eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ مقدمه، فهرست و فصل اول کتاب :280 درس از 30جزء قرآن : ✅شما ميتوانيد ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم سوره ها را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد. ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين و اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ..موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 🔰 اطلاعات بیشتر در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و واتساپ https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۵-۸۴ سوره هود بخش دوم وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ {90} و از پروردگار خود آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد كه پروردگار من مهربان و دوستدار [بندگان] است {90} قَالُواْ يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَلَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ {91} گفتند اى شعيب بسيارى از آنچه را كه مى‏گويى نمى‏فهميم و واقعا تو را در ميان خود ضعيف مى‏بينيم و اگر عشيره تو نبود قطعا سنگسارت مى‏كرديم و تو بر ما پيروز نيستى {91} قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ {92} گفت اى قوم من آيا عشيره من پيش شما از خدا عزيزتر است كه او را پشت‏سر خود گرفته‏ايد [و احترام رسولش را ندارید] در حقيقت پروردگار من به آنچه انجام مى‏دهيد احاطه دارد {92} وَيَا قَوْمِ اعْمَلُواْ عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ وَارْتَقِبُواْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ {93} و اى قوم من شما بر حسب امكانات خود عمل كنيد من [نيز] عمل مى‏كنم پس به زودى خواهيد دانست كه عذاب رسواكننده بر چه كسى فرود مى‏آيد و دروغگو كيست و انتظار بريد كه من [هم] با شما منتظرم {93} وَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مَّنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ {94} و چون فرمان ما آمد شعيب و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند به رحمتى از جانب خويش نجات داديم و كسانى را كه ستم كرده بودند فرياد [مرگبار] فرو گرفت و در خانه‏هايشان از پا درآمدند {94} كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا أَلاَ بُعْدًا لِّمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ {95} گويى در آن [خانه‏ها] هرگز اقامت نداشته‏اند هان مرگ بر [مردم] مدين همان گونه كه ثمود هلاك شدند {95} ♻️عصاره فراز آیات ۹۵-۸۴ : شعیب هم که قومش را به توحید و استغفار و ترک تجاوز به حقوق مالی مردم دعوت کرد، مورد تکذیب و تهدید جانی قرار گرفت. مخالفان در مقابله با او موفق نشده،سرانجام با تحقق عذاب، هلاک و مومنان همراه شعیب نجات یافتند. نکات : -جمله وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ در سوره شعرا هم از زبان شعیب بیان شد. -آیه ۸۵ نشان میدهد که تجاوز به حقوق مالی مردم که کم فروشی یکی از مصادیق بارز ان است، چقدر از نظر قران ناپسند است که از محورهای اصلی رسالت شعیب بوده و میتواند به فساد عمومی در شهر و جامعه (افساد فی الارض) منجر شود. -تکرار ۳ باره نجینا ... و الذین امنوا معه برحمه منا در سوره در مورد هود صالح شعیب آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 80 سوره صفحه_47 ❓❓چرا قران، را مس شده و نامتعادل میخواند؟ 💠الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ( "275/بقره") كساني كه رِبا مي‌خورند برنمي‌خيزند [=استعدادها و قواي‌ انساني‌شان به رشد و تعالي نمي‌رسد] مگر همچون برخاستن [=شكل‌گيري شخصيتي] كسي كه شيطان بر اثر تماس [خود] به آشفتگي [=مسخ ارزش‌هاي انساني] گرفتارش ساخته است.اين [واژگوني معيارهاي ارزشي] بدين سبب است كه [در مقام توجيه] گفتند: خريد و فروش هم [معامله‌اي] جز مانند رِبا نيست! حال آنكه خدا خريد و فروش را حلال و رِبا را حرام كرده است. 👈 به دنبال آيات مفصل و حكيمانه‌اي كه دربارة انفاق آمده بود، اينك از «رِبا» كه عملي مخالف و متضاد آن است در آيات آينده ياد مي‌كند. در انفاق و صدقات آدمي از دارايي و آنچه دوست دارد مي‌گذرد و از وابستگي و اسارت مال آزاد مي‌شود، اما در رباخواري از فقر و فلاكت مردم سوء استفاده مي‌كند و با درصدي افزوده و تصاعدي سودجويي بيشتر مي‌كند. معناي لغوي ربا، نوعي افزايش و برآمدن حقيقي يا مجازي است كه بدون تلاش و توليد، به اتكاء دارايي ديگران حاصل مي‌شود. انفاق «خرج» كردن از خود براي ديگران است، و رِبا، «خوردن» از مال ديگران براي برآمدن «خود». ⭕️ خدا مال و ثروت را وسيلة قيام مردم قرار داده است [نساء 5]. سرمايه، مشروط بر آنكه از طريق كار و تلاش توليدي يا تفكر و خلاقيّت سازنده كسب شده باشد، موجب رشد و شكوفايي اقتصاد و پيشرفت [قيام] جامعه مي‌گردد؛ حال آنكه رباخواري عملي كاذب و بادكنكي است و نفعي به اقتصاد نمي‌رساند. 👈 «خَبْط» [مثل خطا]، به راه رفتن و روش نامتعادل و پريشان گفته مي‌شود و درباب تفعّل و مضارع آمدن آن [يَتَخَبَّطُهُ]، دلالت بر خبط پذيري و استمرار عمل مي‌كند. گويي رباخوار جنون ثروت به سرش زده و در اين مسير به هر كار شيطاني دست مي‌زند تا همچون عنكبوت خون قربانيان را بمكد. رباخواري شخصيت فرد را مسخ و دگرگون مي‌سازد و از او ديو صفتي بي‌عاطفه و احساس پديد مي‌آورد. ⭕️ نشانة دگرگوني در بينش و راه و روش همين است كه با توجيهي حق به جانب،هيچ تفاوتي ميان داد و ستد كه با تراضي واقعي طرفين انجام مي‌شود با رباخواري، كه رضايت گيرنده از سرِ ناچاري است قايل نمي‌شوند. 👈در این جمله شخص ، تشبیه به آدم مصروع یا دیوانه بیمار گونه اى شده که به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ کند و به طور صحیح گام بر دارد. آیا منظور ترسیم حال آنان در قیامت و به هنگام ورود در صحنه رستاخیز است؟ یعنى آنها به هنگام ورود در عرصه محشر به شکل دیوانگان و مصروعان محشور مى شوند؟ اکثر مفسران این احتمال را پذیرفته اند.ولى بعضى مى گویند: منظور تجسم حال آنها در زندگى این دنیا است; زیرا عمل آنها همچون دیوانگان است، آنها فاقد تفکر صحیح اجتماعى هستند و حتى نمى توانند منافع خود را در نظر بگیرند، و مسائلى مانند تعاون، همدردى، عواطف انسانى، نوع دوستى براى آنها، مفهومى ندارد و پرستش ثروت آن چنان چشم عقل آنها را کور کرده که نمى فهمند استثمار طبقات زیر دست، و غارت کردن دسترنج آنان بذر دشمنى را در دل هاى آنها مى پاشد، و به انقلاب ها و انفجارهاى اجتماعى که اساس مالکیت را به خطر مى افکند، منتهى مى شود، و در این صورت، و آرامش در چنین وجود نخواهد داشت، بنابراین او هم نمى تواند راحت زندگى کند، پس مشى او مشى است. 👈 اما از آنجا که وضع انسان در جهان دیگر، تجسمى از اعمال او در این جهان است، ممکن است آیه اشاره به هر دو معنى باشد، آرى، که قیامشان در دنیا بى رویه، غیر عاقلانه و آمیخته با ثروت اندوزى جنون آمیز است، در جهان دیگر نیز بسان دیوانگان محشور مى شوند. 📚تفاسیر بازرگان و نمونه ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
◽️نسبت و در قرآن ❓ايا براي شده اند؟ 🛑قسمت دوم 🔵در قسمت قبل عنوان شد كه مسئله اين است که در کریم چه رابطه و نسبتی میان و به‌معنی حکمرانی و حکم‌فرمایی وجود دارد. در بررسي اين نتیجه‌ از ایات بدست نيامد که و حکومت جزو عطاهای خداوند به همه پیامبران است و با مقام و پیامبری ملازمه دارد.از ۲۶ پیامبری که قرآن از آنها یاد کرده،تنها سه نفر از آنها یا خلیفه هستند یا مقام ملک و حکمرانی دارند. ❓سئوالي كه مطرح ميشود اينكه پس قرآن داستان حكومت اين سه پيامبر را برای چه می‌گوید؟ آیا گزارشی که قرآن از پیامبران دارد، این است که پیامبران در کنار هدایت مردم و در کنار تربیت و ساختن جامعه، بخشی از تلاش‌شان برای برپایی حکومت بوده است؟ قرآن چنین چیزی را گزارش نکرده است. ⭕️قرآن کتاب داستان نیست. قرآن رمان کلیدر نیست. در ضمن این موارد، ایده‌های بلند خودش را بیان می‌کند. لذا حکومت خوبی که توصیف کرده است، حکومت است. ⭕️در خاستگاه این حکومت، نه جنسیت مطرح است، چون زن است، و نه دین مطرح است، چون هنوز به خدا ایمان نداشت و آدم حق‌جویی هم بود. وقتی که فهمید خدای سلیمان وجود دارد، به قدرت سلیمان تسلیم نشد، بلکه به خدای سلیمان ایمان آورد. این را قرآن به این زیبایی ترسیم کرده است. یعنی حکومت خوب مهم است؛ حکومتی که بتواند شرایط زندگی خوب را برای جامعه فراهم کند، چه زن باشد یا مرد باشد. حتی طبق این آیه، چه مؤمن باشد یا غیرمؤمن باشد، چون یک انسان حق‌جوی منصف خیرخواه ناصح برای بندگان خدا است. ♻ نکته دیگر این است که جامعه نیاز به دارد. تا وقتی حکومت نباشد، شیرازه زندگی اجتماعی از هم می‌گسلد؛ لذا در بعضی تعبیرهای دینی می‌بینیم که «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر». جامعه حاکم می‌خواهد؛ چه در کار فردی و شخصی‌اش خوب باشد یا بد. بعضی‌ها تعبیر می‌کنند که مثلاً «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ ظالم»؛ اما ظالم ندارد، چرا که فاجر غیر از ظالم است، چون اگر ظالم باشد، نقض نیاز به حکومت است. او ممکن است در زندگی فردی‌اش فاجر باشد. خوب یا بد، جامعه حکومت می‌خواهد. ♻برای حکومت خوب باید حاکمان صالح انتخاب شوند و باید نظارت قانونی بر حکومت حاکمان [وجود داشته] باشد. دوم اینکه تربیت اخلاقی حاکمان هم باید صورت گرفته باشد؛ چه اینکه تربیت شده باشند، یا آنکه تربیت بشوند. اینها لازم است و باید صورت بگیرد. اگر حکومتی بخواهد حکومت خوب باشد، چون حکومت و سیاست لغزنده است، و چون با قدرت همراه است و زمینه‌ساز فساد و انحراف است، باید افراد تربیت‌شده انتخاب شوند و در دوران حاکمیت‌شان تحت نظارت باشند، تا حکومت‌ها از انحراف و فساد دور باشند. اگر خودشان از صنف عالمان نیستند، توسط عالمان تربیت و موعظه شوند. اینها چیزهای روشنی است. نکته دیگری که در ابتدا گفتم و در جمع‌بندی هم باز تأکید می‌کنم، این است که این بحث، بحث قرآنی است، بحث اسلامی نیست؛ نمی‌خواهیم بگوییم که نظریه اسلام در باب نبوت این است. لذا به این امر توجه شود و خلط نشود. ♻ نکته دیگری که در استنباط از آن استفاده می‌کنیم این است که در بحث‌هایی که در کتاب‌های کلامی و فقهی شده، به‌خصوص در بعضی از کتاب‌های فقهی، معمولاً را شعبه‌ای از می‌دانند. باید توجه کنیم که کلام و فقه باید در دامن قرآن و سنت حرکت کند و مولود قرآن و سنت باشد. باید آنچه را قرآن و سنت گفته‌اند، تحلیل کند. قرآن را نباید با فقه و کلام، تفسیر و معنی کنیم. در نوشته‌ها خیلی دیده‌ام که اصطلاحاتی را که در فقه آمده است، آن اصطلاح را می‌آورند و می‌خواهند آیه قرآن را با آن تفسیر کنند و با آن معنی کنند، در حالی که این غلط است. 👈👈فقه و کلام دو دانشی است که در دامن قرآن و سنت شکل گرفته و به‌تعبیر دیگر، مولود و فرزند قرآن و سنت است. این مولود و این فرزند، نمی‌تواند حاکم بر پدر و مادر خودش باشد، لذا ما نمی‌توانیم یافته‌هایی که به مرور زمان و به هر شکلی در شکل گرفته است را بر قرآن و سنت تحمیل کنیم. 🖊حجت الاسلام مهدي مهريزي منبع: دفتر سوم کتاب تاملاتی در باب رابطه دین و دولت برگرفته از سايت پژوهشكده انديشه ديني معاصر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست، آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید، و او کارساز هر چیز است. لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد. 🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳ 🆔️ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 7 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan