دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 3 مسجد حضرت خدیجه.pdf
289.7K
🔴 تحول در حیات انسانی
📌عامل تحول در حیات انسانی چیست؟
📌بر مبنای دستگاه فلسفی اسلامی #علم تنها عامل #تحول است زیرا انسان برابر با علم است. نفس انسانی با علم متحد شده و انسان #توسعه_وجودی پیدا می کند. کلام معصوم علیه السلام که فرمود " قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یعلمه " یعنی: ارزش هر شخص به اندازه دانش او است به خوبی دلالت می کند که ارزش انسانیت انسان به داناییهای اوست. بنابراین «علم» و «عمل» منجر به علم #مبدل_جان_آدمی به علم هستند. این گواه محکمی برای #تجسم_اعمال انسان در قیامت است.
📌قیامت چیزی جز تجسم مجموعه این تاثیرات نخواهد بود. این صفات در نفس انسانی به وجود می آید و از آنجا که نفس انسانی به معنی #علم است، پس عمل به علم ختم می شود. بنابراین #صیرورت_وجودی_انسان محصول علم و علم و عامل #تحول زندگی فردی و اجتماعی اوست و برنامه ریزی برای این تحول فردی و اجتماعی نیز از آن آغاز می شود.
♦️گزیده ای از متن جلسه سوم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 4 مسجد حضرت خدیجه.pdf
294.7K
♦️علامه طباطبایی بعنوان #جامعه_گراترین اندیشمند معاصر معتقد است تمام احکام اسلام اجتماعیست و حتی یک حکم غیراجتماعی در آن وجود ندارد❗️
♦️برای درک بهتر این موضوع می توان به سخن هارون زمانیکه حضرت موسی(ع) در بازگشت از میقات پیروانش را گوساله پرست یافت و او را توبیخ کرد اشاره کرد. هارون گفت: ترسیدم مرا مواخذه کنی که چرا مردم را متفرق کردم❗️
♦️موسی گفت:ای هارون! زمانی که دیدی آنان گمراه شدند،چه چیز تو را بازداشت از اینکه مرا پیروی نکنی؟(چرا برای نجات مردم فوراً به سراغ من نیامدی؟)آیا دستور مرا نافرمانی کردی؟ هارون در جواب گفت: ترسیدم بگویی میان بنی اسرائیل تفرقه انداختی و کلام مرا مراقبت نکردی...❗️
♦️این آیات به این معناست که هارون به جهت #حفظ_وحدت_اجتماع از #توحید صرفنظر کرد❗️ زیرا جامعه بدون هویت جمعی مرده است❗️ اینجا ارزش کلام امام(ره) که فرمود "الاسلام هو الحکومه" خود را نشان می دهد زیرا حکومت حافظ هویت جمعی است و اگر زندگی اجتماعی نبود حکومت هم معنا نداشت❗️
♦️بنابرین اگر انسان نمی تواند زندگی غیراجتماعی داشته باشد و اگر اسلام آن مبناییست که می خواهد انسان را به مقصد برساند پس موضوع آن جز #حکومت چیز دیگری نمی تواند باشد....
♦️گزیده ای از متن جلسه چهارم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
اقتصاد رفتاری هم اکنون در مرز دانش اقتصاد به هدف فهم واقعی رفتار اقتصادی مردم در چارچوب روان شناسی در حال تولید دانش است. این رویکرد تاکنون به اعطای پنج جایزه نوبل منتهی شده است. پروفسور سانجیت دامی در طول دوازده سال تلاش نموده تا تمام دستاورد های این علم را در قالب هفت جلد منتشر نماید. پنج جلد این کتاب فوق العاده مهم از سوی دکتر رفیعی آتانی و یکی از دانشجویانش آقای مهیار حسنی ترجمه و به وسیله مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است. در مقدمه ترجمه جلد اول کتاب آمده است:
به نظر میرسد تبیین و تفسیر کنش «انسان اقتصادی عقلایی» موضوع اساسی و به تعبیر لاکاتوش «هسته سخت» دانش اقتصاد خُرد در چارچوب تئوریهای پایه مصرف و تولید در بستر نهاد بازار است. البته اقتصاد خُرد به خوبی نشان میدهد که نتیجه تحقق آن «شرط» یعنی خصوصیات انسان اقتصادی عقلایی و این «شرایط» یعنی بازار، تحقق حداکثری «رفاه عمومی» است. از سوی دیگر تمام حوزههای دیگر دانش اقتصاد نظیر اقتصاد بینالملل، اقتصاد کشاورزی و صنعتی، اقتصاد کار و حتی اقتصاد توسعه بهمثابه بسط نظری و کاربرد اقتصاد خُرد است. حتی اقتصاد کلان که میراث ابداعی کینز بود و در ابتدا بهنظر میرسید که مبتنیبر اقتصاد خُرد نیست، کینزیهای جدید به درستی نشان دادهاند و میدهند که تئوریهای اقتصاد کلان کینز نیز دارای پشتوانه اقتصاد خُردی است؛ یعنی موضوع برای اقتصاد کلان نیز همچنان تبیین رفتار انسان اقتصادی عقلایی است.
اما خصوصیات انسان اقتصادی عقلایی چیست که اقتصاد خُرد و در نتیجه همه دانش اقتصاد بر مدار آن شکل گرفته است؟
انسان اقتصادی عقلایی دارای چهار ویژگی اساسی است: اول آنکه یک «هدف» بیشتر ندارد و آن هم حداکثرسازی منفعت مادی است که برای مصرفکننده مطلوبیت و برای تولیدکننده سود است. دوم آنکه «فرد» است، بنابراین جامعه برای او وجود خارجی ندارد و جامعه چیزی جز جمع جبری و محاسباتی تکتک افراد نیست. سوم آنکه دارای «عقلانیت کامل» است. عقلانیت کامل یعنی از قدرت محاسباتی کامل و منطقی نظیر یک ریاضیدان برخوردار است و چهارم اینکه «جهانی» است؛ به همین دلیل تئوریهای اقتصادی که مسئولیت تبیین و حتی پیشبینی رفتارهایش را برعهده دارند جهانشمول است.
به نظر میرسد تمام شباهتها و اختلافات دستاوردهای مکاتب و رویکردهای اصلی اقتصاد به نوع تلقی آنها از خصوصیات انسان اقتصادی عقلایی بازمیگردد. تئوریهای مکتب نئوکلاسیک بهعنوان مکتب اصلی دانش اقتصاد با مفروضانگاری هر چهار خصوصیت ذکر شده شکل گرفتهاند. مکتب نهادگرایی عمدتاً با نقض فرض فردگرایی شکل گرفته است. در چارچوب اقتصاد نهادگرایی با این فرض که رفتارها و پدیدههای اقتصادی بهجای آنکه محصول کنش یک فرد انتزاعی باشد؛ محصول کنشگرانی است که در بستر خصوصیات، آثار و قواعد حیات اجتماعی زندگی میکنند، بنابراین جامعه و خصوصیاتش در چارچوب هنجارها و ارزشها، قوانین، آداب و رسوم و ... تمام کنشها و پدیدههای اقتصادی را مقید میکند. بر این اساس کنشها و پدیدههای اقتصادی تنها در بستر خصوصیات اجتماعی آن قابل توضیح و گاهی پیشبینی و مدیریت است. ادبیات علمی اقتصاد و اخلاق نیز عمدتاً در فضای نقض و رد و اصلاح هدف ـ یعنی سودانگارانه و منفعتطلبانه بودن ـ کنش انسان اقتصادی عقلایی است، در قلمرو مناسبات اخلاق و انسان اقتصادی گاه گفته شده است که انسان یا اقتصادی است یا اخلاقی!.
اما اقتصاد رفتاری بهعنوان رویکردی بسیار پرقدرت، مؤثر و کمککننده به زندگی فردی و اجتماعی، با نقض فرض «عقلانیت کامل» شکل گرفته است. اقتصاد رفتاری تلاش میکند تا رفتارهای اقتصادی را در همه زمینههای اقتصادی با این فرض که انسان اقتصادی، غیرعقلایی و یا دارای عقلانیت محدود است با ارجاع به دانش روانشناسی توضیح دهد.
در مورد وضعیت دانش اقتصاد در ایران از ابعاد گوناگون میتوان متأسف بود. اما بیتوجهی به «مرز علم» در این عرصه تأسفبارتر است!. بیگمان قابلیتها و ظرفیتهای دانش اقتصاد بهعنوان موفقترین دانش از مجموعه علوم انسانی و اجتماعی در دوران معاصر در چارچوب اقتصاد رفتاری در حال جهشی وصفناپذیر است (جوایز اخیر نوبل یکی از گواهان این مدعاست)، این در حالی است که در هیچیک از دانشکدههای اقتصاد ایران این امر جدی گرفته نشده است. متأسفانه جامعه علمی ایران تا چیزی قدیمی نشود آن را به رسمیت نمیشناسد!.
اینجانب از سالیانی دور که موضوع تأملاتم در اقتصاد را در چارچوب فلسفه اقتصاد و بهطور خاص «انسان اقتصادی» قرار دادهام، با اقتصاد رفتاری و نام پرآوازه هربرت سایمون آشنا شدم و ازاینرو با اشتیاق، دستاوردهای علمی اقتصاد رفتاری را جستوجو میکردم تا اینکه با پیگیریهای خوب آقای مهیار حسنی با کتاب کمنظیر هفتجلدی مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری نوشته سانجیب دامی، آشنا شدیم. از نظر اینجانب کتابی
با این
کمیت و کیفیت در موضوعاتی شبیه اقتصاد رفتاری، فوقالعاده و چهبسا بینظیر باشد. کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری- که تقریباً شامل همه پژوهشهای انجام شده تا این مقطع زمانی در این زمینه است- دارای نظامی کامل، جامع، منسجم و بینیاز از هر کتاب مرتبط دیگر است. به نظرمیرسد هر پژوهشگری که بخواهد در چارچوب اقتصاد رفتاری پژوهشی انجام دهد یا هر مدرسی بخواهد درسی با این عنوان را در همه سطوح دانشگاهی تدریس کند؛ این کتاب تا اطلاع ثانوی او را در این زمینه کاملاً بینیاز میکند. ترجمه این کتاب در قالب یک طرح پژوهشی برای استفاده از دستاوردهای علوم رفتاری و شناختی در چارچوب علوم انسانی و اجتماعی در کشور انجام شد که البته پیگیر تحقق آن آرزو هم هستیم. البته در قلمرو علوم شناختی، علوم انسانی در مقایسه با علوم پزشکی و مهندسی محروم نگاه داشته شده است!.
جلد اول کتاب تفاوتهای اساسی اقتصاد رفتاری با اقتصاد خُرد متعارف را با جایگزینی نظریه چشمانداز به جای نظریه مطلوبیت انتظاری و پیگیری نتایج آن در تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان، عدم قطعیت و ابهام به تفصیل گزارش کرده است. این جلد از کتاب دقیقاً به مثابه نقطه آغاز و به اهمیت نقطه آغاز در ساماندهی مجموعه محتوای اقتصاد رفتاری است. این جلد از کتاب تمام مدلسازیهای انجام شده همراه با مطالعات تجربی در ذیل آن را دربردارد. مقالات و پژوهشهای فراوانی که این جلد بهنحو فوقالعاده زیبا، درهم تنیده و باهم روایت کرده، فرصتهای فراوان پژوهشی بهعلاوه نکات زیادی را برای سیاستگذاری در اختیار نهاد دولت و نیز نکات جذابی را به فعالان عرصههای بازاریابی در بخش خصوصی هدیه کرده است.
کار اصلی ترجمه این کتاب برعهده جناب آقای مهیار حسنی از بهترین دانشجویان دکترای سیاستگذاری عمومی در دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است. اینجانب بهعنوان یک معلم، آینده ایران، انقلاب اسلامی و تمام آرمانهای بزرگ ملت ایران را در بروز قابلیتهای علمی و عملی جوانان اندیشمند و پرتلاش مشاهده میکنم. جوانانی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تلاش است تا آنِ «آینده» را در «حال» ایران بهوسیله آنان رقم بزند. جوانانی که در گذشتههای این سرزمین باعث پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع مقدس از کشور عزیزمان شدند.
پیداست که راهنماییها و پیشنهادهای اصلاحی اساتید، پژوهشگران و همه کسانی که به دلایل مختلف این کتاب را مطالعه خواهند کرد در بهبود چاپهای بعدی کتاب مؤثر خواهد بود.
اقتصاددانان بزرگ در مورد این کتاب گفته اند: «کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری یک شاهکار است. این کتاب تمامی بخشهای حوزه اقتصاد رفتاری را به طور کامل پوشش میدهد. در عین حال خواندن آن نیز آسان است، زیرا مثالهای زیبایی در آن گنجانده شده که به خوانندگان اجازه میدهد تا تصمیمات رفتاری را از منظر تجربیات دوران زندگی خود درک کنند».
جورج آرتور آکرلوف ، استاد دانشگاه جورجتاون و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001
«انتشار این کتاب رویداد برجستهای در حوزه اقتصاد رفتاری محسوب میشود. پیش از آن در این حوزه هیچ پیمایش جامعی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مناسب باشد، انجام نشده بود. پروفسور دامی به طور کامل و با دقت زیاد این شکاف را پر کرد. من این کتاب را در دفتر خود در جایی دم دست قرار خواهم داد، چون برنامه دارم که به طور منظم به آن مراجعه کنم».
ریچارد تیلر ، استاد برجسته اقتصاد و علوم رفتاری در دانشکده چارلز آر. والگرین (دانشکده بازرگانی) دانشگاه شیکاگو و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2017
«هفت جلد کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری آمیزهای جذاب از نظریات و شواهد را در اختیار ما گذاشته و جامعترین ترکیب از اقتصاد رفتاری را در سطحی پیشرفته ارائه میکند. این مجموعه کتاب میتواند هم برای محققان پیش رو و هم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته اقتصاد رفتاری و فراتر از آن مفید باشد».
ارنست فهر ، استاد اقتصاد دانشگاه زوریخ
«این مجموعه هفتجلدی یک اثر هنری خارقالعاده و یک دایرهالمعارف واقعی در حوزه اقتصاد رفتاری است. وسعت و عمق فوقالعاده آن تمامی جنبههای اقتصاد رفتاری، از مبانی روانشناختی گرفته تا آخرین پیشرفتهای این حوزه را پوشش داده و مباحث نظری و تجربی را به طور کامل یکپارچه میکند، به طوری که میتوان آن را مهمترین مرجع برای تمامی علاقهمندان به این حوزه و به طور عمومیتر برای تمامی علاقهمندان به اقتصاد به حساب آورد. مطمئناً این کتاب به سرعت به کتاب درسی استاندارد تمامی دورههای آموزشی اقتصاد رفتاری و پرکاربردترین همنشین محققانی که در لبه این علم در حال فعالیت هستند، تبدیل خواهد شد».
رولاند بنابو ، استاد اقتصاد و امور عمومی دانشگاه پرینستون
«سانجیت دامی در کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری برای نخستین بار خلاصه و شرح مفصلی از پژوهشهای انجام شده در این حوزه که روزبهروز به سرعت رشد و نفوذ آن اضافه میشود، ارائه داده است. پوشش این کتاب جامع است، به طوری که حتی به موضوعات جدیدی نظیر اقتصاد رفاه رفتاری و اقتصاد عصب پایه نیز میپردازد. این کتاب به دلیل پوشش دقیق و در عین حال خوانای نظریات و شواهد و همچنین رعایت اعتدال در بحث راجع به تفاوتها و شباهتهای فلسفی و روش شناختی بین رویکردهای رفتاری و نئوکلاسیک نسبت به اقتصاد خُرد، کتابی برجسته و ممتاز به حساب میآید. دانشجویان نخبه کارشناسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تمامی دانشمندان علاقمند میتوانند از این کتاب استادانه بهره ببرند».
وینست پی. کراوفورد ، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه آکسفورد و استاد پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا
«نظریه اقتصادی در قرن بیستم مجموعه بسیار قدرتمندی از تکنیکهای مطالعه رفتار انسان را توسعه داد، اما همچنان خود را زیر بار این تصور غلط که فرضیات انتخاب عقلایی برای ترسیم رفتار اقتصادی کافی است، نگه داشت. اقتصاد رفتاری از اواخر قرن بیستم تاکنون قدرت این تکنیکهای تحلیلی در تفسیر دادههای تجربی حاصل از فعالیتهای آزمایشگاهی و آزمایشهای میدانی را به خوبی آشکار کرده است. در نتیجه با تحولی بنیادین در اقتصاد آن را به عنوان یک رشته علمی مطرح کرده است و مطمئناً بهترین نتایج این تحول در آینده آشکار خواهد شد. سانجیت دامی با انجام این پژوهش و تشریح نتایج آن با روشی دقیق و در عین حال قابل فهم و همچنین برجسته کردن اختلافنظرهای اصلی و ترسیم مهمترین سؤالات پژوهشی که امروز با آنها روبهرو هستیم، مأموریتی تاریخی را به انجام رسانده است».
هربرت گینتیس ، مؤسسه سانتافه
«سانجیت دامی با نمایش هوش و خُرد در کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری، هم جوهره و هم شور و برانگیختگی رشته رو به رشد اقتصاد رفتاری را به خواننده منتقل میکند. این مجموعه کتاب فوقالعاده به مرجعی برای کارورزان و یک نقطه ورود گیرا برای افراد کنجکاو تبدیل خواهد شد».
به عنوان یک مرجع جامع در نظر گرفت. پوشش آن دقیق و کامل و شرح آن کاملاً روشن و در سطحی است که برای دانشجویان نخبه کارشناسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حرفهایها مناسب است. این واقعاً یک موفقیت بزرگ است».
اندرو شوتر ، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک و مدیر مرکز علوم اجتماعی تجربی
«برای کسانی مثل من که پیش از این راجع به غنای گفتمان اقتصاد رفتاری در زمینه مسائل مختلف دانشی نداشتهاند، این کتاب استادانه یک مقدمه ایدئال، درخشان و پرمغز محسوب میشود».
آبیجیت وی. بانرجی ، استاد بینالمللی اقتصاد دانشکده بنیاد فورد در دانشگاه ام آی تی «این هفت جلد تمامی جنبههای نظری مرتبط با اقتصاد رفتاری را به صورت عمیق پوشش میدهد. یکی از مهمترین نقاط قوت این مجموعه، جامعیت آن است که کل حوزه اقتصاد رفتاری را با شیوهای واحد پوشش میدهد. این مجموعه در زمینه تأکید بر وحدت و تنوع رویکرد رفتاری منحصربهفرد است. محتوای این کتاب به خوبی سازماندهی شده و برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل فهم است. این کتاب با نشان دادن چگونگی انطباق هر یک از موضوعات اقتصاد رفتاری با کل، برای تمام کسانی که به تدریس یا تحصیل موضوعات مرتبط با این رشته هستند، بسیار ارزشمند است».
پیتر واکر ، استاد اقتصاد دانشگاه اراسموس روتردام
«کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری اثر سانجیت دامی یک دستاورد بزرگ و تحسینبرانگیز است. این کتاب نگاهی جامع به اقتصاد رفتاری انداخته و ترکیبی استادانه را از این رشته که همچنان پس از گذشت سه دهه رشتهای مدرن محسوب میشود، فراهم کرده است. این کتاب ثابت کرده که مرجعی ضروری برای پژوهشگران حوزه اقتصاد و روانشناسی به حساب میآید. ویراست دوم این کتاب در قالب هفت جلد عرضه شده و میتواند برای سالهای متمادی جایگاه خود را به عنوان کتاب درسی استاندارد دورههای تحصیلات تکمیلی و دورههای کارشناسی پیشرفته اقتصاد رفتاری و اقتصاد تجربی حفظ کند».
کلاوس ام. اشمیت ، استاد اقتصاد دانشگاه مونیخ
«کاملترین و مهیج ترین مجموعه کتاب در زمینه اقتصاد رفتاری است. این مجموعه با ظرافت و دقت بینظیر خود گنجینهای ارزشمند از یافتههای تجربی، بینشهای دقیق نظری و کاربردهای مهیج را در تمامی حوزههای مرتبط پژوهش رفتاری گردآورده است. کار سانجیت دامی به وسیله نظرات تعداد زیادی از رهبران این حوزه شکل گرفته است. بنابراین در حال حاضر و در سالهای آینده این مجموعه به استانداردی تبدیل خواهد شد که به چگونگی تفکر نسل آینده دانشجویان و محققان در زمینه رفتار و علم آن شکل خواهد داد».
اکسل اوکنفلز ، دانشگاه کلن، سخنگوی مرکز تعالی رفتار اجتماعی و اقتصادی کلن
«گسترش اقتصاد رفتاری در بیست و پنج سال گذشته چشمگیر بوده که بخش قابل توجهی از آن با توجه به تعامل راهبردی و با استفاده از ابزارهای نظریه بازی حاصل شده است. کتاب فوقالعاده سانجیت دامی، که حالا در قالب چندجلدی در دسترس است، این رشته را به صورت گسترده و عمیق خلاصه (و حتی تشریح) کرده است. پوشش مباحث نظری و همچنین مباحث تجربی توسط او عالی است. مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری برای تمامی دانشجویان و دانشمندانی که میخواهند بدانند کجای کار هستند، مرجعی ضروری و اجتنابناپذیر خواهد بود».
مارتین دوفونبرگ ، استاد و مدیر مؤسسه اقتصاد رفتاری کارل و استیوی الر در دانشگاه آریزونا
«مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری یکی از کتابهای درسی اصلی در حوزه اقتصاد رفتاری خواهد بود. یکی از ویژگیهای کلیدی این کتاب تمرکز جذاب آن بر تأثیر متقابل نظریات و شواهد است. این کتاب برای سالیان متمادی یک منبع عالی اطلاعات، معماها و چالشها برای پژوهشگران محسوب خواهد شد. این یک دستاورد بزرگ است».
ژاویر گابایش ، استاد اقتصاد و امور مالی دانشکده پرشینگ اسکوئر در دانشگاه هاروارد
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢امتداد فلسفه
🖊احمدحسین شریفی
🔻به باور این بنده مهمترین خلأ فکر فلسفی در ایران و جهان اسلام همین نکتهای که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بر آن انگشت گذاشتهاند: «ناتوانی در امتداددهی»
🔻فلسفه اسلامی زمانی میتواند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسد و سیر تکاملی خود را ادامه دهد که بکوشد کاربست اندیشهها و نظریههای فلسفی را در عینیت جامعه نمایان کند.
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه پنجم
ج 5 مسجد حضرت خدیجه.pdf
273.6K
📌رشد انسان تنها با امارت #عقل میسر است و تمام آنچه که از مبانی و معارف اسلامی در اختیار اوست برای رشد این عقل است.
📌عقل مانند سایر ابعاد انسانی، قابل #رشد است و کلام امام علی(ع) شاهدی بر این مدعاست. حضرت می فرمایند " العَقلُ غَريزةٌ تَزيدُ بالعِلْمِ و التَّجارِبِ ، علم و تجربه عقل انسان را زیاد می کند".
📌 #علم و #تجربه ظرفیت تعقل انسانی را بالا می برند و هراندازه انسان عالم تر و مجربتر شود عاقل تر خواهد شد.
📌این جمله تاریخی امام علی(ع) که فرمود "كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلّا وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ به، گنجايش هر ظرفى با آنچه در آن نهند، تنگ شود، جز ظرف دانش كه [هرچه در آن نهند] گسترش يابدبه خوبی نشان می دهد که اولین کار علم #توسعه_عقل است، بنابراین سعه و ضیق عقل با علم و تجربه است و هر اندازه علم و تجربه بیشتر، #توسعه_وجودی و تکامل آن نیز بیشتر خواهد بود❗️
♦️گزیده ای از متن جلسه پنجم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
✳دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
✅برای آنکه یک جریان سیاسی و اجتماعی، بتواند در جامعه، مفید و کارساز باشد، منطقا و البته مبتنی بر مبانی اسلامی، باید از خواست مردم شروع کند. هر جریان سیاسی، فرهنگی و فکری، باید نسبت خودش را با خواست مردم و نوع راه حلی که برای آن ارائه می کند، تنظیم کند.
✅تجربه تاریخی انقلاب اسلامی هم گواه همین معناست که امام خمینی (ره) اسلام را به مردم عرضه نکرد، بلکه خواست مردم را تشخیص داد و از طریق اسلام برای مردم پاسخ های کارآمد ارائه کرد. به همین دلیل دستگاهی که ایشان صحیح می دانست، توسط مردم، مورد قبول واقع شد. درست در همین نقطه بود که ایشان توانست بگوید میزان رای ملت است.
اینجانب توفیق داشته ام که همزمان با تحصیل، تدریس و تحقیق توامان حوزوی و دانشگاهی ام که در عموم عرصههای جبهه فکری مدافعان مبانی و معارف انقلاب اسلامی تمامِ هویت و فعالیتهای علمی ام را در چارچوب برنامهها و موضوعات اصلی فکری انقلاب اسلامی تعریف نمایم. تولید دانش و مدیریت علمی در ذیل و ظل مناسبات علم و دین، جنبش نرم افزاری، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت, علوم انسانی اسلامی و این اواخر سیاست گذاری و حکمرانی اسلامی از جمله این توفیقات بوده است. برای همین منظور در نهایت در قلمرو مبانی علوم انسانی در تعامل با مبانی دینی مجله «تحقیقات بنیادین علوم انسانی» را با اخذ رتبه علمی و پژوهشی از حوزه مبارکه قم در حال انتشار دارم و مجله «گفتمان پیشرفت» که با همراهی جمعی از دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی به هدف گفتمان سازی فکری, فرهنگی, اجتماعی و سیاسی با بهرهمندی از همه ظرفیت های تفکر دینی معاصر در ظرف اقتضائات و نیازهای امروز انقلاب اسلامی منتشر می شود. از دیرباز بر آن بوده ام که جبهه فکری انقلاب اسلامی به شدت به یک مجله با این ویژگیها که دارای ماموریت پشتیبانی فکری با استفاده از همه ظرفیت تولید تفکر بنیادین دینی از کنشگران سیاسی و اجتماعی است و در میانه مجلات علمی محض و جرائد یومیه به شدت نیازمند است. مجله کیان و آثار زیانبارش می تواند مثالی برای نشان دادن این نقطه نیاز باشد. با همه آشنایی ام با فضای رسانه ای و مطبوعاتی کشور جای چنین کاری را خالی می بینم . با این پیش فرض که خواسته عمومی جامعه _ با همه تفاوت های واقعی و غیرواقعی_ پیشرفت ایران است. «گفتمان پیشرفت» تلاش می کند تا همه ذخائر معارف انقلاب اسلامی را به منظور تبیین و جهت دهی این خواست عمومی در چارچوب عقلانیت اسلامی به منظور تبیین و جهت دهی دینی و انقلابی کنش اجتماعی بازخوانی کند. علاوه بر اینها پس از توفیق خدمت گزاری در مرکز پژوهشها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برآن شدم تا انتشار مجله دیگری با عنوان سیاستگذاری و حکمرانی اسلامی را نیز پیگیری نمایم.با مدد خدای بزرگ، خبر انتشار و نیز مطالب برگزیده این مجلات از همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
هدایت شده از گفتمان پیشرفت
نظریه پردازان اقتصاد اسلامی تحت فشار دانشگاه.pdf
222.7K
⭕️ نظریه پردازان اقتصاد اسلامی تحت فشار دانشگاه❗️
🔻ظرف بانک در هیچ صورت نمیتواند مظروفی بدون #ربا را بپذیرد❗️
🔻ربا را تحت عنوان سود به جامعه قبولاندهاند❗️
🔻همه میگوییم سود و میدانیم که همان رباست...❗️
🔻تصور میکردند دو قطعه از یک ماشین ۵۰۰ قطعهای را عوض کنند و انتظار داشتند کارکرد آن تغییر کند❗️
🔻قانون عملیات بانکی بدون #ربا که از فروردین ۶۳ شروع شد از همان سپیده دم کنار گذاشته و دستورالعملهای بانک مرکزی اجرا شد❗️
🔻۴۰ سال است که میگوییم اما مسائل در این کشور به این صورت است که هیچکس نمیگوید شما چه میگویید..❗️
🎙گفتگوی #گفتمان_پیشرفت با حسن سبحانی درباره روزگار غربت متن های اقتصاد اسلامی
🆔@goftemanpishraft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ما از دانشگاهی میترسیم که جوانهای ما را آنطور تربیت کنند که خدمت غرب بکنند
♦️ آن چیزی که ما را میترساند وابستگی فرهنگی است
#روز_دانشجو
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
▪️برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید #گذشته
را درست شناخت و از #تجربه_ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای #حقیقت
خواهند نشست و #آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، #تحریف و #دروغپردازی درباره ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه ی ابزارها برای آن بهره میگیرند.
▪️گزیده ای از «بیانیه گام دوم» رهبری انقلاب
▪️ #سوت_یک_پایان روایت عطاالله رفیعی آتانی از سالهای پرمخاطره دولتهای سازندگی و اصلاحات است. اینکه چرا و چطور میتواند قطار دولتها از انقلاب فاصله بگیرند. نشان دادن این اعوجاجها برای علاقمندان به نظام اسلامی و دولت مستقر در فهم چالشهای پیشرو درسهای فراوان خواهد داشت.
هدایت شده از گفتمان پیشرفت
🔴 یازدهمین شماره ماهنامه #گفتمان_پیشرفت در آستانه انتشار
با آثاری از
▪️فواد ایزدی
▪️داود مهدوی زادگان
▪️محمدعلی میرزایی
▪️حمیدرضا تقی زاده
▪️موسی نجفی
و ...
🆔@goftemanpishraft
بسمه تعالی
جمهوری اسلامی و دشمنانش
یکم – جمهوری اسلامی یک واقعیت یکه، واحد و تجزیه ناپذیر و البته دارای دو بعد "جمهوری" و "اسلامی" است. منظور از «بعد» آن است که اگر هر یک از دو بعد مذکور وجود نداشته باشد "کل" آن وجود نخواهد داشت. چنانکه هر سطح دارای دو بعد طول و عرض است و اگر یکی از آن دو بعد یعنی طول یا عرض صفر شود همه صفحه و سطح صفر خواهد شد. بر اساس منطق رابطه هندسه و ریاضیات این واقعیت به صورت حاصلضرب خود را نشان خواهد داد، چنانکه سطح، محصولِ حاصل ضرب طول در عرض خواهد بود. بر همین اساس جمهوری اسلامی نیز محصول حاصلضرب جمهوری در اسلام خواهد بود و در صورت صفر شدن هر یک، کل جمهوری اسلامی صفر خواهد شد. بنابراین آنانکه با اسلامیت و یا جمهوریت نظام مخالف هستند برانداز محسوب می شوند. این موضوع به نحو روشنی در آن دسته از اصولی از قانون اساسی که در صدد تنظیم گری ماجرای بازنگری در قانون اساسی است خود را به خوبی نشان داده است. در اصول مذکور آمده که همه اصول قانون اساسی قابل بازنگری است مگر اصولی که متضمن ضرورت ابتنای نظام اسلامی بر مبانی اسلامی و مدار آن یعنی ولایت فقیه است و یا اصولی که حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم می داند. بنابراین هر فرد و جمع و نحله ای که با این دو اصل که همان جمهوریت و یا اسلامیت نظام است مخالف هستند برانداز نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند و سایر نحله ها برانداز محسوب نمی شوند و می توانند اصلاحات مورد نظر خودرا حتی در چارچوب اصلاحات قانون اساسی پیگیری کنند.
دوم – به صورت طبیعی این ایده و ادعا با ایده و ادعاهای دیگر به شرح ذیل اختلاف خواهد داشت:
1. یکی از صورت بندی ها در مورد ماهیت جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی را به معنای حاصل جمع جمهوری با اسلام می داند. این ایده همچنانکه می تواند با وجود هر دو، جمهوری اسلامی را خلق کند می تواند با فرض وجود یکی از آن دو و عدم وجود دیگری نیز یک نیز یک حدی از جمهوری اسلامی را محقق بداند. مثلا می تواند بدون حضور جمهور مردم در عرصه سیاست یک حدی از نظام سیاسی اسلامی قابل قبول را داشته باشد. چنانکه می تواند به یک جمهوری بدون اسلام نیز راضی باشد.
2. صورت بندی دیگر آن است که جمهوری را ظرف و اسلام را محتوا بداند. در این صورت گویی ماهیت جمهوری می تواند در یک چارچوب فکری دیگری غنی سازی نظری و حتی محقق شود و البته بپذیرد که به اسلام نیز باید عمل کند. این در حالی است که ماهیت یکپارچه جمهوری اسلامی این نتیجه روشن را دارد که اساساً جمهوری بدون اسلام محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر جمهوری حقیقی و ناب تنها با اسلام محقق می شود. توضیح روشن تر این ادعا این است که حقیقتاً و واقعا تنها اسلام است که به نظر جمهور پای بند خواهد بود. تعهدی که در ذات نگاه دینی به مردم و نیز منزلتی که اسلام برای انسان قائل است می تواند جمهور را به صورت حقیقی حاکم کند. انسان اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و نظام اسلامی بر حسب آنکه انسان را خلیفه خدا می داند و نیز به دروغ و منفعت طلبی آلوده نیست و نیز به ارزش اخلاقی و تعهد به مصلحت اجتماعی پای بند است و می داند که رشد و تعالی وجودی آدمی به حضور و نقش آفرینی او در عرصه های اجتماعی وابسته است و .... به بروز و ظهور و وجود و حاکمیت جمهور متعهد خواهد بود . اساساً و ذاتا ممکن نیست که انسان منفعت طلب و مادی و اقتصادی غربی بیش از انسان مسئول و متعهد اسلامی به رای و نظر و منزلت حقیقی انسانها احترام بگذارد. بنابراین گویی اسلام آمده است تا جمهور را حاکم کند. چنانکه اگر فردی یا جمعی و یا نحله ای که فکر می کند بدون جمهور ، اسلام حاکم خواهد شد لابد فکر می کند اسلام باید بر عدم حکومت کند! حکومت اسلام بدون حضور جمهور به چه معناست؟ و یا حکومت اسلام بدون حضور جمهور چگونه فرض وجود دارد؟ به نظر می رسد چنین طرز تفکری راضی است که اسلام در کتاب ها و کتابخانه ها وجود داشته باشد یا مثل دستورالعمل های نظامی در پادگانها در بیاید. در این صورت مهمترین رسالت اسلام یعنی رشد و تربیت و تعالی و پیشرفت وجودی فرد و جامعه به صورت کلی بی معنا خواهد بود. این مصداق روشن همان اسلام آمریکایی است. چنانکه جمهوری بدون اسلام هم مصداق کامل جمهوری آمریکایی است. اسلام ناب و جمهوری ناب تنها در ذیل "جمهوری اسلامی" محقق خواهد شد.
سوم – ایده و ادعای مورد حمایت در این نظریه نشان می دهد که جمهوری اسلامی دارای یک واقعیت متحول ذومراتب و تکاملی است. هر اندازه تحقق عینی نقش اسلام و مردم افزایش یابد جمهوری اسلامی پیشرفته تری به وجود خواهد آمد. چنانکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند جمهوری اسلامی یعنی حرکت عمومی مردم به سمت اهداف الهی. بر این اساس انتظار می رود بالاترین حد و سطح جمهوری اسلامی در زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) محقق شود.
مهمترین نتیجه این صوت بندی از واقعیت جمهوری اسلامی آن است که
"پیشرفت سیاسی" به معنای تحقق روزافزون وهمزمان جمهوری اسلامی است. به نظر می رسد جمهوری اسلامی در تجربه نظام اسلامی تاکنون درحال رشد بوده است. تاکنون نهادهای اساسی در کشور بدون حضور مردم حیات سیاسی نداشته اند، هیچ انتخاباتی تا کنون حتی با یک ثانیه تاخیر برگزار نشده است. حتی جنگ و خروج سیاسی برخی جناحها در برخی از مقاطع و هیچ عامل دیگری نتوانسته در برگزاری به هنگام انتخابات ها خللی ایجاد کند. جمهوری اسلامی تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 72 عمدتا یک مشارکت سیاسی تاییدی را تجربه می کرد ولی از همان دوره یک رویکرد مشارکت انتقادی شکل گرفت. در سال 76 اطرافیان رییس جمهور مستقر که از جمله پیشتازان نهضت اسلامی بود تمایل داشتند حتی با اصلاح قانون اساسی ریاست جمهوری او ادامه یابد ! اما رهبری انقلاب با جدیت با این ایده مخالفت کرد و راه را برای پیگیری یک مشارکت جدی انتقادی سیاسی در خرداد 76 فراهم نمود. پس از آن نظام اسلامی همه ظرفیت خود را در خدمت تحقق برنامه های پیروز منتقد در آن انتخابات قرار داد. در انتخابات 84 این فرصت داده شد که یک فرد ناشناخته در مشارکتی به شدت انتقادی در رقابت با هاشمی رفسنجانی که از پیشتازان نهضت اسلامی بود پیروز انتخابات شود. در انتخابات سال 88 نظام، اسلام و رهبری نظام اسلامی تمام هویت و ظرفیت خویش را در حمایت از رای مردم نشان داد. انتخابات سال 92ریاست جمهوری نیز گام بلند دیگری در نقطه عطفی دیگری بود که در تحقق جمهوری اسلامی شکل گرفت و آن این بود که رهبری انقلاب رای مردم را حق الناس دانست که تخلف در پایبندی و حفاظت از آن مثل همه حقوق مردم نزد خدای متعال بخشیده نخواهد شد. درحالیکه تخلف از احکام شرعی نزد خدای متعال با استغفار بخشیده خواهد.
اتفاق مهم در این انتخابات و انتخابات سال 96این بود که رهبری انقلاب از مخالفان نظام خواستند که به دلیل مصلحت کشور در انتخابات شرکت کنند. زیرا هم باعث اقتدار کشور است و هم اینکه بالاخره یکی از کاندیدها رییس جمهور خواهد شد و حتمً در بین کاندیداها هر فردی دارای یک رتبه بندی است که با رای خود احتمال پیروزی قرد به نسبت مطلوب تر را افزایش خواهد داد. جالب توجه این بود که رهبر انقلاب برای اولین بار بود که پس از انتخابات نفرمودند آراء مردم در این انتخابات رای به نظام بود! بلکه فرمودند مخالفان هم به نظام اسلامی اعتماد کردند که نظام رای آنها را می شمارد! به نظر می رسد این اعتماد به نقش و نظر مردم در اغتشاشات اخیر هم بوضوح خود را نشان داد. با آنکه بخش اندکی از مردم به کم حجابی و بی حجابی در نظر و عمل تمایل داشتند در یک تصمیم بسیار تاریخی رهبر انقلاب فرمودند با اینکه حجاب یک حکم مسلم و واجب شرعی است اما این دسته از افراد را نباید بی دین و غیرانقلابی به حساب آورد! یعنی همچنان چتر جمهوری اسلامی بر این دسته از افراد نیز سایه افکن ماند...
اما چرا چنین رویکردی درست است؟!
مهمترین رسالت اسلام رشد و تعالی وجودی همه انسانهاست. اساسا حکومت جلوه ای از امامت اسلامی است که ماهیت آن بر تربیت و هدایت استوار است. اساسا در نظریه اسلامی سیاست، حکومت، تداوم و لازمه ذاتی هدایت و تربیت است. لازمه چنین رویکردی آن است که هیچ فردی در جامعه نباید از مدرسه تربیت و هدایت اسلامی اخراج شود. اساسا جمهوری اسلامی مدرسه تعلیم و تربیت همه آحاد انسانی است و امام و نایب امام، معلم و مربی این مدرسه است و سازوکار حکومت امکاناتی است که این تربیت و هدایت به وسیله آن به درستی انجام می پذیرند. حتی نظام جزایی اسلام نیز تداوم و لازمه منطقی نظام تعلیم و تربیت انسانهاست. به همین دلیل است که ماهیت و هویت قاضی در نظام اسلامی دقیقا همان هویت امام جامعه اسلامی است. بر این اساس هر اندازه جمهور مردم در متن نظام اسلامی بیشتر حضور داشته باشند به معنای آن است که در حال تعلیم و تربیت افزونتر هستند.
اگر همه استدلالهای فوق پذیرفته شده باشند به معنای آن است که افزایش نقش مردم در تصمیم گیری، اجرا و نظارت، به معنی آن است که اسلام، جمهوری و جمهوری اسلامی بیشتر محقق شده است.
به نظر می رسد در هیچ انتخاباتی ارزش و اهمیت اصل انتخابات به اندازه انتخابات پیشرو نبوده است.......
عطاالله رفیعی آتانی
♦️حکمرانی مشارکتی در شهر تهران؛ اصول و مبانی
♦️دکتر رفیعی آتانی، مشاور شهردار تهران و رییس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران
♦️شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶، ساعت ۱۵ ، تهران، خیابان بهشت، سالن جلسات طبقه هفتم شهرداری تهران
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه هشتم
ج 8 مسجد حضرت خدیجه.pdf
459.3K
📌دستگاه اسلامی، علوم طبیعی را تا سطح علوم انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برساند، طبیعت را ارتقاء بخشیده است. البته طبیعت ظرفیت این #تحول و ارتقاء را دارد و فروپاشی و پایان تاریخ نیز محصول این #صیرورت است، آیه "وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ" به این معناست که عالم همین الان در حال توسعه است و آن انفجار پایانی که منجر به #قیامت خواهد شد نیز به این علت است که این تحول در جان و جوهر طبیعت در حال شکل گرفتن است. آیه "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ" به خوبی جانداری و شعور طبیعت را نشان می دهد. پذیرش این معنا دنیای فعالتر و زنده تری برای انسان خلق می کند. بنابراین برای فهم طبیعت بهتر است از روشهای علوم انسانی اجتماعی ( به این علت که فهم روشنتری به دلیل ادراک حضوری از آن وجود دارد ) استفاده شود.
♦️گزیده ای از متن جلسه هشتم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
✳دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
جمهوری حقیقی و ناب تنها با اسلام محقق می شود، تنها اسلام است که به نظر جمهور پای بند خواهد بود. تعهدی که در ذات نگاه دینی به مردم و نیز منزلتی که اسلام برای انسان قائل است میتواند جمهور را به صورت حقیقی حاکم کند.
انسان اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و نظام اسلامی بر حسب آنکه انسان را خلیفه خدا میداند و نیز به دروغ و منفعت طلبی آلوده نیست و نیز به ارزش اخلاقی و تعهد به مصلحت اجتماعی پای بند است و میداند که رشد و تعالی وجودی آدمی به حضور و نقش آفرینی او در عرصههای اجتماعی وابسته است وبه بروز و ظهور و وجود و حاکمیت جمهور متعهد خواهد بود .
✅کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
📌دستگاه اسلامی، علوم طبیعی را تا سطح علوم انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برس
✳دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
✅ اسلام #مکانیزم_قیمت را فقط برای بازار #کالا و #خدمات می پذیرد و برای بقیه بازارها نمی پذیرد تا جایی که مکانیزم قیمت را برای بازار پول #حرام می داند و معتقد است در بازار پول و سرمایه که مصداق امروزی آن بازار #سهام است، سیستم باید کامل #مشارکتی باشد❗️
✅وجه تعالی یافته بازار از منظر اسلام #نظام_مشارکتی است و مصداق آن در حوزه تجارت #مضاربه، در حوزه کشاورزی و باغداری #مساقات و #مزارعه و در حوزه تولید صنعتی #شرکت است.
✅خروجیهای سیستم مشارکتی اسلامی؛ کار بیشتر، سرمایهگذاری بیشتر، تولید بیشتر و سطح #عقلانیت_بالاتر است و نقش دولت نیز دائماً در حال کوچک شدن است. #دولت_کوچکتر یعنی #آزادی بیشتر❗️ چون آزادی در معرکه داد و ستد بین حق مردم و حد دولت معنا پیدا میکند بنابراین دولت هر چه محدودتر باشد انسانها آزادترند و به سطح بالاتری از #پیشرفت_اقتصادی خواهند رسید.
کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani