۷-۲۵۵
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋🌴
#حج براي بيدار شدن #روح_حقپرستي و وجدان عدالتخواهي واجب شده است.
💠 وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷/آلعمران﴾
🌱و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و #حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است.
🔷✨ "«و لله علی النّاس ...» چون در محیط این خانه فقط نام خدا ظاهر و اراده او حاکم است، برای خدا و
بیدار شدن روح #حق_پرستی
و زنده شدن وجدان #عدالتخواهی
و حکومت این روح بر سایر غرایز و هواهای انسان
بر هر مستطیعی، #حج این خانه واجب است،
تا برای یک بار هم شده در تمام عمر هر کس خود را از محیط غوغای شهوات و #خودپرستی و نفع جویی و اختلافات که صدای پیامبران و ندای وجدان و دعوت خدا را دور و کم اثر نموده بیرون آید و تغییر محیط دهد و هر کس کفر ورزید و این دعوت را نپذیرفت، بداند که خداوند بی نیاز است و این بشر است که در تقویت و حفظ بنیه مادی و معنوی خود و در هر چیز سراسر احتیاج است."¹
📚برگرفته ار ڪتاب "به سوے خدا میرویم"
نوشته آیت الله طالقانی
#كعبه ، چشم اميد و #محل_رجوع مردم
🔶وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا( بقره:125)
🔹و (به يادآور) هنگامى كه خانه (ى كعبه) را محل رجوع و اجتماع و مركز امن براى مردم قرار داديم
🕋« این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ #ابراهیم را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تا تمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود .
امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند.
✳مثابه شدن این خانه هم #نفوس_مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و #تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند
و به #آرامش و #امنیت خدایی گرایند.»
📚( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷)
ايت الله سيدمحمود طالقاني
http://quranpuyan.com/yaf_postsm4778_trykhchh-w-fDyl-khnh-khd--khbh--Hrm-mn-lhy.aspx#post4778
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
بخش دوم
✅یکی از فواید تفکیک پاراگراف ها، کمک به #حفظ سوره های قرآن است. شاید یکی از مشکلات حفظ قرآن همین تغییر ناگهانی موضوع پاراگراف هاست
برداشت من از این دوره این هست که مدرسین محترم، #ماهیگیری را به دانشجویان یاد دادند. تا حالا با مراجعه به تفاسیر و کتب دیگه به صورت #منفعلانه و لقمه آماده، قرآن را مطالعه میکردیم ولی از این پس #فعالانه آنرا میخوانیم
✅ من بارها و بارها سوره مزمل رو خونده بودم حتی با معنی ولی الان که با این روش آشنا شدم تازه متوجه شدم که تا الان متوجه مفهوم این سوره نشده بودم و انگار #درهای_جدیدی از این سوره به روم باز شده
✅ از وقتی این کلاس مجازی شروع شده من با اشتیاق وصف نشدنی به سراغ این گروه میام و با اینکه چندین ساله هر روز آیاتی از قرآن رو تلاوت می کنم و در ختم قرآن روزانه شرکت می کنم تا الان قرآن رو به این #دقت و با جزئیات نگاه نکرده بودم
✅ بررسی سوره ها به ترتیب نزول بسیار بحث زیبا ، شیرین و قابل تأملی هست و تا من به حال به این شکل راجع به این مسئله مطلبی نشنیده بودم، خیلی مفید و قابل استفاده بود .
✅در کلاس تدبر باتوجه به داشتن #تمرین_عملی نکات خوبی را یاد گرفتم.تمرين عملي سطح یادگیری رو بسیار بالا میبره. این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در نوع نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
✅ باورم نمیشد این کلاس انقدر برام #جذاب و #شیرین باشه و انقدر ذهنم را #مشغول کنه. مهم ترین امتیاز تدبر در قرآن، تلاش شخص برای درک #ارتباط_آیات براساس موضوع واحد هست؛ که هر چند آیه در یک موضوع باهم در ارتباطند. هر سوره حول موضوعی طراحی شده ،و با ظرافت و دقت میشه اون را کشف کرد و دست یافتی است.
✅ خیلی خوب و عالی بود. فراز بندی سوره باعث میشه حالت #داستانی پیدا کنه که گوینده از قسمتهای مختلف داستان میگه و ما منتظر هستیم در آخر چه نتیجه ای حاصل میشه و این قرآن رو #دلنشین تر میکنه.
✅ این روش باعث میشه که انسان یک #درک_کلی از سوره داشته باشه و فهم سوره بهتر و حتی باعث میشه که اسانتر در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قرار بگیره. به نظرم می توان گفت این روش برای حفظ بهتر وحتی #تفسیر مفیده. روش کاربردی است که انس ادمی را با کلام حق بیشتر میکنه و قران رو از یکنواختی وسنگینی و نامفهوم بودن برای قرائت کننده آن خارج میکند
✅ احساس میکنم الان دارم یك نفس راحتی میکشم چون قبلا فقط سوره هارو میخوندم و این مراتب رو نمیدونستم
به قدری #لذتبخش هست که #گریه ام گرفت از شادی.
این دوره برا هر کسی واقعا لازمه. ای کاش این دوره رو در #مدارس از دبیرستان آموزش میدادن.
👈یادگیری این دوره مثل داشتن یه #کارت_طلاییه برای ارتباط با قران .
روش شما مانند یادگرفتن حروف الفبا ست برای با سواد شدن.
✅ با اینکه چند سال است روی #مفاهیم کار میکنم. چیزی در این درس فهمیدم و درک کردم که قاصرم از بیانش .
ولی تازه مسیرم را پیدا کردم كه چگونه باید قرآن بفهمم
✅ حس #فوق_العاده ای بود. انگار تونستم بالاخره برای برقراری ارتباط با قران ناطق، به یك #فن_ارتباطی_ساده و کاربردی پناه ببرم.
انگار این ((روش جدید مطالعه)) یه معجزه ی جدید برای نسل جدید هست تا دیگه بهانه ای نباشه برای اینکه بگویند قران عربی هست و ما نمیتونیم بفهمیم....
♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد
ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در واتساپ
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ
خدا هر کس را بخواهد
به نور خود هدایت می کند
🌷 سوره نور ، آیه ۳۵
🍃
🌸🍃
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 27 تا 31
📄#صفحـہ_191
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_191
❇️#ريشهی_خرافات در مذهب يهود و نصاری، در عقايد كفّار پيشين است
💠و قالت الیهود عزیر ابن الله و قالت النصاری المسیح ابن الله ذلک قولهم بافواههم یضاهؤن قول الذین کفروا من قبل قاتلهم الله انی یؤفکون
🌱یهود گفتند: عزیر پسر خداست و نصاری گفتند: مسیح پسر خداست ،این سخنی است که به زبان می گویند و شبیه به گفتار کسانی است که قبل از آنهاکفر ورزیدند، خدایشان بکشد، چقدر دروغ و افتراء می گویند.
🔹(مضاهات ) یعنی مشابهت و (افک ) یعنی هر چیزی که از وجه حقیقی خویش منحرف شده باشد. (عزیر) نام شخصی است که یهود او را (عزرا)می خوانند و او دین یهود راتجدید نموده و اسفار تورات را که بعد از واقعه بخت النصر پادشاه بابل بکلی ازبین رفت دوباره به صورت کتابی جمع آوری کرد و شاید هم اینکه آنها او را پسرخدا می خوانند، یک لقب تشریفاتی باشد نه نسبی .
🔹از طرف دیگر مسیحیان از روی کفر و ظلم ، مسیح را پسر خدا قلمداد می کنندو باطل بودن این گفتار در تفسیر سوره آل عمران گذشت .
🔹به هر جهت این گفتارها باطل است و اینها سخنانیست که بر زبان آنها جریان دارد، اما از محتوا و مفهوم بی بهره است و این گفتار آنان کاملا مشابه گفتارکافرانی است که قبل از ایشان بوده اند، مثل بت پرستان و وثنی های هند و چین ومصر قدیم که قائل به معبودی به نام ثالوث بودند و هر جهت عقاید خرافی اهل کتاب نتیجه رخنه کردن عقاید بت پرستان در میان آنهاست و در خاتمه با نفرینی بر علیه ایشان آیه را ختم می نماید و می فرماید: خدا آنها را بکشد به جهت اینکه امور را از وجهه حقش منصرف کرده و به باطل گرویده اند و مرتکب افک شده اند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan