eitaa logo
خط رهبری
2.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
105 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 #خط_امام | رئیس‌جمهوری متعهد و مبارز 📝 «خط رهبری» به مناسبت سالروز #تنفیذ اولین حکم ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای از سوی امام خمینی(ره)، فرازی از حکم تنفیذ ایشان را بازخوانی می‌کند: 🔸 امام خمینی(ره): «خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری #متعهد و #مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست هدایت فرمود که امید است با حُسن تدبیر و کمک قوای سه‌‌گانه و پشتیبانی ملت بزرگ، مشکلات یکی پس از دیگری رفع و احکام مقدس اسلام به طور دلخواه در سطح کشور اجرا گردد. 🔹 اینجانب به پیروی از ملت عظیم‌الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و #دانشمند محترم جناب حجت‌الاسلام آقای سید علی خامنه‌ای ـ ایّده اللّه‌ تعالی ـ #رأی_ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم.» ۱۳۶۰/۰۷/۱۷ @rahbari_plus
🖼 | طوفان الاقصی و نابودی هیمنه پوشالی رژیم صهیونی 🔸 شکست همه‌جانبه‌های صهیونیست‌ها به روایت شهید نصراالله @rahbari_plus
🔰 | چهار نکته از خطبه عربی نماز نصر - ۱ ✏️ نویسنده: محمد رستم‌پور 📝 کمتر از ۷۲ ساعت پس از حمله خیره‌کننده موشکی ایران به ، نزدیک به ۵ سال پس از نماز جمعه تاریخی ۲۷دی‌ ۹۸ که جامعه خشمگین ایرانی پس از واقعه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را تسکین داد و ۲ سال پس از پیچیده‌ترین تهدید امنیتی و فرهنگی که بیش از هر زمان دیگری، جامعه ایرانی را تلخکام، متفرق و پراکنده کرد، ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳ نماز جمعه‌ای ماندگار برپا شد؛ پس از مجلس بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله که ترور ناجوانمردانه‌اش، جهان را در بهتی کم‌سابقه فرو برد. شگفتی ناشی از چگونگی شهادت دبیرکل ، بالا رفتن درجه جوش التهاب میان ایران و اسرائیل پس از عملیات خیره‌کننده و حیرت‌آور «وعده صادق ۲» و جنجال‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها، سایه‌ای از تشویش و نگرانی بر جامعه انداخته بود. 🔸 تصمیم به برگزاری و حضور در در مرکز پایتخت جمهوری اسلامی، اقدامی راهبردی و تصویرساز و نوعی قدرتنمایی به دشمن صهیونی محسوب می‌‌شد. لحظه‌ای که رهبر انقلاب وارد مصلی شدند و دوربین‌ها روی تصویر صورت خندان و مصمم ایشان رفت، پیامی مهم‌تر و خطیرتر از دقت و شدت اصابت موشک‌های عماد و پاوه به تل‌آویو و واشنگتن صادر شد. اصل برپایی چنین رزم سیاسی قدرتمندانه‌ای که به حماسه شباهت داشت، فرامتنی پرمضمون ساخت. فرامتن بر متن غلبه کرد. دیگر اهمیتی نداشت رهبر انقلاب چه خطبه‌ای بخواند و چه سوره‌ای در نماز قرائت کند. پخش زنده برخط نماز از سوی بسیاری از رسانه‌های مشهور از جمله و و بازتاب‌های تحلیلی پس از آن نشان داد ایران بی‌آنکه در نقشه دشمن گرفتار شود، از تله تنش جسته است و البته روی دست رقیب‌ زده است. 1️⃣ با این همه آنچه آیت‌الله خامنه‌ای بویژه در خطبه دوم نماز نصر گفتند ۴ محور و نکته قابل اعتنا دارد که توجه بدان می‌تواند راهبرد جمهوری اسلامی ایران در برابر را آشکار کند. اولا رهبر انقلاب از سیدحسن نصرالله با تعبیر «زبان گویای ملت‌های منطقه» نام بردند. سیدحسن از ابتدای _الاقصی تا ساعت شهادت مظلومانه‌اش بیش از ۳۰ سخنرانی نزدیک به یک ساعته داشت. او مرتبا با مردم لبنان و البته با دشمن صهیونی و حتی شهرک‌نشینان صهیونیست سخن می‌گفت و مواضع، تصمیمات، اقدامات و حتی شکست‌های حزب‌الله را با شفافیت و صداقت اعلام می‌کرد. 🔹 شهید یک بار با صراحت گفته بود «ما متعلق به مکتبی هستیم که دروغ را حتی برای استفاده نمی‌کند». سنت و سیره و مشی و مرام سیدحسن در راستگویی تا جایی پیش رفت که دشمن هم می‌دانست او به وعده خود وفا می‌کند. آنچه باید از او آموخت، صداقت و شفافیت است. نباید پنهان‌کاری کرد و به اسم مصلحت سکوت کرد یا عقب نشست و سیاست را به تاریکخانه‌ای تبدیل کرد که مردم را بدان راهی نباشد. همچنان که امیرالمومنین علی علیه‌السلام در فرمان خردمندانه خویش به توصیه کردند شرایطی بساز تا مردم با تو سخن بگویند، بی‌واهمه. @rahbari_plus
🔰 | چهار نکته از خطبه عربی نماز نصر - ۲ : 2️⃣ نکته دوم مورد اشاره رهبر انقلاب، یادآوری ریشه‌های تاریخی منازعه کنونی بود تا تحلیل و ترسیم وضع امروز از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز نشود و جنگ به یک درون‌سرزمینی میان اعراب و صهیونیست‌ها تقلیل نیابد. علاوه بر این، ذکر تثبیت تدریجی سازه حزب‌الله به دست و اراده و فکر شهید سیدحسن نصرالله، پس از مسیری که شهید و آغاز کرده بودند، با این هدف انجام شد که لبنانی‌ها خصومت دیرینه و جنایتکاری تاریخی صهیونیسم با ملت لبنان را به یاد آورند و البته یادآوری آنچه بر سر ملت ایران در یک دهه پس از انقلاب اسلامی آمد و جمهوری اسلامی ایران، با همه زخم‌ها و جراحت‌های ناشی از ترور کارگزاران و مسؤولانش، زانو نزد و سینه ستبر کرد و اتفاقا در یک برآیند کلی روز به روز قوی‌تر و پیشرفته‌تر شد. انگاره «بی‌فایده بودن مقابله با اسرائیل» یا «تمام شدن دوران زورآزمایی»، پیش‌شرط‌های تسلیم ذهنی در برابر صهیونیست‌هایی است که اتفاقاً سلاحی بالاتر از هراس‌افکنی ندارند. 3️⃣ نکته سوم، توجه دادن به روابط دانشی ایران و لبنان است. واقعیت آن است که جز با نگاه فرهنگی و نمی‌توان با اسرائیلِ مجهز به بمب‌ اتم و برخوردار از پشتیبانی سیاسی و نظامی کشورهای مختلف جهان رودررو شد. در مقابل این غول وحشیِ کودک‌کش شما تنها و تنها باید چشم او را، محاسبه او را و از همه مهم‌تر رؤیای او را هدف بگیرید و این مهم از طریق مصاف با تلقی‌ها و تصورها و تصویرهایی است که اسرائیل را شکل داده و اما نکته چهارم، آن است که در نگاه و بیان رهبر انقلاب، فایده‌مندی اسرائیل برای یک بعد اقتصاد سیاسی جدید پیدا کرده و آن هم تبدیل شدن رژیم صهیونیستی به سرپلی برای انتقال انرژی به غرب و دریافت کالا برای منطقه است. 🔸 در نتیجه، شکلی از که شریان‌های حیاتی کشورهای منطقه را به سازوکار اقتصادی کشورهای غربی پیوند می‌زند، احیا خواهد شد و همه جنبش‌های استقلال‌طلبانه کشورهای غرب آسیا در سده اخیر را بدون کارکرد خواهد کرد؛ چیزی که در خطبه فارسی نماز به شکل تلویحی بدان اشاره شد. خوی سیری‌ناپذیر اسرائیل به غارت و تجاوز، به زمین‌ و محصول کشاورز فلسطینی و لبنانی بسنده نخواهد کرد و دیری نخواهد پایید که حتی کشورهای سازشکار را نیز به کرنش و تسلیم می‌کشاند، همچنان که تا ، حتی کیلومترها دورتر از جغرافیای «نیل تا فرات»، نفوذ کرده است. آینده‌نگری، انسان‌دوستی و حتی حراست از منافع اقتصادی، ایجاب می‌کند همین امروز و همین ساعت روبه‌روی بیاستیم. @rahbari_plus
🔰 | سلام مرا به او برسان 📝 «یک روایت از حضرت هادی علیه‌الصّلاةوالسّلام است که هم جنبه‌ی علمی حضرت عبدالعظیم و هم جنبه‌ی معنوی آن بزرگوار را نشان میدهد. کسی خدمت امام هادی علیه‌السّلام رسید. حضرت به او فرمودند: تو در کجا هستی؟ گفت: در ری. فرمودند: هر مشکلی در امر دین داشته باشی، میتوانی از عبدالعظیم‌بن‌عبدالله الحسنی بپرسی. یعنی امام هادی علیه السّلام، عبدالعظیم الحسنی را به عنوان یک مرجع علم دین به شیعیان خودشان معرفی کردند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان. این هم جنبه‌ی معنوی.» ۱۳۷۳/۰۸/۰۵ ➕ به مناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری 📝 شاخص‌ترین خصیصه‌ی شهید سید حسن نصرالله (رضوان الله علیه) که ایشان خود بارها به صراحت بر آن تأکید داشت، ولایتمداری محض نسبت به رهبر معظّم انقلاب به عنوان ولیّ است. برخلاف آن تلقّی سطحی‌نگرانه‌ای که اصل ولایت فقیه را در حدّ یک مادّه از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقلیل می‌دهد و حدود آن را به مرزهای جغرافیایی محدود می‌کند، در نگرش شهید نصرالله (ره) «» امری زمان‌مند و مکان‌مند نیست که تابع قرارداد اجتماعی و قوانین اعتباری باشد؛ بلکه حقیقتی است که امتداد «توحید» در حیات اجتماعی است و اساساً موحّدانه‌زیستن در سطح اجتماعی و تمدّنی بدون آن میسّر نیست. 🔸 «خط رهبری» به مناسبت شهادت جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و تعابیر رهبر انقلاب درباره ایشان از جمله «راه نصرالله» و «مکتب نصرالله»، در این یادداشت به قلم «حجت‌الاسلام علیرضا ملااحمدی»، نوع نگاه شهید نصرالله به مسئله ولایت و ایمان به ولی را تبیین و بررسی می‌کند. ➕ اینجا بخوانید @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خاطره جالب جواد لاریجانی از نخستین ورود اینترنت به کشور با حمایت رهبر انقلاب @rahbari_plus
🖼 | دستاوردهای تاریخی طوفان الاقصی @rahbari_plus
🔰 | هدیه مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج کرمانشاه به رهبر انقلاب 🔸 هنرمندان هنرهای تجسمی مرکز آفرینش های بسیج استان کرمانشاه با هنر زیبای خود اقدام به ساخت بازوبند پهلوانی نفیسی کردند که امروز در دیدار دست اندر کاران کنگره شهدای کرمانشاه با رهبر معظم انقلاب به ایشان هدیه داده شد 🔹 این بازوبند از چرم طبیعی و ۳ عقیق یمنی ناب، توسط هنرمندان چرم کار، قلم زن و حکاک ساخته شده و با توجه به آیه هایی که روی این بازوبند حک شده، پیام نصر و فتح را به همراه دارد 🔸 رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از دریافت این بازوبند، هنرمندان این اثر را مورد تفقد قرار دادند و این بازوبند را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند. @rahbari_plus
🔰 | یا من بزیارته ثواب زیاره سیدالشهداء یرتجی 🔸 «ری مرکز بسیار مهمّی از لحاظ علمی و فرهنگی در تاریخ ماست و سرسلسله‌ی بزرگان هم -جناب عبدالعظیم- با این‌که اهل ری نیست، اما حقّاً و انصافاً به ری و تاریخ ری آبرو داد و حقّ عظیمی به گردن همه‌ی تهرانیها و اهل ری دارد.» ۱۳۸۲/۳/۵ 🔹 «درباره مقام معنوی ایشان[حضرت عبدالعظیم حسنی]...روایت است که کسی از اهالی خدمت امام هادی(ع) رسید و عرض کرد که من به زیارت حضرت حسین ابن‌علی(ع) به کربلا رفته بودم و حضرت به ایشان فرمودند که اگر (ع) را در ری زیارت کنی، مثل این است که حضرت ابی‌عبدالله الحسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشی.» ۱۳۷۳/۰۸/۰۶ @rahbari_plus
🔰 | قضايای غزه حقانیت مقاومت را نشان داد 📝 «این قضیّه [غزه] ، حقّانیّت تشکیل جبهه‌ی مقاومت را نشان داد. بعضی مطرح میکردند که خب این در غرب آسیا چه لزومی داشت؛ نشان داده شد که حضور جبهه‌ی مقاومت در این منطقه جزو حیاتی‌ترین مسائل است؛ روزبه‌روز هم بایست این جبهه‌ی مقاومت تقویت بشود. طبیعی است انسانهایی که وجدان بیدار دارند در این منطقه، وقتی ظلم صهیونیست‌ها را می‌بینند ــ که هفتاد سال است این ادامه دارد ــ ساکت ننشینند، آرام ننشینند، به فکر مقاومت بیفتند؛ تشکیل جبهه‌ی مقاومت برای این است؛ برای مواجهه‌ی با این ظلمِ مستمرّ دائمیِ جنایت‌کاران صهیونیست علیه ملّت و حامیان فلسطین است.» ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ @rahbari_plus
🔰 | رهبر معظم انقلاب: «رژیم صهیونیستی هر کار هم بکند، جبران شکست مفتضحانه‌ای را که در این قضیّه عملیات خورد نخواهد توانست ‌بکند‌.» ‌۱۴۰۲/۰۷/۲۵ @rahbari_plus
طوفان_الاقصی_گامی راهبردی.pdf
245.3K
🔰 | طوفان‌الاقصی، گامی راهبردی در روند سقوط رژیم صهیونی 🔸 «خط رهبری» به مناسبت سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، به تحلیل و بررسی دستاوردهای عملیات و تاثیرات آن بر روند تحولات سیاسی و راهبردی منطقه ، براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی می‌پردازد. ✏️ نویسنده: «امیر معصوم‌بیگی» ➕نسخه pdf @rahbari_plus
🔰 | پيروزی حزب‌الله، وعده‌ حتمی تاريخ به اهل استقامت ✏️ نویسنده: زهره صابر 📝 جستاری پیرامون خطبه عربی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه 🔸 ما مشهوریم به پیروان مکتبی که منطق‌شان است. شهادت که معنایش زیستن در عین آزادگی‌ست، شجاعت و در حین نبرد و فاتحانه ایستادن در هجوم یاس. این چنین است که از تا ما هرگز خود را نباخته و شهامت رویارویی با مرگ را از دست نداده‌ایم و به پیکار ستمگران رفتیم. ما پیروان مکتبی هستیم که مردانش با چنین منطقی به سوی میدان مبارزه پرواز میکنند و شهامت مثل خون در رگ‌هایشان جاری‌ست. در عصر چکاوک شمشیر و زور ستمگران ما با قطرات خون‌مان در صحنه‌ی نبرد؛ جشن جاودانگی را بر پا کردیم حال آنکه دشمن ما را از نابودی میترساند. 🔹 ما هرگز سوگواران مرگ عریان و پریشان حالان جان فسرده‌ی نبوده‌ایم. خون سرخ حسین ابن علی ما را چنین در راه حق سترگ و با صلابت و شکوهمند تربیت کرده است؛ پس مادامی که در راه حق چنین واله و شیدا گام برمیداریم؛ نیستی برای ما بی‌معناست. روح مجاهدان پیروز تاریخ در ما حلول میکند، مسیرشان قدم‌های استوار ما را به خود فرا میخواند و صدای پیام‌شان به صوت بلیغ به گوشمان می‌رسد. چنانچه پایان سیدالشهدا نبود؛ پیام‌ش به جهانیان رسید. 🔸 امل با ربوده شدن امام موسی صدر پایان نیافت و کتائب زرد با سید عباس موسوی بر زمین نیفتاد و سید حسن نصرالله - این مجاهدمرد و گوهر درخشان - پرچم حزب‌الله را بر دوش گرفت و بذر یقین را در باور مردم مبارز کاشت، آنان را به سعی و تلاش دعوت کرد و روح را در آنان دمید و مقاومت در برابر تطاول دشمنان را بار دیگر به آنان آموخت: چون کشته‌ای که جوانه‌ی خود را برآورد، صبورانه نفس کشید و مجاهدانه قدم برداشت تا بر ساقه‌های خود بایستد و همه‌ی کشاورزان را به شگفتی وا دارد و فرماندهان را به تحسین. 🔹 اکنون حزب‌الله همان ساقه‌ی سبز رویده بر خاک سرخ ، همچون درختی بالنده و پرشکوه، سایه افکنده بر زمین و مایه فخر امت اسلامی‌ست. درخت سربلندی که ریشه‌هایش نه در اعماق زمین که در عمق باور مبارزان آزاده و مظلومان ستم‌دیده این عصر خونین، فرورفته و شاخ و برگش سر به فلک کشیده، ثمراتش مایه لبخند زمین و وارثان شایسته آن شده و خون مقدس شریف‌ترین انسان‌ها آن را آبیاری کرده و استوارتر میکند. در مقابل دشمن سفاک – صهیونیستی - هرگز ثبات و پایداری و قرار را تجربه نکرده، بی‌ریشه و خشک است و نابود شدنی؛ چراکه اهل ولاء، مستحق جاودانگی‌اند و پیروزی، مژده‌ای‌ست از جانب حق برای وفاداران به . وعده‌ی حتمی تاریخ برای اهل استقامت است و سنتی لایزال است از ابتدا تا انتهای تاریخ برای آنان که و یگانگی در قلبشان طلوع کرده و هرگز غروب نمیکند. 🔸پیروزی کوبیدن بر کوس جنگ نیست، خون آشامی و خون‌ریزی نیست. فرعون‌وار، به استضعاف کشیدن مردمان نیست. نابودی مزارع سرسبز نیست، از خاک در آوردن ریشه گلهای سرخ نیست. کشتن کودکان در حین بازی نیست. پیروزی، کشتن انسان در لگدکوب پوتین سربازان جائر نیست. پیروزی غصب مال و سرزمین ملتها نیست و پیروزی با بمب و هجوم به خانه‌های مسکونی و کشتن مردمان استوار تاریخ رقم نمیخورد. فتح با خون رقم میخورد و در هم آمیخته با جاودانگی‌ست و اندیشه‌ تنها جاودانه‌ی تاریخ است. اندیشه‌ای که جز برای حق، در هجوم تفنگ‌های و بمب‌ها و موشک‌ها نمی‌ایستد و فریادش جز مقاومت نیست و خداوند بر دلهای مردم ثابت قدم در راه حزب‌الله نازل میکند و پاداش حتمی مقاومت است. مَتَى نَصْرُ اللَّهِ؟ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ. @rahbari_plus
🪧 #جدول | اتحاد و همبستگی مسلمانان در مقابل بیگانگان 🔸 #مطالبات مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران (۱۴۰۳/۰۷/۱۳) #خط_رهبری #جمعه_نصر @rahbari_plus
🔰 | برگزاری نهمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 🔸 نهمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در روز چهارشنبه، ۱۸ مهر در حال برگزاری است. 🔹 این کنفرانس در استمرار اهداف با محوریت شهادت سیدحسن نصرالله، وعده صادق و نظم منطقه‌ای با گرامیداشت یاد و خاطره پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، مجاهد برجسته شهید اسماعیل هنیه و سردار رشید و اندیشمند شهید سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان و دیگر شهدای مقاومت را به همراه تجلیل از خانواده معظم شهدای جبهه مقاومت در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. @rahbari_plus
جباری، مشاور فرمانده کل سپاه: تا چند روز آینده رهبر انقلاب به سردار قاآنی نشان فتح اهدا خواهند کرد. @Farsna - Link
🔰 | محاسبه‌ی غلط رژیم صهیونیستی 📝 «واقع قضیّه این است که رژیم صهیونیستی یک محاسبه‌ی غلطی کرد، یک تحلیل غلطی کرد از توانایی‌های جبهه‌ی عظیم مقاومت. امروز یک جبهه‌ی بزرگی در منطقه‌ی ما وجود دارد به نام «»؛ این جبهه توانایی‌های زیادی دارد؛ رژیم صهیونیستی در فهم این حقیقت دچار اشتباه شد، دچار غلط شد. رژیم صهیونیستی به دست خودش، خود را در یک دالان بن‌بستی انداخت که شکست‌ها پشت سر هم و پی‌درپی به سراغش خواهند آمد و به حول و قوّه‌ی الهی از این دالان راه نجاتی پیدا نخواهد کرد. امروز در مقابل چشم مردم دنیا دارد بتدریج ذوب می‌شود، دارد تمام می‌شود؛ این را مردم دنیا دارند می‌بینند. البتّه در حرف می‌زنند، امّا واقع قضیّه این است؛ هم خودشان می‌دانند، هم بسیاری از سیاسیّون دنیا می‌دانند، هم بسیاری از ملّت‌ها این را می‌فهمند و هم ملّت فلسطین این را فهمیده است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ @rahbari_plus
🔰 | رهبر معظم انقلاب: «در قضیه میدان، میدان غزّه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل و استکبار و ایمان است؛‌ یک طرف قدرت ، ‌یک طرف قدرت .‌» ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ @rahbari_plus
نمودار_کلان_عملیات_طوفان‌الاقصی_.pdf
9.45M
🔰 | عمليات طوفان الاقصی از نگاه رهبر انقلاب 🔸 محورها و نکات کليدی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی ابعاد مختلف عمليات و تحولات بعدی آن @rahbari_plus
🔰 | اهدای جواهرات توسط بانوان ایرانی برای مردم فلسطین و لبنان 🔸 رهبر انقلاب: حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند... و کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب آنان را یاری کنند. ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ و ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 🔹 نحوه مشارکت در چهارمین مرحله پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان 🔸 هم‌وطنان عزیز می توانند با شماره‌گیری * و یا با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷ و شماره شبایIR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶ در این پویش ملّی، مشارکت کنند. @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۱ ▪️شرحی بر دستنوشته شهید سیّدحسن نصرالله (قدّسه‌الله) 📝 به مناسبت شهادت جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و تعابیر رهبر انقلاب درباره ایشان از جمله «راه نصرالله» و «مکتب نصرالله»، «خط رهبری» در این یادداشت به قلم «حجت‌الاسلام علیرضا ملااحمدی»، نوع نگاه شهید نصرالله به مسئله ولایت و ایمان به ولی را تبیین و بررسی می‌کند. * اشاره 🔸 سیّدالشهداء مقاومت جناب حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدحسن نصرالله (رضوان الله علیه) یکی از باشکوه‌ترین شخصیّت‌های دوران معاصر است. شخصیّت آن مرد در میان دوست و دشمن در جهان اسلام و کلّ جهان، به درایت و شجاعت و صداقت و صلابت و دیگر ویژگی‌هایی از این دست شناخته شده است. 🔹 چُنانکه جمع این ویژگی‌ها در او در قامت «دبیرکلّ حزب الله لبنان» باعث شده بود که به حقّ تکّیه‌گاه باشد. امّا مسئله این است که از میان تمام ویژگی‌هایی که آن مرد داشت، کدام‌یک را میتوان خصیصه‌ی اصلی و محوری شخصیّت ایشان دانست که بقیّه‌ی خصائص حول آن شکل گرفته‌اند؟ از میان تمام خوبی‌های او، کدام ویژگی زیربنای شخصیّت ایشان را شکل داده که پایه و محور بقیّه شده است؟ در ادامه تلاش می‌کنیم بر اساس معارف اسلامی و به کمک بعضی از اظهارات خود ایشان، سرّ این عظمت شخصیّتی را قدری بشناسیم: * «ایمان به ولیّ» به‌مثابه زیربنای شخصیّتی 🔸 شاخص‌ترین خصیصه‌ی شهید سید حسن نصرالله (رضوان الله علیه) که ایشان خود بارها به صراحت بر آن تأکید داشت، ولایتمداری محض نسبت به رهبر معظّم انقلاب به عنوان ولیّ است. 🔹 برخلاف آن تلقّی سطحی‌نگرانه‌ای که اصل ولایت فقیه را در حدّ یک مادّه از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقلیل می‌دهد و حدود آن را به مرزهای جغرافیایی محدود می‌کند، در نگرش شهید نصرالله (ره) «» امری زمان‌مند و مکان‌مند نیست که تابع قرارداد اجتماعی و قوانین اعتباری باشد؛ بلکه حقیقتی است که امتداد «توحید» در حیات اجتماعی است و اساساً موحّدانه‌زیستن در سطح اجتماعی و تمدّنی بدون آن میسّر نیست. چنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) حقیقت ولایت را چنین توصیف میکند: 🔸 «ولايت اسلامى يعنى رشحه و پرتوى از در ميان مردم... در اسلام، سرپرستى جامعه، متعلق به خداى متعال است... هيچ قدرتى، هيچ شمشير بُرّايى، هيچ ثروتى، حتّى هيچ قدرت علم و تدبيرى، به كسى اين حق را نمى‌دهد كه مالك و تصميم‌گيرنده درباره‌ى سرنوشت انسانهاى ديگر باشد... اين حق، متعلق به خداست. خداى متعال، اين ولايت و حاكميت را از «مجارى خاصى» اعمال مى‌كند. يعنى آن وقتى هم كه اين اختيار به و ولىّ امور مسلمين داده مى‌شود كه امور مردم را اداره بكند، باز اين ولايت، ولايتِ خداست؛ اين حق، حق خداست و اين قدرت و سلطان الهى است كه بر مردم اعمال مى‌شود. 🔹 ...لذا آن كسى كه اين ولايت را از طرف خداوند عهده‌دار مى‌شود، بايد نمونه‌ى ضعيف و پرتو و سايه‌اى از آن ولايت الهى را تحقق ببخشد و نشان بدهد، يا بگوييم در او باشد. خصوصيات ، قدرت و حكمت و عدالت و رحمت و امثال اين‌هاست. آن شخص يا آن دستگاهى كه اداره‌ى امور مردم را به عهده مى‌گيرد، بايد مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حكمت الهى باشد. اين خصوصيت، فارق بين جامعه‌ى اسلامى و همه‌ى جوامع ديگرى است» (۱۳۶۹/۰۴/۲۰ بیانات در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام) 🔸 همین ویژگی باعث شده که (ره) نه‌فقط حیات خود را بلکه حتّی مدیریّت خویش بر حرکت تاریخیِ حزب الله لبنان را ذیل «ولایت» تعریف کند و بنای خود را بر ولایتمداری ناب بگذارد. دست‌نوشته‌ای که از ایشان پس از شهادتش منتشر شد و در آن، تنها یک نصحیت کرده بود مبنی بر اینکه «برای خیرِ دنیا و آخرت‌تان، ایمان‌تان به رهبریِ امام خامنه‌ای (دام‌ظلّه) محکم و قوی باشد.» برآمده از همین باور عمیق است. 🔹 امّا این ولایتمداری دقیقاً به چه معناست و ایشان چگونه توانست این دغدغه را در آن سطح عالی، هم در رهبریِ خود بر جبهۀ مقاومت و هم در تشکیلات حزب الله لبنان به جریان بیندازد و محقّق کند؟ پاسخ را باید در همان نقطۀ محوریِ دست‌نوشتۀ ایشان جستجو کرد؛ آنجا که از ولایتمداری با عنوان «» یاد کرده است. * کدام ولایتمداری؟ 🔸 فهم عمومی از «» چیزی شبیه مرجعیّت است با این تفاوت که مراجع تقلید بیشتر به استنباط حکم شرعی در احکام فردی می‌پردازند و ولیّ‌فقیه حدّاکثر به استنباط وظایف اجتماعی و سیاسی می‌پردازد و لذا برای ولایتمداربودن، همین اندازه کافی است که –همانطور که یک مقلّد توضیح المسائلِ مرجع تقلیدش را می‌خواند- ما هم دیدگاه‌های ولیّ‌فقیه در حیطۀ بایدها و نبایدها را بدانیم و در عمل خود را ملتزم و متعهّد به آن بدانیم. @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۲ : 🔹 این البته شرط لازم برای ولایتمداربودن هست؛ امّا کافی نیست. ولایتمداریِ حقیقتی عمیق‌تر و به‌مراتب فراتر از این سطح است؛ چنانکه شهید نصرالله (ره) در آن دست‌نوشته تصریح کرده، مهم‌ترین ولایت، نه صرفاً تبعیّت از ولیّ بلکه «ایمان به ولایت او» است. مؤمن باید به «رهبریِ» ولیّ جامعه «» باشد تا نصاب لازم ولایتمداری را داشته باشد. وقتی سخن از ایمان می‌شود، دو رکن اساسی را باید دنبال کرد: * رکن اوّل: هم‌افقی با ولیّ جامعه 🔸 پیش‌شرط ایمان «» است. برخلاف انگارۀ که ایمان را در تضادّ با عقل و آگاهی معرّفی می‌کند و ساحت ایمان را آنجا می‌داند که خبری از منطق و عقلانیّت نیست، در الهیاتِ قرآنی و اسلامی ایمان بدون فهم و آگاهی و خردورزی، بی‌معنا و فاقد ارزش است و توان رساندن انسان به قلّه‌های توحیدی را ندارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خلال مباحث بخش اوّل کتاب «طرح کلّی در قرآن» که به تشریح مختصّات ایمانِ صحیح پرداخته، گفتار سوّم را به تبیین همین موضوع اختصاص داده و برخی از آیاتی که دلالت بر این مطلب محکمّ دارند را بیان کرده است. 🔹 بنابراین رکن اوّلِ ایمان به ولیّ جامعه، این است که مؤمن اوّلاً رهبری و ولایت او را با آگاهی و عقلانیت پذیرفته باشد، ثانیاً منطقِ دیدگاه‌ها و سخنان ولیّ را نه تقلیدی بلکه با تأمّل و خردورزی فهم کرده باشد و ثالثاً در مقام عمل نه صرفاً تبعیّتِ چشم‌بسته و کورکورانه بلکه بر اساس دستگاه محاسباتی و منطقِ عملی‌ای که از او آموخته عمل کند. از جمع این سه ویژگی می‌توان با عنوان «هم‌افقی» یاد کرد. 🔸 هم‌افقی با ولیّ جامعه، یعنی اسلامِ ناب را و حقایق جهان را و واقعیّت‌های اجتماعی و سیاسی را از همان افق بالایی بنگریم که ولیّ جامعه می‌نگرد؛ با همان منطق فکری و دستگاه محاسباتی بررسی و ارزیابی کنیم که ولیّ آنگونه ارزیابی می‌کند. هم‌افقی یعنی باورهای عمیق اسلامی، آرمان‌ها، راهبردها، سیاست‌ها، ارزش‌ها، اولویّت‌ها و شیوۀ تحلیل پدیده‌ها بر اساس همان نظام محاسباتی باشد که ولیّ جامعه مبتنی بر آن حرکت می‌کند. 🔹 اگر این شد، دیگر انسان در هر اتفاق و پدیده‌ای منتظر نمی‌ماند سخن صریح رهبر نمی‌ماند؛ بلکه بر اساس همان منطق فکری که رهبر محاسبه می‌کند، او هم مسائل را ارزیابی می‌کند و تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند. رهبر انقلاب خود از این امر با عنوان «» یاد می‌کند و بر اساس همین توضیحات، آشنایی با نرم‌افزار فکریِ حضرت امام خمینی (ره) را برای ضروری قلمداد میکند. (بیانات به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی به تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۴) 🔸 شهید نصرالله (ره) نیز خود را در این سطح تعریف می‌کند؛ آنجا که می‌گوید: «ما ولایت را اینطور میفهمیم و اعتقاد ما این است که [در وهلۀ نخست] اگر «ولیّ» نسبت به موضوعی امر یا نهی کند، بر ما واجب است که از آن تبعیّت کنیم. تا اینجا قدرمتیقّن و مسلّم است. لیکن [ما به بیش از این ملتزم هستیم و آن اینکه] بر اساس شناختی که از مبانی، اصول و منش فکریِ ایشان داریم –که چگونه می‌اندیشد و چه چیزی موجب یا نارضایتی ایشان می‌شود- در این موارد هم وقتی که در حال بررسی و ارزیابی مسئله‌ای هستیم، اگر احتمال بدهیم -فقط کافیست احتمال بدهیم- که کاری مورد رضایت ایشان است، آن را انجام میدهیم. و اگر فقط احتمال بدهیم که چیزی موجب ناراحتی یا خشم او می‌شود، از انجامش احتراز می‌کنیم.» 🔹 و ایشان در ادامه به کلام آیت الله (ره) به عنوان یک اسلام‌شناس استشهاد می‌کند که اصلاً «ولایت حقیقی» همین است: «انسان نباید منتظر امر و نهی امامش بماند؛ چرا که چه‌بسا امام از روی رأفت و مهربانی، دیدگاهی را در قالبی ساده به تو ارائه می‌کند بدون اینکه به دنبالش امر و نهی کند؛ تا تو به مشقّت دچار نشوی و این از و پدرانگیِ اوست.» (گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی درباره شخصیّت آیت‌الله مصباح یزدی (ره)) @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۳ : * رکن دوم: حبّ فی الله نسبت به ولیّ جامعه 🔸 امّا ایمان، رکن دیگری هم دارد که چه‌بسا مهم‌تر از قبلی است و آن «» است. اساساً در وجود انسان، «ایمان» کارِ «قلب» است و کارِ قلب نه از سنخ شناخت بلکه از سنخ «گرایش» است. قلب انسان نسبت به بعضی امور میل و گرایش دارد که از آن تعبیر به «محبّت» می‌شود و نسبت به بعضی امور دیگر انزجار و تنفّر و بیزاری دارد که از آن تعبیر به «» می‌شود. حبّ و بغض از اساس کارِ قلب است و مرکز ایمان هم در وجود انسان همین قلب است. از همین جهت است که امام صادق علیه‌السلام فرمودند «هل الدین إلا الحبُّ و البغض؟» بحارالأنوار، جلد۶۶ ، صفحه ۲۳۷ (مگر دین چیزی غیر از حبّ و بغض است؟). 🔹 ایمان زمانی محقّق می‌شود که حقیقتی ابتدا توسّط «» که قوّۀ سنجش است ارزیابی شود و مورد پذیرش قرار گیرد و سپس آن امرِ معقول در «» (که بُعد عمیق‌ترِ وجود انسان است) نیز نفوذ کند و گرایشات انسان با آن هم‌سو شود. محبّتی که برآمده از عقلانیت نباشد و امر معقولی که به ساحتِ قلب نفوذ نکند، هیچ‌یک «ایمان» نیست. 🔸 بر این اساس «ایمان به ولیّ» بدین معناست که پس از پذیرش عقلانیِ ولایت او و هم‌افق شدن با دستگاه محاسباتی‌اش در ساحت فکر، محبّت عمیق قلبی به ولیّ و رهبری و ولایتش نیز در جان آدمی نفوذ کند. این محبّت از آنجا که به سبب جایگاه ولایت اوست «حبّ فی الله» است و رشحه‌ای از محبّت خداوند است. حاصل اینکه ولایتمداری با محبّت عمیق نسبت به شخص ولیّ جامعه و رهبری‌اش کامل می‌شود و این محبّت است که در دیگر ابعاد وجودی انسان به جریان می‌افتد. 🔹 با ارتقاء ولایتمداری به این سطح است که همۀ کنش‌ها و محاسبات انسان هم‌سو با ولایت می‌شود و ثمره‌اش است. این دقیقاً همان خصیصه‌ی زیربناییِ شخصیّت شهید نصرالله (ره) است که از او چنان چهره‌ی اسطوره‌ای ساخت که به چنان سطح تراز از ولایتمداری رساند که رهبر معظّم انقلاب با تعابیر بلندی چون «برادرم و عزیزم و مایه‌ی فخرم، گوهر درخشان لبنان» از ایشان یاد می‌کنند. @rahbari_plus
مسئولیت_ماست_که_این_امام_عظیم_را_به_امت_بشناسانیم.pdf
652.1K
🔰 | مسئولیت ماست که این امام عظیم را به امت بشناسانیم 🔸 متن کامل سخنرانی شهید سیدحسن نصرالله در همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» @rahbari_plus