#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_376
❇️#اقوام نزديكت را به #اسلام دعوت کن
💠وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
او به خویشاوندان نزدیکت هشدار ده.
شعراء - ۲۱۴
🔷با اينكه مسلما پيامبر اسلام ص منادی توحيد بود، و هرگز انحراف از اين اصل درباره او متصور نبود، ولی اهميت اين مساله بقدری است كه قبل از هر چيز شخص او را در اين زمينه مخاطب میسازد، تا ديگران حساب خويش را برسند، بعلاوه ساختن ديگران بايد از طريق خودسازی شروع شود.
🔷سپس به مرحلهای فراتر از آن پرداخته چنين دستور میدهد:" خويشاوندان نزديكت را انذار كن، و از شرك و مخالفت فرمان پروردگار بترسان" (وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ).
🔷بدون شك برای دست زدن به يك برنامه انقلابی گسترده بايد از حلقههای كوچكتر و فشردهتر شروع كرد، و چه بهتر اينكه پيامبر ص نخستين دعوت خود را از بستگانش شروع كند كه هم سوابق پاكی او را بهتر از همه میشناسند و هم پيوند محبت خويشاوندی نزديك ايجاب میكند كه به سخنانش بيش از ديگران گوش فرا دهند، و از حسادتها و كينهتوزيها و انتخاب موضع خصمانه، دورترند.
🔷بعلاوه اين امر نشان میدهد كه پيامبر ص هيچگونه مداهنه و سازشكاری با هيچكس ندارد حتی بستگان مشرك خود را از دعوت به سوی توحيد و حق و عدالت استثنا نمیكند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_376
❇️#آیه227شعراء
💠إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
🌱مگر شاعرانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند و خدا را بسیار یاد میکنند، و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفتند (با اشعار توحیدی خود، از دشمن) انتقام گرفتند. بهزودی ستمکاران خواهند دانست به چه مکان (وحشتناکی) بازخواهند گشت.
شعراء - ۲۲۷
🔹استثنای مورد نظر، شامل شاعران متعهد و شعر دوستان مسئولی ميشود که اولاً هدفدار و اهل عملاند، يعنی ايمان به خدا دارند و کار شايسته ميکنند، ثانياً قريحه شاعری و قدرت کلام را به مثابه حربهای عليه ستمگران به کار ميگيرند و مردم را با اشعار حماسی و احساسی خود در دفاع از حق و ياری مظلومان برميانگيزد.
🔹يكی از شيوههای امر به معروف و نهی از منكر، معرّفی الگوهای حقّ و باطل است. وَ الشُّعَراءُ ... إِلَّا الَّذِينَ
🔹قرآن از شاعری كه اهل حرف است نه عمل، انتقاد كرده است. «يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ»
🔹انصاف را مراعات كنيد. حقّ خوبانِ هر صنف و گروه را ناديده نگيريد. شعر و هنر در دست صالحان ارزش است. «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا»
🔹ايمان، عمل صالح و ياد خدا، هنرمند و شاعر را از انحراف نجات میدهد.
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا ...
🔹قرآن شعری را تأييد میكند كه از شاعرِ مؤمن و عامل و ذاكر خدا باشد و در مسير تحريك مردم برای دفاع از حقّ به كار گرفته شود. آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... وَ انْتَصَرُوا ...
🔹ايمان بر عمل مقدّم است و اعمال نيز بايد صالح باشد تا كارساز شود. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
🔹ياد خدا، به زمان و مكان و مقدار، محدود نيست. (در هر زمان، در هر مكان، هر چه بيشتر) «ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً»
🔹هر كجا خطر لغزش زياد است بايد ياد خدا نيز زياد باشد. «ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً»
🔹با هنر وشعر، به مقابلهی ستمگران برويم. «وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا»
🔹خداوند در كمين ستمگران است. «وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا»
🔹آخرين جمله اين سوره، در جمعبندی بخش تاريخی آن، که هشتاد درصد سوره را تشکيل داده و سرنوشت هفت پيامبر و پيروانشان را در برابر فرعونهای زمانه را شرح ميدهد، تهديدی برای ستمگران گذشته و حال به شمار ميرود که به زودی در دنيا، يا قيامت، خواهند فهميد چگونه وضعيتشان زير و رو و منقلب خواهد شد.
📚تفسیر نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی
بخش هشتم
﴿فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ﴾
. منتظر باش! مراقب باش! روزي است که فضا با دودِ روشن ميآيد! نه دود روشن در مقابل تاريک؛ يعني دودي که معلوم است همه جا را تاريک کرده است. اين دود گاهي براي آن است که خفه بکند وگاهي براي آن است که فضا را باز کند. دميدن دو گونه است؛ قبلاً که با هيزم کار ميکردند اينطور بود، دو گونه «نفخ» بود يک نفخي بود که اوّل آن آشپز ميدميد به اين چوب که اين شعلهور بشود، يک وقت است که وقتي کارش تمام شد ميدمد که اين شعله خاموش بشود، پس يک نفخ است براي روشن شدنِ شعله و نفخي است براي خاموش کردن شعله؛ در «نفخ» صور اوّل براي خاموش کردنِ اين چراغ جهان طبيعت است، در نفخ دوم ﴿ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَي فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ﴾، با دميدن ديگر جهان زنده ميشود.
دود هم دو گونه است: يک دود است خفه کننده که در اينجا آمده، فرمود به دُخاني که خفه کننده و آثار عذاب در آن است، دوم دودي است که در سوره مبارکهٴ «فصّلت» هست که فرمود ما با دود اين منظومههاي شمسي را به راه انداختيم، ﴿ثُمَّ اسْتَوَي إِلَي السَّماءِ وَ هِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ ٭ ﴾؛ ما با دود، شمس و قمر ساختيم، اينطور نيست که با برليان شمس و قمر ساخته باشيم! ما با دود، اين منظومههاي شمسي را ساختيم، راه شيري را ساختيم و ميليونها ستاره ساختيم، پس يک دود است که زمينهٴ شکوفايي و روشني نظام را فراهم ميکند، آن در سوره مبارکه «فصّلت» است ، و يک دود است که خفه کننده است که در سوره مبارکه «دُخان» آمده است؛
حالا يا اين عذاب در دنياست و قبل از مسئله قيامت است، «کَمَا ذَهَبَ إليهِ البَعضْ»؛ يا جزء «أَشْرَاطُ السَّاعَة» است، «کَمَا ذَهَبَ إليهِ الآخَرُون»؛ ولي دو شاهد است که برابر هر دو شاهد، اين دو نوع تفسير پيدا شده است؛
از اينکه فرمود وقتي ﴿يَغْشَي النَّاسَ هذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾ يک عدّه ميگويند: ﴿رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ﴾، ميگويند بردار! از اين معلوم ميشود که اين خطر در دنياست، اما اين که فرمود: ﴿يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَي﴾، اگر ظرف همان «دُخان» باشد، اين معلوم ميشود جزء «أَشْرَاطُ السَّاعَة» است و مربوط به مسئله قيامت است.
به هر تقدير اين «إنذار» هست؛ يا قبل از قيامت يا جزء «أَشْرَاطُ السَّاعَة»، خطري دامنگير انسان تبهکار ميشود و او به خاطر اضطرار دست به دامن خدا ميبرد و ذات اقدس الهي هم فرمود که کتاب الهي آمده؛ اما شما اعراض کرديد، نتيجه آن اعراض تلخ شما گرفتاري اين عِقاب است.
﴿رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ﴾،
آنها وقتي اين عذاب دردناک را ديدند يا ميبينند ـ به هر دو تفسير ـ ميگويند: ﴿رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ﴾، میگويند که ما ايمان ميآوريم، پاسخي که ذات اقدس الهي به اينها ميدهد نظير کار قوم يونس است، ﴿أَنَّي لَهُمُ الذِّكْرَي﴾؛ چه وقت ميشود که اينها متذکر بشوند؟! در حالي که ﴿وَ قَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ﴾؛ پيامبر ما(صَ) آمد و همه حقايق را براي آنها روشن کرد ﴿مُبِينٌ﴾، ﴿ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ﴾؛ از او رو برگرداندند و گفتند اين حرفها وحي نيست و ديگران يادت دادند؛ مثلاً «يُعَلِّمْهُ عَجَمي» و تو ـ مَعَاذَالله ـ جنزده هستي! ﴿وَ قَالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ﴾؛ هم ديگران يادت دادند و اين حرفها از خودت نيست و هم ـ مَعَاذَالله ـ جنزده هستي، اصلاً مجنون يعني جنزده.
مطلب ادامه دارد.....
https://zaya.io/m42dk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 172
سوره #ال_عمران صفحه_65
🌹🌹 عامل اصلی هر موفقیت وپیروزی، #یاری_خـداست
💠🔆 «وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ»
126/آل عمران
🌱 زیرا تنها او صاحب قدرت كافی و
صاحب حكمت كافی است.
🍃🌹بعضی افراد قدرت دارند ولی درایت ندارند و نمیدانند كه قدرت خود را چگونه استفاده كنند؛
برخی نیز درایت دارند اما قدرت اجرای اندیشهها و طرحهایشان را ندارند.
🍃🌹خداوند، هم صاحب علی الاطلاق قدرت و هم صاحب مطلق حكمت و درایت است؛ بنابراین بهتر از هركس میداند كه در چه شرایطی اسباب و موجبات پیروزی و موفقیت بندگانش را فراهم آورد و در كجا قدرت خویش را به كار بندد.
«إِنَّ اللهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ»
📚کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم
ج۱۷، ص۹۱-۹۰
نوشته:دکتر محمد علے انصارے
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
❇️علي ع #الگوي_حكمراني
🔸قسمت سوم
👈جنبه حاكميتي حضرت علي ع عامتر و درس اموزتر از جنبه پدري اوست. ايكاش روز ميلادش را روز الگوي حكمراني ميناميدند نه روز #پدر
بخشي ديگر از جملات ايشان را مرور كنيم:
🔰سخنى از آن حضرت (ع) هنگامى كه يارانش در باب حكميت با او راه مخالفت پيش گرفتند، فرمود: اى مردم، كار من با شما به گونه اى بود كه به دلخواه من بود. تا زمانى كه جنگ ناتوانتان ساخت. به خدا سوگند، چيزهايى را از شما گرفت، ولى چيزهايى را هم برايتان باقى گذاشت و دشمنان شما را بيش از شما ناتوان ساخت.
👈من ديروز فرمانده بودم، امروز فرمانپذيرم. ديروز من نهى مى كردم امروز مرا نهى مى كنند. شما دوست داريد كه زنده بمانيد
👈و من نمى توانم شما را به كارى #وادارم كه خود نمى خواهيد.
📚ترجمه آیتی-خطبه 199-
🔰«به خدا سوگند، اگر شب را تا بامداد بر بسترى از خار سخت بيدار بمانم يا بسته به زنجيرم بر روى زمين بكشانند، مرا دوست داشتنىتر از آن است كه در روز شمار به ديدار خدا و پيامبرش روم، در حالى كه، به يكى از بندگانش ستمى كرده يا پشيزى از مال مردم را به غصب گرفته باشم.
چگونه بر كسى ستم روا دارم به خاطر نفسى كه پيوسته روى در فنا دارد و سالها و سالها زير خاک آرميدن خواهد.»
➖(خطبه۲۱۵، ترجمه عبدالمحمد آیتی)
🔰سخنى از آن حضرت (ع) هنگامى كه شنيد گروهى از اصحابش در جنگ صفين، شاميان را #دشنام مى گويند چنين فرمود:
دوست ندارم كه شما دشنامدهنده باشيد. ولى اگر به توصيف اعمال و بيان حالشان بپردازيد، سخنتان به صواب نزديکتر و عذرتان پذيرفتهتر است.
به جاى آنكه دشنامشان دهيد، بگوييد:
بار خدايا خونهاى ما و آنها را از ريختن نگه دار
و ميان ما و ايشان #آشتى انداز
و آنها را كه در اين گمراهى هستند راه بنماى.
تا هر كه حق را نمىشناسد، بشناسد و هر كه آزمند گمراهى و دشمنى است از آن باز ايستد.»
➖(خطبه۱۹۷، ترجمه عبدالمحمد آیتی)
🔰«بايد که محبوبترين کارها در نزد تو، کارهايی باشد که با ميانهروی سازگارتر بود و با عدالت دمسازتر و خشنودی رعيت را در پی داشته باشد زيرا خشم تودههای مردم، خشنودی نزديکان را زير پای بسپرد و حال آنکه، خشم نزديکان اگر تودههای مردم از تو خشنود باشند، ناچيز گردد.»
➖(نامه ۵۳ خطاب به مالك اشتر، ترجمه عبدالمحمد آیتی)
🔰پیامبر با من پیمان بست که هیچ کس را به سوی خود نخوانم مگر این که او خود به نزدم آید،پس جز این نیست که من مانند کعبه ام، به سوی من می آیند، نه این که من به سوی دیگران بروم.
👈اگر در سلامتی (و آرامش) پذیرای ولایت تو شدند و به (حکومت) تو رضایت دادند اداره امور آنان را بر عهده بگیر و اگر در مورد تو اختلاف کردند آنان را به خودشان وا گذار"
(ابن طاووس، کشف المحجة، ص۱۸۰، فردوس الأخبار ج 5، ص 406، رقم الحديث: 8309)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11