❇️ سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✅ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🔶 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
🔷 مطالعات اسلامی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🔶 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی ـ اسلامی
🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه
🌐 سامانه
🌐 https://qhem.quran.ac.ir
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#طعم_بندگی
🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
النَظر الی مَحاسنِ النِّساءِ سَهمٌ مِن سَهامِ ابلیس فَمَن تَرَکهُ اذاقَهُ اللّه طَعم عِبادةٍ تسرُّهُ
نگاه وسوسه آلود به زیبایی زنان، تیری از تیرهای شیطان است؛ پس اگر کسی آن را ترک کند، خداوند طعم بندگی ای را به او می چشاند که دلشاد گردد.
📚سفینة البحار شیخ عباس قمی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
باورما.۶۷تابستان۱۴۰۱.m4a
19.33M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 67) دانستنی ها لازم در باره انجام غسل
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۴ قرآن کریم (آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ )
۱.زنده كردن مردگان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ» ۲۶۰
۲.كشف وشهود تنها برای كسانی است كه مراتبی از علم، ايمان واستدلال را طی كرده باشند. درخواست «أَرِنِي» ابراهيم پاسخ داده میشود، نه هر كس ديگر. ۲۶۰
۳.قلب، مركز آرامش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» ۲۶۰
۴.اوليای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند كه به آن ولايت تكوينی گفته میشود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً»
۵.انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودی خود انسان میگردد. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ» ۲۶۱
۶.اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» پس حساب كسانی كه در راه خدا جان خود را انفاق میكنند چه میتواند باشد؟! «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ۲۶۱
۷.شروع نيكو كافی نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» ۲۶۲
۸.اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنی يك عمل میتواند عمل ديگر را خنثی كند. انفاق برای درمان فقر است، ولی منّتگذاری آنرا مايهی درد فقرا میگرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذیً» ۲۶۲
۹.آبرو و شخصيّت فقير، با ارزشتر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» ۲۶۳
۱۰.اگر فقيری بخاطر فشار وتنگدستی، ناروايی گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» ۲۶۳
۱۱.منّت گذاری و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين میبرد. «لا تُبْطِلُوا» ۲۶۴
۱۲.رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحی را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلی شَيْءٍ» ۲۶۴
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم
این آیه نادرستی فکر افرادی را تاکید می کند که قبل از بروز و وقوع جنگ آرزوی شهادت داشتند اما همین که جنگ رخ داد و مرگ رابه چشم خود دیدند با سستی و ضعف از میدان فرار کردند و ارزوی شهادت را ازیاد بردند۰ آیا ممکن است صرف آرزوی شهادت موجب داخل شدن در بهشت شود بدون اینکه از عهده امتحان برآمده و آلودگیهای قلبتان رو پاک کرده باشید؟ آیا نباید تفاوتی بین اینان و شهیدان وجود داشته باشد؟
آل عمران ۱۴۳
پنجشنبه۱۴۰۱/۵/۲۷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 168.mp3
13.76M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۸)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
7.51M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سوم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :دوم
🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع) است که:
☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگیها و اصناف آنان پرداخته است.
☑️ در این دعا بر خستگیناپذیری و سستنشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
حکمت 269 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
5.05M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۶۹(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 170 نهج البلاغه.mp3
4.23M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۰(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom