هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
✳دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه انوار طاها پیرامون رابطه فقه و قانون سخنرانی کرد.
در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت مصلحت در قانونگذاری و نحوه تعامل فقه و قانون به تفاوت کارکرد شورای نگهبان و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
✅ایشان همچنین تصریح کرد: در بسیاری از حوزه های مهم از جمله نحوه مداخله دولت در زندگی اجتماعی مردم در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، در حوزه عدالت، سیاست خارجی و ... یک فاقد یک نظریه مبنا هستیم.
✅دکتر رفیعی آتانی به مساله اثرسنجی قوانین در عرصه اجتماعی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در کنار تصویب و اجرای قانون، اثرسنجی قانون بر اساس مطالعات اجتماعی بسیار مهم است.
✅وی همچنین به سوالات طلاب و روحانیون حاضر در نشست پیرامون کارویژه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، برخی طرح ها و لوایح در دست بررسی مجلس شورای اسلامی و نحوه استفاده از ظرفیت فقه در قانون پاسخ داد.
✳مشروح این سخنرانی منتشر خواهد شد.
✳نکات کلیدی سخنرانی دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه انوار طاها
✳ما هنوز قدر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را نمی دانیم، باید نظریه و اندیشه #ولایت_فقیه در متن زندگی جریان پیدا کند، اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید کل فقه بر مدار ولایت فقیه تنظیم و بازخوانی شود.
✳در کنار تصویب و اجرای قانون، #اثرسنجی_قانون بر اساس مطالعات اجتماعی بسیار مهم است، ممکن است یک قانون بر مبنای فقه و شریعت اسلامی تصویب و اجراء شود، باید دید که تا چه اندازه در زندگی اجتماعی مردم تاثیر مثبت می گذارد، اثرسنجی درست قوانین از بسیاری مشکلات جلوگیری خواهد کرد.
✳متن زندگی اجتماعی اقتضائات خاص خود را دارد، ممکن است قانونی بر وفق نظر ما تصویب شود ولی در زمان اجراء در حوزه اجتماعی #تاثیر_متفاوت از انگیزه تصویب کنندگان داشته باشد، بنابراین توجه به مصلحت در عرصه اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
✳ #مصلحت بهترین راه تحقق فلسفه و مبانی دینی در شرایط زمانی خاص است.
✳️ بحث #مصلحت به معنای فقهی در حوزه قانونگذاری اهمیت پیدا می کند، اما مشکل اصلی ما این است که نمی دانیم که با چه روش و معیاری باید مصلحت را تشخیص داد و مسیر تشخیص آن روشن و معین نیست.
✳در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مناسبات فقه و قانون دوجا بحث شده است، یکی در اصول نخستین که در اصل چهارم قانون اساسی با صراحت تاکید می کند که قانون باید بر منطبق بر موازین اسلامی باشد و در اصول پایانی که وظیفه شورای نگهبان را برشمرد بیان شده که قانون نباید مخالف شرع باشد.
✳طبق وظیفه ای که برای شورای نگهبان در قانون اساسی ترسیم شده، اگر قانون با فقه موجود مخالفتی نداشت، پذیرفته است، اما اصل چهارم می گوید شما باید در قانون موازین شرعی را با تفصیل رعایت کنید و قانونگذاری مبتنی بر شریعت اسلام بیشتر خود را نشان می دهد و اینجا نقش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تعیین کننده است.
✳اگر ما اصل را فقط بر عدم مخالفت یا مغایرت در نظر بگیریم ممکن است صورت ها حفظ شود ولی سیرتی باقی نماند و راهکار این است که در حوزه های بنیادی که در فقه اثرگذار است، دنبال #نظریه_مبنا باشیم، نظریات مبنا و پایه ای که مبانی از آنها استخراج و فقه بر آن سوار شود.
✳ما در حوزه میزان دخالت دولت در زندگی اجتماعی مردم، عدالت، سیاست خارجی و حتی #تفاوت_بهره و #ربای_شرعی فاقد یک نظریه مبنا هستیم❗️
✳برای قانونگذاری به یک نظریه پایه و مبنا در مسائل اساسی کشور نیاز داریم که بر اساس آن مشخص شود میزان #دخالت_دولت در زندگی اجتماعی شهروندان در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تا چه اندازه است...❗️
✳در ارتباط با #عدالت نیز با همین معضل مواجه هستیم، مثلا در زمان توزیع و تخصیص بودجه، معلوم نیست، سرانه هر فرد ایرانی با کدام معیار و نظریه عدالت، توزیع می شود❗️
✳باید برای قوانین تغذیه فقهی داشته باشیم، همه طرح ها و لوایح باید از ظرفیت فقه بهره مند باشد.
✳در کنار دفاع از تصویب قوانین، از اجرای آن هم دفاع کنیم و میزان اثرگذاری آن در جامعه را نیز مورد سنجش قرار دهیم.
🟢مشروح این سخنرانی متعاقبا منتشر خواهد شد.
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه نهم
ج 9 مسجد حضرت خدیجه(1).pdf
334.5K
📌دستگاه اسلامی، #علوم_طبیعی را تا سطح #علوم_انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برساند، طبیعت را ارتقاء بخشیده است. البته #طبیعت ظرفیت این ارتقاء را دارد و فروپاشی و پایان تاریخ نیز محصول این #صیرورت است، آیه "وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ" به این معناست که عالم همین الان در حال توسعه است و آن انفجار پایانی که منجر به #قیامت خواهد شد نیز به این علت است که این #تحول در جان و جوهر طبیعت در حال شکل گرفتن است.
📌آیه "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ" به خوبی جانداری و #شعور طبیعت را نشان می دهد.
📌پذیرش این معنا دنیای فعالتر و زنده تری برای انسان خلق می کند. بنابراین برای فهم طبیعت بهتر است از روشهای علوم انسانی اجتماعی ( به این علت که فهم روشنتری به دلیل ادراک حضوری از آن وجود دارد ) استفاده شود.
♦️گزیده ای از متن جلسه نهم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
🔸️ *رهبر انقلاب: رسیدن به تمدن اسلامی جز با مبادرت مردم امکانپذیر نیست/ اگر مؤمنین کمک نمیکردند پیغمبر هم پیروز نمیشد*
🔹️خداوند متعال به پیغمبرش میفرماید که: «هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنين» خیلی مهم است. خدای متعال مؤمنین را در ردیف نصرت خودش قرار میدهد؛ یعنی اگر مؤمنین کمک نمیکردند به پیغمبر، پیغمبر هم پیروز نمیشد. لذا اولین کاری که پیغمبر انجام داد ساختن مؤمنین بود. مؤمن بسازد، مؤمن درست کند. خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدفهای اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت تمدّن اسلامی ــ جز با حضور مردم جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.
رییس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با بیان اینکه انسجام اجتماعی از نتایج حکمرانی مشارکتی است، گفت: حکمرانی مشارکتی یعنی اینکه تصمیم مشترک و مستقیم همه مردم به حکمرانی برسد.
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهرانبه نقل از خبرنگار شهر؛ عطاالله رفیعی آتانی، رییس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران در سلسله نشستهای شهراندیش با موضوع «حکمرانی مشارکتی و سرمایه اجتماعی» که ظهر روز -یکشنبه ۲۴ دیماه- با حضور امین توکلی زاده، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: حکمرانی مشارکتی به وسیله رسانه ها موثرتر جلوه میکند. رسانه ها که از قدرت سیاسی بیشتری برخوردارند، اعمال اراده میکنند. در مفهوم حکمرانی افزوده ای به نام همراهی مجموعه های اجتماعی وجود دارد. به همین دلیل در ذات حکمرانی نوعی مردم سالاری نهفته است.
وی ادامه داد: ذات حکمرانی را تصمیم گیری میدانم. هرچند اجرا و نظارت وجود دارد اما اساس آن تصمیم گیری است. بنابراین وقتی از حکمرانی مشارکتی صحبت می کنیم یعنی حق انتخاب صاحبان قدرت با مردم تقسیم می شود. اکر در فضای شهرداری صحبت می کنیم آن وقت به معنای این است که شهرداری به اندازه مردم گسترده بشود.
رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: مجلس اولین رکن تصمیم گیری است که از سمت مردم بالا می آید. بنابراین حکمرانی مشارکتی یعنی اینکه تصمیم مشترک بین همه مردم به حکمرانی برسد. بخشی از تصمیم را باید به مردم بسپاریم. این نوع حکمرانی در دولت های محلی مفیدتر و کم هزینه تر محقق می شود.
رییس مرکز مطالعات با بیان اینکه اگر مدیریت شهری تهران برای حکمرانی مشارکتی اراده داشته باشد یعنی بنا دارد تصمیماتش را با کمک مردم بگیرد، اظهار کرد: نقش مردم در اندیشه سیاسی اسلامی و بیانات امام خمینی(ره) مشهود است. جمهوری اسلامی حاصل ضرب جمهوری و اسلام است. یعنی اگر هر کدوم نباشد کل نیست. اگر جمهور نباشد کل سیستم وجود خارجی نخواهد داشت. اینکه در بیان رهبر انقلاب آمده که رای مردم نشانه مشروعیت است به همین معناست.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این مبانی هر اندازه که نقش مردم افزایش پیدا کند جمهوری اسلامی، جمهوری تر خواهد شد. در این صورت از فاز دوم مردم سالاری صحبت میکنیم.
رفیعی بیان کرد: ما احساس می کنیم مشترکات جامعه کاهش پیدا کرده است. اگر بخواهیم مشترکات مردم را در تمام حوزه های زندگی تقویت بشود مردم باید فعال و در ارتباط موثر و متاثر از هم باشند.
وی با تاکید بر اینکه افراد مختلف جامعه هرقدر که بیشتر در تصمیم گیری مشارکت کنند، رشد میکنند گفت: از مظاهر پیشرفت افزایش انگیزه برای مشارکت های اجتماعی است. افراد تلاش بیشتری میکنند و در تصمیم گیری سهیم میشوند. افراد از هم یاد میگیرند. محصول این افزایش دانش و بهره هوشی جامعه است.
رفیعی آتانی گفت: انسجام اجتماعی نیز از نتایج حکمرانی مشارکتی است. اعتماد عنصر اصلی سرمایه اجتماعی است. افراد وقتی به تنهایی تصمیم میگیرند دچار سوگیری میشوند، ولی با مشارکت افراد بیشتر بیراهه ها کاهش پیدا میکند.
رییس مرکز مطالعات بیان کرد: دستاورد نهایی حکمرانی مشارکتی عدالت است. این باعث می شود که قدرت عادلانه تر توزیع بشود یعنی امکان اعمال اراده بین افراد بیشتری تقسیم میشود. این در منزلت اجتماعی نیز اثرگذار است. بنابراین با این رویکرد فضایی که عده ای فرمان بدهند و عده ای فرمان بگیرند، جمع میشود. ما باید باهم حکومت کنیم و این تجربه انقلاب اسلامی در همه دوران ها مانند دفاع مقدس بوده است.
وی در پایان گفت: در دفاع مقدس مردم ایستادند و دولت همراهی کرد. ما موفق ترین کار تاریخ را انجام دادیم؛ یک کار جمعی با حضور مردم و مدیریت آنها.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #حکمت_الهی، مقتضی نظامی است که موجب تحقق #کمال_وجودی بیشتر و بالاتری باشد و این همان #نظام_احسن نامیده شده است.
📌 یعنی مجموعه نظام هستی با همه خصوصیاتش، بهترین نظام ممکن است.
📌 بر این اساس اگر پردهی جهل آدمی از روی این واقعیت برداشته شود، آنچه که دیده خواهد شد، شورش آگاهانه #استعدادهای_جوشان در همه موجودات برای تحول و رشد به سوی کمال در چارچوب بهترین نظام ممکن است و دیگر هیچ...❗️
📌 درحالیکه انسان #منفعت_طلب غربی ـ بنا به روایت هایدگر ـ فقط «انرژی» محصولِ این شور و شورش را دیده و بساط کاسبی خود را با تعرضی بیش از اندازه برای برهم زدن این نظام براه انداخته است...❗️
🎤گزیده ای از بیانات دکتر رفیعی آتانی
🆔 @rafeieatani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در دومین نشست شهراندیش چه گذشت؟
🔹️موضوع: حکمرانی مشارکتی و سرمایهاجتماعی
🆔 @rafeieatani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ فلسفه و علوم انسانی اسلامی
• فلسفههای اجتماعی و فلسفههای زندگی اسلامی به درجاتی مترقیتر است از فلسفههای زندگی [اجتماعی] غربی. یکی از مسائلی که خودم روی آن کار کردهام، فلسفه زندگی خانوادگی است.
• ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟
•
•
•
•
•
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
حضور دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در برنامه ویژه گفت وگوی خبری.
✅دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402 ساعت 18:50 با حضور در برنامه ویژه گفت و گوی خبری، اهداف، اهمیت و برنامههای چهارمین کنفرانس بین المللی فقه وقانون را تشریح می کند.
✅این برنامه به صورت مستقیم از شبکه قم پخش خواهد شد.
✳لازم به ذکر است: چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون با موضوع حکمرانی دینی و تنظیمگری در مسائل اساسی جهان معاصر، قرار است، هفته آینده در روزهای دوشنبه و سه شنبه 9 و 10 بهمن ماه 1402 در قم برگزار شود.
✅کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96
نبرد تمدنی با غرب.pdf
998.4K
♦️منظور از سلف صالح در دیدگاه برادران اهل سنت چیست؟
♦️واژه ی تمدن رضوی برگرفته از کجاست و چرا به جای آن نمی گوییم تمدن موسوی یا جعفری؟
♦️نقش انسان دویست و پنجاه ساله در تمدن اسلامی چیست؟
♦️آیا می توان بدون پذیرفتن بودن تمدن غرب آن را نقد کرد؟
♦️آنچه موجب بسط تمدن اسلامی شده است جامعه بوده یا حاکمان جامعه؟!
♦️تمدن اسلامی تمدن مسلمانهاست یا تمدن اسلام؟
♦️در مسیر تمدن نوین اسلامی در تکاپوی احیا هستیم یا در پی تمدن سازی؟
♦️رابطه تمدن نوین اسلامی و مدرنیته چیست؟
🔴پاسخ این سوالات و بیشتر در گفتگوی #گفتمان_پیشرفت با دکتر موسی نجفی
🆔@goftemanpishraft
📌انسان ( کنشگر ) با اولین تحقق به علم ناشی از کسب علم و انجام عمل، #خصوصیات_ثانوی_اکتسابی متمایز از خصوصیات فطری را در خود بوجود میاورد.
📌در نتیجه انسانِ در عرصه زندگی واقعی همین #انسان_برساخته_علم_و_عمل است. به این حالت برساختگی انسان، فطرت ثانوی و به این هویت برساخته ی دانش و کنش، #شاکله گفته میشود که منشاء دانش و کنش است.
📌بنابراین فطرت اولیه انسانی با اولین دانش و کنش وی به فطرت ثانوی یا همان شاکله تبدیل میشود و این فطرت ثانوی و شاکله، خود منشاء دانشها و کنشهای بعدی است.
📌بر این اساس، این تعامل برهم افزا به صورت لوپ و چرخه ی بازگشت کننده و تقویت کننده بین شاکله و اثر شاکله تا بینهایت ادامه دارد....
🆔 @rafeieatani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارش صدا و سیما از مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون
🆔 @rafeieatani
گزارش تفصیلی چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون
لینک گزارش:
B2n.ir/d17527
📌کاروان هستی از نقطه صفر هستی مادی ( به تعبیر فلاسفه هیولا ) یعنی از نقطه استعداد محض به سمت فعلیت محض شروع به تغییر و تحول می¬کند و همه موجودات در این عالم بین استعداد محض و فعلیت محض در حال تحولند.
📌این تحول مستمر از استعداد محض به سمت فعلیت محض که پایان این حرکت و تحول است ادامه دارد. هر چقدر این تحول بیشتر باشد سعه وجودی بیشتر و استعدادهای بیشتری نیز به وجود می آید.
📌تمام این مطالب را نیز میتوان بر انسان تطبیق داد. خداوند در سوره انسان ( دهر ) می فرماید: "هَل اَتی عَلَی الاِنسان حینٌ مِنَ الدَهرِ لَم یَکُن شَیئاً مَذکوراً" انسان هیچ یا چیزی قریب به هیچ بود و شئی قابل ذکری نبود و ما او را از آن نقطه با سنت #ابتلاء آغاز کردیم. کلمه «ابتلاء» نه به معنی امتحان که معادل #تمرین است.
📌خداوند با سنت تمرین مستمراً و دائماً او را از استعداد به فعلیت می رساند. می فرماید: "ثُمَّ جَعَلناهُ سَمیعاً بصیراً". می توان این کلمات ( سمیع و بصیر ) را به معنای همین سمیع و بصیر ظاهری تصور کرد و میتوان سمیع و بصیری را به معنای #توسعه_وجودی فهم کرد که انسان از همه جای این عالَم می شنود و می بیند....
♦️گزیده ای از درس گفتارهای دکتر رفیعی آتانی در قم
🆔 @rafeieatani
دوازدهمین شماره ماهنامه گفتمان پیشرفت در آستانه انتشار
🆔@goftemanpishraft
✅گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری اندیشکده دین و قانون برگزار میکند؛
🔸🔸 سلسله هم اندیشی های اقتصادی
🔸هم اندیشی اول: نظریه اقتصاد اسلامی و دلالتهای سیاستی آن
🎙 ارائه دهنده:
👤دکتر عطاء اله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🕰 📚 دبیر علمی: دکتر سعید کریمی
🗓زمان: چهارشنبه ۲۵ بهمن 1402؛ ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح
🏢مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین کوچه ۴ و۶، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، سالن جلسات
🔻 همراه با اعطای گواهی معتبر از سوی مجلس شورای اسلامی
کانال اندیشکده دین و قانون
👇
https://eitaa.com/law_religion