eitaa logo
قران پویان
499 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
634 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐💐امروز اخرین مهلت سفارش کتاب "" بمناسبت عيد مبعث و اعياد شعبان است. ✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶 همچنين ميتوانيد نسخه اي از كتاب را به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ...موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. ✅اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۷-۴۳ سوره دخان إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ {43} آرى درخت زقوم {43} طَعَامُ الْأَثِيمِ {44} خوراك افراد گناه پيشه است {44} كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ {45} چون مس گداخته در شكمها مى‏گدازد {45} كَغَلْيِ الْحَمِيمِ {46} همانند جوشش آب جوشان {46} خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاء الْجَحِيمِ {47} او را بگيريد و به ميان دوزخش بكشانيد {47} ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِيمِ {48} آنگاه از عذاب آب جوشان بر سرش فرو ريزيد {48} ذُقْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ {49} بچش كه تو همان ارجمند بزرگوارى {49} إِنَّ هَذَا مَا كُنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ {50} اين است همان چيزى كه در باره آن ترديد مى ‏كرديد {50} إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ {51} به راستى پرهيزگاران در جايگاهى آسوده [اند] {51} فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {52} در بوستانها و كنار چشمه ‏سارها {52} يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِينَ {53} پرنيان نازك و ديباى ستبر مى ‏پوشند [و] برابر هم نشسته ‏اند {53} كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ {54} [آرى] چنين [خواهد بود] و آنها را با حوريان درشت ‏چشم همسر مى‏ گردانيم {54} يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ {55} در آنجا هر ميوه‏اى را [كه بخواهند] آسوده خاطر مى ‏طلبند {55} لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ {56} در آنجا جز مرگ نخستين (قبلی) مرگی نخواهند چشيد و [خدا] آنها را از عذاب دوزخ نگاه مى‏دارد {56} فَضْلًا مِّن رَّبِّكَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {57} [اين] بخششى است از جانب پروردگار تو اين است همان كاميابى بزرگ {57} ♻️عصاره فراز آیات ۵۷-۴۳ : در اخرت، در حالیکه کافران عذاب سخت دوزخ را که منکرش بودند می چشند، پرهیزکاران، با برخورداری از فضل خدا از نعمات بهشت متنعم خواهند بود. نکات : در ایه ۴۹ به فرد دوزخی به کنایه خطاب شده انک انت العزیز الکریم. در ایات قبل هم از یک طرف مثال هلاکت فرعون زده شد که سمبل قدرت بشری بوده از طرف دیگر به هلاکت قوم تبع اشاره شده که از مشرکان مکه قوی تر و برتر بودند. لذا میتوان یرداشت کرد که سران مخالف پیامبر نیز خود را قدرتمند و مغرور و شکست ناپذیر می دانستند. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 190 سوره صفحه_66 ⭕️ 🔶 وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ (ال عمران:135) و بر آنچه كرده‌اند، در حالي كه مي‌دانند [خطا كرده‌اند]، اصرار نمي‌كنند [=ادامه نمي‌دهند]. __ 👈 - از ريشة صَرَرَ مفهوم بسته شدن و گره خوردن به چيزي دارد. اصرار بر گناه نوعي تعلق خاطر، وابستگي و عادت و اُنس به آن را نشان مي‌دهد كه گويي ترك كردنش دشوار است. 🌱متّقى كسى است كه اصرار بر گناه نداشته باشد. زيرا اصرار بر گناه، نشانه‌ى سبك شمردن آن و غفلت از ياد خداست. «وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى‌ ما فَعَلُوا» ♦️ آگاهانه بر ، سبب از است. «وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا» 📚تفاسير: بازرگان/ نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢 پاسداری از , هدف 🏷 بعضی از اصول را ما می بینیم از پیغمبر تا امام عسكری همه آن را طرد كرده اند؛ می فهمیم كه اینها معیارهای قطعی و جزمی است كه در همه ی شرایط باید نفی بشود. آنهایی كه می گویند اخلاق مطلقاً نسبی است، ما از آنها سؤال می كنیم: مثلاً یكی از معیارها كه افراد در سیره هاشان ممكن است به كار ببرند همان اصل غدر و است. 🏷 اكثریت قریب به اتفاق جهان از اصل و برای مقصد و مقصود خودشان استفاده می كنند. بعضی تمام سیاستشان بر اساس غدر و خیانت است و بعضی لااقل جایی از آن استفاده می كنند؛ یعنی می گویند در سیاست، اخلاق معنی ندارد، باید آن را رها كرد. 🏷 یك مرد سیاسی قول می دهد، پیمان می بندد، سوگند می خورد ولی تا وقتی پایبند به قول و پیمان و سوگند خودش هست كه منافعش اقتضا كند؛ همین قدر كه منافع در یك طرف قرار گرفت، در طرف دیگر، فوراً پیمانش را نقض می كند. 🏷 در آن كتابی كه در تاریخ جنگ بین الملل دوم نوشته است و یك وقت روزنامه های ایران منتشر می كردند و من مقداری از آن را خواندم، وقتی كه حمله متفقین به ایران را نقل می كند می گوید: «اگرچه ما با ایرانیها پیمان بسته بودیم، قرارداد داشتیم و طبق قرارداد نباید چنین كاری می كردیم» 🔻 بعد خودش به خودش جواب می دهد، می گوید: «ولی این معیارها: پیمان و به پیمان، در مقیاسهای كوچك درست است، دو نفر وقتی با همدیگر قول و قرار می گذارند درست است؛ اما در سیاست، وقتی كه پای منافع یك ملت در میان می آید، این حرفها دیگر موهوم است. 😔 من نمی توانستم از منافع بریتانیای كبیر به عنوان اینكه این كار ضد اخلاق است چشم بپوشم كه ما با یك كشور دیگر پیمان بسته ایم و نقض پیمان بر خلاف اصول انسانیت است. این حرفها اساساً در مقیاسهای كلی و در شعاعهای خیلی وسیع درست نیست» . 🏷 این همان اصل غدر و خیانت است، اصلی كه معاویه در سیاستش مطلقاً از آن پیروی می كرد. آنچه كه (ع) را از سیاستمداران دیگر جهان- البته به استثنای امثال پیغمبر اكرم- متمایز می كند این است كه او از اصل غدر و خیانت در روش پیروی نمی كند ولو به قیمت اینكه آنچه دارد و حتی خلافت از دستش برود. 🏷 چرا؟ ❓ چون می گوید اساساً من پاسدار این اصولم، فلسفه من پاسداری این است، پاسداری است، پاسداری امانت است، پاسداری وفاست، پاسداری درستی است، و من خلیفه ام برای اینها، آن وقت چطور ممكن است كه من اینها را فدای خلافت كنم؟ ! 🏷نه تنها خودش چنین است، در فرمانی كه به مالك اشتر نوشته است نیز به این فلسفه تصریح می كند. به مالك اشتر می گوید: ❌❌مالك! با هر كسی پیمان بستی ولو با كافر حربی، مبادا پیمان خودت را نقض كنی. مادامی كه آنها سر پیمان خودشان هستند، تو نیز باش. البته وقتی آنها نقض كردند دیگر پیمانی وجود ندارد. 🏷 قرآن هم می گوید: «فَمَا اِسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ» . در مورد مشركین و بت پرست هاست كه با پیغمبر پیمان بسته بودند: مادامی كه آنها به خودشان هستند، شما هم وفادار باشید و آن را نشكنید. اما اگر آنها شكستند، شما نیز بشكنید . 🏷 می فرماید: مالك! هرگز عهد و پیمانی را كه می بندی، با هر كه باشد، با دشمن خونی خودت، با كفار، با مشركین، با دشمنان اسلام، آن را نقض نكن. 👈بعد تصریح می كند، می فرماید: 🔻برای اینكه اصلاً زندگی بشر بر اساس اینهاست؛ اگر اینها شكسته بشود و محترم شناخته نشود دیگر چیزی باقی نمی ماند. متأسفم كه عین عبارات را حفظ نیستم والاّ به قدری این مطلب را زیبا بیان می كند كه دیگر از این بهتر نمی شود بیان كرد. 📚شهيد مطهری , سیری در سیره نبوی, ص٩٢_٩٤ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَمَنۡ أَعۡرَضَ عَن ذِكۡرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةࣰ ضَنكࣰا وَنَحۡشُرُهُۥ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ أَعۡمَىٰ و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! ▫️🔹🔸💠🔸🔹▫️ 📖 قرآن كريم | سوره طه آيه ١٢٤ 🎧 حسين اصفهانيان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 78 تا 84 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5846125826218661489.mp3
1.38M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan