فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وعده الهی
🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی #امید نداشته باشید، مگر به خدا!
🔹 مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه تو با من! آیا آرام می شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. فرمود همین #وعده را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم... الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد و سواد و سواد، آنچه را آموختید، #عمل_کنید، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه #منتقل_کنید، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی شوید؟[3]
[1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص49.
[2]. الخصال، ج1، ص186و187.
[3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/05/24
🆔 @rahighemakhtoom
02_Sheytan_Shenasi_Dar_Ghoran_1389_12_16_Mashhade_Moghaddas.mp3
21.85M
#قرآن
#معارف_قرانی
#امینی_خواه
#شیطان
#شیطان_شناسی
🌱🌱🌱
📌شیطان شناسی در قرآن جلسه دوم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
💢پیشنهاد گوش کردن و انتشار حد اکثری
🌷🌷🌷
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌دستاورد همنشینی با دانشمندان
🔰قال الإمام عليّ عليه السلام:
جالِسِ الْعُلَماءَ يَزْدَدْ عِلْمُكَ وَ يَحْسُنْ اَدَبُكَ وَ تَزْكُ نَفْسُكَ
با علما هم نشين باش، تا علمت زياد و ادبت نيكو و جانت پاك گردد.
📚غرر الحكم،ح ۴۷۸۶
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ – ۵۱ #سوره_نمل
📌#عبرت گرفتن از #تاریخ
#سالک الی #اللّه باید #تاریخ گذشتگان را #مطالعه کند و ببیند آنهایی که با خدا #مکر و حیله کرده اند چگونه از بین رفته اند و خانه هایشان خالی مانده و یا از بین رفته است.
#سالک الی #اللّه باید #نجات از هر بدی و عذاب را در ایمان و #تقوی بداند و به هیچ وجه نزدیک #معصیت نشود.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#درخواست_باران
#صحیفه_سجادیه
🔅فراز پایانی دعای نوزدهم صحیفه نورانی سجادیه 🔅
🔰خوبان درگاه حق که نفس تان پاک است برای نزول باران رحمت الهی خالصانه دست به دعا شوید.
📌مشمول دعای حضرت حجت بن الحسن عليه السلام باشیم.آمین🙏
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 93
#مثل #قریه #امن #امنیت #ترس #گرسنگی #رسول #ستمگران
⏪ 25- مَثَل منطقه امن
(وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَبِنَّةً یَاءْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِاءَنْعُمِ اللَّهِ فَاءَذَا قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ ا لْجُوعِ وَا لْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَاءَخَذَهُمُ ا لْعَذَابُ وَهُمْ ظَلِمُونَ ) . (112سوره نحل)
((خداوند (برای آنان که کفران نعمت می کنند) مَثَلی زده است : منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود ؛ و همواره روزیش از هر جا می رسید ؛ اما به نعمتهای خدا ناسپاسی کردند ؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند ، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید . پیامبری از خود آنها به سراغشان آمد ، او را تکذیب کردند و در نتیجه عذاب الهی آنها را فرا گرفت در حالی که ظالم بودند ! ))
🔅🔅🔅
⏪1- رابطه امنیّت و روزی فراوان
((در آیات مورد بحث برای منطقه آباد خوشبخت و پر برکت ، ((سه ویژگی )) ذکر شده است که نخستین آنها ((امنیّت )) سپس ((اطمینان به ادامه زندگی در آن )) ، و بعد از آن مساءله ((جلب روزی و مواد غذایی فراوان )) می باشد که از نظر ترتیب طبیعی به همان شکل که در آیه آمده ، صورت حلقه های زنجیری علّت و معلول دارد ، چرا که تا امنیّت نباشد ، کسی اطمینان به ادامه زندگی در محلّی پیدا نمی کند ، و تا این دو نباشند ، کسی علاقه مند به تولید و سرو سامان دادن به وضع اقتصادی نمی شود .
▫️و این درسی است برای همه ما و همه کسانی که می خواهند سرزمینی آباد و آزاد و مستقلّ داشته باشند ، باید قبل از هر چیز به مساءله ((امنیّت )) پرداخت ، سپس مردم را به آینده خود در آن منطقه امیدوار ساخت ، و به دنبال آن چرخهای اقتصادی را به حرکت در آورد . ولی این نعمتهای سه گانه مادی هنگامی به تکامل می رسند که با نعمت معنوی ایمان و توحید هماهنگ گردند ، به همین دلیل در آیات بالا بعد از ذکر نعمتهای سه گانه می گوید : ( وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ ) ؛ ((پیامبری از جنس آنها برای هدایتشان ماءموریت پیدا کرد)) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنيم
📌آه ویران کننده
🔸وقتی گروهی را از شام فرستادند خدمت حضرت امیر که امتحان بکنند سؤال بکنند مسائل پیچیده را سؤال میکردند، وجود مبارک امام مجتبی هم کودکی بود آنجا نشسته بود. آن که از شام آمد سؤال کرد که بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ حضرت ادّعا داشت که «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی». وجود مبارک حضرت اشاره کرد به امام مجتبی(سلام الله علیه) که شما جواب بگو! وجود مبارک امام مجتبی این دو جمله نورانی را فرمود، فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ»؛یعنی منظور شما اگر آسمان ظاهری است اینکه حدّ و پیمان خاص ندارد تا آنجا که چشم میبیند آسمان است؛ اگر آسمان معنوی منظور شما است دعای مظلوم و آه مظلوم است. آه مظلوم به آنجا میرود.
🔸 آنجا که سؤال کردند «کَمْ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ فرمود: «مَدُّ الْبَصَرِ»، این جواب فیزیکی؛ «وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُوم» جواب متافیزیکی. برای اینکه مظلوم وقتی که دعا میکند فقط خدا را میخواهد چون دستگیره دیگری که ندارد.
🔹این را امام باقر از امام سجاد از امام حسین(سلام الله علیه) نقل میکند که خود امام باقر در آخرین لحظه این وصیت را میکند میگوید من شما را وصیت میکنم به چیزی که جدّم حسین بن علی در آخرین لحظه به پدرم امام سجاد(سلام الله علیه) فرمود. چه فرمود؟ فرمود: «إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛پسرم علی! ظلم همه جا بد است. به کسی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ظلم نکن، برای اینکه او هیچ پناهی ندارد فقط آه میکشد. این آه یقیناً ویران کننده است.
🔸وجود مبارک امام صادق با بعضی از اصحاب رفتند به عیادت بیماری. آن بیمار وضعش خوب نبود آه میکشید. آن کسی که در خدمت حضرت بود گفت چرا میگویی آه؟ بگو یا الله! حضرت فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»، این بیمار همان را میخواهد؛ منتها حالا حال ندارد بگوید «یا الله». «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل». چقدر این روایت شیرین است! مظلومی که هیچ پناهگاه ندارد، وقتی آه میکشد یعنی چه؟
درس تفسیر علامه #جوادی_آملی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آه #دعا #ناله #تضرع #جوادی_آملی
◽ اگر بخواهيد بر دشمن درون پيروز بشويد، آه ميخواهد. آن دشمن بيرون است که پيروزياش با آهن و تانک وابسته است، وگرنه پيروزي بر دشمن درون به آه وابسته است.
@rahighemakhtoom
سوره حج.mp3
5M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_حج #انبیاء #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره حج
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره حج
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
قال الإمام عليّ عليه السلام:
اَلْمُؤْمِنُ مَنْ كانَ حُبُّهُ لِلّهِ وَ بُغْضُهُ لِلّهِ وَ اَخْذُهُ لِلّهِ وَ تَرْكُهُ لِلّهِ
مؤمن، كسى است كه دوستى و دشمنى و گرفتن و رها كردنش، براى خدا باشد.
📚غرر الحكم، ح۱۷۴۲.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ – ۵۴ #سوره_نمل
📌قضیه حضرت #لوط علیه السلام
#سالک الی #اللّه باید مردم را که علنا #گناه می کنند با جدّیت بیشتری آنها را #نهی از #منکر کند و به هر نحوی که ممکن است #مانع انجام #گناهان علنی دیگران شود به خصوص گناهانی که در ارتباط با جنبه های شهوانی و فساد است که مردمان #جاهل انجام می دهند. والا اگر نهی از منکر نکرد و بلکه در گناهان با گنه کاران خود را #شریک قرار داد خدا او را #هلاک می کند و از بین می برد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(189)
تفسیر آیه 13 سوره بقره
واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون
⏪گزيده تفسير
خداى سبحان براى تحليل از مهاجران و انصار، به منافقان مى گويد: همانند مردم مسلمان ايمان آوريد، ليكن منافقان كه بر اثر بينش مادى، وحى را افسانه و ايمان به غيب را باورى سفيهانه مى پنداشتند، خود را روشنفكر و مسلمانان را بى خرد مى دانستند. خداوند نيز با تاكيد مى فرمايد: آنان خود سفيهند، گرچه نمى دانند. بى خبرى منافقان از سفاهت خويش، بر اثر اسارت عقل آنان است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 31: نکته های تفسیری آیه 35سوره نباء
لاَ يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَ لاَ کِذَّاباً
در آنجا نه سخن بیهوده ای می شنوند و نه دروغ و تکذیبی.
▫️«لَغْواً»: سخنان پوچ و یاوه. «کِذَّاباً»: دروغ. دروغگو نامیدن و یکدیگر را تکذیب کردن مصدر باب تفعیل است .
☑️۱ - تقواپیشگان در بهشت، هیچ سخن یاوه، زشت و بى فایده اى نخواهند شنید. (لایسمعون فیها لغوًا)
🔘«لغو»; یعنى، بى فایده و آنچه قابل اعتنا نباشد (قاموس) و گاه سخنان زشت نیز «لغو» نامیده مى شود. (مفردات راغب). نشنیدن سخنان لغو، کنایه از نبود آن سخنان در بهشت است. ضمیر «فیها» به «مفازاً» برمى گردد; به این اعتبار که مراد از آن «جنّة» (بهشت) باشد.
☑️۲ - تقواپیشگان در دنیا، گرفتار سخنان زشت و یاوه سرایى هاى مخالفان (لایسمعون فیها لغوًا)
🔘مژده به نبود بعضى از زشتى ها در بهشت - با توجّه به بى شمار بودن آنچه بهشت عارى از آن است - بیانگر این مطلب است که بهشتیان در دنیا، با این امور ناخوشایند مواجه و از آن در رنج خواهند بود.
☑️۳ - لزوم پرهیز از گفتن سخن هاى یاوه و زشت (لایسمعون فیها لغوًا) توصیف بهشتیان به خصلت هاى نیک، ترغیب به کسب آن صفات در دنیا است.
☑️۴ - پرهیز از گوش دادن به سخنان یاوه و دروغین، حالتى پسندیده است. (لایسمعون فیها لغوًا)
☑️۵ - گفتار بهشتیان با یکدیگر، عارى از هرگونه سخن زشت و بیهوده است. (لایسمعون فیها لغوًا)
☑️۶ - بهشتیان، هرگز دروغ نمى گویند و یکدیگر را به دروغ گویى متهم نمى کنند. (و لا کذّابًا)
▫️ «کذّاباً» یا به معناى «کَذِباً» (دروغ) و یا مصدر باب تفعیل و به معناى تکذیب است (لسان العرب). بنابراین مفاد «و لا کذّاباً» این است که در بهشت، دروغ وجود ندارد یا این که کسى تکذیب گفتار خویش را از دیگران نمى شنود; زیرا همگان صداقت یکدیگر را باور دارند.
☑️۷ - نوشندگان شراب بهشتى، منزّه از زبان گشودن به هذیان و دروغ (و کأسًا دهاقًا . لایسمعون فیها لغوًا و لا کذّابًا)
▫️ ارتباط این آیه با آیه قبل، بیانگر این نکته است که شراب بهشتى، از نوع شراب هاى دنیا نیست که بر عقل انسان تأثیر منفى گذاشته، مایه هذیان گویى و لاف زدن گردد.
☑️۸ - تقواپیشگان در دنیا، مواجه با تکذیب گفته هاى خویش و در رنج از برخورد تکذیب گران (لایسمعون فیها ... کذّابًا)
☑️۹ - دروغ گویى و تکذیب گفتار تقواپیشگان، خصلت هایى ناروا و مذموم است. (و لا کذّابًا) پاکیزه خواندن فضاى بهشت از کذب و تکذیب، نشانگر منفور بودن آن در پیشگاه خداوند است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 94
#مثل #قریه #امن #امنیت #ترس #گرسنگی #رسول #ستمگران
⏪ 25- مَثَل منطقه امن
(وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَبِنَّةً یَاءْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِاءَنْعُمِ اللَّهِ فَاءَذَا قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ ا لْجُوعِ وَا لْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَاءَخَذَهُمُ ا لْعَذَابُ وَهُمْ ظَلِمُونَ ) . (112سوره نحل)
((خداوند (برای آنان که کفران نعمت می کنند) مَثَلی زده است : منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود ؛ و همواره روزیش از هر جا می رسید ؛ اما به نعمتهای خدا ناسپاسی کردند ؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند ، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید . پیامبری از خود آنها به سراغشان آمد ، او را تکذیب کردند و در نتیجه عذاب الهی آنها را فرا گرفت در حالی که ظالم بودند ! ))
🔅🔅🔅
⏪معنای کفران نعمت
🔘
((کفران نعمت )) تنها به این نیست که انسان ناسپاسی خدا گوید ، بلکه هر گونه بهره گیری نادرست و سوء استفاده از مواهب الهی ، کفران نعمت است . اصولاً حقیقت کفران نعمت همین است و ناسپاسگویی در درجه دوّم قرار دارد . همان گونه که شکر نعمت به معنی صرف نعمت در راه آن هدفی است که برای آن آفریده شده ، و سپاسگویی با زبان در درجه بعد است . اگر هزار بار با زبان ((اَلْحَمْدُللّهِ)) بگویی ، ولی عملاً از نعمت سوء استفاده کنی ، کفران نعمت کرده ای !
🔘در همین عصری که ما زندگی می کنیم ، بارزترین نمونه کفران نعمت ، به چشم می خورد ، زیرا نیروهای مختلف جهان طبیعت در پرتو هوش و ابتکار خدادادی بشر به دست انسان مهار شده ، و در مسیر منافع او به کار افتاده است ؛ اکتشافات علمی و اختراعات صنعتی چهره این جهان را دگرگون ساخته ، بارهای سنگین از روی دوش انسانها برداشته شده و بر دوش چرخهای کارخانه ها قرار گرفته است .
🔘مواهب و نعمتهای الهی بیش از هر زمان دیگر است و وسایل نشر اندیشه و گسترش علم و دانش و آگاهی از همه اخبار جهان در دسترس همگان قرار گرفته و می بایست در چنین عصر و زمان مردم این جهان از هر نظر انسانهایی خوشبخت باشند ، هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی .
🔘ولی به خاطر کفران نعمت و صرف کردن نیروهایی شگرف طبیعت در راه طغیان و بیدادگری و به کار گرفتن اختراعات و اکتشافات در طریق هدفهای مخرب به گونه ای که هر پدیده تازه صنعتی نخست مورد بهره برداری تخریبی قرار می گیرد و جنبه های مثبت آن در درجه بعد است .
🔘خلاصه این ناسپاسی بزرگ که معلول دور افتادن از تعلیمات سازنده پیامبران خداست ، سبب شده که جامعه را به سوی نابودی کشانده و همه را گرفتار جنگهای مخرب منطقه ای و جهانی کرده و این همه نا امنی ها و ظلمها و فسادها و استعمارها و استثمارها را ایجاد نموده که سرانجام دامان بنیانگذارانش را نیز می گیرد)) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #قرآنی #معارف
#ملائکه #آخرت #نگاه #شیطان #فرشته
📌آیا در جهان آخرت فرشتگان و شیطان دیده می شوند ؟
🔰از آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که در روز قیامت پرده های جهان ماده ، کنار رفته ، حتی آن چه در پرده غیب مستور بوده ظاهر می گردد ، چرا که امروز «یوم البروز» روزی همه چیز آشکار می گردد» و یوم المشهود ، روزی که همه چیز آشکار و مشهود است ، حقایق در آن روز آشکار می شود .
در این جهان نیز کسانی هستند که توانسته اند حجاب ها را از برابر چشم شان کنار بزنند و ملکوت اشیاء را مشاهده کنند .
بنابراین از آن چه گفته شده استفاده می شود که فرشتگان و شیاطین در جهان آخرت دیده می شوند .۱
🌷🌷🌷
📚۱. ر.ک: منشور جاوید، آیت اللّه سبحانی، ج ۹، ص ۳۳۴، نشر مؤسسه سید الشهداء علیهالسلام / تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۰، ص ۳۲۶ ـ ۳۲۸؛ ج ۲۲، ص ۲۵۹، دارالکتب الاسلامیة.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (114)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 21-امتيازطلبى، تحت هر نام و عنوانى، ممنوع
ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(بقره/199)
سپس از آنجا كه ديگر مردم بازمىگردند، شما نيز بازگرديد و از خدا آمرزش بخواهيد كه آمرزنده و مهربان است.
☑️حركت دسته جمعى، ارزش دارد. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ»
☑برای تک روی ها و ویژه خواری ها استغفار کنید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۹ – ۷۰ #سوره_نمل
💢#وظایف سالک الی اللّه
#سالک الی اللّه باید به این سفارشات عمل کند:
۱ – از سخنان بیهوده و #مکر مردم محزون نشود.
۲ – فکر نکند که اگر #معصیت کرد عذابهای الهی او را تعقیب نمی کند.
۳ – بداند که خدا به همه مردم تفضلاتی دارد و #مهربان است.
۴ – هر چه می تواند #نعمت های الهی را به یاد بیاورد و شکر کند.
۵ – باید بداند که همه چیز را خدای تعالی می داند و همه آنها در قلب #معصومین علیهم السلام ثبت و ضبط می شود.
۶ – قرآن برای #هدایت و رحمت به مؤمنین نازل گردیده است.
۷ – خدای تعالی به وسیله قرآن بین همه مردم با حکمتش #قضاوت می کند و او به هر چیزی دانا است.
۸ – باید بر خدای که حق است #توکل کند و خدا را در هر حال آشکارا مشاهده نماید.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(190)
تفسیر آیه 13 سوره بقره
واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون
⏪ تفسير
🔹 السفهاء: سفه و سفاهت به معناى اختلال است و سفيه كسى است كه عقل او مختل باشد و بر اثر ضعف راى و سستى معرفت، نفع و ضرر خود را نشناسد و چون تفسير نفع و ضرر در مكاتب مختلف، متفاوت است، تفسير سفاهت و رشد نيز به تبع آن مختلف خواهد بود. از اين رو دنياگرايان كه نفع و صلاح آدمى را در بهره مندى بى مرز از لذات ناپايدار دنيا مى دانند مجاهدان راه حق، آخرت طلبان و خداخواهان را سفيه مى پندارند، چنانكه از ديدگاه توحيد ناب، دنياگرايان رميده از آيين توحيد، سفيهند: (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه).
▪ خداى سبحان گاهى به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) دستور مى دهد تا به روش هدايتى پيامبران پيشين اقتدا كند: (اولئك الذين هدى الله فبهديهم اقتده) و گاهى به مسلمانان به ويژه به خواص آنها مى فرمايد: به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) تاسى كنيد و آن حضرت را اسوه و الگوى خود قرار دهيد: (لقد كان لكم فى رسول الله اسوه حسنه)و به توده مسلمانان دستور اقتداى به حضرت ابراهيم و صحابه او مى دهد: (قد كانت لكم اسوه حسنه فى ابراهيم والذين معه... لقد كان لكم فيهم اسوه حسنه لمن كان يرجوا الله و...) و در آيه مورد بحث نيز به منافقان مى فرمايد: (امنوا كما امن الناس)؛ گرچه ايمان شما از باب تاسى به ايمان توده مردم نيست، ولى همانند توده مسلمانان ايمان بياورند و مرز خود را از صف آنان جدا نكنيد، بلكه طبق ادعاى مردمى بودن خود عمل كنيد و همانند ديگران فكر كنيد.
▪ مراد از ناس در آيه محل بحث، مهاجران و انصار است. مهاجران كسانى بودند كه براى رضاى خدا و يارى دين او خانه و زندگى و اموال خود را در مكه، رها كردند و صادقانه، به يرى دين خدا شتافتند: (للفقراء المهاجرين الذين اخرجوا من ديارهم و اموالهم يبتغون فضلا من الله و رضوانا و ينصرون الله و رسوله اولئك هم الصادقون) و انصار كسانى بودند كه در مدينه مهاجران مجاهد مكى را با آغوش باز و دوستانه پذيرفتند و ايثارگرانه آنان را بر خود مقدم داشتند: (والذين تبوو الدار والايمان من قبلهم يحبون من هاجر اليهم و لا يجدون فى صدورهم حاجه مما اوتو ويؤ ثرون على انفسهم ولو كان بهم خصاصه) و خداى سبحان براى تجليل از مهاجران و انصار، به منافقان مى گويد: در ايمان به خدا و پيامبر (صلى الله عليه وآله)، همتاى اينان مومن شويد.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 32: نکته های تفسیری آیه 36سوره نباء
جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَاباً
[این] پاداشی کافی و به اندازه از سوی پروردگار توست.
▪ «جَزَآءً»: مفعول مطلق است.▪ «عَطَآءً»: عطیّه و تفضّل الهی. بدل از (جَزَآءً) است. ▪ «حِسَاباً»: کافی و وافی. بسنده. یعنی نعمتها و عطیّههای خداوندی آن اندازه به بهشتیان میرسد که خواهند گفت: ما را بس! مصدر است و در معنی اسم فاعل، یعنی مُحاسِب. بدین معنی که بهشتیان را به گفتن: (حَسْبُنَا) میکشاند. صفت (عَطَآءً) است.
۱ - بهشت و نعمت هاى آن، پاداش و مزد تقواپیشگى است. (إنّ للمتّقین ... جزاء) «جزاء» مفعول مطلق و تأکید کننده مفاد «إنّ للمتّقین مفازاً» است.
۲ - خداوند، به اقتضاى ربوبیت خویش، تقواپیشگان را از پاداش هاى اخروى بهره مند مى سازد. (جزاء من ربّک)
۳ - پیامبر(ص)، فراهم آورنده زمینه دستیابى تقواپیشگان به پاداش هاى آخرت (ربّک) خطاب به پیامبر(ص) در «ربّک»، گویاى آن است که آن حضرت در رسیدن متقین به بهشت و نعمت هاى آن، نقش اساسى داشته است.
۴ - بهره مند ساختن تقواپیشگان از پاداش هاى آخرت، جلوه تدبیر خداوند در ترفیع بخشیدن به مقام پیامبر(ص) است. (ربّک) «ربّ» مصدر و به معناى تربیت است و مجازاً در معناى «تربیت کننده» استعمال مى شود (مفردات راغب). تأکید بر واژه «ربّک»، گویاى آن است که اعطاى پاداش به متقین، در راستاى تربیت پیامبر(ص) و افزودن رشد آن حضرت است.
۵ - پاداش هاى بهشتیان، عطا و تفضّل خداوند است. (عطاء) «عطاء» اسم مصدر و به معناى پرداختن و نیز به معناى چیزى است که به دیگرى پرداخته مى شود. راغب در «مفردات» مى گوید: «این کلمه به جایزه و بخشش اختصاص یافته است».
۶ - پاداش اعمال بندگان، بر خداوند الزامى نیست. (جزاء ... عطاء) توصیف نعمت هاى اخروى به دو وصف «جزاء» - که در مقابل عمل است - و «عطاء» - که بدون توجّه به عمل داده مى شود - حاکى از آن است که خداوند آنچه را در آخرت، برابر اعمال انسان به او مى دهد، از روى تفضّل و احسان است; نه این که انسان استحقاق آن را داشته باشد.
۷ - نعمت هاى اعطایى خداوند به بهشتیان، تأمین کننده تمام خواسته هاى ایشان است. (حسابًا) «حساباً» اسم مصدر براى «إحساب» است و «أحسب»; یعنى، عطا را افزایش داد تا حدى که دریافت کننده گفت: «حسبى» ;یعنى، مرا کافى است (تاج العروس) و ممکن است «حساباً» مصدر و به معناى محاسبه کردن باشد. در هر صورت به دلیل صفت بودن آن براى «عطاء»، معناى مصدرى ندارد; بلکه به معناى «مُحْسَب» (کافى) و یا «محسوب» (شمرده شده) است. در برداشت یاد شده، معناى اول مورد نظر است.
۸ - پاداش و عطاهاى خداوند به بهشتیان، داراى نظم و حسابى خاص و مناسب با درجات تقواى آنان است. (إنّ للمتّقین ... عطاء حسابًا) چنانچه «حساب» به معناى اسم مفعول (محاسبه شده) باشد، مراد از جزاء حساب شده، جزائى است که با میزان اعمال تقواپیشگان مناسب باشد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 33: نکته های تفسیری آیه 37سوره نباء
رَبِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمنِ لاَ يَمْلِکُونَ مِنْهُ خِطَاباً
همان پروردگار آسمان ها و زمین و آنچه میان آنهاست، آن مهربانی که هیچ کس را اختیار چون و چرای با او نیست.
▪ «رَبِّ»: بدل از (رَبِّ) آیه پیشین است.▪ «الرَّحْمنِ»: بسیار مهربان. صفت یا بدل (رَبِّ) است. ▪ «لا یَمْلِکُونَ»: توان ندارند. نمیتوانند. مرجع ضمیر فاعلی، اهل آسمانها و زمین و سراسر کائنات است. «مِنْهُ»: بیان (خِطَاباً) و بر آن مقدّم است و جنبه تأکید دارد. در معنی چنین است: لا یَمْلِکُونَ أَن یُخَاطِبُوهُ. «خِطَاباً»: مخاطب قرار دادن. زبان به سخن گشودن. گفتگو کردن.
۱ - خداوند، مالک و مدبّر آسمان ها و زمین و تمام موجودات بین آنها است. (ربّ السموت و الأرض و ما بینهما)
۲ - تدبیر امور انسان ها، در اختیار مالک و مدبّر جهان هستى است. (ربّک ... ربّ السموت و الأرض و ما بینهما)
۳ - جهان، داراى آسمان هاى متعدد است. (السموت)
۴ - وجود موجوداتى بین آسمان ها و زمین (و ما بینهما)
۵ - خداوند، داراى رحمتى گسترده بر انسان ها و تمام موجودات آسمان ها و زمین است. (ربّک ... ربّ السموت و الأرض و ما بینهما الرحمن)
🔹 «رحمان» صیغه مبالغه است و به قرینه «ربّک» و «ربّ السماوات»، مراد گسترش رحمت الهى بر تمام مشمولان ربوبیت او است.
۶ - پاداش رسانى به اهل تقوا در قیامت، اقتضاى تدبیر نظام هستى و لازمه ربوبیت خداوند بر جهان است. (جزاء من ربّک ... ربّ السموت و الأرض و ما بینهما)
۷ - «رحمان»، از اسامى و اوصاف خداوند است. (الرحمن)
۸ - نعمت هاى بهشت و پاداش تقواپیشگان در آن، جلوه رحمت گسترده خداوند است. (جزاء من ربّک ... الرحمن)
۹ - تدبیر امور آسمان ها و زمین و موجودات بین آنها از سوى خداوند، بر پایه رحمت و عطوفت است. (لایملکون منه خطابًا) توصیف «ربّ» به «رحمان»، حاکى از نقش رحمت در تدبیر نظام هستى است.
۱۰ - خداوند، تنها تصمیم گیرنده صحنه هاى آخرت و کیفر و پاداش مردم (لایملکون منه خطابًا)
۱۱ - ناتوانى همگان، از گفتوگوى خودسرانه با خداوند در قیامت (لایملکون منه خطابًا)
۱۲ - خداوند در امور جهان آخرت، به هیچ کس اختیار تصمیم گیرى و اظهار نظر نداده است. (لایملکون منه خطابًا)
۱۳ - ناتوانى همگان، از اعمال نظر و دخالت در تصمیم گیرى هاى جهان آخرت، برخاسته از فراگیر بودن ربوبیت خداوند و گستردگى رحمت او است. (ربّ السموت و الأرض و ما بینهما الرحمن لایملکون منه خطابًا)
۱۴ - خداوند، در تدبیر امور عالم و گستراندن رحمت خویش، به احدى از مخلوقات خود حق اعتراض نداده است. (ربّ السموت ... الرحمن لایملکون منه خطابًا)
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (13)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (14)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom